۶ اصطلاح رایج خودرویی که اشتباه به کار می‌بریم

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ | 2 نظر

۶ اصطلاح رایج خودرویی که اشتباه به کار می‌بریم

“می‌خوام یه ماشین کوپه بخرم”، “هاچ‌بک‌ واسه تهران و شهر‌های شلوغ خوبه” این اصطلاحات جزئی از محاوره‌ی روزانه‌ی ما شده‌اند ولی آیا درست استفاده می‌کنیم یا اشتباه؟

ماشین‌ها دیگر محدودیت گذشته را ندارند و آنقدر تکامل یافته و متنوع شده‌اند، که برای نامیدنشان نیاز به اصطلاحات خاصی داریم. “عجب شاسی بلند قشنگیه”، “می‌خوام یه ماشین کوپه بخرم”، “هاچ‌بک‌ واسه تهران و شهر‌های شلوغ خوبه” این اصطلاحات بخشی از محاوره‌ی روزانه‌ی ما شده‌اند، ولی آیا درست استفاده می‌کنیم یا به اشتباه؟ جالب است بدانید حتی خودروسازان برای افزودن چاشنی جذابیت و فروش بالاتر، گاهی خودرویشان را در جایگاهی که به آن تعلق ندارد تبلیغ می‌کنند! در ادامه برای دانستن این ۶ اصطلاح (که احتمالا تا به الان به اشتباه به کار می‌بردیم)، همراه ما باشید.

۱. “SUV”

ماهیت یک SUV واقعی را شاسی نیمه جدا شدنی (Body-on-frame) آن تعیین می‌کند، حال آنکه بیشتر مدل‌هایی را که SUV می‌نامیم در واقع در دسته‌ی کراس‌اور قرار می‌گیرند، زیرا مانند مابقی خودروها دارای شاسی مستقل هستند. پس محض رضای خدا دیگر یک ام وی ام X33 یا هیوندای توسان را SUV صدا نزنید! تویوتا لندکروز، تویوتا پرادو، لکسوس سری LX، از جمله SUVهای موجود در بازار داخلی هستند.

۲. مـونروف

بیشتر مردم فکر می‌کنند مونروف با سانروف تفاوتی ندارد، یا مثلا سانروف از فلز ساخته می‌شود و مونروف از شیشه. ولی هر دو اشتباه است. اگر پنل شیشه‌ای در داخل سقف جمع شود، سانروف شما همچنین مونروف هم هست؛ ولی در صورتی که جنسی به غیر از شیشه داشته باشد و به شکلی دیگر جمع بشود، هنوز سانروف دارید، ولی مونروف خیر!

۳. خودروی اسپرت

این یکی از بحث برانگیزترین‌هاست، هر کسی دوست دارد ماشین اسپرت داشته باشد و هر سازنده‌ای تلاش می‌کند خودرویش را به عنوان اسپرت غالب کند! برای شناخت خودروی اسپرت یک آزمون ساده وجود دارد، آیا افراد بالغ در صندلی عقب جا می‌شوند؟

تبریک! شما اسپرت‌سوار نیستید، حتی شورولت کامارو و ب‌ام‌و M3 جدید یک اسپرت واقعی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که ماشین‌تان در کلاس خودش سبک‌وزن محسوب می‌شود و بیشتر به لذت و احساس رانندگی تاکید دارد تا تجملات کابین و قدرت‌های عجیب و غریب، شما صاحب یک اسپرت واقعی هستید. carnoter-dot-com

۴. کــوپه

برخلاف باور عموم، ریشه‌ اصطلاح کوپه به زن و شوهر (Couple) بر نمی‌گردد، بلکه کوپه واژه‌ای فرانسوی است که به نوعی درشکه دلالت دارد. صرف اینکه خودرویی دو در است، دلیل بر کوپه بودن آن نمی‌شود؛ کوپه‌ی واقعی ستون شماره‌ی دو (وسط) ندارد. امروزه ساخته‌های رولزویس و بعضی از مرسدس‌ها کوپه‌ی اصیل هستند.

۵. ماســلکار

به لحاظ تاریخی، ماسلکار به خودرویی خانوادگی گفته می‌شود که با قدرت بالایش زمین را نیش می‌زند! به ماشین‌هایی مثل چلنجر، ماستنگ یا کامارو به عنوان پونی‌کار نگاه کنید؛ (نه ماسلکار)، حالا تکلیف مدل‌ قدیمی پونتیاک GTO، شورولت SS جدید، چارجر هلکت چه می‌شود؟ اینها ماسلکار هستند، حتی تسلا مدل اس یک ماسلکار است.

۶. “GT” یا “گرند تورینگ”

یک خودروی اسپرت را بردارید، آن‌قدر لوازم لوکس اضافه کنید تا تبدیل به بهترین اتومبیل برای مسافرت‌ آخر هفته شود، سپس به حدی قدرت اضافه کنید تا بشری در اتوبان به گردِ پای‌تان نرسد. حالا یک گرند تورینگ تحویل بگیرید!

به نظرتان در این زمینه، چه اصطلاحاتِ غلط دیگری به کار می‌بریم؟ از این نوشته لذت بردید؟

منبع: carnoter


2 دیدگاه

  1. اینکه به h30 کراس و ساندرو فلاپ دار و x50 میگن شاسی بلند ، روح مخترع ماشین های 4wd از قبر میاد بیرون.

    • در پاسخ به: مهیار فرشیدفر

      حسن | دی 12, 1396 | لینک نظر

      حالا باز ساندرو و x50 یک کمی از زمین ارتفاع دارند ولی اچ سی کراس که ارتفاعش هم پایینه. کلا درست میگی