آفروداخبار داخلی

۴ سورپرایز “ایران خودرو” برای همیشه

شاید دهان‌تان از تعجب باز مانده باشد؛ ایران خودرو و سورپرایز؟! درست است که امروزه در ایران خودرو، اثری از سیاست‌ها و خط مشی‌های برادران خیامی دیده نمی‌شود، ولی این سازنده در طول عمر ۵۴ ساله‌‌اش، سورپرایزهایی برای خریداران داشته که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

پیکان جوانان

هر چند به دوران مدیریت خیامی‌ها باز می‌گردد، ولی از این مدل نمی‌توان صرف نظر کرد. پیکان جوانان با سطح انبوهی از تغییرات، در سال ۱۳۵۰ قدم به خیابان‌ها گذاشت. طراحی چشم‌ نواز داشبورد در کنار نشانگرهای چندگانه در کنسول میانی، رنگ‌های جوان‌پسند و متفاوت، صندلی‌ و رینگ‌های اسپرت و از همه مهم‌تر موتور ۹۴ اسب‌بخاری با آوای غُر غُر دلنشینش، برای بردن دل هر جوانی کافی بود.

پژو پارس ELX

ایران خودرو در سال ۱۳۸۲، با قرار دادن موتور ۱.۸ لیتر و ۱۶ سوپاپ زانتیا در سینه‌ی پژو پارس، یکی از بهترین محصولاتش را به بازار عرضه کرد. موتور ۱۱۰ اسبی از ELX خودرویی تر و فرز ساخته بود و برای در دست گرفتن افسارش، از ترمز دیسکی در محور عقب بهره گرفته بود. علاوه بر این وجود رینگ‌های اسپرت ۱۵ اینچی SPEED LINE CORSE و صندلی‌های برقی و گرم‌کن دار ساخت RECARO در یک محصول ایران خودرویی کاملا دور از انتظار بود!

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

عرضه‌ی ۲۰۶ به عنوان محصول روز فرانسه در ایران خودرو، برای خودش انقلابی بود. در زمانی که پژو به تولید مدل ۲۰۶ RC با ۱۷۷ اسب‌بخار پرداخته بود، ایران خودرو با ورود مدل ۱.۶ لیتر و ۱۱۰ اسب‌بخاری، جوانان عشق سرعت ایرانی را رو سفید کرد. اگر نگاهی به خودروهای تند و تیز بازار در آن دوران بیندازید، حتما با ماکسیما و زانتیا روبرو خواهید شد که حضور ۲۰۶ تیپ ۵ با تجهیزات رفاهی، تعلیق، سیستم ترمز، سیستم ایمنی، پیشرانه‌ی متفاوت و قیمت مناسب نسبت به نمونه‌ی پایه، غنیمت بزرگی به شمار می‌رفت.

پیشرانه‌ی EF7 توربو

هم اکنون خریداران سمند، گزینه‌ی سومی در انتخاب قوای محرکه پیش رو دارند و آن EF7 توربو با ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت است. این موتور ۱.۷ لیتری به ازای هر لیتر حجم، ۸۸ واحد توان تولید می‌کند که در مقیاس جهانی رقم بالایی محسوب نمی‌شود، ولی وجود همین پیشرانه‌ی توربوشارژ در سبد محصولات ایران خودرو جای امیدواری دارد. اگر سمند توربو با گیربکس ضریب کوتاه (معمولی) و تغییراتی در سیستم تعلیق و ترمز عرضه می‌شد، می‌توانست ستاره‌ی شماره چهار این لیست باشد.

به نظرتان چه خودروهای ایرانی دیگری باید در این لیست قرار بگیرند؟

منبع: carnoter.com

9 دیدگاه

  1. از سال ۵۷ به بعد ایرانخودرو هیچ ابتکاری از خودش نشان نداده و حتی حالا پس از ۳۰ سال(حدودا)از ورود اولین خودروی پژو ۴۰۵ هنوز دیسک و صفحه ۴۰۵ و گیربکس از رده خارج،بر روی دنا (آخرین محصول طراحی داخل به قول خودشان)قرار گرفته و می گیرد.ایرانخودرو و سایپا فقط به فکر جیب خود بوده و ماشینهای از رده خارج شده را با قیمتهای نجومی به مردم قالب کرده و دولت نیز با گذاشتن تعرفه و گمرگی چندین برابری این دزدها را حمایت می کنند.

    1. یه ذره فکر کنید
      ایران خودرو از اول هم برای چاپیدن ملت ساخته شد
      مثلا قبل از سال 57 چه ابتکاری داشت؟ هر سال پیکان مدل سال میداد بیرون
      در عوض به بهانه تولید پیکان (قبل از انقلاب) گمرکی به ماشین های خارجی میبستن
      ماشین انگلیسی رو خود انگلیسی ها بخاطر کیفیت ساخت افتضاح سوار نمیشدن اما در ایران طبقه متوسط باید برای پیکان صف میبستن
      پایه و اساس این صنعت مشکل داشته
      —-
      راستی یکی از شبکه های معاند ایران خودرو (خخخخخخ) سمند رو برای تست ایمنی به یورو انکپ فرستاده
      خوبه در مورد این موضوع هم یه مقاله تهیه کنید
      https://www.aparat.com/v/QpHtx

  2. بنظر من ۴۰۵ جی ال هم خودش انقلابی بود!
    بعد از چند سال سلطه پیکان ، پژو ۴۰۵ با کیفیت مناسب اون روز و رنگ عدسی‌اش خاطرات خوبی ایجاد کرد!
    حتی بعضی ها با فروش پیکان هایشان ، ۴۰۵ جی‌ال خریدن و به صورت ۳ شیفت باش بین شهر ها کار میکردن! و مشکلی نداشتن

  3. بی شک بهترین و مقرون به صرفه ترین خوردو جهان که از نظر ایمنی و استهلاک خودرو یی رو دستش نیست پیکان اردی یشمی با کلاچ قطع شونده بود ماشینی که ساعت ها برای خندیدن و شاد بودن محافل گزینه بسیار مناسبی بود!!!

    1. صندلیهای راحت سورنهای جدید ….تقویت کلی ترمزهای سورن بالنت خارجی و نرم کردن کلاچ و دنده …هم باعث شگفتی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا