۱۰ ماشین پرشتاب جهان را بشناسید؛ خودنمایی الکتریکی‌ها برابر بنزینی‌ها

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

۱۰ ماشین پرشتاب جهان را بشناسید؛ خودنمایی الکتریکی‌ها برابر بنزینی‌ها

برای بسیاری از افراد، اینکه یک خودرو چه مقدار قدرت خروجی دارد  و یا حداکثر گشتاور تولیدی آن چقدر است چندان معنا و مفهومی ندارد. اغلب مردم بیش‌تر دوست دارند بدانند که در واقعیت یک خودرو چگونه عمل می‌کند. حداکثر سرعت یک ماشین و شتاب ۰ تا ۱۰۰ ( یا تقریبا ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت) اعدادی هستند که اطلاعات ملموسی را درمورد یک ماشین در اختیارمان قرار می‌‌دهند.

در لیست زیر ده خودروی پرشتاب جهان قرار گرفته‌اند. البته تعجب نکنید که سوپرکارهایی مثل بوگاتی شیرون، هنسی ونوم F5 و کونیگزگ آگرا در این لیست حضور ندارند. دلیل این موضوع این است که کمپانی‌های سازنده اعداد رسمی را برای ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت این خودروها منتشر نکرده‌اند و به تست سایت‌های غیرمعتبر نیز چندان نمی‌توان اطمینان کرد.

  • تسلا رودستر (۱.۹ ثانیه)

هرچند هنوز تولید انبوه رودستر جدید تسلا آغاز نشده است، اما این کمپانی پیشرو ادعا می‌کند که رودستر برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت (حدود ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت) تنها به ۱.۹ ثانیه نیاز دارد. این عدد رودستر را به پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی در جهان تبدیل می‌کند. درواقع تسلا با این خودرو معنای متفاوتی از خودروهای الکتریکی ارائه کرده است. رودستر می‌تواند حدود هزارکیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و بیش‌ترین سرعت آن نیز ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است. تسلا تولید این ابرخودروی الکتریکی را تا سال ۲۰۱۹ آغاز نخواهد کرد و با توجه به تاخیرهای معمول در فرآیند تولید تسلا، باید زمان نسبتا زیادی را تا عرضه رسمی رودستر منتظر بمانیم.

  • پورشه 918 اسپایدر (۲.۲ ثانیه)

تا پیش از سلطه کامل خودروهای الکتریکی که البته سالیان زیادی تا آن دوران باقی مانده است، شاهد جولان خودروهای هیبریدی خواهیم بود. در میان سوپرکارهای هیبریدی مانند فراری لافراری و مک‌لارن پی‌وان، این پورشه 918 است که بیش‌ترین شتاب را دارد. وظیفه تولید مقدار زیادی از قدرت 918 برعهده یک موتور ۴.۶ لیتری V8 قرار دارد که به لطف همراهی دو موتور الکتریکی توانسته است به چنین شتابی دست پیدا کند.

  • تسلا مدل اس (۲.۳ ثانیه)

اگر معتقد هستید که اعداد اعلام شده برا رودستر چندان واقعی نیستند، کافیست نگاهی به مشخصات این مدل داشته باشید تا نظرتان تغییر کند. هرچند تسلا خود عدد ۲.۵ ثانیه‌ای را برای شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت S P100D اعلام کرده است، اما Motor Trend توانسته است به عدد کمتر ۲.۲۸ ثانیه‌ای نیز دست پیدا کند. اگر بخواهیم هر کدام از این اعداد را درنظر بگیریم باز در هرصورت مدل S یک خودروی واقعا سریع خواهد بود.

  • دوج چلنجر اس آر تی دیمون (۲.۳ ثانیه)

چلنجر دیمون یک خودروی فوق العاده برای مسابقات درگ محسوب می‌شود و درنتیجه شتاب ۰ تا ۶۰ سریعی نیز دارد. موتور V8 سوپرشارژر ۶.۲ لیتری در زیر کاپوت این هیولا غرش می‌کند و به این ماسل کار اجازه می‌دهد که تنها در مدت ۲.۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسد. البته این مقدار چیزی است که دوج ادعای آن را دارد و حتی می‌گوید که شاید در واقعیت بتواند به عددهای بهتری نیز دست پیدا کند.

  • فراری لافراری (۲.۴ ثانیه)

فراری می‌گوید که لافراری می‌تواند ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را می‌تواند در زیر ۳ ثانیه طی کند. وب سایت Road & Track نیز در تست‌هایش عدد ۲.۴ ثانیه را برای ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت لافراری به دست آورده است.

لافراری اولین خودروی هیبرید کمپانی ایتالیایی محسوب می‌شود که موتور ۶.۳ لیتری V12 آن در کنار موتور الکتریکی‌اش می‌تواند در مجموع ۹۴۹ اسب بخار را تولید کند.

  • بوگاتی ویرون (۲.۵ ثانیه)

وقتی صحبت از خودروهای سریع می‌شود، نام بوگاتی اولین چیزی است که به ذهن خطور می‌کند. هرچند شیرون در این لیست حضور ندارد، اما ویرون که سالیان زیادی لقب سریع‌ترین خودروی جهان را با خود یدک می‌کشید، با زمان ۲.۵ ثانیه‌ای در این لیست قرار گرفته است. موتور ۸ لیتری این هیولا با ۴ توربوشارژر با فرم سیلندر W16 می‌تواند ۱۰۰۱ اسب بخار تولید کند که در نسخه ویرون سوپر اسپرت این میزان به رقم شگفت‌انگیز ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رسد.

  • ریماک کانسپت وان (۲.۵ ثانیه)

کانسپت وان دلیل دیگری بر رد ادعای سریع نبودن خودروهای برقی به شمار می‌آید. این محصول کمپانی کوچک کرواتی ۱۰۸۸ اسب بخار قدرت خروجی دارد که تمام آن را موتورهای الکتریکی تولید می‌کنند.

  • مک‌لارن پی وان (۲.۶ ثانیه)

هرچند با زمان ۲.۶ ثانیه‌ای که Motor Trend به دست آورده است مک‌لارن در زمینه شتاب‌گیری به فراری و پورشه می‌بازد، اما پی وان همچنان یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود.

  • پورشه 911 (۲.۷ ثانیه)

GT2 RS سریع‌ترین پورشه 911 ساخته شده محسوب می‌شود. موتور ۳.۸ لیتری تخت ۶ سیلندره به همراه توربوشارژردر زیر کاپوت این ماشین آلمانی می‌تواند قدرت ۷۰۰ اسب بخاری را تولید کند. تمام این قدرت نیز به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هرچند زمان ۲.۷ ثانیه‌ای برای ۰ تا ۶۰ این نسخه از 911 اعلام شده است، اما به نظر می‌رسد این پورشه می‌تواند حتی زمان‌های سریعتری را نیز ثبت کند؛ چراکه نسخه Turbo S با اینکه قدرت کمتری دارد اما در تست‌ها توانسته است به همین عدد ۲.۷ ثانیه دست پیدا کند.

  • لامبورگینی آونتادور سوپرولوچه (۲.۷ ثانیه)

در زبان ایتالیایی سوپرولوچه به معنای بسیار سریع است و البته این نسخه از لامبورگینی نیز واقعا سریع محسوب می‌شود. این سریع بودن نیز به لطف یک موتور ۶.۵ لیتری V12 است که ۷۵۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. البته ایتالیایی‌ها وزن شاسی را نیز کاهش داده‌اند و با انجام اصلاحات دیگری نیز ایرودینامیک آونتادور را بهبود بخشیده‌اند. سیستم تعلیق تطبیقی، یک سیستم چهارچرخ واقعا پیچیده و شگفت‌انگیز و چرخش چرخ‌های عقب از دیگر ویژگی‌های این نسخه از آونتادور محسوب می‌شوند.


بدون دیدگاه