بررسی کامل ایمنی رنو ساندرو و مقایسه با خودروهای هم کلاس

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | 16 نظر

بررسی کامل ایمنی رنو ساندرو و مقایسه با خودروهای هم کلاس

رنو ساندرو که یک هاچبک اقتصادی به شمار می رود، هم اکنون در نسل دوم به سر می برد. اما همانطور که می دانید، در ایران نسل اول این خودرو به فروش می رسد که حدوداً 10 سال پیش معرفی شده است. درست است که تولید خودروهای قدیمی در ایران موضوع تازه ای نیست و ما دیگر به آن عادت کرده ایم، اما شاید بتوان مهمترین نکته منفی در خصوص تولید خودروهای قدیمی در کشور را موضوع ایمنی آنها دانست، چرا که پیشرفت قابل توجهی که در زمینه ایمنی وسایل نقلیه در سال های اخیر اتفاق افتاده غیر قابل انکار است. در هر صورت ساندرو خودرویی است که در این روزها به وفور در خیابان ها یافت می شود و به همین دلیل بررسی دقیق وضعیت ایمنی آن خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا نتایج تست رنو ساندرو را توسط موسسه اروپایی یورو اِن سی اِی پی تجزیه و تحلیل کنیم.

رنو ساندرو سال 2008 توسط موسسه معتبر یورو اِن سی اِی پی (Euro NCAP) تست شده است. این خودرو که توسط این موسسه در کلاس سوپرمینی دسته بندی شده است، در قسمت های سه گانه تست نتایج زیر را بدست آورده است:

سرنشین بزرگسال سرنشین خردسال عابر پیاده
3 ستاره از 5 ستاره 4 ستاره از 5 ستاره 1 ستاره از 4 ستاره
24 امتیاز 38 امتیاز 6 امتیاز

 

نتایج تست تصادف رنو ساندرو

سرنشین بزرگسال

قسمت سرنشین بزرگسال خود از چندین بخش تشکیل شده که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مفهوم رنگ ها در تصاویر مربوط به سرنشین بزرگسال:

  • سبز = خوب
  • زرد = مناسب
  • نارنجی = لبِ مرزی
  • قهوه ای = ضعیف
  • قرمز = خیلی ضعیف

بخش اول: برخورد از روبرو

در این تست، 40 درصد از قسمت جلوی خودرو از سمت راننده با سرعتی معادل 64 کیلومتر بر ساعت با یک مانعِ تغییر شکل پذیر برخورد می کند که این مانع در حقیقت نقش خودروی دیگری که از روبرو می آید را بازی می کند. این تست، برخوردِ دو خودروی هم وزن را از جلو شبیه سازی می کند در حالیکه هر کدام از آنها با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند.

در این بخش ساندرو موفق به کسب 12 امتیاز شده است. اتاق ساندرو در این تست استقامت خوبی از خود نشان داده و کیسه های هوا به خوبی از سر راننده و سرنشین محافظت کرده اند. البته ساختار داشبورد به گونه ای است که می تواند باعث صدمه دیدن استخوان های ران و زانوهای راننده و سرنشین شود. نتایج این بخش برای راننده و سرنشین در دو تصویر زیر قابل مشاهده است:

تست تصادف رنو ساندرو 

در این تست، 40 درصد از قسمت جلوی خودرو از سمت راننده با سرعتی معادل 64 کیلومتر بر ساعت با یک مانعِ تغییر شکل پذیر برخورد می کند که این مانع در حقیقت نقش خودروی دیگری که از روبرو می آید را بازی می کند. این تست، برخوردِ دو خودروی هم وزن را از جلو شبیه سازی می کند در حالیکه هر کدام از آنها با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند.

در این بخش ساندرو موفق به کسب 12 امتیاز شده است. اتاق ساندرو در این تست استقامت خوبی از خود نشان داده و کیسه های هوا به خوبی از سر راننده و سرنشین محافظت کرده اند. البته ساختار داشبورد به گونه ای است که می تواند باعث صدمه دیدن استخوان های ران و زانوهای راننده و سرنشین شود. نتایج این بخش برای راننده و سرنشین در دو تصویر زیر قابل مشاهده است:

تست تصادف رنو ساندرو 

تصویر بالا، شرایط سرنشین را در برخورد از روبرو نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید، ران پاها وضعیت لبِ مرزی دارند که یعنی در برخورد از روبرو بیشترین آسیب متوجه این بخش بوده است. اما ساق پاها و قفسه سینه وضعیت مناسبی داشته و قسمت سر هم با رنگ سبز، بیشترین امتیاز ممکن را داشته است.

رنو ساندرو، 10 نقطه قوت و ضعف که باید بدانید

مزایا و معایت رنو تندر و رنو ساندرو از دید مصرف کننده ایرانی

بررسی رنو ساندرو فيس ليفت ٢٠١٧ جديد

مقایسه فنی؛ رنو ساندرو اتوماتیک در برابر لیفان X50 اتوماتیک CVT

بخش دوم: برخورد از کنار

در این قسمت، یک مانعِ تغییر شکل پذیر با سرعتی معادل 50 کیلومتر در ساعت از سمتِ درب راننده با خودرو که ثابت است برخورد می کند.

امتیاز ساندرو در این بخش 12.1 بوده است. نمونه تست شده همانند مدلی که در ایران عرضه می شود، فاقد ایربگ های جانبی بوده و در محافظت از سینه ضعیف عمل کرده است. تصویر زیر، وضعیت راننده را در این تست نشان می دهد:

تست تصادف رنو ساندرو 

رنگ قهوه ای برای قفسه سینه نشان می دهد که در برخورد از کنار این بخش در معرض آسیب زیادی قرار دارد، البته یک پله تا بدترین امتیاز ممکن فاصله دارد. باقی قسمت ها شرایط مساعدی دارند که رنگ سبز و زرد در تصویر این موضوع را نشان می دهد.

سرنشین خردسال

در این قسمت ساندرو موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره شده که امتیاز خوبی محسوب می شود. در ساندرو می توانید کیسه هوای سرنشین جلو را غیر فعال کنید تا امکان قرار دادن صندلی کودک رو به سوی عقب در این بخش وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که در این تست، از دو آدمک استفاده شده که شرایط آنها به شرح زیر است:

  • کودک 18 ماهه، صندلی رو به سمت عقب خودرو
  • کودک 3 ساله، صندلی رو به سمت جلوی خودرو

عابر پیاده

این تست نشان می دهد که اگر از روبرو با یک عابر پیاده تصادف کنید، هر قسمت از جلوی خودرو تا چه حد امکان آسیب رساندن به عابر را دارد. تصویر زیر نتایج این تست را نشان می دهد (دقت داشته باشید که در این تصویر، رنگ سبز به معنی خوب، زرد به معنی مناسب و قرمز مفهوم لبِ مرزی را می رساند):

تست تصادف رنو ساندرو 

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، ساندرو در این بخش وضعیت چندان خوبی ندارد و بیشتر قسمت ها با رنگ قرمز نشان داده شده است. با این حساب، اگر از روبرو با یک عابر پیاده تصادف کنید، احتمال آسیب دیدن عابر زیاد خواهد بود.

تجهیزات ایمنی نمونه تست شده توسط یورو اِن سی اِی پی

تجهیزات وضعیت
کمربندهای پیش کشنده جلو ندارد
محدود کننده فشار (Load Limiters) برای کمربندهای جلو دارد
کیسه هوای راننده دارد
کیسه هوای سرنشین جلو دارد
کیسه های هوای جانبی برای محافظت از بدن ندارد
کیسه های هوای جانبی برای محافظت از سر ندارد
کیسه هوا در قسمت زانو برای راننده ندارد

همانطور که مشاهده می کنید، تجهیزات نمونه تست شده توسط این موسسه با نمونه ای که در ایران به فروش می رسد مطابقت دارد و نتایج این تست برای نسخه موجود در ایران نیز قابل استناد است.

ساندرو بر اساس استانداردهای پیش از سال 2009 (Pre-2009 Rating) از موسسه یورو اِن سی اِی پی تست شده است. در سال 2009، این موسسه سیستم امتیازدهی خود را تغییر داد و برای هر خودرو، یک امتیاز کلی (Overall Rating) در نظر گرفت که از 5 ستاره محاسبه می شود. بنابر این، امکان مقایسه نتایج تست ایمنی خودروهایی که توسط استاندارد پیش از سال 2009 تست شده اند با خودروهایی که از سال 2009 به بعد تست شده اند وجود ندارد. می توانید در جدول زیر وضعیت ایمنی سوپرمینی های دیگری که بر طبق استانداردهای پیش از سال 2009 توسط این موسسه تست شده اند را با ساندرو مقایسه کنید:

خودرو سال تست سرنشین بزرگسال (از 5 ستاره) سرنشین خردسال (از 5 ستاره) عابر پیاده (از 4 ستاره)
آلفارومئو میتو 2008 5 3 2
رنو ساندرو 2008 3 4 1
فورد فیِستا (Fiesta) 2008 5 4 3
فورد کا (Ka) 2008 4 3 2
هیوندای آی 10 2008 4 4 3
سئات ایبیزا (Ibiza) 2008 5 4 3
مزدا 2 2007 5 4 2
فیات 500 2007 5 3 2
اشکودا فابیا (Fabia) 2007 4 3 2
مینی کوپر 2007 5 3 2
پژو 207 سی سی 2007 5 2
اوپل کورسا 2006 5 3 3
پژو 207 2006 5 4 3
کیا ریو 2005 4 3 2
تویوتا یاریس 2005 5 3 2
رنو کلیو 2005 5 4 1
کیا پیکانتو 2004 3 4 1
سیتروئن C3 2002 4 2
آئودی A2 2002 4 1
دوو ماتیز 2000 3 2
پژو 206 2000 4 2

 


16 دیدگاه

  1. farid | بهمن 30, 1396 | لینک نظر

    آشغال به تموم معنا. خودروی 10 سال پیش را به اسم نو قالب میکنن. همه چیزشا میدزدن. کیفیتشم که مثل ال 90 های قدیم نیست. دائم اذیت میکنه. قطعاتشم که گرونه. با این پول من یکم دیگه میگذارم روش میرم ام جی 360 میگیرم. حد اقل میدونم قطعات بدنشم رنگ شده میاد. پشت دستم را داغ کنم دیگه ماشین ایرانی بنجل بگیرم

  2. فرید هرمزان | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

    زباله های چینی …که من یکیو بیچاره کرد 103 تومان پول بابت جک s5 دادم گول حرفای کاربرای این سایت و اون سایت خوردم که چن نفر میگفتن از توسان و اسپرتیچ بهتره و چنینه و چنان منم رفتم خریدم الان 6 ماهه تعمیرگاس گیربکس پیاده کردن یه 2 تا قطعه خراب شده که تو ایران نیس سفارش چین دادن منم بی خودور ..ای لعنت به چین و کسی که واسش تبلیغ میکنه گول این تبلیغات پوچ و دروغ نخورید همش بازار گرمیه اگه یه سوناتا دست دوم یا سراتو صفر سایپایی یا حتی کمری 2008 خریده بودم الان این زیر پام بود نه اینکه بعد از 2 ماه هزینه بتراشه واسم کلا اسم چینی که میاد حالم بهم میخوره تو تعمیرگاه مرکزی میگفتن اپیدمی بین چینی ها خرابیه و مشگل قطعه تا خودم از نزدیک ندیدم باورم نمیشد نخرید اینها رو

    • در پاسخ به: فرید هرمزان

      ali | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

      باشه سراتو خوبه تا 200 ملیون بی رقیبه اصلا بهترین ماشین دنیا سراتو سایپا هست با بهترین متریال چرم و چوب گردو و ترمزهای سرامیکی.
      هیچ وقت قیمت جک 103 ملیون نبوده.گذشته 99 بوده و الان 105 ملیون.حداقل موقع دروغ گفتن درست بگین ضایع نشید.
      من نمیدونم چرا وقتی سراتو داری و اینقدر بقول خودت خوب هست که دیگه نیاز به تعریف نداره و نمیخواد بقیه خودرو ها رو پایین بیاری.
      هر کس سلیقه ای داره کسی که 100 ملیون پول داره میتونه سراتو و تیگو و جک و هایما بگیره بسته به نیاز و سلیقه افراد داره پس به انتخاب هم احترام بذاریم.

      • در پاسخ به: ali

        royksoop | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

        اخوی واسه چی قاط زدی؟؟ اون هرمزان که داره میگه چینی ها بنجلن چه ربطی به سراتو داره متوهم هستی تو محمد علی جان نه؟؟ شایدم بدت اومد به mvm 550 توهین شد؟؟ حالا شاید بتونی بفروشی ی جک اس 5 گیربکس معیوب صفر بخری که از همون روز اول زوزه میکشه گیربکسش در ضمن پارسال ابتدای سال جک 103.500 بود و ایشون درست میگه نمیدونم این چینی بازا مث همین علی ملقب به محمد و …از چیه چینی ها خوششون اومده که جانبدلری میکنن؟

    • در پاسخ به: فرید هرمزان

      ماهان | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

      داداش اما ما تعهد بدیم حق با تو هست و چینی نمی خریم ول میکنی یا نه؟ بابا به قول دوستمان سراتو و ال و بل عالی. آخه داداش کاربرای سایت اکثرا داخلی سوار میشن بگزریم بعضیشون بچه های نوجون عشق ماشینن. دلال نیستن، بیکار هم نیستن کامنت امثال تو رو بخونن خب مطلب نوشته شده توسط کارشناسای سایت رو میخونن تا درست تصمیم بگیرن یا اهل صاحب خودرو سوال می کنن.
      آدمی که ماشین 200 – 300 میلیونی سواره مشغول بیزینسه دیگه نمیاد سایت این خزعبلات را در میان کامنت امثال تو جستجو کنه

      • در پاسخ به: ماهان

        ماهان | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

        ماهان درست میگه خداییش فقط چینی الان مناسبه واسه خرید باید بخریم تا تموم نشده قبل از عید

        • در پاسخ به: ماهان

          ماهان | بهمن 25, 1396 | لینک نظر

          من هیچ وقت نگفتم چینی خوبه یا ال و بل بده جناب. محض خاطر مزید اطلاع جناب کار آفرین هم باید بگم کارمندم با 21 سال سابقه خدمت و کاربر قدیمی سایت. بنده از حرف بی منطق خوشم نمیاد. صحبت اینه که هر اندازه پول بدی آش میخوری. من تقریبا تا صد میتونم هزینه کنم اما در تاریخ فعلی که دارم این کامنت رو میزارم (25 اسفند 96) با صد تومن نمیشه جز چینی چیزی خرید. شما برو کمری 2008 بخر. من نمی خوام ماشینی که تو خرج افتاده بخرم. انگار ده هزار تا انتخاب دارم بعدش میرم زباله چینی میخرم. الان سیمبل قیمت زدن 110!!! بله 110 یعنی تندر نود آبشنال برات 105 الی 110 آب می خوره. شما جناب کار آفرین 200 – 300 تا بده به من نامردم اگه چینی بخرم.چرا برخی حالیشون نیست با 100 شاسی بلند غیر چینی نمی شه خرید( تازه اگه بشه بگی شاسی بلند) شما اگه قبول کردی که این ماشین بهتر از توسان و اسپورتیجه مشکل خودت بوده آخه چطور ممکنه اس 5 با توسان و اسپورتیج 280 میلیونی یکی باشه
          جناب منطقی! ام وی ام 110 چینی هست ام جی 6 و بایک سنوا هم چینی هستن حالا این دو تا با هم قابل مقایسن؟؟… بله اگه اگه با صد میشه خرید بنز، بی ام و، آئودی، لکسوس، ولوو، شورولت، فورد و صد تا ماشین دیگه بر خرید چینی ارحجیت دارن اما لطفا دفعه بعد که خواستین از این فرمایشات گهر بار بفرماید قیمت دو ماشین رو هم در نظر بگیرین

          • در پاسخ به: ماهان

            ماهان | بهمن 26, 1396 | لینک نظر

            بنظرت میشه شاسی بلند تا 100 خرید ؟بهتر از چینی ؟؟من که گفتم همین الان چینی ها عالین و کمری 2008 و سراتو صفر بدرد نمیخوره و فقط چینی های با کیفیتی و کیفی مثل لبفان 820 و mvm 550 و تیگو فایوز و ساوان ارزش خرید دارن البته منکر کی4ی بودن جک جی 5 و اس 5 نمیشپ و الحق از چری هم با نام آریزو فایوز نمیشه گذشت دبگه چینی ها به اوج کیفیت رسیدن و بتد قبول کرد که برای ما ایرانی ها فقط چینی مناسه چون کیفیتش عالیه و آپشن های فراوانی داره

      • در پاسخ به: ماهان

        فرید هرمزان | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

        شما چند سالته ؟ یکم ادب داشته باش من شرکت واردات صادراتی رنگ و رزین دارم در تهران و 25 نفر کارمند در اوقات فراغت سری به سایت محبوبم دنده 6 میزنم لازم نمیبینم به بچه مجه هایی مث تو که پا برهنه میپرن وسط حرف بزرگان جواب پس بدم من یک کارآفرینم . بطور غیر مستقیم 150 نفر از قبل شرکت من و دوستم مشغول فعالیت شدن و خدا را شاکرم که همیشه با دید مثبت و غیر عوام فریبی مثل شما تبلیغات چی های شرکت های چینی بزن در رو مردم راهنمایی درست کردم و تجربیاتم در اختیار کاربرا گذاشتم

      • در پاسخ به: ماهان

        ماهان | بهمن 25, 1396 | لینک نظر

        این نوع سخن گفتن آشنا نیست؟؟؟؟ شما اگر به حرف کلیشه ای زده شده توجه می کردی جوش نمی آردی. خب مشخصه کیا تو سایت که همیشه این جور مطلبا رو می نویسن

        • در پاسخ به: ماهان

          ماهان | بهمن 26, 1396 | لینک نظر

          این گویش محلی نیست پس مشخص که رنو کیفیتی بالا حال باید برای خرید شتافت چرا که این اسب تاخته دیر به منزلگاه از برای صفوف ثبت نام میرسد تا مادامیکه نتوان به آن دست یافت دلار بالا رفته و قیمت کذایی پس تعجیل لازم وقفه جایز نیست ازبرای خرید لیفان 820 و تیگو بنامبرز ساوان

  3. محمد علی | بهمن 23, 1396 | لینک نظر

    بلاخره جز پایین ترین و ارزان ترین خودروی جهان محسوب میشه ولی چون اروپایی هست حداقل ایمنی مناسبی را داره حیف که باید به این …. به اندازه یک خودروی روز پول داد توی ایران انتخاب ها فقط به اینها و زباله جات چینی برای مردم محدود شده همین ساندرو در دبی نسخه ۲۰۱۷ با ظاهر و امکانات بروز تر حدود ۳۵ تومن قیمت داره !

    • در پاسخ به: محمد علی

      حامد | بهمن 24, 1396 | لینک نظر

      پراید هم یه ماشین ژاپنی هست، 206 اروپاییه 4 ستاره هم گرفته، 405 و زانتیا هم اروپایی هستن، نمیشه گفت “چون اروپایی هست حداقل ایمنی مناسبی داره”
      سه ستاره سال 2008 امتیاز بالایی نیست، پژو 206 سال 2000 4ستاره گرفته بود، سال تولید و تست ماشین خیلی خیلی مهمه، ساندرویی که با فیس جدید تو اروپا هست 6 ایربگ داره با کلی سیستمهای الکترونیکی ایمنی، قیمتش زیر 6000 پونده
      جیلی امگراند7 سال 2011 از یورو انکپ 4 ستاره گرفته، ام جی6 سال 2011 4 ستاره، ام جی 3 سال 2014 3ستاره، امگراند 7 تو چین 5 ستاره گرفته ولی امتیازش از جک جی5 کمتر بود
      بسترن بی30 تو ورژن جدید c-ncap باسرعت 64 کیلومتر امتیاز 54 گرفته، جیلی امگراندی که 4 ستاره از اروپا داشت (تقریبا مثل ساندرو جدید اروپا، ساندرو ایران نه) تو چین با سرعت 56 کیلومتر امتیاز 48 گرفته بود
      حرف آخرم اینه در مورد ایمنی ماشینها بیشتر تحقیق کنیم، زباله جات چینی جون خیلی از آدما رو نجات داده، ولوو نیستن ولی اکثرا از داخلیها بهترن، رو ستاره های چینی هم میشه حساب کرد، انکپها زیر نظر گلوبال انکپ تست میکنن، سختگیرانه ترینش برا اتحادیه اروپاس ولی بقیه هم استانداردن

      • در پاسخ به: حامد

        امير | بهمن 25, 1396 | لینک نظر

        سلام
        حامد جان فرق كيلومتر و مايل رو ياد بگير بعد بيا مطلب طولاني بنويس ماشالله چقدر هم حرف زدي

        • در پاسخ به: امير

          ممل | بهمن 25, 1396 | لینک نظر

          آقای امیر خان شما اولا دو خط مطالعه کن بعد بیا ایراد الکی بگیر.
          اقای حامد داره کاملا سرعت تست تصادف رو درست میگه. طبق مقررات تست تصادف باید با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت ( نه مایل!)
          صورت بگیره که موسسه یورو انکپ به منظور سختیگری بیشتر تست ها رو تو سرعت 64 کیلومتر بر ساعت ( نه مایل!) انجام میده. دو خط برای رضای خدا مطالع کنید.

        • در پاسخ به: امير

          پیام | اسفند 6, 1396 | لینک نظر

          واقعا آدم اینقدر بی سواد و با اعتماد به نفس کم پیدا میشه، که اینقدر وقیحانه دیگران و مسخره کنی و ندونی که تست سرعت ان کپ بر حسب کیلومتره نه مایل …. خجالت بکش