تجربه رانندگی با فولکس واگن پاسات و فولکس واگن تیگوان

یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ | 3 نظر

تجربه رانندگی با فولکس واگن پاسات و فولکس واگن تیگوان

بازار خودروهای وارداتی کشورمان سال هاست که به جولانگاه برندهای آسیایی کره ای و ژاپنی بدل شده، حتی دو محصول شاخص رنو که سال گذشته توانستند تا حدی به رقبای هیوندای نشان غلبه کنند نیز رگ و ریشه ای کره ای دارند و در خاک این کشور تولید می شوند.

در سگمنت های بالا نیز به غیر از ب ام و که حضور نسبتا محدودی دارد، اثری از سایر برندهای اروپایی دیده نمی شود اما حالا به لطف حضور فولکس واگن در ایران امید می رود که این شرایط در حال تغییر باشد و سرانجام وضعیت بازار وارداتی ها کمی طعم و بوی رقابت به خود گیرد.

مذاکرات سخت فولکس واگن با پارس خودرو، کرمان خودرو و مشکلات این شرکت در راستای حضور در بازار واردات نشان داد که حساسیت به حضور چنین کمپانی ای در ایران تا چه حد بالاست اما حالا صبر و تلاش آلمانی ها به ثمر نشسته و سرانجام در روزهای اخیر شاهد آغاز فروش محصولات فولکس واگن در ایران بودیم که به نمایندگی شرکت عظیم ماموت در کشورمان عرضه می شوند.

گام نخست: سدان متوسط و کراس اوور رقابتی

آنطور که از شواهد امر بر می آید برنامه فولکس در ایران محدود به عرضه پاسات وتیگوان نیست اما برای شروع این شرکت تصمیم به تاخت و تاز در بازار با مدل فوق العاده محبوب تیگوان (در بازار جهانی) گرفته است و در کنار این محصول، پاسات را نیز به عنوان خودرویی عامه پسند با عملکرد درخشان راهی ایران کرده تا تیگوان در مقایسه با رقبا دست تنها نباشد.

فولکس واگن پاسات

از اشتراکات فنی این دو محصول می تواند به موتور چهار سیلندر توربو با پایه فنی یکسان (1.8 لیتری پاسات و 2.0 لیتری تیگوان) و گیربکس هفت سرعته دوبل کلاچ و اشتراک قطعات فنی در پلت فرم اشاره کرد.

البته پیشرانه تیگوان به لطف وزن بیشتر و بهره مندی از سیستم چهارچرخ متحرک دائمی (AWD) می تواند گشتاور بیشتری نسبت به پاسات (250 نیوتن متر) تولید کند و با 320 نیوتن متر گشتاور زمینه عملکردی برای این کراس اور دو دیفرانسیل را به عنوان خودرویی با قابلیت های آفرود پدید آورد.

در مقابل پاسات تک دیفرانسیل به عنوان یک سدان خانوادگی سایز متوسط با عملکردی مناسب شناخته می شود و بسیاری بازار های جهان در زمره خودروهای سایز متوسط نه چندان گران قیمت از محبوبیت بالایی برخوردار است، به شکلی که از بسیاری جهات پاسات را می توان نمونه ای اقتصادی اما با کیفیت از سدان های سایز متوسط آئودی دانست.

توان 180 اسب بخاری پیشرانه پاسات زمینه لازم برای کسب شتاب صفر تا صد 7.9 ثانیه را فراهم می آورد ولی جالب آنکه تیگوان با قدرت مساوی (180 اسب بخار) به لطف گشتاور بیشتر خود می تواند در 7.7 ثانیه به تندی یکصد کیلومتر در ساعت دست یابد، بنابراین هر دو مدل در زمره خودروهای چابک بازار قرار می گیرند و مشخصات فنی مناسب و نسبتا مهیجی را ارائه می دهند.

طراحی ظاهری

چهره پردازی نسل تازه خودروهای فولکس واگن را می توان بسیار معقول و وزین توصیف کرد، البته مشتریانی که به طراحی های هیجانی و نسبتا شلوغ خودروسازان آسیایی عادت کرده اند شاید در نگاه نخست نتوانند ارتباط چندانی با خط و خطوط اتوکشیده و محکم محصولات فولکس واگن برقرار نمایند اما روی دیگر این سکه کهنه نشدن این سبک طراحی در گذر زمان خواهد بود که معمولا پاشنه آشیل طرح های هیجانی محسوب می شود.

به هرروی از دید کارشناسان طراحی، سری جدید محصولات فولکس به بهره مندی از هماهنگی و نظم و حفظ اصالت شهره اند و به سختی می توان ایراد چندانی در این زمینه به خودروهای مذکور وارد دانست، هرچند که طراحی نمای عقب پاسات شاید بیش از حد ساده به نظر برسد.

امکانات رفاهی

هر دو مدل پاسات و تیگوان تقریبا با بالاترین سطح امکانات رفاهی به کشورمان راه یافته اند، برای مثال می توان به وجود ماساژور صندلی برای پاسات و سقف پانوراما برای تیگوان و سیستم هد آپ دیسپلی برای هر دو خودرو اشاره کرد.  گرمکن صندلی، سیستم بازداری از حرکت رو به عقب در سربالایی ها (AUTO HOLD)، امکان تعویض دنده از پشت فرمان، صندلی های برقی، خروجی برق 12 والت، قلاب یدک کش با قفل برقی و امکاناتی از این دست نیز در هر دو خودرو قابل مشاهده اند و در مجموع باید گفت که تیگوان و پاسات نسبت به رقبای حاضر در بازار از حیث آپشن و امکانات رفاهی با کم و کسری چندانی مواجه نیستند، هرچند ممکن است به آپشنی مانند سیستم اتوپارک مجهز نباشند اما واقعیت این است که این تکنولوژی کاربرد چندانی در شرایط غیر استاندارد ایران ندارد.

تجربه رانندگی

شرکت ماموت محوطه ای را برای تست فولکس واگن در محدوده کارخانه خود احداث کرده است که تست خبرنگاران نیز در همین بخش از شرکت انجام شد، از این رو به دلیل نبود ناهمواری، دست انداز و سرعت گیر، ارزیابی تمامی شاخصه های خودروهای مذکور چندان ممکن نبود، اما با توجه به شرایط این تست محدود می توان گفت که عملکرد دینامیکی تیگوان و پاسات تقریبا از تمامی هم کلاس های خود بهتر است، به شکلی که مسلما تیگوان با شتابی در محدود 7.7 ثانیه و با تعویض های دقیق و بی نقص گیربکس، نسبت به رقبایی نظیر هیوندای توسان، کیا اسپرتیج، رنو کولئوس، تویوتا راو 4 و سایر کراس اوور های بازار عملکرد جذاب تری دارد، به خصوص آنکه هندلینگ، دقت شاسی، عملکرد ترمزها و…نیز کاملا متناسب با یکدیگر به نظر می رسد و از این رو باید گفت که تیگوان چند پله بالاتر از نیسان جوک اسپرت، می تواند لقب اسپرت ترین کراس اوور بازار را به خود اختصاص دهد.

در عین حال آنطور که از شواهد بر می آید، عملکرد سیستم تعلیق این مدل نیز برخلاف برخی از رقبا خشک و کوبنده نیست و مهندسان فولکس موفق شده اند تا سطح متعادلی از راحتی و عملکرد را در این محصول ارائه دهند.

البته شک نکنید که در این زمینه، پاسات گوی سبقت را از تیگوان می رباید و با رفاهی خیره کننده نزدیک به یک سدان لوکس ظاهر می شود. این ویژگی به خصوص در مقایسه با رقبایی نظیر رنو تلیسمان باعث می شود که پاسات به عنوان پرچمدار رفاه و عملکرد در کلاس سدان های خانوادگی مطرح شود.

به عبارت دیگر این روزها طیف گسترده ای از سدان های سایز متوسط وارداتی در بازار وجود دارند که از نمونه های کم آپشن کمری هیبرید، دی اس 5 ال اس و پژو 508 تا خودروهای پر فروشی نظیر اپتیما، سوناتا هیبرید و رنو تلیسمان را شامل می شوند. این خودروها بازه قیمتی وسیعی را در محدوده 185 تا 230 میلیون تومان در بر می گیرند، اما به قطعیت می توان گفت که هیچ یک از این خودروهای از نظر شتاب و هندلینگ، کیفیت سواری و مجموعه آپشن های رفاهی در سطح فولکس پاسات 275 میلیون تومانی نیستند و حالا پاسات به راحتی به پرچمدار این کلاس مبدل شده است.

در مورد تیگوان اما شرایط اندکی متفاوت است، چرا که این خودرو با توجه به ابعاد بدنه، بیشتر قابل قیاس با خودروهایی نظیر هیوندای توسان، کیا اسپرتیج و تویوتا RAV4 است و با توجه به ابعاد جمع و جور تر نسبت به هیوندای سانتافه و کیا سورنتو، ممکن است در جلب نظر تمام مشتریان نیازمند به یک کراس اوور خانوادگی بزرگ موفق نباشد، اما فارغ از این موضوع می توان گفت که با توجه به قیمت های بیش از 300 میلیونی رقبای کره ای و قیمت 288 میلیونی رنو کولئوس و …. بهای 290 میلیونی فولکس واگن تیگوان رقمی رقابتی به نظر می رسد، به خصوص آنکه این کراس اوور 7.7 ثانیه ای از نظر شتاب و عملکرد حدود 5 ثانیه سریعتر از چنین رقبایی است و به نحو شگرفی نسبت به آن ها برتری دارد.


3 دیدگاه

  1. milad | فروردین 19, 1397 | لینک نظر

    باسلام خدمت نگارنده محترم میخواستم یک اشتباه شمارو تصحیح کنم واون اینه که هردو خودروی پاسات وتیگوان دارای سیستم اتوپارک هستند

  2. سانتافه از تیگوان خوشگل تره

  3. علیرضا | دی 25, 1396 | لینک نظر

    ترمز و هندلینگ رو که نمیشه روی این سطح تست کرد این سطح چسبندگی به مراتب بالاتری داره باید دید رو آسفالت چند مرده حلاجه