بررسی

مقایسه ویز و گوگل مپس؛ کدام یک شما را سریع‌تر به مقصد می‌رسانند؟

بسیاری از مردم ساعت‌های زیادی از روز را صرف گذر از ترافیک‌های سنگین و کلافه‌کننده شهری می‌کنند و در عمل زمان زیادی را از دست می‌دهند. اما در دنیای امروز هر ثانیه و دقیقه از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی صرفه‌جویی چند دقیقه‌ای در زمان نیز می‌تواند ارزشمند باشد. به لطف نرم‌افزارهای مسیریابی می‌توان بهترین مسیر با کمترین اتلاف وقت پیدا کرد و ساعات کمتری را در ترافیک بود. اما مهم‌ترین سوالی که پیش‌ می‌آید این است که کدام نرم‌افزار کاربردی‌تر عمل می‌کند. برای پاسخ به مقایسه ویز و گوگل مپس می‌پردازیم که از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مسیریابی به شمار می‌آیند و البته هردو نیز تحت مالکیت گوگل هستند.

معرفی دو نرم‌افزار

ویز: این اپ بیش‌تر یک شبکه اجتماعی برای رانندگان محسوب می‌شود و عمده اطلاعاتش را از طریق رانندگان به دست می‌آورد. رانندگان می‌توانند مکان افسران پلیس، تصادف‌های ایجاد شده در مسیر، راه‌های بسته شده، دوربین‌های ثبت تخلف و دیگر اطلاعات مشابه را به اطلاع دیگران برسانند. هرچند گوگل این برنامه را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرده است، اما ویز هنوز هم تفاوت‌های زیادی با گوگل مپس در طراحی و امکانات شبکه اجتماعی‌اش دارد.

گوگل مپس: این نرم‌افزار را نمی‌توان صرفا یک مسیریاب برای ماشین‌های محسوب کرد و امکانات بیش‌تری را ارائه می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از آن برای مسیریابی در سیستم حمل و نقل عمومی (قابلیتی که البته در ایران قابل استفاده نیست)، دوچرخه سواری و پیاده‌روی استفاده کرد. همچنین گوگل مپس اطلاعات مکان‌های گردشگری، تجاری و رستوران‌ها را نیز در خود جای داده است.

تفاوت‌های گوگل مپس و ویز

ویز

  • وضعیت لحظه‌ای ترافیک را کاربران گزارش می‌دهند
  • امکان انتخاب بین صداهای مختلف برای مسیریابی صوتی، حتی صدای خود کاربر
  • ذخیره مسیرهایی که بیش‌تر استفاده شده‌اند، مقصدهای معمول و زمان سپری شده در هر راه
  • تخمین زمان لازم برای عبور از هر ترافیک
  • هشدار وجود پلیس در مسیر

گوگل مپس

  • پیشنهاد مسیرهای مختلف با توجه به سواره یا پیاده بودن
  • مسیریابی صوتی مختلف برای رانندگی، پیاده‌روی و دوچرخه سواری
  • ادغام شده با نرم‌افزار Street View
  • مسیریابی در حالت آفلاین
  • ارائه اطلاعات درمورد باز یا بسته بودن یک فروشگاه یا رستوران
  • امکان پیدا کردن سریع خودرو در پارکینگ به دلیل ذخیره شدن محل پارک در نرم‌افزار

اما کدام برنامه شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند؟

پاسخ دادن به این سوال چندان هم آسان نیست.

برای رانندگی در شهر، ویز عملکرد بهتری در پیدا کردن مسیرهای جایگزین در هنگام ترافیک‌های سنگین و تصادفات دارد؛ به ویژه آنکه گزارشات رانندگان دیگر در این مواقع بسیار کاربردی هستند. همچنین هنگامی که مکان افسرهای پلیس و دوربین‌ها در نقشه مشخص باشند، رانندگان می‌توانند سرعت خود را کنترل کرده و جریمه نشوند.

اما گوگل مپس نیز سعی می‌کند شما را در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برساند و اطلاعات ترافیک و تصادفات را به شما اعلام می‌کند؛ هرچند این اطلاعات به اندازه ویز با جزئیات نیستند و بعضی اوقات پیش می‌آید که این اطلاعات غلط باشند. پس در این قسمت ویز با ویژگی شبکه اجتماعی گونه خود عملکرد بهتری دارد. اما نباید فراموش کنیم که گوگل مپس نقشه وسیع‌تر و به روزتری نیز دارد و به رانندگان کمک می‌کند که مسیر را با مشخصات بیش‌تری بررسی کنند.

پس کدام برنامه بهتر است؟

مانند سوال قبلی، پاسخ دادن به این سوال نیز چندان راحت نیست و بیش‌تر به خود افراد بستگی دارد که چه ویژگی‌هایی از این دو برنامه را نیاز دارند.

اگر قابلیت‌هایی مانند یک شبکه اجتماعی را نیاز دارید، آن گاه ویز بهترین گزینه برای شما خواهد بود و تا حدودی شما را در برابر جریمه شدن ایمن می‌کند. اما اگر رابط کاربری ساده و بهتری مدنظر شماست، گوگل مپس انتخاب بهتری خواهد بود.

6 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      در مقایسه‌های این چنینی نمیشه یه حکم کلی داد و گفت که حتما فلان برنامه بهتره. بیش‌تر سعی میشه با گفتن مزایا و معایب هر برنامه، کاربرا خودشون بر اساس نیازی که دارن انتخاب نهایی رو انجام بدن.

  1. waze ٢تا برتري كاملا مشهود داره نسبت به گوگل مپ
    اوليش ٣بعدي بودن و رابط كاربري آن و حركت پا به پاي راننده است كه خيلي خيلي بهتر و ساده تر از گوگل مپ است
    نكته دوم ارائه سريع مسير جايگزين است كه گوگل مپ اين قابليت را ندارد،مثلا در ويز اگر شما يك خيابان را اشتباها رد كنيد نرم افزار سريعا يك مسير ديگر در اختيار شما ميگذارد اما در گوگل مپ اينگونه نيست و بايد برگشته و از همان خيابان برويد

  2. Waze
    Routable هست و قابلیت های بیشتری از مپ داره حتی میتونیم مسیر هوایی که بسته شده رو اعلام کنیم.
    حتی برای جستجو مکانی که تو لیست نیست از گوگل استفاده میکنه
    اما تنها خصوصیت گوگل به روز بودن نقشه های هست

  3. با اختلاف ویز برتره گوگل مپز مسیریاب رانندگی نیست مود درایوینگ هم داره که در ایران سرویس نمیده.

  4. سلام
    من ۱ ماهه تو ios از گوگل مپ که استفاده میکنم موقع مسیریابی هی برمیگرده بیرون و نقسه خام گوگل رو میاره
    شما هم همین مشکل رو دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا