اخباراخبار خارجی

احتمال دارد تویوتا سوپرا و بی ام و Z4 هر دو در کمپانی خودروسازی اتریشی مَگنا اِستِیر به تولید برسند

مَگنا اِستِیر (Magna Steyr) یک کمپانی خودروسازی اتریشی است که کارخانه اصلی آن نیز در شهر گراتس (Graz) در اتریش واقع شده است. مَگنا اِستِیر با عقد قرارداد با کمپانی های خودروسازی دیگر، به توسعه و مونتاژ اتومبیل برای آنها می پردازد، به همین دلیل مَگنا اِستِیر یک برند خودرو محسوب نمی شود. این کمپانی خودروسازی بزرگترین کمپانی در جهان است که به صورت قراردادی برای خودروسازان دیگر کار می کند. از خودروهای تولیدی این کمپانی اتریشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• مدل های تمام چرخ متحرک از مرسدس بنز کلاس E، از سال 1996 تا 2006
• بی ام و X3، از سال 2003 تا 2010
• مرسدس بنز کلاس G، از سال 1979 تاکنون
• بی ام و سری 5، از سال 2017 تاکنون
• جگوار ای-پِیس (E-Pace)، از سال 2017 تاکنون
• جگوار آی-پِیس (I-Pace) که در آینده در این کمپانی تولید خواهد شد
در ماه مِی سال 2016، روزنامه محلی اتریشی کلاین زایتونگ (Kleine Zeitung) گزارشی را منتشر کرد که در آن عنوان شده بود نسل جدید بی ام و Z4 (که در آن زمان با نام Z5 شناخته می شد) و مدل جدید و احیا شده تویوتا سوپرا، توسط کمپانی مَگنا اِستِیر در شهر گراتس واقع در اتریش به تولید خواهند رسید. اما اگر به زمان حال بازگردیم، اتوموتیو نیوز یوروپ (Automotive News Europe / ANE)، روزنامه ای که در زمینه صنعت خودرو فعالیت می کند نیز چیزی دقیقاً شبیه به محتوای گزارش روزنامه کلاین زایتونگ شنیده است. البته کمپانی کانادایی مَگنا اینترنشنال (Magna International) که در واقع مَگنا اِستِیر شرکت تابعه آن محسوب می شود، با روزنامه اتوموتیو نیوز یوروپ تماس برقرار کرده و نه این موضوع را رد کرده و نه آن را تایید کرده است. مَگنا اینترنشنال اینطور گفته است: “دو شرکت بی ام و و تویوتا در این زمینه هیچ اعلانیه ای منتشر نکرده اند، بنابر این ما نمی توانیم در این خصوص توضیحی بدهیم.”
انتظار می رود رودسترِ بی ام و که از نوع سافت-تاپ (soft-top) است یعنی سقف پارچه ای دارد و کوپه تویوتا هر دو در کنار هم در همان کارخانه ای ساخته شوند که مرسدس بنز کلاس G از سال 1979 تاکنون در آنجا به تولید می رسد. اخیراً مَگنا اِستِیر تولید بی ام و سری 5 و جگوار ای-پِیس را آغاز کرده است و قرار است به زودی خودروی تمام برقی جگوار یعنی آی-پِیس نیز توسط همین کمپانی به تولید برسد. در کل این شرکت اتریشی تخمین زده است که در سال جاری چیزی در حدود 200 هزار دستگاه خودرو به تولید خواهد رساند.
هنوز تاریخ دقیق تولید سوپرا و Z4 مشخص نیست، اما به دلایلی می توان احتمال داد که ابتدا بی ام و Z4 به تولید خواهد رسید، چرا که به صورت رسمی اعلام شده این خودرو در تابستان رونمایی خواهد شد. اما طبق گزارشاتی که اخیراً منتشر شده، ظاهراً نسخه تولید انبوه تویوتا سوپرای جدید که تبلیغات زیادی نیز پیرامون آن شده و سر و صدای زیادی کرده، تا پیش از شروع سال 2019 رونمایی نخواهد شد. در واقع احتمال می رود نسخه تولید انبوه سوپرای جدید در ماه ژانویه 2019 در نمایشگاه بین المللی اتومبیلِ آمریکای شمالی پرده برداری شود که در شهر دیترویت واقع در ایالت میشیگان برگزار می شود. البته بی ام و و تویوتا پیش نمایشی از این دو خودرو را به معرض نمایش گذاشته اند: مدل مفهومی بی ام و Z4 ماه آگوست سال 2017 در پِبِل بیچ (Pebble Beach) واقع در ایالت کالیفرنیا به نمایش گذاشته شد و نسخه مفهومی سوپرا با نام جی آر سوپرا رِیسینگ (GR Supra Racing) چند هفته پیش در ژنو نمایش داده شد.
تصمیمی که این دو کمپانی آلمانی و ژاپنی مبنی بر تولید Z4 و سوپرا در جایی خارج از کارخانه های خودشان گرفته اند منطقی است، چرا که در شرایط فعلی تقاضا برای خودروهای اسپرت در حال کم شدن است و با این حساب این دو خودرو نیز تعداد محدودی مشتری خواهند داشت. احتمالاً اضافه کردنِ تجهیزات جدید به کارخانه های بی ام و و تویوتا جهت تولید Z4 و سوپرا به صرفه نخواهد بود. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که ظرفیت کارخانه های بی ام و و تویوتا در حال حاضر تکمیل بوده و ظرفیت خالی برای تولید این دو خودرو نداشته باشند.

منبع: روزنامه اتوموتیو نیوز یوروپ (Automotive News Europe)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا