رانندگی با بی ام و M5 جدید، مدل 2018: سریع و هیجان انگیز

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ | 2 نظر

رانندگی با بی ام و M5 جدید، مدل 2018: سریع و هیجان انگیز

سیستم چهار چرخ محرک، عملکرد بی ام و M5 جدید را تا حد زیادی بهبود داده است بدون اینکه به احساس واقعی راندنِ یک بی ام و لطمه ای وارد کند.

با وجود یک موتور هشت سیلندر خورجینی 600 اسبی در زیر کاپوت، فکرش را نمی کردید که جالب ترین ویژگی M5 جدید، آخرین نسل سیستم چهار چرخ محرک xDrive به همراه سیستم دیفرانسیل فعال آن باشد. با فعال کردن حالت چهار چرخ محرک اسپرت یا همان 4WD Sport در تنظیمات M Dynamic، پس از عبور از تنها 2 پیچ در مسیر متوجه می شوید که M5 جدید همانطور که در تبلیغات آن ذکر شده است می تواند درست مانند یک خودروی دیفرانسیل عقب عمل کند و در عین حال چسبندگی فراوان برای شتابگیری در مسیر مستقیم را داشته باشد.

بی ام و M5

این نوع سیستم انتقال قدرت نه تنها باعث می شود یک سدان بزرگ در پیست سریع باشد، بلکه برای حفاظت از M-بودنِ M5 جدید ضروری است یا به عبارت دیگر خلق خودرویی با هدف لذت رانندگی و سریع راندن با دقت بالا. اگر صادق باشیم، سرعت کمتر هنگام خروج از پیچ در ازای اندکی انحراف قسمت عقب خودرو که لذت بخش است ارزشش را دارد.

اگر حالت چهار چرخ محرک اسپرت (4WD Sport) باز هم برای راننده محدود کننده به نظر برسد و مانع از انجام برخی حرکات نمایشی شود، بی ام و انتخاب گزینه تک دیفرانسیل یا 2WD را ارائه می دهد که در این حالت 100 درصد از گشتاور موتور به چرخهای عقب منتقل می شود.

بی ام و M5

اگر به خاطر موتور شگفت انگیز این خودرو نبود، M5 جدید نمی توانست به نیاکان خود وفادار باشد. موتور 4.4 لیتر هشت سیلندر خورجینی، 600 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و می تواند این سدان غول پیکر و سنگین وزن را در مدت تنها 3.4 ثانیه (اعلامی کارخانه) به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند که در حد سوپر اسپرتهایی مانند مک لارن است. شتاب صفر تا 200 کیلومتر اعلامی نیز 11.1 ثانیه است. علاوه بر موتور پرقدرت، سیستم چهار چرخ محرک این خودرو تاثیر زیادی در دستیابی به این زمان فوق العاده داشته است، زیرا چسبندگی بسیار خوبی هنگام شروع حرکت از حالت سکون برای M5 ایجاد می کند و نیازی نیست که حتماً سطح مسیر بسیار چسبنده باشد یا زمان ری اَکشِن خیلی خوبی داشته باشید تا بتوانید در پیست با آن تایم خوبی ثبت کنید.

بی ام و M5

هنگام رانندگی در اتوبان با فشردن پدال گاز، M5 جدید مانند یک موجود زنده جهش می کند و خودرو هایی که در حال حرکت با سرعت مجاز هستند را پشت سر می گذارد و همین باعث می شود که سریع بودنِ این خودرو را واقعاً احساس کنید. گیربکس 8 دنده اتوماتیک این خودرو به واکنش سریع این خودرو کمک می کند و در هر یک از حالت های رانندگی که باشید، برای افزایش سرعت فوراً معکوس می دهد. در حالت منوال یا تعویض دنده دستی، تعویض دنده ها خیلی نرم و سریع انجام می گیرد. شاید با کرونومتر های بسیار دقیق بتوان نسبت به بهترین گیربکس های دوکلاچه اندکی تاخیر در این گیربکس اتوماتیک پیدا کرد، ولی مغز انسان به هیچ وجه متوجه آن نمی شود.

بی ام و M5

نام M5 همواره بیانگر هماهنگی میان عملکرد بالا و لوکس بودن خودرو بوده است. M5 جدید که بر پایه مدل بسیار توانمند سری 5 نسل G30 ساخته شده است، هم در رانندگی سریع و هم در رانندگی لوکس از تمام مدلهای سری 5 برتر است. این شخصیت دوگانه M5 به خوبی در صدای آن نیز نمایان است. هنگام رانندگی در اتوبان که فشار پا روی پدال گاز کم است، M5 واقعاً بی صدا است و صدای باد و تایرها بسیار محدود است. ولی هنگامی که تصمیم می گیرید از نهایت قدرت خودرو استفاده کنید، صدای هیجان انگیز و تحریک کننده یک موتور V8 از اگزوز آن خارج می شود.

بی ام و M5

کیفیت سواری آن نیز کاملاً مشابه خودرو های لوکس است. در جاده های حومه شهر به سختی می توان مسیری پیدا کرد که بتواند این سدان بزرگ را به سر و صدا وادارد و حتی در حالت های رانندگی اسپرت تر، هرگز خشک و خشن احساس نمی شود. M5 هنگام عبور سریع از پیچ ها بسیار پایدار است و به خوبی از عهده نیرو های گرانش بالا بر می آید. مطمئناً هیچکس هنگام عبور از یک پیچ تند فراموش نمی کند که M5 یک سدان غول پیکر با وزنی بیش از 1900 کیلوگرم است زیرا بدنه آن تا حدی حرکت پیرامونی دارد، ولی با توجه به ابعاد بسیار بزرگ آن باید گفت چابکی شگفت انگیزی دارد.

ترمز های جلو که شش پیستون دارند و با ترکیبات مخصوص M ساخته شده اند، به خوبی وزن M5 را مهار می کنند. با اینکه بسیاری از رانندگان M5 در دنیای واقعی با خودرو های خود در پیست رانندگی نمی کنند، ولی ترمز های کربن سرامیکی برای این خودرو قابل سفارش است. در جاده های خارج از شهر و در شرایط اضطراری، عملکرد ترمز های M5 کاملاً قوی احساس می شود.

بی ام و M5

تنها قسمتی که اندکی از لذت رانندگی تهاجمی می کاهد، فرمان برقی این خودرو است. البته سیستم فرمان با تنظیم مخصوص M طوری است که مقاومت فرمان برای برگشتن به حالت عادی مناسب است و هنگام دور زدن های سریع، میزان سفتی مناسبی را به چرخ ها اضافه می کند.

تجربه رانندگی با مدل های معمولی سری 5 نیز لذت بخش است و M5 در باقی موارد این تجربه لذت بخش را افزایش می دهد. داخل کابین M5 بسیار راحت است و صندلی های اسپرت آن دامنه وسیعی از تنظیمات را در اختیار افراد بلند قد با جثه بزرگ قرار می دهد و در عین حال، حمایت جانبی مناسبی هنگام رانندگی اسپرت ارائه می دهد. دید خودرو رو به جلو و طرفین عالی است و مجموعه ای از دوربین ها و سنسور ها تمام زوایای دید خودرو را تقویت می کنند تا در حفظ مسیر حرکت و هنگام ورود دنده عقب به محوطه پارک شما را یاری کنند.

بی ام و M5

لیست امکانات و تجهیزات M5 خیلی بیشتر از آن است که در این مقاله ذکر شود. از جمله امکانات برجسته آن می توان به نرم افزار iDrive 6 که از طریق صفحه نمایش لمسی شفاف و زیبا قابل دسترسی است اشاره کرد که عملکرد روان و گرافیک جذابی دارد. M5 همچنین از سیستم ناوبری نیز برخوردار است و از سیستم شارژ بی سیم نیز پشتیبانی می کند و عملکرد بی نقصی دارد. حتی می توان سیستم پارک کنترل از راه دور را نیز برای M5 سفارش داد.

قطعاً این عملکرد بالا و این فناوری شگفت انگیز و تاثیرگذار با قیمت ارزانی عرضه نمی شود. قیمت M5 جدید که در بهار سال بعد به فروش می رسد 103.595 دلار است که نسبت به قیمت مدل پایه نسل فعلی M5 حدود 8 هزار دلار بیشتر است. از رقبای بی ام و M5 جدید می توان به سدان زیبای مرسدس یعنی E63 S AMG با قیمت 104.400 دلار و کادیلاک CTS-V با قیمت کمتر از 90 هزار دلار اشاره کرد که هر دوی آنها سدان های لوکس و بسیار سریعی هستند. آئودی RS7 و پورشه پانامرا نیز قطعاً رقبای دیگر M5 محسوب می شوند، ولی نوع طراحی آنها طوری است که شباهت کمتری به یک سدان 4 درب معمولی دارند.

تمرکز بی ام و در مورد لذت رانندگی در کنار قابلیت های تمام عیار در این مدل شگفت انگیز از M5 نتایج بسیار ثمربخشی داشته است. M5 جدید خودرویی است که هنگام عبور سریع از پیچ ها و انجام دریفت های بزرگ و باشکوه با آن، هیچگاه لبخند لب های شما را ترک نمی کند و این لبخند از نوع مضحک و احمقانه نیست. حتی با وجود این ترکیب پیچیده از سخت افزار و نرم افزار، هنوز هم در M-بودنِ M5 جدید هیچ شکی وجود ندارد.

مشخصات فنی بی ام و M5 جدید
نوع موتور 8 سیلندر وی شکل
حجم موتور 4.4 لیتر
تنفس موتور توئین توربو
حداکثر قدرت 600 اسب بخار از 5600 تا 6700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 750 نیوتن متر از 1800 تا 5600 دور در دقیقه
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک
حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده الکترونیکی)
وزن خالص 1930 کیلوگرم
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت (اعلامی کارخانه) 3.4 ثانیه
شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت (اعلامی کارخانه) 11.1 ثانیه

 

مصرف سوخت در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی 14.5/8.2/10.5 لیتر در 100 کیلومتر

 

منبع: وبسایت موتور وان (Motor1.com)


2 دیدگاه

  1. شهرام | بهمن 12, 1396 | لینک نظر

    با درود
    کاش BMW MPOWER دوباره موتورهای تنفس طبیعی و راندمان و دور مجاز بالا تولید کند ،
    اینم زده توربوشارژر و سوپرشارژردار این دیگه چه وضعیه !
    شرکت بی ام و هم کالیبرش رفته بالا
    شرکت فراری تا سال 2017 و پرزنت ( اکنون سال 2018 است ) مدل فراری 812 اش تنفس طبیعی است ، این شرکت که قبلا” شعار و رفتارش این بود محصولات تنفس طبیعی تولید میکنه اینم گشاد کرده و کمتر تنفس طبیعی را تولید میکنه همه محصولات پسخوران شده …
    افسوس و صد افسوس

  2. شهرام | بهمن 11, 1396 | لینک نظر

    با درود
    کاش BMW MPOWER دوباره موتورهای تنفس طبیعی و راندمان و دور مجاز بالا تولید کند
    اینم زده توربوشارژر و سوپرشارژردار این دیگه چه وضعیه !
    شرکت بی ام و هم کالیبرش رفته بالا
    فراری تا سال 2017 و پرزنت ( اکنون سال 2018 است ) مدل 812 اش تنفس طبیعی اونم گشاد کرده و کمتر تنفس طبیعی را تولید میکنه همه محصولات پسخوران شده …….