بررسیفرانسویکره ای

مقایسه رنو کپچر با سانگ یانگ تیوولی

چند سالی می شود که کراس اوور ها (CUV) و خودرو های ترکیبی (SUV) بازار خودروی جهان و ایران را قبضه کرده اند و به خصوص در بازه های کمتر از 150 میلیون تومان در بازار داخلی ، شاهد عرضه ی طیف وسیعی از آنها به صورت نو و دسته دوم هستیم که اکثرا از برند های آسیایی هستند. در بازار صفر کیلومتر در محدوده ی کمتر 150 میلیون تومان ، به جز برند های چینی ، مشتریان تنها قادرند که دو کراس اوور کوچک که یکی برندی کره ای و دیگری برندی فرانسوی دارد را تهیه کنند، یعنی رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی.

دو غیر چینی بلند قامت

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی را می توان هاچ بک هایی مرتفع دانست که بدنه ای عضلانی دارند و می توانند توقعات آفرودی را در ذهن بیننده به وجود بیاورند ، هر چند که تنها کارایی آنها ارتفاع بیشتر نسبت به سدان های خانوادگی ، توانایی بیشتر در عبور از جاده های خاکی و عبور راحت تر از دست انداز ها بر روی آسفالت است.

تیوولی و کپچر ، دو رقیب از دو گوشه ی جهان

تیوولی در سال 2016 کاندید بهترین خودرو جهان و اروپا شده و ثابت کرده سانگ ‌یانگ  توانایی رقابت با دیگر برند های مطرح کره ای را دارد . از سوی دیگر کپچر بر روی پلت فرم مشترک با رنو کلیو هاچ بک ساخته می شود و علاوه بر نکات فنی در زمینه های ظاهری نیز شباهت هایی به کلیو دارد. در این بررسی قصد داریم ببینیم آیا این دو خودرو می توانند توقعات خریداران را برای استفاده های عادی شهری و جاده ای پاسخگو باشند یا خیر.

بخش اول ، طراحی ظاهری

هر دو خودروی رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی طراحی ظاهری جذابی دارند و به خصوص با توجه به اینکه خودروهایی با عرضه در سطح وسیع در جهان و کشورهای مختلف هستند ، باید طوری طراحی می شدند که توقعات طیف وسیعی از مشتریان را پاسخگو باشند.

رنو کپچر ، جمع و جور و اروپایی

در رنو کپچر به وضوح سلیقه ی اروپایی که تمایل به خودروهای جمع و جور دارد مشهود است ، رنو در طراحی کپچر سعی داشته تا یک بدنه ی تخم مرغی شکل با خطوط منحنی و نازک داشته باشد که در عین حال متفاوت جلوه کند. هم چنین آینه ها که رنگی متفاوت با بدنه دارند ، به کار بردن کروم در سپر و پایین در ها و طراحی دماغه ی خودرو ظاهری اسپرت به آن بخشیده اند ، هر چند که طراحی عقب  آن اندکی ساده و کسل کننده است.

در درون خودرو نیز رنو سعی داشته تا طراحی ساده و در عین حال ظریف ، فانتزی و مشتری پسند ارایه دهد و از شلوغی بیش از حد جلوگیری کند. نمایشگر های پشت آمپر کپچر به نظر نگارنده طراحی جالبی دارند و به خصوص برای افرادی که سالها به دیدن نشان گر های آنالوگ ساده عادت کرده اند ، می تواند جذاب باشد. طراحی دنده نیز مناسب است و ارگونومی مناسبی دارد.

مزایا و معایب طراحی داخلی کپچر

طراحان و مهندسان رنو توانسته اند از کمترین فضا بیشترین استفاده را ببرند و در صندلی های جلو از  فضایی راحت برای پا و سر برخوردار هستیم ، اما در عقب اوضاع قدری متفاوت است و با وجود فضای سر کافی ، فضای چندانی برای پای سرنشینان وجود ندارد و می تواند شما را به یاد پژو 206 بیندازد. اما نتیجه ی این فضای کم ، صندوق عقب 455 لیتری رنو کپچر است که با تا شدن صندلی های عقب به 1235 لیتر افزایش می یابد که برای یک کراس اوور کوچک رقم مطلوبی است. عمده مالکان بر سر این موضوع توافق دارند که کپچر حس و حال یک کراس اوور واقعی را ندارد، صندلی ‌ها در ارتفاع پایینی قرار گرفته ‌اند و جایگاه سرنشینان در خودرو نسبتا مشابه تندر90 است.

تیوولی ، جذاب کره ای

اما در تیوولی با خطوط زاویه دار و نسبتا تیز روبرو هستیم که مقداری خشونت و اخم را در جلو پنجره و چراغ های جلو ایجاد می کند. بدنه حالتی مکعبی و منظم دارد و وقتی با گلگیر های عضلانی ترکیب می شود ، در چشم بیننده به شکل خودرویی ریز نقش ولی جدی و قدرتمند ظاهر می شود. ستون‌ های ایستاده سقف و گلگیر هایی که با شیبی ملایم به سمت جلو حرکت کرده‌ اند، نمود یک خودرو کراس ‌اوور است که هر چند به اندازه SUV‌ها از سطح زمین ارتفاع ندارد اما شباهتش به بعضی محصولات مینی در نظر خریدار جذاب ایجاد می کند .

طراحی رینگ ها و ستون های خودرو نیز به گونه ای است که می تواند تیوولی را از سایر چینی های این رده متمایز کند. طراحی عقب خودرو نیز دلچسب و جذاب است ، شباهت‌ در نمای عقب با مینی بیشتر است. در این قسمت بخشی از چراغ‌ های زیبای عقب تا روی عضله شانه حرکت کرده ‌اند و در کل ارتباط منطقی بین نمای جلو و عقب خودرو برقرار است.

مزایا و معایب طراحی داخلی تیوولی

در تیوولی به مانند دیگر تولیدات کره ای ، استفاده ی بسیاری از خطوط تند و زاویه دار و شلوغی دیده می شود و همانند کپچر ، نمایشگر های آن حس جذاب و اسپرتی بودن را به خصوص در موقع استارت خوردن به راننده القا می کنند. اشکال هندسی روی فرمان تیوولی ‌شباهت با کادیلاک CTS دارد در بحث استفاده ی مفید از فضا ، تیوولی برعکس رنو عمل کرده و فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب داریم در حالیکه حجم صندوق عقب اندکی کمتر و در حدود 423 لیتر است.

صندلی های تیوولی نقطه عطفی در طراحی کابین هستند. این صندلی ها که ارگونومی، کیفیت و راحتی خوبی دارند، بهترین صندلی ‌های سال از نظر ارگونومی در کره جنوبی شناخته شده ‌اند. فرمان دی مانند تیوولی شامل دکمه ‌های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و پاسخ گویی به تلفن همراه بوده و این فرمان برقی می ‌تواند در 3 حالت رانندگی تنظیم شود و به این ترتیب می ‌توانید بسته به شرایط رانندگی و جاده، نحوه عکس العمل فرمان را به دلخواه تغییر دهید.

نتیجه گیری :

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی در بازار جهانی جز گزینه های اقتصادی و مقرون به صرفه دسته بندی می شوند ، استفاده از پلاستیک خشک و قطعات ارزان قیمت موضوعی عادی محسوب می شود که با توجه به قیمتشان در ایران ، می تواند خریداران را آزرده خاطر کند ، هر چند که مونتاژ با کیفیت آنها (نسبت به خودروهای تولید داخل ) می توانیم از این مساله چشم پوشی کنیم. با تمام این تفاسیر ، طراحی یک بحث سلیقه ای است و خوانندگان بسته به سلیقه ، می توانند هر یک از این خودروها را انتخاب کنند.

بخش دوم ، قوای فنی و سیستم تعلیق

تنفس طبیعی کم دردسر برای تیوولی

قلب تپنده ی تیوولی یک موتور 1600 سی سی تنفس طبیعی است که می تواند حداکثر 128 اسب بخار قدرت در دور 6000 و 160 نیوتون متر گشتاور را در دور 4600 ارایه دهد که ارقام مناسبی برای استفاده های عادی و خانوادگی هستند و علاوه بر آن به دلیل نبودن سیستم توربو ، خیال راحت تری از دوام موتور خواهید داشت. قدرت و گشتاور ارایه شده در تیوولی توسط یک گیربکس شش سرعته ی اتوماتیک ساخت AISIN  به محور جلو انتقال می یابد.

تجربه رانندگی با تیوولی

فرمان تیوولی بسیار روان و لذت بخش عمل می کند اما در زمینه ی نرمی سواری ، سواری خشک تری را نسبت به کپچر شاهد هستیم. مصرف خودرو نیز به صورت ترکیبی 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. ضرایب کوتاه دنده ‌ها گشتاور کم ناشی از حجم پایین پیشرانه را تا حدی جبران می‌کنند. در مسیرهای پرشیب وقتی دور موتور به بالای 4 هزار دور بر دقیقه می ‌رسد شتاب ثانویه افزایش می ‌یابد و بهترین کار در این مواقع راندن در حالت تیپ ‌ترونیک و  قدرت است.

حس و حال متفاوت تیوولی

در واقع گاهی گیربکس مجبور می‌شود 2 دنده معکوس کند و این کار را به نحو احسن انجام می ‌دهد. پدال گاز تیوولی در انتهای کورس کمی سفت می‌شود و اگر پدال را تا انتها بفشارید، گیربکس یک معکوس دیگر هم می ‌کشد. در غیر این صورت برای گیربکس در حالت اکو یا اقتصادی پیشرانه تعریف شده که قبل از فشردن پدال گاز تا انتها یک دنده معکوس کند. هر چند اگر نحوه رانندگی را در حالت قدرت یا Power انتخاب کنید، خودرو شتاب گیری سریع ‌تری دارد. زیرا عکس ‌العمل موتور به پدال گاز تسریع می‌شود و دور موتور سریع ‌تر افزایش می ‌یابد.

در نتیجه دنده‌ های گیربکس هم سریع ‌تر معکوس می‌ شوند. البته می ‌توانید از حالت تیپ ‌ترونیک خودرو هم استفاده کنید و تا 6500 دور پیشرانه را بالا ببرید. هر چند شاید انتظار داشته باشید از اهرم دنده برای شیفت دنده ‌ها استفاده کنید اما سانگ ‌یانگ در سمت چپ اهرم دنده یک دکمه کوچک تعبیه کرده که با حرکت دادنش به جلو و عقب دنده ‌ها تعویض می‌شود. حالات قابل تنظیم موتور و فرمان در تیوولی، تفاوت ‌های واقعی در عملکرد با هم دارند و مثل بسیاری از خودروهای دیگر فقط برای نمایش طراحی نشده ‌اند.

توربوشارژر چابک و کوچک برای کپچر

اما رنو برای کپچر یک پیشرانه ی 1.2 لیتری مجهز به توربوشارژر را برگزیده که می تواند حداکثر 120 اسب بخار قدرت در دور 4900 و 190 نیوتون متر گشتاور در دور 2000 تولید کند که در ترکیب با یک جعبه دنده ی اتوماتیک شش سرعته ی دو کلاچه و 120 کیلوگرم وزن سبک تر نسبت به تیوولی ، شتاب بهتری را نصیب شما می کند.

تجربه ی رانندگی با کپچر

البته تاخیر توربو در هنگام رانندگی شدیدا محسوس است. فرمان برقی کپچر بسیار نرم و سریع عمل می کند و اگر قبل از کپچر خودرویی داشته باشید که فرمان نسبتا سفتی داشته باشد ، مدتی طول می کشد تا به فرمان کپچر عادت کنید . سیستم تعلیق کپچر بهتر از تیوولی عمل می کند و در زمینه ی مصرف سوخت نیز با سوزاندن 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی ، اقتصادی تر ظاهر می شود که البته با توجه به وجود سیستم توربو شارژر و طراحی آیرودینامیک تر بدنه ، چنین انتظاری نیز داشتیم.

تجربه ی متفاوتی از کپچر

گفته ‌های مالکان در کارکرد ‌های مختلف عددی بین 5.7 تا حدود 9 لیتر است که قضاوت در مورد مصرف سوخت این خودرو را کمی سخت می‌کند. نسبت تراکم پیشرانه کپچر 9.8 به یک است و این موضوع موجب می‌شود تصور کنید حتی بنزین معمولی هم برای این خودرو مناسب است.

اما با ورود توربو به مدار این نسبت تغییر زیادی می‌کند و بنزین بی‌ کیفیت می ‌تواند موجب اختلال در عملکرد پیشرانه شود و به مرور این پیشرانه توربو را راهی مرکز خدمات پس از فروش ایران ‌خودرو کند که معلوم نیست آیا خدمات خوبی به مشکلات فنی این خودرو نیز ارائه می‌شود یا خیر. گیربکس در حالت Eco روی دور موتور 2500 تعویض دنده ‌ها را انجام می دهد اما در حالت معمولی در حالت تخت ‌گاز حتی تا ردلاین نیز امکان افزایش دور ‌موتور برای تعویض در حالت دستی وجود دارد. جدول مقایسه ی مشخصات فنی رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی را می توانید در زیر مشاهده کنید :

خودرو سانگ یانگ تیوولی رنو کپچر
نوع پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی چهار سیلندر توربو
حجم موتور 1.6 لیتر 1.2 لیتر
حداکثر قدرت 128 اسب بخار 120 اسب بخار
حداکثر گشتاور 160 نیوتون متر 190 نیوتون متر
شتاب رسمی 12 ثانیه 10.9 ثانیه
شتاب تجربی 13.07 ثانیه 12.17 ثانیه
وزن 1300 کیلوگرم 1180 کیلوگرم
مصرف سوخت 7.2 لیتر در صد کیلومتر 5.9 لیتر در صد کیلومتر

 

 

 بخش سوم ، ایمنی و امکانات

با وجود ایربگ های بیشتر تیوولی و ظاهری که محکم تر از کپچر به نظر می رسد ، نتوانست بیش از چهار ستاره در آزمون ایمنی موسسه EuroNCAP  بدست آورد و در مقابل کپچر جمع و جور با بهره گیری از چهار ایربگ توانست پنج ستاره ی ایمنی را کسب کند و در این بخش بالاتر از رقیب آسیایی اش قرار گیرد.پس در مقایسه ی ایمنی رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی ، کپچر برتر ظاهر می شود.

این کره ای پر آپشن ….

تیوولی مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب و سنسور هشدار فاصله، کامپیوتر سفری مجهز به نمایشگر، نمایش حالت چرخ ‌های جلو در زمان توقف، کنترل فشار باد لاستیک ‌ها، دماسنج، میزان مصرف سوخت، فرمان قابل تنظیم در ارتفاع، آینه وسط حساس به نور، سانروف، قابلیت حرکتی در 3 حالت اقتصادی، قدرتی و برفی ،

چراغ ‌های مه‌ شکن جلو و عقب، برف پاک ‌کن ‌های مجهز به سنسور باران و یخ ‌زدایی، چراغ‌ های روزانه جلو و LED عقب، آینه ‌های برقی گرمکن ‌دار جمع شونده کناری، 5 ستاره ایمنی از KNCAP (موسسه ایمنی کره جنوبی)، ترمز های ABS،  سامانه EBD، سامانه کنترل پایداری ESP، چراغ هشدار ترمز ناگهانی یا ESS، سیستم ضد هرز گردی TCS، ترمز کمکی HBA، سیستم ضد لغزش ASR، حرکت در سربالایی HSA و 6 کیسه هوای ایمنی است که امکانات مناسبی نسبت به قیمت پرداختی است.

فرانسوی مجهز

در مقابل رنو کپچر مجهز به سيستم ترمز ضد قفل یا ABS ، سيستم توزیع متعادل نيروی ترمز یاEBD   ، سيستم ترمز كمكي در موارد اضطراري یا EBA ، سيستم كنترل پايداري الكتريكی یا ESP ، سيستم كمكي حركت در سر بالايی یا HSA ، چهار کیسه ی هوا ، سیستم  تهویه مطبوع اتوماتيک ، چراغ هاي LED روز روشن ، سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ هاي جلو ، سنسور اتوماتيك نور چراغ ها ،

آینه هاي جانبی برقی و تا شونده با دید گسترده و مجهز به گرم کن عقب ، بدنه 2 رنگ ، غربيلك فرمان چرمي ، تودوزی چرم ، رینگ آلومينيومي 17 اینچی ، سیستم استارت دکمه ای هوشمند، کروز كنترل و سيستم محدود کننده سرعت (Speed Limiter)، سيستم مصرف بهینه موتور(ECO-MODE) ،کارت قفل و استارت هوشمند رنو ، گرم کن صندلی هاي جلو (نسخه ی ارزانتر و بدون گرمکن نیز وجود دارد) و صفحه نمایش هفت اینچی است که به نظر با تیوولی برابری می کند.

بخش چهارم ، کارایی و ارزش خرید

شرایط قرارگیری راننده در پشت هر دو خودروی رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی مناسب است و تا حد امکان ارگونومی در طراحی داخلی آنها لحاظ شده است. با توجه به برآمدگی جلو و گلگیر های تیوولی تسلط بهتری در هنگام رانندگی دارید ،اما ممکن است بسیاری از موانع از دید شما خارج گردند و به آنها برخورد کنید. در مقابل کپچر دید بهتری در بخش جلو برای راننده فراهم می کند اما به دلیل کاپوت شیب دار ، مدت زمانی طول می کشد تا به رانندگی با آن عادت نمایید. با توجه به سبک طراحی هر دو خودرو و وجود ستون های پهن و شیشه ی کوچک در عقب ، اجرای مانور با دنده عقب تنها با کمک دوربین و سنسور ها امکان پذیر است.

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی ، کدام یک را بخریم؟

کپچر مناسب چه سلیقه هایی است؟

همانطور که مشخص است ، کپچر خودرویی است برای کسانی که به شتاب علاقه مند هستند ، دقت زیادی در نگهداری خودرو به خرج می دهند و با هزینه های نگهداری بیشتر به دلیل وجود سیستم توربو در موتور و گیربکس دو کلاچه کنار می آیند و البته قادر به خرید خودروهای سریعتر غیر چینی نیستند. به علاوه  مصرف کمتر کپچر در طولانی مدت می تواند بخشی از هزینه ها را جبران کند و یک ستاره ی بیشتر ایمنی موجب دلگرمی خریداران است.

از سوی دیگر سواری نرم و عملکرد گیربکس اتوماتیک، رانندگی با آن را در شهرهای شلوغ آسان می کند. البته با توجه به افزایش قیمت این خودرو به حدود 130 میلیون تومان که اخیرا از سوی ایران خودرو اعمال شده ، ممکن است بعضی از خریداران روی به خرید نمونه های کار کرده ی میتسوبیشی ASX ، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان بیاورند که اتاق بزرگتر و موتور حجیم تر و تنفس طبیعی دارند.

تیوولی را چه کسانی می پسندند؟

و اما تیوولی خودرویی است با طراحی داخلی بهتر ، فضای بیشتر برای سرنشین های عقب و موتور حجیم تر تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی که آن را به یک انتخاب مناسب برای خانواده های کم جمعیت تبدیل می کند که قصد خرید خودرویی بزرگتر اما چینی را ندارند و به دنبال یک محصول کم دردسر و کم استهلاک هستند.

اما خدمات عجیب و غریب رامک خودرو و نارضایتی مشتریان از بعضی نمایندگی ها ، ممکن است خریداران را منصرف کند. البته تب افزایش قیمت تیوولی را بی نصیب نگذاشته و در بازار شاهد قیمت های نزدیک به 150 میلیون تومان برای آن هستیم که قطعا ارزش خریدش را که زمانی کمتر از صد میلیون تومان بود زیر سوال می برد و انتخاب های بیشتری هم به صورت صفر و هم به صورت کارکرده پیش روی خریداران قرار می دهد. با ورود کند پژو 2008 و وارد شدن هیوندای کونا در آینده ی نزدیک ، به نظر می رسد رقابت در این بخش جذابیت بیشتری پیدا کند.

2 دیدگاه

  1. تقریبا 6 ماهی میشه که تیوولی دارم مقایسه کاملا درست بود نقاط قوت تیوولی طراحی داخلی زیباتر و ابعاد بزرگتر داخلی برای مسافرت و گیربکس خوب و دقیق که واقعا تو سرعت 120 تا هم میکنه که اصلا با این وزن این موتور یه جورایی عجیب اما تو شتاب به کپچر نمیرسه سواری کپچر نرمتر البته تیوولی رو اگر لاستیک هاشو فاق بلندتر بندازید بهتر میشه ولی بازهم کپچر نرمتر در مورد کیفیت صندلی روکش تیوولی بگم چرمش عالیه در حد سانتافه خوب و نکته دیگه داخل تیوولی حس لوکس بودن بیشتری رو ماشین میده تا کپچر در کل هر دو این خودرو ها خوب هستند ولی خوب من تیوولی رو انتخاب کردم تمام قطعات تیوولی ساخت کره هست و تو شهر پیونگ تاگ کره جنوبی تولید میشه

    1. والا تا اونجایی که من یادمه شما مدام میگفتید تیوولی ثبتنام کردید و قرار بود آخر ۹۶ تحویل بدن بهتون !!!
      حالا چطور شد که یهو تحویل گرفتید و ۶ ماه هم ازش گذشته خدا داند!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا