اخباراخبار داخلی

بازگشایی سایت ثبت‌سفارش با ابلاغیه دولت

بعد از جلسه سه‌شنبه عصر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با مقامات دولتی درخصوص واردات خودرو، در شرایطی برخی اخبار از باز شدن سایت ثبت‌سفارش حکایت داشت که این سایت دیروز نیز همچنان متوقف مانده بود.

بعد از جلسه مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت قول باز شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو را داده بود حال آنکه دیروز با قرار گرفتن چند مدل محدود از خودروها روی سایت به‌نظر می‌رسید تست پایلوت برای بازگشایی پس از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو در دستور کار مقامات صنعتی قرار دارد. در همین بین، با قرارگیری نام چند برند محدود روی سایت ثبت‌سفارش برخی از بازگشایی این سایت خبر دادند این در شرایطی است که برخی از مقامات وزارت صنعت بازگشایی سایت را تکذیب کردند؛ به‌طوری‌که مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد تا زمانی که مصوبه دولت در مورد واردات خودرو ابلاغ نشود و ضوابط ورود روشن نشود، امکان بازگشایی وجود ندارد. علی علی‌آبادی، رئیس دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه و تجارت نیز با تکرار اظهارات خسروتاج اظهار کرد که بازگشایی دوباره سایت ثبت‌سفارش منوط به تصویب دستورالعمل واردات خودرو در هیات دولت و ابلاغ آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در شرایطی نزدیک به ۶ ماه از توقف سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو می‌گذرد که هیات دولت هنوز مصوبات خود در مورد دستورالعمل واردات را به وزارت صنعت ابلاغ نکرده است. به‌نظر می‌ر‌سد تعلل دولت در این زمینه به‌دلیل قطعیت در دستورالعملی است که امکان تغییرات زودرس در آن نباشد. در دولت یازدهم مقررات واردات چهار بار مورد بازبینی قرار گرفت.اما در شرایطی که مقامات دولتی از عدم ابلاغیه دولت در مورد واردات خودرو خبر می‌دهند برخی منابع آگاه بندهایی از ابلاغیه مذکور را برشمردند؛ به‌طوری‌که در دستورالعمل جدید واردات، ظاهرا تعرفه خودروهای وارداتی تا ۹۰ درصد افزایش یافته است؛ هرچند وزارت صنعت تمایل داشت تعرفه واردات خودرو بیش از این افزایش پیدا کند، اما تعرفه‌های در نظر گرفته شده ازسوی هیات دولت چکش‌کاری شده است.

موضوع مهم دیگری که در دستورالعمل واردات خودرو مدنظر قرار گرفته این است که خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان اجازه واردات ندارند؛ در این میان اما محدودیت دیگری نیز بر ورود خودروها به کشور اعمال شده و آن اضافه شدن ارزش دلاری خودرو به‌عنوان معیاری برای واردات خودروهای لوکس است. براین اساس خودروهای وارداتی به کشور نباید ارزش بالاتر از ۴۰ هزار دلار داشته باشند؛ در صورتی که این بند از دستورالعمل واردات خودرو اجرایی شود برندهایی چون بنز، بی‌ام‌و، لکسوس و پورشه اجازه واردات نخواهند داشت. در چنین شرایطی تنها برخی از برندها که در بازار جهانی اکونومی (اقتصادی) و پریمیوم (خودروهای که به لحاظ تولید ممتاز هستند و بین خودروهای اقتصادی و لوکس قرار دارند) به حساب می‌آیند می‌توانند وارد کشور شوند.در صورتی که این دستورالعمل از سوی هیات دولت ابلاغ شود، واردات خودرو به کشور با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. چرا که در نظر گرفتن مواردی چون افزایش تعرفه واردات و سقف دلاری موجب می‌شود قیمت خودروها در بازار افزایش پیدا کند که این موضوع تاثیر جدی بر تقاضای بازار خودروهای وارداتی برجا خواهد گذاشت.

1 دیدگاه

  1. اگر دولت تعرفه ها رو به حالت اول سال برنگردونه بیخود زحمت واردات به خودتون ندید خریدارش نیست عمو جون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا