مرسدس بنز 770K هیتلر!

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶

مرسدس بنز 770K هیتلر!

سال گذشته در پی برگزاری اولین حراجی خودروهای مهم دنیا که در شهر اسکاتسدیل (Scottsdale) ایالت آریزونا ایالات متحده انجام گرفت، تعدادی از خودروهای با ارزش دنیا بفروش رسید. امسال نیز در این رویداد خودروهای مهمی آماده فروش قرار داده شده‌اند که گل سرسبد آن‌ها خودروی مرسدس بنز 770K گراسر آفنر تورواگن (770K Grosser Offener Tourenwagen) می‌باشد که در سال‌‌های 1939 تا 1941 خودروی مورد استفاده آدولف هیتلر در رژه‌های اصلی بوده است.

تاریخ این لیموزین باشکوه به خوبی در دسترس است و توسط تاریخ نویسان تماما نگاشته شده است. این خودرو به دستور صدر اعظم نازی‌ها یعنی آدولف هیتلر ساخته شده‌ است. خودرو در سال 1945 توسط ارتش ایالات متحده از آلمان اشغالی به عنوان غنیمت جنگی به کاخ موزه ایمپریال در لاس وگاس منتقل شد.

ارزش این خودرو تنها به دلیل صاحب آن یعنی رهبر نازی‌ها نبوده است، چرا که همین خودرو به خودیِ خود از تعداد انگشت شماری از خودروهای Offener Tourenwagens است که از اسقاط شدن جان سالم بدر برده است چون خودرویی بوده که توسط سران دولتی و صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای مثال امپراطور ژاپن، پادشاه نروژ، دیکتاتور اسپانیا جنرال فرانکو (Franco) و رئیس کلیسای کاتولیک پاپ پیوس ششم (Pope Pius XI) از این مرسدس استفاده می‌کرده‌اند.

Rod Egan سرپرست حراجی Worldwide گفته است “اگر تاریخ این خودرو را کنار بگذاریم، این خودرو به‌تنهایی یادآور بهترین دستاورد انسان در زمینه طراحی، مهندسی و ساخت می‌باشد که حالا برای فروش حاضر شده است. بطور خلاصه این خودرو یکی از برجسته‌ترین و تاریخ سازترین خودروهایی است که تا بحال ساخته شده‌ است. این خودرو فراتر از یک خودرو در زمان خود ظاهر شد و ساخته‌ای است که بخشی از تاریخ ما شده و یادآور زمانی است که دیگر تکرار نخواهد شد.”

او ادامه داد “امید ما این است که خریدار نهایی این مرسدس آن را در موزه‌ای به نمایش برای عموم قرار دهد تا آموزشی برای نسل آینده باشد.”

طبیعی است که بحث بر سر این که کدام خودرو، خودروی مورد استفاده‌ی هیتلر بوده است یا نبوده است همیشه داغ بوده وآیتم‌های زیادی نیز بوده‌اند تا این موضوع را اثبات کنند. اما اگر این ادعاها مبنی بر استفاده هیتلر از آن درست بوده باشد، قیمت بالایی برای آن درنظر خواهند گرفت. برای مثال یکی از بهترین خودروهای هیتلر در یک حراجی در سال 1973 و در همین اسکاتسدیل آریزونا به قیمت 153 هزار دلار بفروش رسید که این قیمت در آن سال ارزش خیلی بالایی داشته است. در اسکاتسدیل آنقدر حراجی‌های خودرو وجود دارد که نمی‌دانید به کدام یک سر بزنید. از حراجی‌های مهمی چون Barrett-Jackson گرفته تا RM-Sotheby’s معروف که همگی دستی بر دنیای خودرو‌های حراجی‌ دارند.

خب برگردیم به خودروی موردنظر خودمان. گفته‌ها و شایعات حاکی از آن است که این خودرو، خودروی مورد استفاده‌ی هیتلر نبوده است. اما با توجه به مستندات، ما اینگونه نمی‌اندیشیم و حتی اگر باز خودروی شخص هیتلر هم نباشد، این خودرو ارزش خود را دارد.

حراجی Worldwide امید دارد تا این خودرو را بدون هیچ اختلاف و درگیری‌ای به فروش برساند تا 10 درصد از پول آن را برای مطالعه درمورد قضیه هولوکاست (Holocaust) بصورت خیریه و هدیه ببخشد.

جزئیات تاریخ این خودرو در سایت حراجی Worldwide موجود است و ادعا می‌کنند که این مدل یکی از هشت خودرویی است که از نسل W150 مدل 770K باقی مانده است که از همین هشت عدد، سه تای آن‌ها در دست اشخاص خصوصی و بقیه در موزه‌‌های مختلف هستند. این خودرو 4 تن وزن داشته و موتور 230 اسب بخاری آن توان حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت را در زمان خود داشته است.


بدون دیدگاه