اسلایدرسایر نقلیههوا-فضا

اولین جت سوپرسونیک؟ همکاری لاکهید مارتین و آریون

در دنیای خارج از سطح زمین و در فضای بالای سرمان اتفاقات زیادی در حال انجام است که شاید ما از خیلی‌های آن‌ها بی‌خبر باشیم اما این بار تصمیم گرفتیم تا کمی از این جریانات را با شما درمیان بگذاریم. این روزها همه‌ی شرکت‌های هوایی در حال فعالیت برای ساخت اولین هواپیمای غیر نظامی سوپرسونیک می‌باشند و بازار شایعات در این زمینه بسیار داغ است.

اما یکی از اخبار موثق در این دنیای مشوش، خبر همکاری آریون (Aerion) و لاکهید مارتین (Lockheed Martin) است، که برای خلق یک جت شخصی first class سوپرسونیک برای آنانی که دائما در سفرهای تجاری می‌باشند و به دنبال سرعت در رفت و آمد و رضایت کافی از سفرشان هستند، شکل گرفته است. این خبر از سوی هر دو شرکت برای توسعه اولین جت بیزنسی سوپرسونیک تایید شده است.

کمپانی Aerion برای توسعه پروژه AS2 Supersonic business jet خود که سال‌هاست در حال کار بر روی آن است، با شرکت‌های مختلفی تا به امروز همکاری داشته است. برای مثال برای اولین بار با شرکت ایرباس (Airbus) در طراحی ساختار و بحث آیرودینامیک همکاری داشته است. بعد از آن نیز با شرکتی چون GE Aviation

برای توسعه موتور این جت همکاری کرده است. اما حالا برای توسعه مراحل بعدی که از جمله شامل بخش‌های فنی و تولید نهایی می‌شود، با لاکهید مارتین قراردادی بسته است.

هواپیمای سوپر سونیک

Orlando Carvalho مدیر اجرایی لاکهید در مصاحبه‌ای گفته است “در بررسی‌های اولیه‌ای که ما در بحث آیرودینامیک AS2 داشتیم، نتیجه بر آن شد که این پروژه به زمان و منابع بیشتری برای توسعه از طرف ما نیاز دارد و ما می‌توانیم این خلا را پر کرده و با این همکاری سهمی در ایجاد این پروژه و ثبت خود در تاریخ تولید این جت، داشته باشیم.

آریون از سال 2014 که تصمیم بر وجود 3 موتور در جت خود گرفته بود، طراحی بدنه‌ی خود را نیز بر همین پایه انجام داده بود و طبق آخرین طراحی، دو موتور بصورت چسبیده به بدنه و در زیر بال‌ها و دیگری در انتها و بر روی دُم این بدنه زیبا جای گرفته‍اند.

طبق پیش بینی‌های آریون پروژه AS2 برای اولین پرواز خود تا سال 2023 آماده می‌شود. اما چندین کمپانی دیگر نیز در حال تلاش هستند تا زودتر از آریون، اولین هواپیمای سوپر سونیک را به پرواز در بیاورند. البته زودتر از این‌ها مدل SX-1.2 شرکتSpike Aerospace اولین پروازی بود که در نسخه آزمایشی و در مقیاسی کوچک و بصورت بدون سرنشین به پرواز درآمد. مدلی که قرار است سرانجام تبدیل به مدل S-512 Supersonic که یک هواپیمای مسافربری است تبدیل شود. البته گفته شده است که نسخه اصلی آن در سال 2021 به پرواز درخواهد آمد.

ناسا (NASA) نیز از قافله عقب نمانده و در حال کار بر روی طراحی  هواپیمای مسافربری خود است و قرار است برای سال 2021 از آن رونمایی کند. البته ناسا نیز به تنهایی این کار را انجام نخواهد داد و بازهم ردپایی از شرکت لاکهید مارتین در طراحی و بخش مهندسی آن دیده می‌شود.

تجربه و مهارت لاکهید مارتین در بخش مهندسی در همکاری‌اش با آریون، بنظر می‌رسد به نقطه اوج خود رسیده در حالی که از قدیم و الایام این شرکت با جت‌های سوپر سونیک خود معروف بوده است. پس اگر شرکتی بخواهد تکنولوژی هواپیماهای نظامی سوپر سونیک را با هواپیماهای بیزینسی و حمل و نقلی ترکیب کند، بلاشک بهترین گزینه برای استفاده از تجربیات، همین شرکت لاکهید مارتین می‌باشد.

2 دیدگاه

    1. درود
      خیر درست نیست. کنکورد اولین جت مسافربری سوپرسونیک (مافوق صوت) بود. نه جت تجاری
      نام «جت‌ تجاری» به هواپیماهای کوچک و به اصطلاح «شخصی» اطلاق میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا