اسلایدربررسیچینی

هایما S5، بررسی در بازار ایران

بررسی هایما S5 در بازار ایران

زمانی بود که هیچ کدام از ما گمان نمی کردیم دو خودروساز اصطلاحا ملی ، دست به تولید انبوه خودروهای چینی بزنند. اما ایران خودرو بعد از مدت ها نظاره گر رقبا بودن ، راحت ترین راه را برگزید و اقدام به افزودن خودروهای چینی به سبد محصولات خود نمود. هایما S7 اولین خودرو از برند هایما بود که ایران خودرو تصمیم گرفت جهت رقابت با کراس اوور های شهری 60 تا 80 میلیون تومانی آن را با آپشن های رنگارنگ به بازار داخلی عرضه کند.

تاریخچه ی عملکرد هایما در بازار ایران

گویا بازاریابان ایران خودرو تنها در زمینه ی قیمت گذاری منطقی عمل کردند و در سایر موارد همچون شرایط فروش ، تحویل به موقع ، کیفیت خدمات فروش و پس از فروش و مشتری مداری همان روند قبلی را در پیش گرفتند. نتیجه مشخص بود ، شکست کامل هایما S7 با وجود بهره مندی از امکانات و تجهیزات بیشتر نسبت به رقبا ، به دلیل مشکلاتی همچون شتاب ضعیف ، ایرادات فنی و عدم مشتری مداری ایران خودرو. شکست هایما S7 در بازار ایران نشان داد که صرفا آپشن پسند بودن مشتریان و امکانات زیاد خودرو نمی تواند دلیلی بر موفقیت باشد.

هایما S5

پس از این شکست ایران خودرو مدل توربوی این خودرو را در رده ی قیمتی 90 تا 100 میلیون تومان جهت رقابت با خودروهایی نظیر چری تیگو فایو و جک اس فایو که در رده ی خود محبوب هستند به بازار ارایه کرد. هایما S7 توربو در گزارش ها و تست های اولیه نظر خبرنگاران را با شتاب مناسب ، امکانات خوب و ظاهر قابل قبول به خود جلب کرد .

گزارش های مثبت اولیه باعث شد تا عده ای خریداران نسبت به این خودرو اقبال نشان دهند. اما در چند ماه بعد ایرادات فنی ناشی از مونتاژ و یا مشکلات عدم سازگاری با شرایط ایران بروز کردند و ایران خودرو مجبور به فراخوان های پی در پی برای رفع نواقص شد و دید نه چندان جالبی از این خودرو در ذهن بازار نقش بست.

هایما S5

چرا هایما S5 ؟

جهت رفع شکست های گذشته شرکت مجددا تلاشی جهت بدست آوردن بازار زیر صد میلیون تومان با ارایه ی مدل S5 از برند هایما آغاز نمود. پیش فروش این خودرو چند ماه پیش با پیش پرداخت ۳۷ میلیون تومانی صورت گرفت و خریداران توقع قیمتی در بازه ی ۷۴ تا ۸۰ میلیون تومان از این خودرو داشتند.

در نمایشگاه خودروی تهران نیز اعلام های غیر رسمی مسوولین غرفه از قیمت 74 الی 76 میلیون تومانی این خودرو حکایت میکرد که در صورت قیمت گذاری با این اعداد هایما می توانست شکست سنگینی را به رقبا تحمیل کند. اما ایران خودرو ثابت کرد که درسی از تجربیات گذشته نمی گیرد. ارایه ی مدل هایی نظیر پژو 407 و سوزوکی کیزاشی با قیمت گذاری غیر رقابتی و پشتیبانی ضعیف و درنهایت باخت کامل به رقبا و یا شکست دو مدل مونتاژی هایما S7 ، هیچ گاه در یک خودروساز با استاندارد جهانی اتفاق نمی افتند زیرا هر شکست ضرر و زیان فراوانی به شرکت وارد می کند و تمام تلاش بر پیشگیری از شکست های بیشتر متمرکز می شود.

هایما S5

قیمت و رقبا

 

شکست و ضرر برای خودرو سازان داخلی معنایی ندارد چرا که همواره از حمایت کامل دولت با تعرفه بالای واردات و وام های فراوان برخوردارند .ایران خودرو  روز شنبه 23 دی خریداران را با ارسال دعوتنامه تکمیل وجه و مشاهده ی رقم 89.900.000 تومانی شوکه کرد. آمار های غیر رسمی حکایت از انصراف تعداد زیادی از خریداران به دلیل مشاهده ی این رقم گزاف دارند زیرا انتظار قیمتی را در بازه ی 70 تا 80 میلیون تومان داشتند.

در حال حاضر ، رقبای این خودرو بسیار بیشتر شده اند و هایما S5 با این قیمت باید با خودروهایی نظیر ام وی ام X33S با قیمت 80  الی 83 میلیون تومان ، چری تیگو فایو لاکچری با قیمت 95,490,000 تومان ، جک S5 دنده ای با قیمت 87,000,000 تومان  و هایما S7 توربو با 95,074,000 تومان رقابت کند و در بازه های پایین تر نیز رقبایی همچون چانگان CS35 اتوماتیک با قیمت 69,057,000 تومان ، جک S3 با قیمت 78 میلیون تومان و ام وی ام X22 اتوماتیک با قیمت 68 الی 70 میلیون تومان کار را برای این خودرو سخت خواهند کرد.

هایما S5

برخی از رقبا در این سگمنت هستند و برخی فاصله بین دو محور بیشتری دارند و در سگمنت بالاتر هستند . امکانات تعدادی کمتر و امکانات تعدادی دیگر بیشتر است. بعضی از موتور های تنفس طبیعی استفاده می کنند که دردسر نگهداری کمتری نسبت به موتور توربو دارد. از سوی دیگر بسیاری از رقبا با شرایط اقساطی بلند مدت و تحویل های فوری به فروش می رسند که این شرایط در مورد محصولات ایران خودرو به صورت مستمر وجود ندارد و معمولا محصولات محبوب این شرکت دارای حباب قیمتی می شوند.

عملکرد و مشخصات هایما S5

حال کمی به هایما ی جدید بپردازیم . هايما S5 در سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو برنده جایزه ی سالانه بهترین SUV شهري شده و همچنین 5 ستاره ايمني  از‏ C-NCAP دريافت كرده است.  مشخصات فنی این خودرو را می توانید در ادامه مشاهده نمایید :

 

مشخصات فنی هایما S5

52101 کد کلاس خودرو
HMA GN15-TF نوع موتور
1497توربو حجم موتور (cc)
6000/161 حداکثر توان موتور (hp)
4000-1800/223 حداکثر گشتاور (Nm)
16 تعداد سوپاپ
بنزین نوع سوخت سازگار
يورو5 استاندارد حد آلایندگی
170 حداکثر سرعت (km/h)
CVT سيستم انتقال قدرت
8 مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر)
4358 طول خودرو (mm)
1823 عرض خودرو(mm)
1630 ارتفاع خودرو (mm)
2630 فاصله بين دو محور چرخ هاي عقب و جلو (mm)
1435 وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)
60 گنجایش مخزن سوخت (لیتر)
320 حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب)

 

نکته ی مهم در مورد هایما S5استفاده از گیربکس CVT و موتور توربوشارژر است. گیربکس های CVT معمولا برای کاهش مصرف سوخت استفاده می شوند . و در ترکیب با  موتور توربوشارژر نیاز به مهندسی و تنظیم دقیق دارند. زیرا در صورت عدم اجرای این نکته ، می تواند موجب ایجاد اشکالات فنی جبران ناپذیر و هزینه های سنگین برای مصرف کنندگان شود. وزن زیاد خودرو نیز ممکن است باعث استهلاک سریع خودرو شود.

ایمنی هایما S5

هایما S5 در بحث ایمنی بهتر از رقبا ظاهر می شود . علاوه بر پنج ستاره ی ایمنی از CNCAP، کیسه هواي راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده اي ، دوربین 360 درجه ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا  ESP ، نمایشگر فشار باد لاستیک یا TPMS ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا  HSAو سیستم کنترل کشش یا  TCS مواردی هستند که در اکثر رقبا به چشم نمی آیند و می توانند یک امتیاز برای فروش این خودرو باشند.

پیش بینی آینده

هم اکنون حواله های این خودرو با همان قیمت اعلامی شرکت در فروشگاه های مجازی خودرو به عرضه گذاشته شده اند . باید منتظر ماند و دید در چند ماه آینده این خودرو می تواند با ارایه ی دوام قابل قبول و امکانات فراوان رقبای گران تر و ارزان تر از خود را کنار بزند . یا اینکه همچون دو مدل قبلی هایما ، شکستی دیگر در کارنامه ی ایران خودرو خواهد بود.

 

 

 

13 دیدگاه

  1. اقاي قانع بهتره منطقي تر و بدون جانبداري و كارشناسي مطلب بنويسي
    من و 3نفر از دوستان هايما اس7تنفس طبيعي گرفتيم و الان 1/5ساله كه داريم بدون هيچ مشكلي و كاملا راضي هستيم در حاليكه از دوستانمان تيگو5 و ايكس 33 گرفتن و هر كدام با ايرادات فني در طي اين دوره مواجه بودن

    1. من با هایما رانندگی کردم ماشین خوبیه ولی انصافا شتاب پایینی داره ولی به لطف شرکت ایران خودرو اصلا نتونست موفق باشه. در مورد تیگو 5 من یک سال هست دارم بدون کوچکترین مشکلی.در نمایندگی شخصی رو با کارکرد 131 هزار کیلومتر دیدم که میگفتن تا حالا برای خرابی به نمایندگی مراجعه نکرده و فقط سرویس دوره ای امده و بسیار راضی بودن

    2. با سلام و عرض ادب احترام خدمت شما کاربر گرامی
      تمامی خودروهای مونتاژی دارای ایرادات ریز و درشت هستند که ناشی از عدم رعایت اصول کنترل کیفیت در طی مونتاژ هست.
      در مورد بحث جانبداری خدمت شما عرض کنم که هایما اس سون به هیچ وجه خودروی بدی نبوده و نیست و تنها به دلیل سیاست های ضعیف مشتری مداری، برنامه های نه چندان جذاب برای فروش و تحویل های طولانی تر نسبت به رقبا فروش خوبی را تجربه نکرد، وگرنه ظاهر قابل قبول، ایمنی مناسب و امکانات رفاهی فوق العاده خوبی داره در این رنج قیمتی.
      با تشکر از شما و آرزوی موفقیت و سلامتی

  2. اگه کسی به عنوان مصرف کننده بخواد ماشین بگیره نه به عنوان دلالی کردن بهترین گزینه و کم ریسک ترین خودروی شاسی بلند داخلی تیگو 5 هست که با کیفیت ترین در سگمنت خودش هست با 5 سال گارانتی.
    ماشینی که موتور تنفس طبیعی با دوامی داره که تست های مختلفی از جمله تست دوام 2.8 ملیون کیلومتری شرکت چری را پاس کرده در دماهای مختلف.کافی یک سر به نمایندگی های چری بزنید تمام خودروهای تیگو 5 فقط برای سرویس دوره ای مراجعاه میکنند و بسیار ماشین باکیفیتی هست.حتی برف پاکن های این خودرو برند بوش رو دارند بقیه اجزا نیز برند های معروف دنیا رو دارند.در ضمن تیگو 5 لاکچری الان 102 ملیون هست نه 95 .

    1. سلام ارش خان امیدوارم حالتون خوب باشه بنده از سال 89 ال90 دارم و همچنان ازش راضیم اما تصمیم گرفتم بفروشمش و واسه تنوع یه ماشین چینی صفر یا نهایتا ده هزار تا کار در رنج قیمتی 45 تا 55 بگیرم و حتما هم میخوام دنده دستی باشه از اونجایی که شما قبلا ماشین با کیفیتی چون توسان داشتین و بعد از اون خودروی چینی گرفتین و ازشم راضی هستین مطمئنا در مورد خودروی های چینی تحقیق کرده اید و اطلاعاتی دارید و میتونید کمکم کنید گزینه ها رو خدمتتون عرض میکنم لطفا راهنماییم کنید برلیانس اچ 330 دنده دستی _ بی وای دی اف 3 _ جک جی 5 موتور 1500 دنده دستی _ زوتی موتور 1600 دنده دستی ؟ و یه چری اریزو 5 دنده دستی با کارکرد 6 هزار کیلومترم پیدا کردم صاحب خودرو میگه 55 تومن و به اینم فکر میکنم البته اگر اوضاع نمایندگی های ام جی پارس موتور یا همون اذویکو بهتر بود ام جی 360 دنده دستی رو هم جز گزینه ها میاوردم اما فاصله ی محل زندگی من با هر کدوم از نمایندگی هاش حداقل ششصد کیلومتره و به همین دلیل از خریدش صرف نظر کردم از بین خودروهایی که نام بردم بنظرتون کدوم مناسب تره؟ ممنون میشم جوابمو بدید

      1. با سلام خدمت شما امیدوارم حال شما هم خوب باسه.در مورد خودروهایی که نام بردید خرید جک جی 5 رو پیشنهاد نمیکنم چون تولیدش متوقف شده و برای شما که مصرف کننده هستید ممکن هست در سال های اینده به مشکل قطعه بر بخورید.در مورد بی وای دی خودروی خوبی هست اما تازه وارد بازار شده و امتحان خودشو پس نداده علاوه بر ان تعداد نمایندگی های ان هم محدود به شهر های بزرگ هست.ام جی 350 که اصلا وضعیت فروش ان مشخص نیست به نظرم علارقم خوب بودن خودرو فعلا انتخاب مناسبی نیست.در مورد برلیانس و اریو والا نظری ندارم.اما بین تمامی این خودروها به نظرم اریزو5 انتخاب منطقی تری هست چون از همه زیباتر هست 5 سال گارانتی داره که تقریبا در بیشتر شهر های ایران نمایندگی داره و از همه مهمتر افت قیمت خودش رو هم کرده و 55 قیمت مناسبی هست.در خود چین هم پرفروش ترین خودروی سدان حال حاضر اریزو 5 است که این نشان از کیفیت مطلوب خودرو هست.اما در کل هر خودرویی نقاط ضعفی هم داره که مطمئنا اریزو 5 هم نقاط ضعفی داره در واقع هر چقدر پول بدیم همون قدر اش میخوریم نباید از یک خودروی 60 ملیونی انتظار فراتر از اونو داشت اریزو 5 تا اونجایی که من میدونم فقط مقداری مشکل کمک فنر و خشکی ماشین رو داره ولی از لحاظ موتوری تا حالا مشکلی نداشته شتاب هم در نمونه دستی مثل پژو پارس و دنا هست و از تندر 90 کندتر هست.اما با این حال در حال حاضر خودروهای چینی خیلی بالاتر از خودروهای داخلی از لحاظ کیفی هستن و هم بسیار ایمن تر. باز هم این نظر بنده بود نظر بقیه ی دوستان هم محترم هست.

  3. من تو دو راهي بين انتخاب s5 و چانگان بودم كه ايران خودرو با اين قيمت پرت راهم رو بهم نشون داد.

  4. با این قیمت یکم ادم باید فکر کنه … من ک خودم هایما اس 7 دارم …. کسی ک میخواد بخره خوب 5 تومن میزاره روش اس 7 میگیره ک هم بزرگتره هم موتور قوی تری داره! ..در ضمن مشکلانی ک تو خبر گفته فقط مال سری اول بوده و ازون ب بعد دیگه مشکلی نداشتن ! ..منم دارم و شکر خدا راضیم 10هزارتام کار کرده تا الان …

  5. باسلام
    من یک ماه این ماشین رو تحویل گرفتم و هیچکدوم از این ایراداتی که تو گروه ها مطرح می شه رو ندیدم و نعجب می کنم این همه تبلیغ منفی برای هایما اس ۷ که تو خیلی موارد با این خودرو مشابه نمی بینم
    ماشین خوب و کاملی و شتاب و قدرت خوبی داره موتور بی صدا و امکانات زیادی داره تو سربالایی هم تا حااا نه عقب رفته و نه کم آورده
    چرا ما ملت تو هر موضوعی وارد می شویم خرابش می کنیم
    تو دنیا ارائه نظرات کاربران حتی برای تولید کننده هم مهمه ولی تو تیران وسیله ای است برای تخریب و تصفیه حساب

  6. سلام دوستان ماشین هایما s5 رو حدودا دو ماه است تحویل گرفتم حدود 3000 کیلومتر هم با این ماشین زیبا سفر کردم و کل مسافرت من در آذربایجان و مناطق کوهستانی و کوهای سبلان بود از گردنه حیران گرفته تا سردابه و قطور سویی و سرین و ارتفاعات آبشار دودوزن و غیر همه رابدون کوچکترین ضعفی مسافرت کردم و سفر با این خودرو بسیار دلنشین است فقط چون این خودرو هم اتومات هست هم توربو قلق خاص خودشو داره که یک سری از دوستان هنوز عادت نکردن من توصیه میکنم حتما ی سفر برید بعد نظر مبارکتون را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا