بررسی اپتیما هیبرید به همراه مزایا و معایب آن

سه شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷

بررسی اپتیما هیبرید به همراه مزایا و معایب آن

کیا اپتیما سدان سایز متوسط کره ای است که به سبک اروپایی طراحی شده ، و موفقیت بزرگی در بازار برای این برند است ، و به علاوه این مدل خاص بین خبرنگاران نیز خودرویی محبوب است. اما بسیاری از ایرانیان تا همین چند وقت اخیر نمی دانستند که اپتیما یک نسخه ی هیبریدی برقی – بنزینی دارد. این مدل برای سال 2017 ، مجددا طراحی شده و از نسل چهارم شاسی های طراحی شده ی کیا بهره می برد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در مورد این خودرو هستید ، در ادامه ی متن با ما همراه شوید تا تجربه ی نویسندگان دو سایت مطرح motortrend و motorweek از تست بلند مدت این خودرو را بخوانید.

 

اپتیما و تغییرات آن در طی نسل ها :

کیا نخستین نسل از اپتیما هیبرید را در سال 2011 عرضه نمود و متاسفانه هیچ کدام از نسل اول ، دوم و سوم این خودرو به بازار ایران راه پیدا نکردند . با شروع نسل چهارم سدان اپتیما در سال گذشته ، مدل 2017 تماما از نظر قوای فنی برقی – بنزینی بروز رسانی گردید. سیستم هیبرید جدید از یک موتور خطی چهار سیلندر دو لیتری تشکیل شده است که از نسل قبلی که 2.4 لیتری بود ،کوچکتر است ، اما به جای آن از یک موتور الکتریکی بزرگتر 38 کیلوواتی بهره برده که بزرگتر از موتور 30 کیلوواتی نسل پیشین است. همچنین اسب بخار خروجی این سیستم از 206 اسب بخار به 192 کاهش یافته ، در حالیکه گشتاور تولیدی از 195 نیوتون متر به 271 نیوتون متر افزایش یافته که علت آن قوی تر شدن موتور الکتریکی است.

فضای داخلی و باتری ها :

همگام با افزایش قدرت موتور الکتریکی ، سایز باتری ها نیز از 1.4 به 1.6 کیلووات ساعت افزایش داشته ، و همانند گذشته در فضای زیر صندوق عقب جای داده شده که نتیجه ی آن اشغال قسمتی از فضای بار خودروست، هر چند صندلی های عقب هم چنان می توانند با نسبت 40/60 تا شوند. فضای صندوق ماشین حدود 380 لیتر است که اگر بخواهیم با مدل بنزینی مقایسه کنیم ، مدل سدان پایه با موتور بنزینی ظرفیت باری برابر 450 لیتر دارد. سیستم انتقال قدرت در نظر گرفته شده با نسل پیشین تفاوتی ندارد و همچنان شش سرعته اتوماتیک می باشد.

مصرف سوخت :

مصرف سوخت آن بر اساس اندازه گیری های رسمی حدود 6 در شهر ، حدود 5 لیتر در بزرگراه و 5.6 لیتر به صورت ترکیبی است. و در تست جاده ای سایت motorweek ، مصرف سوخت 5.64 لیتری به ازای هر صد کیلومتر بدست آمد. این اعداد باعث می شوند که این خودرو رتبه ی خوبی را از نظر مصرف انرژی بدست آورد ، که طبق اعلام اداره ی انرژی آمریکا ، سالیانه 7.8 بشکه نفت سوخت مصرف می کند و 3.5 تن گاز کربن دی اکسید تولید خواهد کرد.

عملکرد آن چطور است؟

این ارقام قطعا نشان دهنده ی بهبود بسیار خوبی در بحث مصرف سوخت برای این نسل نسبت به نسل پیشین هستند ، اما همچنان هیبرید های دیگر در بازار حاضرند و رقابت ادامه دارد. برای کسانی که علاقمند به مصرف سوخت کمتر هستند ، نسخه ی پلاگین هیبرید با باتری بزرگتر و قابلیت طی کردن بیش از 43 کیلومتر در حالت تمام برقی موجود است.

در مصرف روزمره ، اپتیما هیبرید مقداری سر و صدا تولید می کند که شما این سر و صدا را در مدل بنزینی آن نخواهید شنید، اما همان سواری نرم و رفتار با وقار مدل بنزینی را همچنان خواهید داشت . بعد از یک ساعت رانندگی با این خودرو ، به سادگی هیبرید بودن آن را فراموش می کنید.

اگر تمایل دارید که هیبرید بودن خودرو را به یاد داشته باشید ، سیستم کمکی Eco-Driver که همانند سیستم های هشدار دهنده صوتی عمل می کند ، شما را در مصرف اقتصادی و بهینه تر یاری خواهد نمود. با احساس خوبی که فرمان به راننده می دهد ، شاسی سفت تر این نسل و سیستم انتقال قدرتی که در مورد آن صحبت شد ، این سدان هیبرید رانندگی لذت بخشی را ارایه خواهد داد.

ویژگی های ایمنی :

در زمینه ی ایمنی ، اپتیما هیبرید یکی از بالاترین نمره ها را از مجموعه ی NHTSA دریافت نمود که شامل تست های تصادف از جلو و عقب و از پهلو می شد. هم چنین موسسه ی IIHS نیز امتیاز بالایی را به این خودرو اختصاص داده است. برخی از سیستم های ایمنی به کار رفته عبارتند از : کنترل کروز هوشمند، هشدار برخورد با جلو، هشدار خروج از خط، پرتو رسانی هوشمند ، کنترل تغییر خط، و دوربین و سنسور های پارک عقب.

امکانات رفاهی :

در بحث امکانات رفاهی ، اپتیما به خوبی مجهز است و شاهد امکاناتی هم چون صفحه نمایش هفت اینچی لمسی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto(قابل ارتقا به ده اینچی )، نشانگر های دیجیتال ، سیستم صوتی Harman Kardon با شش بلندگو (قابلیت ارتقا به ده بلندگو) ، رینگ های آلیاژی هفده اینچی ، تهویه هوا برای سرنشینان عقب ، گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان و بسیاری تجهیزات دیگر در این خودرو خواهیم بود.

قیمت :

شروع قیمت این ماشین در آمریکای شمالی از 26.890 دلار در مدل پرمیوم می باشد که هزار دلار کمتر از تویوتا کمری هیبرید با مشخصات فنی قوی تر ، ارزان تر است. اپتیما هیبرید در نسخه EX ، 31.885 دلار قیمت دارد که از نسخه ی استاندارد غیر هیبرید پنج هزار دلار گرانتر است. این خودرو در بازار ایران توسط شرکت وارد کننده 266 میلیون تومان قیمت گذاری شده که رقیبی برای سایر سدان های کره ای و اروپایی حاضر در بازار محسوب می شود. گرچه هم چنان کشمکش بر سر تعرفه ها ادامه دارد و ممکن است در آینده شاهد پایین آمدن قیمت این خودرو باشیم.

کلام آخر :

کیا اپتیما 2017 از نظر مصرف سوخت حرف چندانی برای گرفتن در مقابل رقبایش ندارد ، اما طراحی جذاب و زیبا دارد و احساس یک سدان معمولی را به سرنشینان ارایه میدهد ، که بسیاری از هیبرید های دیگر قادر به انجام این کار نیستند. علاوه بر این در هنگام رانندگی با آن احساس راحتی و وقار را تجربه خواهید کرد. بنابراین ، نباید به اپتیما هیبرید به عنوان بهترین انتخاب در بین هیبرید ها نگاه کرد ، بلکه یک گزینه ی کارآمد تر برای کسانی که به دنبال یک اتومبیل سواری با اتاق بزرگ ، طراحی جذاب و رانندگی لذت بخش هستند خواهد بود.

نکات مثبت :

مصرف سوخت بهینه تر نسبت به مدل پایه

مدل پلاگین با قابلیت رانندگی در حالت تمام برقی

آپشن ها و امکانات رفاهی متعدد

 

نکات منفی:

قیمت بالاتر نسبت به مدل بنزینی

سیستم ترمز قدیمی

سیستم های ایمنی پیشرفته تنها در تیپ های بالا قابل دسترسی هستند.


بدون دیدگاه