اخبار

آیا سیستم های ایمنی خودرو برای تامین ایمنی سرنشینان کافیست؟

یک کارشناس صنعت خودرو کشور با اشاره به تفاوت سیستم های ایمنی با تامین توان ایمنی در خودرو گفت: سیستم های ایمنی با تامین توان ایمنی متفاوت هستند؛ سیستم های ایمنی مجموع آپشن هایی هستند که به کمک توان ایمنی خودرو آمده و ایمنی سر نشینان را تامین می کنند در حالیکه تامین توان ایمنی به طراحی و تولید خودرو مربوط است.

داوود اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: خودرو مانند یک خانه در سرزمین زلزله خیز است و باید به گونه ای طراحی شده و کیفیت و ایمنی آن تضمین شده باشد که اگر روزی دچار حادثه شد صدمه غیر قابل جبرانی به سرنشینان آن وارد نشود.

وی در ادامه افزود: تامین توان ایمنی بسیار مهمتر از سیستم های ایمنی است؛ زیرا اگر یک خودرو از لحاظ مهندسی سازه، دچار ضعف باشد قطعا تحمل جذب و دفع انرژی وارد شده به خودرو در اثر تصادف را نخواهد داشت و حتی اگر از بهترین سیستم های ایمنی هم بر خوردار باشد نمی تواند در برابر حادثه مقاومت و از سر نشینان محافظت نماید.

اسماعیلی تصریح کرد: صرف وجود سیستم های ایمنی مانند ترمز ABS، ایربگ و … نمی توان امنیت سرنشینان را تامین کرد و قرار دادن این سیستم ها بر روی یک خودروی بی کیفیت تقریبا با وجود نداشتن این سیستم ها تفاوت چندانی ندارد.

وی اظهار داشت: از جمله مهمترین سیستم های ایمنی می توان به سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد قفل، کیسه هوا، سیستم تلسکوپی فرمان، پست سری های فعال روی صندلی ها و زاویه ستون با سر راننده اشاره کرد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: هم اکنون در جهان یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی خودروهای مدرن و پيشرفته قرار دادن وان فیبر کربن و در واقع ساخت قطعات اصلي خودرو از فيبر كربن است؛ این وان به گونه ای طراحی شده است که راننده درون آن قرار می گیرد و چنانچه خودرو دچار تصادف شديد شود ضربه وارده از هر جهت که باشد ضربه توسط وان کربن جذب شده و دفع می گردد و نهایتا ضربه شدیدی به راننده وارد نمی شود.

وی با شاره به مهم بودن نقش فرهنگ سازی در کاهش تصادفات گفت: باید فرهنگ سازی گسترده در زمینه های استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از کریر کودک و نوزاد، فرهنگ درست رانندگی کردن و خرید خودروی با كيفيت و ایمن صورت بگیرد تا از این طریق نیز گامی در جهت کاهش تصادفات و تلفات برداشته باشیم.

وی در پایان گفت: یک ضعف اصلی صنعت خودرو این است که هنوز یک خط سپر مشخص و معین برای کلیه خودروها وجود ندارد و هر خودرو از یک خط سپر متفاوت با خودروی دیگر برخوردار است در صورتی که اگر خط سپر مشخص باشد و در ساخت سازه ی خودروها رعایت شود در صورت بروز تصادف سپر یک خودرو زیر سپر خودروی دیگر فرو نمی رود و موجب له شدن خودرو نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا