اسلایدردانش خودرویی

قدرتمند ترین 4 سیلندر ها را بشناسید

امروزه دیگر برای دستیابی به قدرتی فراتر از 300 اسب بخار به یک موتور هشت سیلندر V شکل نیاز ندارید.

در گذشته، اگر خودرویی می توانست به قدرت 300 اسب بخار دست پیدا کند، موفقیتی بزرگ برایش به حساب می آمد و این موضوع امری چندان عادی نبود. اما به نظر می رسد امروزه تقریباً تمامی خودروهایی که عملکرد بالایی دارند، می توانند به 300 اسب بخار دست پیدا کنند، حتی خودروهایی که فقط 4 سیلندر زیر درب کاپوت آنها وجود دارد. امروزه با وجود مواردی همچون توربوشارژر، سیستم تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ، مهندسین قادر هستند از موتورهایی کم حجم قدرتی بسیار بالا استخراج کنند و در این زمینه نسبت به گذشته پیشرفت زیادی حاصل شده است. گواه این امر، رکوردی است که هوندا سیویک تایپ آر (Type R) در پیست نوربرگ رینگ به ثبت رساند که نشان می دهد یک موتور 4 سیلندرِ پیشرفته می تواند عملکردی بسیار خوب داشته باشد. اگر باز هم این موضوع را قبول ندارید، می توانید با مطالعه ادامه متن، با 10 مدل از خودروهای 4 سیلندر موجود در بازار آمریکا که بیشترین قدرت را دارند آشنا شوید.

  1. مرسدس AMG، مدل های CLA45 و GLA45:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.0
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 375
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 475

در واقع دو مدل CLA45 و GLA45 قدرتمندترین موتور 4 سیلندر تولید شده در جهان را دارند. اگر در اروپا زندگی می کنید، می توانید با خرید مدل هاچ بکِ مرسدس یعنی A45 نیز صاحب این موتور شوید. زمانیکه خودروهای AMG 45 معرفی شدند، موتور بسیار قدرتمندی داشتند که می توانست 355 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید کند، اما مهندسین مرسدس هنگامیکه این خودروها را به روز رسانی کردند، قدرت آنها را نیز افزایش دادند. و مسلماً ما نیز از این افزایشِ قدرت شکایتی نداریم!

 

  1. ولوو مدل های S60 و V60، نسخه پُلِستار (Polestar):
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.0
نوع موتور مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 362
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 470

نسخه پُلِستار از دو مدل S60 و V60 ولوو با نوعی رنگ آبی خاص که امضای این برند محسوب می شود، در همان نگاه اول متمایز و متفاوت به نظر می رسند. این دو خودروی زیبا با یک موتور 2 لیتری می توانند فقط در عرض 4.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسند. این دوقلو های ولوو، به طور وحشیانه ای سریع بوده و به لطف ضربه گیرهایی با قابلیت تنظیم از برند سوئدی اُهلینز (Öhlins) و ترمزهایی از برند ایتالیایی برِمبو (Brembo)، بسیار توانا بوده و از خودروهای سریعِ مورد علاقه ما محسوب می شوند.

  1. فورد فوکوس RS:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.3
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 350
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 475

فورد فوکوس RS که به سیستم تمام چرخ متحرک مجهز است، در واقع اولین فوکوس RS است که به صورت رسمی در بازار ایالات متحده به فروش می رسد. مواردی همچون سیستم تعلیق اسپرت، موتور توربوی تند و تیز و حالت دریفت سبب شده تا این خودرو در همه شرایط برای راننده هیجان انگیز باشد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، پیشنهاد می کنیم رنگ آبی مخصوص آن که بسیار زیبا است را سفارش دهید.

  1. پورشه 718 کِیمَن S و باکستر S:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.5
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد سیلندر 4
حداکثر قدرت (اسب بخار) 350
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 419

چیزی که باید در مورد موتور توربوی جدید پورشه 718 کِیمَن S بدانید این است: این موتور نسبت به موتور مدل قبلی این خودرو که تنفس طبیعی بود، 25 اسب بخار قدرتمندتر است و 98 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می کند. این موتور هنوز هم صدای اسپرتی داشته و هنوز هم شتاب گیری وحشتناکی دارد: با کِیمَن S که به گیربکس دوکلاچه این برند آلمانی (PDK) مجهز است، می توانید فقط در عرض 4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنید. اما نکته جالب این است که خودرویی با چنین عملکردی، فقط یک موتور 2.5 لیتری دارد!

  1. ولوو مدل های XC90، S90، V90، V90 کراس کانتری (Cross Country) و XC60 مدل 2018:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.0
نوع موتور مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 316
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 400

درست است که موتور T6 که در جدیدترین مدل های ولوو استفاده شده، به اندازه موتور نسخه پُلِستار از ولوو S60 و V60 قدرتمند نیست، اما باز هم با در نظر گرفتنِ اینکه این موتور فقط 4 سیلندر دارد، قدرت زیادی تولید می کند. در موتور T6، توربوشارژر و سوپرشارژر با هم کار می کنند که نتیجه آن تولید 316 اسب بخار قدرت توسط یک موتور 2 لیتری است. در واقع مدل هایی از ولوو که به موتور T6 مجهز هستند، می توانند قدرت بیشتری از یک سوبارو WRX STI تولید کنند!

  1. فورد موستانگ اِکو بوست (EcoBoost):
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.3
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 310
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 434

فورد موستانگ اِکو بوست، به راحتی رقیب اصلی خود یعنی شورولت کامارو توربو را با 35 اسب بخار قدرت بیشتر و 34 نیوتن متر گشتاور بیشتر شکست می دهد. درست است که موتور 2.3 لیتری اِکو بوست از نظر قدرت و صدا به پای موتور 5.0 لیتری 8 سیلندرِ V شکل موستانگ نمی رسد، اما به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند به عنوان موتور پایه موستانگ نقش ایفا کند. همانطور که می دانید، فورد برای سال 2018 دیگر موستانگ را با موتور 3.7 لیتری 6 سیلندرِ V شکل عرضه نمی کند. اما اطلاعات منتشر شده توسط فورد نکته جالبی را درباره فروش موستانگ در ایالات متحده و کانادا نشان می دهد:

  • در حال حاضر، 38 درصد از موستانگ های فروخته شده به موتور اِکو بوست مجهز هستند
  • فقط 22 درصد به موتور 6 سیلندرِ V شکل مجهز هستند
  • موتور 8 سیلندرِ V شکل با 40 درصد، بیشترین سهم را در اختیار دارد
  1. هوندا سیویک تایپ آر (Type R):
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.0
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 306
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 400

هوندا سیویک تایپ آر علاوه بر اینکه قادر است دور پیست نوربرگ رینگ را بسیار سریع بپیماید، عضو باشگاه 300 اسب بخاری ها نیز هست. قدرت موتور 2.0 لیتری توربو در این خودرو توسط یک گیربکس 6 دنده دستی به چرخ های جلو انتقال داده می شود. هوندا در موارد مختلفی این خودرو را ارتقا داده تا بیشتر شبیه به یک خودروی مسابقه ای باشد. این موارد عبارتند از:

  • سه خروجی اگزوز
  • ضربه گیرهای تطبیقی
  • ترمزهایی با عملکرد بالا
  • کابین ارتقا یافته که در بسیاری از قسمت های آن از فیبر کربن استفاده شده است
  1. سوبارو WRX STI:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.5
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد سیلندر 4
حداکثر قدرت (اسب بخار) 305
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 393

فرقی ندارد که در یک جاده برفی یا شنی و یا در یک پیست رانندگی می کنید، سوبارو WRX STI همیشه خودروی مورد علاقه یک ماشین باز خواهد بود. موتور بوکسوری این خودرو، می تواند 305 اسب بخار نیرو تولید کند که بیشتر از موتور 2.0 لیتری سوبارو WRX معمولی با 268 اسب بخار قدرت است. کمپانی سوبارو روی WRX STI مدل 2018 تغییراتی را اعمال کرده است که عبارتند از:

  • به روز رسانی سیستم تمام چرخ متحرک
  • تقویت ترمزها
  • رینگ های 19 اینچی جدید

این تغییرات سبب شده قیمت این خودرو 940 دلار افزایش پیدا کند.

  1. پورشه 718 کِیمَن و باکستر:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.0
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد سیلندر 4
حداکثر قدرت (اسب بخار) 300
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 380

زمانی که این کمپانی آلمانی اعلام کرد که قصد دارد موتورهای پورشه را به توربوشارژر مجهز کند، بسیاری از افرادی که به موتورهای تنفس طبیعی علاقه داشتند، شدیداً معترض و ناراحت شدند. اما زمانی که حتی مدل پایه کِیمَن و باکستر نیز می توانند بیش از 300 اسب بخار نیرو تولید کنند، دیگر جای هیچگونه شکایت و اعتراضی باقی نمی ماند. علاوه بر این، موتورهای توربوی پورشه نسبت به موتورهای تنفس طبیعی قبلی گشتاور بسیار بیشتری تولید می کنند و خودروهای موتور وسطِ پورشه هنوز هم لذت رانندگی فوق العاده ای را برای شما فراهم می کنند، چه با موتور تنفس طبیعی و چه با موتور توربو.

  1. فولکس واگن گلف R، آئودی S3، آئودی TT S:
مشخصات فنی
حجم موتور (لیتر) 2.0
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 292
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 380

شاید تصور کنید که این خودروها رتبه خوبی در میان این 10 مورد ندارند، اما در واقع حتی رتبه دهم این لیست نیز جایگاه قابل توجهی بوده و هیچ ایرادی بر موتور 2.0 لیتری این سه خودروی اسپرت وارد نیست. درست است که موتور توربوی این خودروها نمی تواند به حداکثر قدرت 300 اسب بخار دست پیدا کند، اما قدرت تولیدی این موتور برای این خودروهای کوچک کافی بوده و این سه خودرو می توانند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند.

منبع: وب سایت موتور وان (Motor1.com)

4 دیدگاه

  1. با سلام
    آقا شما سراتو 2000 فول، اپشنال سایپایی با قدرت 156.5 اسب بخار اون نیم واقعا خیلی مهمه با شتاب 12 ثانیه و حداکثر سرعت 150 رو فراموش کردید یادم رفت سراتو 2000 td تو پیست ببخشید اتوبان با شتاب صفر تا صد 2.2ثانیه خود جناب مهندس سانمارتین ثبت کردن فراموش کردید انتظار نداشتم ازتون ??? همه هزینه ها منبعد برای سراتو سایپایی اپشنال

  2. از مدیر سایت (اگر مدیری وجود داشته باشه با این هرج و مرج و آمار چرند نویسی) برای بار چندم تقاضا مند است هر کامنت توهین و تحقیری را انتشار ندید چراکه ممکن است باعث بی اعتبار شدن سایت شود این شخص که هیچ اطلاعی از خودور ندارد و یک فرد کاملا حسود و ریا کار است قبلا با نام کاربری مجتبی -امین -احمد- کدخدا-و …..اکنون با نامب تحقیرآمیز کامنت گذاری میکند وی بارها به بنده توهین کرده و چیزی در چنته ندارد جز جفنگ گویی لذا برای بار چندم از شما میخوام تمامی کامنت های وی را از سایت بزداید و از وجود محنوس این ترول واقعی سایت را برهانید

  3. سلام .خسته نباشید.میتسوبیشی FQ400که با 2 لیتر 407 اسب قدرت داره چرا تو این لیست موجود نیست?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا