دانش خودرویی

۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

هر چند سازنده در گذر زمان با اصلاحاتی سعی در بروز نگاه داشتن XU7 داشته، ولی هنوز موتوری پرسرو‌صدا و پرمصرف است و تنها به دلیل آشنایی تعمیرکاران و سهولت دسترسی..

پیشرانه‌های سری XU در حجم‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ میلادی در مجموعه‌ی پژو و سیتروئن به کار گرفته می‌شدند، که در این میان موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی به دلیل استفاده در پر‌تیراژ ترین خودروهای داخلی‌ برای‌مان شناخته شده‌تر است. هر چند سازنده‌ی داخلی در گذر زمان با انجام اصلاحاتی سعی در بروز نگاه داشتنش داشته، ولی هنوز موتوری پرسرو‌صدا و پُرمصرف (نسبت به حجم) است و تنها به دلیل آشنایی گسترده‌ی تعمیرکاران ایرانی و همچنین سهولت تامین قطعات یدکی محبوب است! در حدود یک دهه‌ی پیش، ایران‌خودرو با همکاری مرکز تحقیقات موتور آلمان موفق به طراحی پیشرانه‌ای جدید با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی شد، که متاسفانه ‌(علی‌رغم مزیت‌های فراوان نسبت به XU7) به دلیل استراتژی‌های فروش سردرگم و عدم تامین گسترده‌ی لوازم یدکی و مقاومت تعمیرکاران و خریداران در مقابل کالای جدید، کم فروغ حاصل شد. در ادامه برای بررسی مهم‌ترین مزیت‌های EF7 با ما همراه باشید.

۱. با گاز سازگار‌تر است

EF7 با نسبت تراکم ۱۱.۲ سازگاری بالاتری با سوخت گاز دارد، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید در حالت گاز استارت زده و رانندگی کنید.

۲. لرزش و صدای کمتر

در صورت نگهداری صحیح، لرزش و صدای کمتری نسبت به سایر تولیدات داخلی به داخل کابین راه می‌یابد. هر چند در دورهای بالا آوای موتور به گوش می‌رسد.

۳. سوپاپ‌های بیشتر با زمان‌بندی متغیر

اکثر XU7 های ایرانی از نوع ۸ سوپاپ هستند، ولی EF7 از نوع ۱۶ سوپاپ با دو میل بادامک در سرسیلندر است. وجود سامانه‌ی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) علاوه بر تزریق گشتاور بیشتر به موتور، باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شده است.

دنا از پیشرانه‌ی EF7 استفاده می‌کند

۴. بدون نیاز به فیلر

فیلرها از نوع هیدرولیکی هستند، یعنی فاصله‌ی بین تایپیت‌ و سوپاپ با فشار روغن در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و نیازی به فیلر‌گیری دستی ندارد.

۵. داغ نمی‌کند

وجود سیستم خنک‌کن روغن تاثیر مطلوبی در کاهش دمای این موتور دارد. بنابراین در شرایط استاندارد میل زیادی به جوش آوردن ندارد و دیرتر داغ می‌کند.

۶. کویل‌های جداگانه

همانند بیشتر پیشرانه‌های روز دنیا، سیستم برق EF7 از نوع کویل‌های جداگانه برای هر سیلندر (Coil-on-plug) است. از مزیت‌های این سیستم کوتاه شدن طول وایرها و افزایش قدرت جرقه‌ی شمع‌ها و تولید قدرت بیشتر است.

۷. حجم کمتر

با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. ولی برای شتاب‌گیری سریع‌تر باید دور را تا محدوده‌ی قرمز بالا برد، چرا که بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای بالا جا‌خوش کرده‌ است!

منبع: carnoter

4 دیدگاه

  1. بیشترین گشتاور این موتور در محدوده 3500 تا 4500 هست نه محدوده قرمز. محدوده قرمز تقریبا در تمام موتور ها مربوط به بیشترین میزان توان هست.

  2. اگر مدل تنفس طبیعی و توربو ef7 در رانا استفاده بشه ، خوبه!
    همچنین اگر رانا هاچ بک 3 درب با پیشرانه توربو عرضه بشه ، خوبه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا