تهدید‌ها و فرصت‌های صنعت خودرو در گزارش مجلس

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

تهدید‌ها و فرصت‌های صنعت خودرو در گزارش مجلس

پیش‌بینی شرکت‌های خودروساز از تولید سال‌جاری نشان‌دهنده کاهش ۳ درصدی تولید خودروهای سواری است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تولید وسایل نقلیه موتوری بیش از ۷۵ درصد از بخش وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر را تشکیل می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که آمار هفت ماهه نشان می‌دهد تولید خودرو در سال‌جاری رشد چشمگیری داشته است؛ به‌طوری‌که تولید خودروهای سواری از حدود ۶۹۲ هزار دستگاه به ۸۲۲ هزار دستگاه در هفت ماه اول سال ۱۳۹۶ رسیده است. مجموع تولید خودرو در هفت ماه ابتدای سال‌جاری رشد ۸/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌ها همچنین تاکید شده که عملکرد سه شرکت اصلی تولیدکننده خودرو (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) نشان‌دهنده رشد ۳/ ۱۵ درصدی تولیدات در ۶ ماه اول سال‌جاری است. با این حال پیش‌بینی هر یک از شرکت‌ها از تولید سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد این شرکت‌ها مجموعا حدود ۳ درصد کاهش تولید برای خودروهای سواری در سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی می‌کنند.

در مجموع برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس براساس آمار عملکرد تولید ۶ ماهه، پیش‌بینی عملکرد شرکت‌های خودروساز و تجربه سالیان اخیر نشان می‌دهد تولید خودرو در سال‌جاری حدود ۱۰ درصد رشد خواهد داشت. در ادامه این گزارش آمده است که صنعت خودرو در کوتاه‌مدت و میان‌مدت با تهدیدها و فرصت‌هایی مواجه است که می‌تواند رشد آن را تحت‌تاثیر قرار دهد. مهم‌ترین فرصت‌های این صنعت انجام برخی سرمایه‌گذاری‌های جدید با شرکای خارجی و در شرف بهره‌برداری بودن بعضی از آنها و نیز وضع مقررات و تعرفه‌های جدید بر واردات محصولات این صنعت است. مهم‌ترین تهدیدات نیز تاثیر افزایش نرخ ارز با توجیه به ارزبری نسبتا بالای این صنعت و ناتوانی برخی از محصولات و حتی شرکت‌ها در رعایت کردن استانداردهای ۷۲‌گانه جدید سازمان استاندارد ایران است. علاوه‌بر این، صنعت خودروسازی نظیر سال‌های اخیر امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های مازاد را نیز نخواهد داشت.


بدون دیدگاه