اسلایدربررسیژاپنی

نیسان جوک 1.6 توربو،گزینه ای چابک و کارامد

بعضی از خودروها فوراً مورد توجه و تحسین قرار می­‌گیرند و بعضی دیگر نمی‌توانند چندان توجه مشتریان را جلب کنند، تا حدی که بسیاری از مردم حتی از وجود آن‌ها مطلع نیستند. اما جوک از آن خودروهایی است که همه کم‌وبیش با آن آشنا هستند؛ چطور ممکن است خودرویی با این شکل و شمایل توجه کسی را جلب نکرده باشد! ولی عده زیادی با ارزش ویژگی­‌های برجسته نیسان جوک ۱٫۶ DIG-T آشنا نیستند. پس بگذارید از نو شروع کنیم.

آیا شما به خودرویی که موتور توربوشارژ ۱۹۰ اسبی زیر کاپوتش داشته باشد، ۲ دیفرانسیل باشد، فرمان­پذیری دقیقی داشته باشد، دوام ژاپنی داشته باشد، مصرف سوخت مناسبی داشته باشد و قیمتش هم مناسب باشد، علاقه­‌مند می‌­شوید؟ چنین خودرویی به نظر می­رسد یک آرزوی دست­نیافتنی برای خریداران باشد ولی این آرزو درست همان چیزی است که نیسان با مدل جوک و موتور ۱۶۰۰ توربو ارائه می­دهد. جدیدترین و به­‌روزترین مدل جوک از این موتور بهره می‌­برد؛ و البته اندکی تغییرات در آن اعمال شده است تا عملکرد آن از نسل قبل هم بهتر باشد.

به‌جز نسخه ویژه نیسان جوک نیسمو که در واقع نیسان GT-R در لباس جوک بود، مدل ۱٫۶ DIG-T سریع‌ترین مدل فعلی جوک در بازار است. مدل دو دیفرانسیل با گیربکس ضریب­‌پیوسته XTronic در عرض ۸٫۴ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می­‌رسد. با این شتاب جوک به اندازه کافی سریع خواهد بود تا بتوانید با افرادی که پشت چراغ قرمز قدرت­‌نمایی می­‌کنند، رقابت کنید و موقعیت نشستن در ارتفاع بالاتر در صندلی راننده به شما این امکان را می‌­دهد که نسبت به بسیاری از خودروهای اسپرت که راننده در ارتفاع پایینی روی صندلی می­‌نشیند، مسیر عبور خود از میان ترافیک را بهتر تشخیص دهید. نیسان نحوه انتقال قدرت این موتور توربوشارژ را به نحوی تغییر داده است تا گشتاور بیشتری قبل از دور ۲۰۰۰ ارائه دهد. ارتفاع بلند و طول کوتاه جوک به معنای یک تجربه رانندگی فوق‌­العاده نیست ولی پس از اندکی رانندگی با آن متوجه خواهید شد که رانندگی سریع با جوک لذت‌­بخش است. در هنگام رانندگی تهاجمی، سیستم کنترل پایداری نیسان پدیدار می‌­شود که یک سیستم پیشرفته پایش حرکات راننده است. این سیستم سه حالت مختلف رانندگی دارد که عبارت‌اند از حالت رانندگی نرمال، اسپرت و اقتصادی به همراه اطلاعات لحظه‌­ای هنگام رانندگی و دکمه­‌های تنظیمات خودرو. سیستم توزیع متغیر گشتاور در جدیدترین سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ محرک از همان فناوری بهره می­‌برد که نیسان در ابتدا از آن در خودروی GT-R استفاده کرد و تأثیر فوق­‌العاده‌­ای در هدایت و فرمان‌پذیری آن گذاشت.

جوک هنوز هم طوری به نظر می­‌رسد که گویی از آسمان به زمین افتاده است و باید نیسان را به خاطر  اراد­ه‌­اش در حفظ جذابیت آن تحسین کرد. در قسمت جلو چراغ­های بالایی بازطراحی شده‌­اند و اکنون مجهز به لامپ­‌های روشنایی روز LED نیز هستند. در چراغ‌های جلو برای داشتن دید بهتر، از لامپ زنون استفاده شده است. آینه­‌های جانبی مجهز به چراغ راهنمای LED شده­‌اند و دوربین­های دید اطراف نیز در این قسمت قرار گرفته‌اند. سپرها، چراغ­های عقب، رینگ­های آلومینیومی و رنگ­های موجود برای خودرو دستخوش تغییرات شده‌­اند. رنگ زرد متالیک خورشیدی برای افرادی که می­‌خواهند خودروی آن‌ها متفاوت از بقیه باشد مطمئناً رنگ محبوبی خواهد بود. کنسول وسط که شبیه به مخزن سوخت موتورسیکلت است، در این نسخه نیز حفظ شده است. در شکل محفظه حمل بار مدل­های غیر توربوی دیفرانسیل جلو، تغییراتی داده شده است که باعث شده حجم فضای بار ۴۰ درصد افزایش پیدا کند و در نتیجه حجم کلی فضای بار به رقم قابل­‌توجه ۳۵۴ لیتر برسد.  قابلیت خواباندن کامل صندلی­‌های عقب به‌صورت هم‌سطح با کف محفظه بار که باعث می­‌شود قرار دادن اشیای بزرگ داخل محفظه حمل بار راحت­‌تر انجام شود. دو‌طبقه بودن محفظه حمل بار، با افزایش انعطاف‌­پذیری فضای حمل بار، کارایی جوک را افزایش می‌­دهد.

از امکانات این خودرو می­‌توان به چراغ­های مه‌­شکن جلو، رینگ­های ۱۸ اینچی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، دکمه‌­های کنترل سیستم صوتی، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث برای تلفن همراه و سیستم صوتی، کروز کنترل و محدود­کننده سرعت، سیستم کنترل پایداری نیسان و رگه­‌هایی از کروم در کابین خودرو اشاره کرد. علاوه بر این آینه‌­های جانبی تاشونده برقی، برف‌­پاک­‌کن مجهز به حسگر باران، سیستم ورود بدون کلید و دکمه فشاری استارت، دوربین دید عقب، دوربین دید اطراف و سپر ایمنی از دیگر امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.

نیسان جوک با موتور ۱۶۰۰ توربو و سیستم ۴ چرخ محرک ۱۵۳ گرم دی­‌اکسید­کربن در هر کیلومتر تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی آن ۶٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. به نظر می­‌رسد هزینه نگهداری مدل جدید جوک همچنان مانند مدل­‌های قبلی پایین باشد. یکی دیگر از نقاط قوت جوک نسبت به دیگر خودروهای کوچک، این است که به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش، ارزش فرسوده بالاتری دارد و به‌راحتی با قیمتی مناسب در بازار خودروهای دست دوم فروخته می‌شود.

در مجموع باید گفت نیسان جوک با موتور ۱۶۰۰ توربو و سیستم ۴ چرخ محرک یک گزینه کارآمد است. یک خودروی خوب، باید سریع، ارزان و بادوام باشد و هر ۳ مورد درباره نیسان جوک صدق می­‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا