اخباراخبار خارجی

ضرر مالی بزرگ تسلا در سال 2017

با وجود ارسال موفقیت آمیز موشک فالکون هوی به همراه یک تسلا رودستر به فضا، شرایط چندان برای ایلان ماسک خوشایند به نظر نمی‌رسد. تسلا به تازگی گزارشی از وضعیت مالی‌اش در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ و در کل سال را منتشر کرده است که نشان از ضرر بزرگ این کمپانی دارد. با این وجود این خودروساز آمریکایی می‌گوید نگرانی بابت افت تولید در سال ۲۰۱۸ وجود ندارد و آن‌ها میزان خودروهای پیش‌بینی شده برای این سال را به دست مشتریان خواهند رساند.

هرچند به لطف پیش فروش کامیون نیمه خودکار و رودستر جدید درآمد تسلا رشد زیادی داشته و به میزان ۳.۳ میلیارد رسیده، اما این خودروساز در سه ماهه چهارم ۲۰۱۷ حدود ۷۷۱ میلیون دلار نیز ضرر کرده است. همچنین تسلا در سال ۲۰۱۷ جریان نقدی آزاد منفی ۲۷۶.۶ میلیون دلاری و ضرر کلی ۲.۲۴ میلیارد دلاری را ثبت کرد. برای مقایسه کافیست بدانیم که ضرر کلی تسلا در سال ۲۰۱۶ به مقدار ۷۷۳ میلیون دلار بوده است.

عمده این ضرر را خسارات ناشی از تاخیر در تولید و فروش مدل ۳ تشکیل می‌دهد. در طول سال ۲۰۱۷ تسلا تنها موفق به تحویل ۱۵۵۰ دستگاه از این ماشین شد که با اهداف آن‌ها فاصله زیادی دارد. ایلان ماسک می‌گوید که آن‌ها می‌خواهند که در تسلا سالانه ۵۰۰ هزار خودرو تولید کنند و مدل ۳ نیز سهم عمده‌ای از این آمار را خواهد داشت.

هدف قبلی تسلا تولید ۵ هزار دستگاه در هفته بود که هنوز به این عدد دست نیافته‌اند و زمان رسیدن به آن را سه ماهه دوم سال میلادی جاری اعلام کرده‌اند. البته موعد این هدف پیش از این تمدید شده بود. در ابتدای تابستان تسلا اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۷ آن‌ها در هفته ۵ هزار خودرو تولید خواهند کرد و سپس در پایان سال میلادی اعلام شد که در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به این هدف خواهند رسید. حال باید ببینیم در پایان بهار آن‌ها بالاخره می‌توانند در هفته ۵ هزار دستگاه تولید کنند یا باز هم شاهد بدقولی از سوی این کمپانی آمریکایی خواهیم بود.

اما می‌توان این هزینه‌های زیاد تسلا را به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده در نظر گرفت. آن‌ها درحال افزایش ظرفیت تولید خود هستند و پروژه‌های هیجان‌‌انگیزی مانند کامیون نیمه‌خودران را پیش می‌برند. تولید مدل اس و مدل ایکس نیز افزایش داشته و از رقم ۷۶ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶ به ۱۰۳ هزاردستگاه در سال ۲۰۱۷ رسیده است. پس ۲۰۱۷ اولین سالی به شمار می‌رود که تسلا توانسته بیش‌ از ۱۰۰ هزار خودرو را به فروش برساند. با این حال ضرر گسترده در این سال اوضاع تسلا را کمی نگران‌کننده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا