اسلایدربررسیفرانسوی

بررسی ایمنی رنو کولئوس جدید و مقایسه با رقبا

حدوداً10  ماه از معرفی شاسی بلند جدید رنو در ایران یعنی کولئوس جدید می گذرد و این روز ها در خیابان ها شاهد حضور این خودروی فرانسوی-ژاپنی با چراغ های LED مخصوص روزِ عجیب و متمایزش هستیم. درست است که نیسان ایکس تریل یکی از رقبای اصلی کولئوس جدید در بازار ایران به حساب می آید، اما در واقع این دو خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به هم بوده و از موتور، گیربکس و پلتفرم یکسانی بهره مند هستند. کولئوس همانند برادر ژاپنی اش، از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برد که می تواند حداکثر 170 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور تولید کند و به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز است. همچنین این شاسی بلند زیبا از سیستم چهار چرخ متحرک نیز بی بهره نیست.

پیش از این به نقد و بررسی این شاسی بلند فرانسوی پرداخته ایم که می توانید از طریق مطالب “اولین تجربه رانندگی آفرود با رنو کولئوس جدید در ایران” و “بررسی رنو کولئوس جدید 2017” به مطالعه آنها بپردازید، اما کولئوس جدید اخیراً توسط موسسه اروپایی یورو اِن سی اِی پی (Euro NCAP) مورد تست واقع شده است که در این نوشته به بررسی نتایج این تست خواهیم پرداخت و در خاتمه در جدولی ایمنی کولئوس را با خودرو های هم کلاسش مقایسه خواهیم کرد.

نتایج تست رنو کولئوس جدید توسط موسسه اروپایی Euro NCAP

همانطور که انتظار می رفت، کولئوس جدید توانسته 5 ستاره ایمنی از این موسسه کسب کند. امتیاز این خودرو در بخش های چهارگانه تست در جدول زیر آمده است:

 

سرنشین بزرگسال سرنشین خردسال عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
90% 79% 62% 75%

 

تست های انجام شده به چهار بخش تقسیم شده اند که در ادامه هر بخش را بطور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بخش اول: سرنشین بزرگسال

کولئوس در مجموع در این بخش 34.5 امتیاز کسب کرده است که معادل با 90 درصد است. این بخش، از تست های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

(در تصاویر زیر از پنج رنگ مختلف استفاده شده است که مفاهیم هر کدام به شرح زیر است)

  • تست اول: برخوردِ قسمتی از جلوی خودرو

 

کولئوس در این تست موفق به کسب 7 امتیاز شده است. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، به غیر از ساق پای راست راننده که وضعیت آن “لب مرزی” ارزیابی شده است، راننده و سرنشین در بقیه بخش ها شرایط خوبی داشته اند.

همانطور که می دانید، در تعداد کثیری از تصادفات دو خودرو از روبرو با هم برخورد می کنند. اما در بیشتر این موارد، دو خودرو دقیقاً روبروی هم قرار نمی گیرند و فقط بخشی از جلوی خودرو ها با هم برخورد می کنند. در این تست، 40 درصد از قسمت جلوی خودرو از سمت راننده با سرعتی معادل 64 کیلومتر بر ساعت با یک مانعِ تغییر شکل پذیر برخورد می کند که این مانع در حقیقت نقش خودروی دیگری که از روبرو می آید را بازی می کند. این تست، برخوردِ دو خودروی هم وزن را از جلو شبیه سازی می کند در حالیکه هر کدام از آنها با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند. این تست، در سال 1997 میلادی معرفی شده و در سال 2015 ارتقا یافته است. عکس زیر، تست “برخوردِ قسمتی از جلوی خودرو” را به تصویر می کشد:

  • تست دوم: برخوردِ تمام قسمت جلوی خودرو

کولئوس جدید در این تست 6.5 امتیاز بدست آورده است. در مورد راننده، فقط قسمت سینه به رنگ زرد نشان داده شده که یعنی وضعیت آن “مناسب” بوده و باقی قسمت ها شرایط خوبی دارند. اما در مورد سرنشین عقب اوضاع کمی متفاوت است: قسمت سینه و سر به رنگ نارنجی هستند که یعنی محافظت خیلی خوبی از آنها به عمل نیامده و وضعیت “لب مرزی” دارند. البته رنگ زرد در قسمت گردن نشان می دهد که این قسمت وضعیت مناسبی داشته است.

همانطور که اطلاع دارید، در سال های اخیر ساختار خودرو ها سخت تر و مقاوم تر شده است. همین موضوع سبب شده تا از میزان صدمات وارده به ساق پا و سر کاسته شود، اما اثرات منفی نیز داشته است. ساختار محکم خود می تواند سبب ایجاد صدمات شدید شود، خصوصاً در قسمت سینه برای افرادی که اندام کوچک تری دارند و یا افراد مسن. در این تست، تمام قسمت جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت با جسمی سخت برخورد می کند. لازم به ذکر است که در این تست، از آدمکِ مونث با اندامی کوچک استفاده می شود که یکی پشت فرمان و دیگری در ردیف عقب و پشت صندلی سرنشین جلو قرار می گیرد. دو تست “برخوردِ قسمتی از جلوی خودرو” و “برخوردِ تمام قسمت جلوی خودرو” در حقیقت مکمل یکدیگر به حساب می آیند. تست برخوردِ تمام قسمت جلوی خودرو در سال 2015 معرفی شده است. می توانید در تصویر زیر شرایط این تست را مشاهده کنید:

  • تست سوم: برخورد از کنار

این موسسه به کولئوس در این تست 16 امتیاز داده است. همانطور که مشاهده می کنید، در هر دو قسمت شرایط کاملاً ایده آل بوده و فقط رنگ سبز به چشم می خورد که نشان می دهد نتایج “خوب” بوده است.

تست “برخورد از کنار” خود از دو قسمت تشکیل شده که عبارتند از:

قسمت اول: برخوردِ مانعِ متحرک از کنار به خودرو – مسلماً برخورد از کنار یکی از دلایل عمده در مرگ و میر و جراحت های شدید در تصادفات است. در این نوع تصادفات، فاصله اندکی میان درب خودرو و سرنشین وجود دارد و همین موضوع باعث وارد شدنِ صدمات جدی به سر و سینه سرنشین خواهد شد. در این قسمت، یک مانعِ تغییر شکل پذیر با سرعتی معادل 50 کیلومتر در ساعت از کنار با خودرو که ثابت است برخورد می کند. این تست سبب شده تا خودرو سازان نواحی اطراف ستونی که بین درب های جانبی قرار دارد را مقاوم تر کنند و خودرو ها را به کیسه های هوای جانبی مجهز کنند. این تست در سال 1997 معرفی شده و سال 2015 ارتقا یافته است. تصویر زیر شرایط این تست را نشان می دهد:

قسمت دوم: برخورد از کنار با میله ای باریک – در برخی تصادفات، خودرو از کنار با اشیای کنار جاده (بطور مثال درخت یا تیر چراغ برق) برخورد می کند که غالباً به دلیل از دست رفتن کنترل خودرو اتفاق می افتد و عوامل موثر در آن سرعت زیاد یا خیس بودنِ سطح مسیر است. در چنین تصادفاتی، احتمال مرگ یا جراحت شدید بسیار بالا است. در این تست، خودرو با سرعت 32 کیلومتر در ساعت از کنار با یک میله باریکِ سخت با قطر 25.4 سانتی متر برخورد می کند. این تست توانایی یک خودرو در محافظت از قسمت سر راننده را به چالش می کشد. این تست در سال 2001 معرفی شده و در سال 2015 ارتقا داده شده است. عکس زیر، شرایط این تست را به تصویر کشیده است:

  • تست چهارم: صدمه وارده به گردن در برخورد از عقب

امتیاز کولئوس در این بخش برابر 2.5 بوده است. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، شدت ضربه وارده به گردن در صندلی جلو و عقب زیاد نبوده و رنگ سبز نشان از وضعیت “خوب” در این تست دارد.

گردن یکی از قسمت هایی است که هنگام تصادف در معرض آسیب قرار دارد. در چنین شرایطی علاوه بر این که تشخیص و درمان مشکل خواهد بود، بهبود گردن نیز می تواند مدت ها طول کشیده و شخص را بسیار ناتوان کند. اغلب در تصادف هایی که در سرعت پایین خودرویی دیگر از عقب با خودروی شما برخورد می کند احتمال آسیب دیدن گردن وجود دارد.

در این تست، صندلی ها و پشت سری ها روی وسیله ای شبیه به سورتمه با سرعت پایین (16-24 کیلومتر بر ساعت) مورد ارزیابی قرار می گیرند. در حقیقت این تست سبب می شود خودرو سازان طراحی صندلی ها و پشت سری ها را بهبود دهند تا در چنین تصادفاتی بهترین محافظت را از گردن سرنشینان به عمل آورند. لازم به ذکر است که این تست در سال 2009 معرفی شده است. شرایط تست “صدمه وارده به گردن در برخورد از عقب” در عکس زیر به تصویر کشیده شده است:

توضیحات: در تست برخوردِ قسمتی از جلوی خودرو، اتاق کولئوس پایداری خوبی از خود به نمایش گذاشت. به استثنای ساق پای راست راننده که وضعیت آن “لب مرزی” بود، محافظت خوبی از هر دو آدمکِ بزرگسال به عمل آمد که شامل قسمت زانو و ران نیز می شود. رنو نشان داد که در کولئوس جدید، بدون در نظر گرفتن اینکه اندام ریز یا درشتی دارید و یا اینکه در کدام قسمت از خودرو نشسته اید، محافظت یکسانی از شما به عمل خواهد آمد. در تست “برخوردِ تمام قسمت جلوی خودرو” قسمت سر و سینه سرنشین عقب وضعیت “لب مرزی” داشت، اما تمام قسمت های دیگر بدن که حائز اهمیت هستند “مناسب” یا “خوب” ارزیابی شدند. در تست های برخوردِ مانع از کنار و برخوردِ میله باریک از کنار که شرایط سختی دارد، کولئوس وضعیت خوبی داشت و در این دو تست حداکثر امتیاز ممکن را کسب کرد. همچنین اگر خودرویی دیگر از عقب با کولئوس برخورد کند، صندلی ها و پشت سری ها محافظت خوبی از گردن به عمل می آورند. علاوه بر این، شکل هندسی صندلی های عقب نیز طوری است که از گردن به خوبی محافظت می کند.

بخش دوم: سرنشین خردسال

امتیاز کلی کولئوس در این بخش برابر با 38.9 بوده که معادل با 79 درصد است. این بخش از تست های مختلفی تشکیل شده است که موارد مهم و قابل ذکر آن عبارتند از:

  • تست اول: برخورد از جلو، دو کودک 6 و 10 ساله

 

در این تست، گردنِ کودک 10 ساله در معرض آسیب شدید قرار دارد. همچنین قسمت سینه کودک 6 ساله نیز به رنگ قهوه ای نمایش داده شده که یعنی “ضعیف” ارزیابی شده است.

  • تست دوم: برخورد از کنار، دو کودک 6 و 10 ساله

در این تست، کولئوس محافظت خوبی از کودکان به عمل آورده و بر خلاف برخورد از روبرو، تمامی قسمت ها سبز رنگ هستند.

توضیحات: در تست برخورد از جلو که در حقیقت برخوردِ قسمتی از جلوی خودرو بوده است، محافظتِ به عمل آمده از گردن کودک 10 ساله بسیار ضعیف ارزیابی شده و قسمت سینه کودک 6 ساله نیز در معرض آسیب قرار خواهد داشت. اما در تست برخوردِ مانع از کنار به خودرو، شرایط برای هر دو کودک ایده آل بوده است. امکان غیر فعال سازی کیسه هوای سرنشین جلو وجود دارد تا بتوانید صندلی کودک را رو به سوی عقب در این قسمت قرار دهید.

بخش سوم: عابر پیاده

کولئوس در این بخش موفق به کسب امتیاز کلی 26.1 شده که معادل با 62 درصد است. این تست نشان می دهد که اگر از روبرو با عابر پیاده تصادف کنید، شدت آسیب وارده به عابر پیاده به چه میزان خواهد بود.

نتایج این تست در جدول زیر آمده است:

تست امتیاز
اصابت با سرِ عابر پیاده 15
اصابت با لگنِ عابر پیاده 5.1
اصابت با پایِ عابر پیاده 6

توضیحات: در صورتی که با کولئوس با یک عابر پیاده تصادف کنید، قسمت درپوشِ موتور در اکثر بخش ها حفاظت خوب یا مناسبی از سرِ عابر پیاده به عمل خواهد آورد، اما ستون های جلو که سخت تر هستند در این بخش ضعیف ارزیابی می شوند. سپر جلو محافظت مناسب یا خوبی از پایِ عابر پیاده به عمل می آورد، اما محافظتِ به عمل آمده از قسمت لگن ترکیبی از نتایج خوب و ضعیف بوده است.

بخش چهارم: تجهیزات کمکی ایمنی

امتیاز کلی کولئوس در این بخش برابر با 9.1 بوده که معادل با 75 درصد است. مواردی که در این بخش مورد ارزیابی قرار می گیرند عبارتند از:

  • سیستم های کمکی سرعت (تشخیص سرعت مجاز، محدود کننده سرعت و …)
  • سیستم هشدار بسته نبودن کمربند
  • سیستم هشدار هنگام خروج از بین خطوط یا LDW
  • سیستم ترمز اضطراری خودکار یا AEB (هشدار در صورت احتمال تصادف از جلو و ترمزگیری خودکار)

ناگفته نماند که به جز دو مورد یعنی سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم کمکی حرکت در بین خطوط، کولئوس تست شده در این موسسه با نمونه ای که در ایران توسط شرکت نگین خودرو عرضه می شود از نظر تجهیزات ایمنی یکسان است. بنابر این می توان انتظار داشت نمونه ای که در ایران به فروش می رسد امتیاز کمتری کسب کند. در خاتمه در جدولی ایمنی کولئوس جدید را با خودرو های هم کلاسش مقایسه خواهیم کرد (تمامی خودرو های درج شده در جدول توسط موسسه یورو اِن سی اِی پی در کلاس “شاسی بلند بزرگ” یا “Large Off-Road” دسته بندی شده اند و جدول از بالا به پایین بر اساس سال تست مرتب شده است):

خودرو تعداد ستاره سرنشین بزرگسال سرنشین خردسال عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی سال تست
رنو کولئوس جدید 5 90% 79% 62% 75% 2017
ولوو XC60 5 98% 87% 76% 95% 2017
آلفارومئو اِستِلویو 5 97% 84% 71% 60% 2017
اشکودا کودیاک 5 92% 77% 71% 54% 2017
آئودی Q5 5 93% 86% 73% 58% 2017
لند روور دیسکاوری 5 90% 80% 75% 73% 2017
فورد اِج 5 85% 76% 67% 89% 2016
لکسوس RX 5 91% 82% 79% 77% 2015
آئودی Q7 5 94% 88% 70% 76% 2015
ولوو XC90 5 97% 87% 72% 100% 2015
کیا سورنتو 5 90% 83% 67% 71% 2014
هیوندای سانتافه 5 96% 89% 71% 86% 2012

 

 

1 دیدگاه

  1. جالبه که رنوی مدل 2017 تقریبا در تمامی موارد در رده پایین تری از سایر خودروهای اشاره شده است و هیوندای سانتافه مدل 2012 در اکثر موارد در رده های بالاتر و اکثر پس از ولوویی قرار میگیره که چندین و چند برابر قیمت یک سانتافه رو داره.
    البته شاید بهتر بود دوستان اشاره میکردند که ایا شرایط تست و امتیاز دهی از از سال 2012 تفاوتی داشته یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا