پورشه 356 مدل 1948: خودروی کلاسیکِ افسانه ای

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

پورشه 356 مدل 1948: خودروی کلاسیکِ افسانه ای

قبل از هر چیز باید بدانید که مدل 356 در حقیقت پدر 911 محسوب می شود.

امروزه برند پورشه در دنیای اتومبیل کاملاً شناخته شده است و به نوعی یک برند نمادین در میان خودروهایی با عملکرد بالا به شمار می رود، اما سوال این است که این همه محبوبیت و پیشرفت از کجا کلید خورده است؟ ممکن است پورشه 911 مشهورترین مدل در میان خودروهای این کمپانی آلمانی باشد، اما قطعاً 911 اولین خودروی پورشه نیست. در حقیقت این پورشه 356 است که چنین افتخاری نصیبش شده و اولین خودروی پورشه به حساب می آید.

بحث داغی بر سر اینکه کدام مدل اولین خودروی پورشه بوده وجود دارد: مدل 356 یا مدل تایپ 64 مربوط به سال 1939. اما پورشه رسماً اعلام کرده که مدل 356 را جد تمام مدل های مدرن امروزی پورشه می داند. فِردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) که آن را با نام فِری هم می شناختند به همراه خواهرش لوئیز (Louise) کمپانی پورشه را تاسیس کردند.

ممکن است در پورشه 356 از برخی از قطعات فولکس واگن استفاده شده باشد، اما بدنه و شاسی جمع و جور این خودرو توسط خودِ پورشه ساخته شده بود. فِردیناند پورشه بر این باور بود که خودروهای کوچکِ سریع بسیار جذاب تر از خودروهای بزرگتر، سنگین تر و پر سر و صداتر با قدرت بیشتر هستند. در پورشه 356 از یک موتور 1.1 لیتری 4 سیلندر از نوع air-cooled یا همان هوا خنک (در این نوع موتور، توسط گردش هوا به صورت مستقیم از روی قسمت های داغ موتور، خنک کاری صورت می گیرد) استفاده شده است که در عقب خودرو نصب شده بود، یعنی بسیار شبیه به فولکس واگن بیتل که پدر فِری آن را طراحی کرده بود.

اولین پورشه 356 سال 1948 وارد خیابان ها شد و بلافاصله در مسابقات اتومبیل رانی در شرایطی سخت مورد آزمایش قرار گرفت. در کمال تعجب، این خودروی کوچک اسپرت در همان زمان رونمایی در کلاس خودش برنده شد، اما فِردیناند پورشه باز هم از این نتیجه راضی نبود. طی چندین سال، با تغییراتی که در پورشه 356 اعمال شد، بسیاری از قطعات فولکس واگن از این خودرو حذف شد که سبب شد عملکرد آن بهبود پیدا کند. ماشین بازها به سه دلیل عاشق این خودرو شدند: هندلینگ عالی، وزن سبک و قابل اعتماد بودن. سال 1951 پورشه 356 توانست در مسابقه 24 ساعته له مان (Le Mans 24 Hours) در کلاس خودش برنده شود که سبب شد این خودرو بیش از پیش مشهور و شناخته شود.

پورشه که با موفقیت های پی در پی در مسابقات اتومبیل رانی انگیزه بیشتری پیدا کرده بود، تصمیم گرفت تا موتوری برای خودش با نام کارِرا (Carrera) بسازد تا باز هم بتواند مقام اول را در مسابقات از آنِ خود کند. این موتور که از 4 میل سوپاپ بهره مند بود (four-cam motor)، در ابتدا به عنوان یک انتخاب برای خریداران پورشه 356 اِی (356 A) در سال 1955 در نظر گرفته شده بود.

شبیه به شرایطی که امروزه بر این کمپانی آلمانی حاکم است، آن زمان هم پورشه این خودرو را کم کم تکمیل کرده و بهبود بخشید که آن را در چهار نسل عرضه کرد:

  • نسل قبل از A
  • نسل A
  • نسل B
  • نسل C

پورشه 356 برای مدتی طولانی روی خط تولید بود که این زمان به 18 سال می رسد و در طی این 18 سال پورشه 76 هزار دستگاه از این خودرو را به تولید رساند تا اینکه سرانجام تصمیم گرفت پروژه 901 را جایگزین آن کرده و تولید 356 را متوقف کند. البته در نهایت 901 با همان نام 911 شناخته شد.

 

منبع: وب سایت موتور وان (Motor1.com)


بدون دیدگاه