اسلایدربررسیکره ای

اولین تجربه رانندگی با هیوندای i30 N: آغازی جسورانه برای بخش پرفورمنسِ هیوندای

 

 

اگر چه نمی توانیم به شما بگوییم پشت فرمان هیوندای ولوستر N جدید چه حس و حالی دارد، اما می توانیم تجربه رانندگی با برادر چهار دربِ ولوستر N که شباهت زیادی به آن دارد را در اختیار شما قرار دهیم: هیوندای i30 N، مخصوص بازار اروپا. هیوندای i30 N فقط اولین خودروی بخش پرفورمنس هیوندای یعنی بخش N نیست، بلکه از نظر فنی می توان آن را پیش نمایشی برای ولوستر دانست، خودرویی سه درب و جذاب که آمریکایی ها می توانند خریداری کنند.

هیوندای i30 N ، هاچ بک با پرفورمنس بالا

هیوندای i30 N را می توان یک هاچ بک با پرفورمنس بالا به سبک سنتی دانست. نکته جالبی که در این هاچ بک کره ای مشاهده می شود، تنظیمات متنوع و زیادی است که راننده می تواند انجام دهد. روی غربیلک فرمان دو کلید برای انتخاب حالت رانندگی وجود دارد:

  • کلید سمت چپ: حالت معمولی / حالت اسپرت / حالت اقتصادی (البته قاعدتاً صاحب چنین هاچ بک اسپرتی کمتر نگران مصرف سوخت بوده و از این حالت استفاده زیادی نخواهد کرد)
  • کلید سمت راست: حالت فوق تهاجمی (ultra-aggressive) / حالت N مخصوص رانندگی در پیست (track-focused N mode) / حالت N با قابلیت شخصی سازی توسط راننده (N Custom)

قابلیت های شخصی سازی

در حالت N که قابلیت شخصی سازی به شما می دهد، می توانید از طریق صفحه نمایش لمسی مرکزی اکثر سیستم های دینامیکی خودرو را تنظیم کنید. این سیستم ها که هر کدام در سطوح مختلفی قابل تنظیم هستند عبارتند از:

  • عملکرد موتور (engine mapping): حالت های معمولی / اسپرت / اسپرت پلاس
  • سیستم تنظیم دور موتور (rev-matching) هنگام معکوس کردنِ دنده برای روان شدنِ تعویض دنده: حالت های خاموش / معمولی / اسپرت / اسپرت پلاس
  • تنظیم ضربه گیرها: حالت های معمولی / اسپرت / اسپرت پلاس
  • میزان نرمی فرمان: حالت های معمولی / اسپرت / اسپرت پلاس
  • سیستم کنترل پایداری: حالت های خاموش / معمولی / اسپرت

بازهم تنوع بیشتر

اگر از تنوع زیاد تنظیمات این هاچ بک اسپرتِ هیوندای شگفت زده شده اید، باید بدانید که موضوع به همین جا ختم نمی شود و این لیست باز هم ادامه دارد! اگر پکیج پرفورمنس (Performance) را برای i30 N سفارش دهید، می توانید یکی از حالت های معمولی یا اسپرت را برای دیفرانسیل لغزش محدودِ آن که به صورت الکترونیکی کنترل می شود انتخاب کنید. همچنین تنظیماتی نیز برای اگزوز وجود دارد که سه حالت معمولی، اسپرت و اسپرت پلاس را دارد.

ترکیب های فراوان

حال اگر ترکیب تمامی حالت های ممکن را توسط یک ماشین حساب محاسبه کنید، خواهید دید که هیوندای i30 N در مجموع 1944 حالت ممکن برای تنظیمات دینامیکی خودرو در اختیار شما قرار می دهد (البته اگر حالت “خاموش” را هم به عنوان یک حالت در محاسبات در نظر بگیرید). درست است که بسیاری از خودروهای مسابقاتی چنین تنوعی در زمینه تنظیمات در اختیار راننده قرار نمی دهند، اما تعداد بسیار زیاد حالت ها بیشتر گیج کننده به نظر می رسد تا کاربردی.

تفاوت نسخه ی استاندارد و نسخه ی پرفورمنس

ممکن است هیچ وقت نتوانید به ترکیب مناسبی که مدنظر شما باشد دست پیدا کنید، اما در هر صورت رانندگی با این هاچ بکِ سریع و اسپرت لذت بخش خواهد بود. هیوندای i30 در بازار اروپا را می توان معادل با هیوندای الانترا GT در بازار آمریکا دانست و بسیاری از قطعات فنی i30 N با ولوستر N مشترک است. قلب تپنده هیوندای ولوستر N و i30 N نسخه توربو از موتور چهار سیلندرِ خطی هیوندای است که 2.0 لیتر حجم داشته و عضوی از خانواده موتور تِتا (Theta) از این خودروساز کره ای است. این موتور در دو نسخه با قدرت های متفاوت وجود دارد: قدرت تولیدی نسخه استاندارد از هیوندای i30 N معادل با 247 اسب بخار است، در حالی که نسخه پرفورمنس از این خودرو می تواند 271 اسب بخار قدرت ایجاد کند.

اندکی تفاوت بیشتر

نسخه استاندارد از i30 N رینگ های 18 اینچی داشته و نسخه پرفورمنس به رینگ های 19 اینچی مجهز است. علاوه بر این، دیسک ترمزهای نسخه قدرتمندتر کمی بزرگتر بوده و به سیستم های دیفرانسیل با لغزش محدود با کنترل الکترونیکی و اگزوزِ متغیرِ فعال (active variable exhaust) هم مجهز است. در حال حاضر تنها گیربکس موجود برای i30 N یک جعبه دنده 6 سرعته دستی است و همانند هوندا سیویک تایپ R با 306 اسب بخار قدرت، نیروی موتور به چرخ های جلو انتقال داده می شود.

موتور خشمگین هیوندای

موتور رفتاری تهاجمی از خود نشان می دهد که برای چنین خودرویی مناسب به نظر می رسد. بوست دیر تولید می شود، اما قدرت زیادی تولید می کند. به همین دلیل، کندی i30 N در دور موتورهای پایین با ایجاد بوست ناگهان رفتار خودرو را متحول کرده و آن را مثل یک گلوله به جلو پرتاب می کند. هیوندای مدعی است حداکثر گشتاور تولیدی در هر دو مدل معمولی و پرفورمنس از i30 N یکسان است که میزان آن معادل 378 نیوتن متر بوده که در 1750 دور بر دقیقه حاصل می شود. این هاچ بک اسپرت کره ای به قابلیت اُوِربوست (overboost) هم مجهز است که می توانید هر بار تا حداکثر 18 ثانیه از این قابلیت استفاده کنید.

این قابلیت در میان هاچ بک های اسپرت زیاد دیده می شود و هنگامی که آن را فعال می کنید، کامپیوتر خودرو برای مدت مشخصی توربوشارژر را فول بوست نگه می دارد. به این ترتیب، توربوشارژر کمی سریع تر هوای فشرده شده را وارد سیلندرها می کند و حدوداً 10 درصد قدرت تولیدی موتور را افزایش می دهد. این قابلیت هنگام سبقت گرفتن یا در پیست کاربرد زیادی دارد.

از آزار مردم تا راهنمایی برای تعویض دنده

ممکن است اگر در یک سربالایی تند و طولانی باشید 18 ثانیه زمان کمی باشد، اما در شرایط عادی معمولاً کافی است. اگزوز در ساکت ترین حالت نیز صدای کمی تولید نمی کند، اما اگر آن را طوری تنظیم کنید که بیشترین صدای ممکن را تولید کند و دور موتور را بالا ببرید، مسلماً صدای اگزوز i30 N هنگام رانندگی در شهر برای عابرین پیاده آزاردهنده خواهد بود. دور موتور تا 6000 دور بر دقیقه یعنی دوری که حداکثر قدرت در آن ایجاد می شود به راحتی بالا می رود، اما از دور 6000 تا 6750 (شروع محدوده خط قرمز) کمی آهسته تر دور می گیرد. در قسمت بالایی پشت آمپر هم چندین چراغ LED به چشم می خورد که به راننده بهترین زمان برای تعویض دنده را نشان می دهد تا بالاترین عملکرد ممکن در پیست حاصل شود.

تورک اِستیر

با وجود اینکه دیفرانسیل لغزش محدود به i30 N کمک کرده تا چسبندگی فوق العاده ای داشته باشد، اما هنوز هم در دور موتورهای پایین شاهد کمی تورک اِستیر هستیم (این مشکل سبب می شود خودرو هنگام شتاب گیری سریع به یک سمت کشیده شود. تورک اِستیر در خودروهای دیفرانسیل جلو اتفاق می افتد و علت آن، توزیع نامتعادلِ نیرو بین چرخ های جلو است). البته این مشکل در i30 N بیشتر جالب و هیجان انگیز است تا غیر قابل پیش بینی و آزاردهنده.

رانندگی با i30 N

هنگام رانندگی با این خودرو احساس می کنید موتور فلای ویلِ سنگینی را به چرخش در می آورد و زمانی که پدال گاز را رها می کنید، دور موتور به سختی پایین می آید. بنابر این باید هنگام رانندگی با این هاچ بک اسپرت کره ای زمان بندی برای معکوس کردن دنده را با دقت انجام دهید. با دنده 6 در سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دور موتور فقط روی 2100 دور بر دقیقه است که در چنین شرایطی با تاخیر زیادی از طرف دریچه گاز مواجه می شوید. خوشبختانه معکوس کردن دنده با i30 N لذت بخش است، چرا که گیربکس عملکرد دقیقی دارد.

حتی اگر ضربه گیرها را روی نرم ترین حالت ممکن تنظیم کنید، باز هم سواری i30 N خشک خواهد بود. اما در سرعت های بالا، اگر کیفیت جاده اندکی پایین باشد، صدای زیادی از لاستیک ها به گوش می رسد که در کنار صدای موتور که همیشه شنیده می شود، می تواند آزاردهنده باشد. صدای سیستم صوتی نیز طنین ضعیفی دارد و حتی اگر کمی اسپرت رانندگی کنید، صدای موسیقی به سختی به گوش می رسد.

عملکرد حساب شده و مناسب

در سرعت های بالا و در پیچ های تند، به عملکرد حساب شده و مناسب شاسی i30 N پی خواهید برد: شاسی در مقابل انحراف عرضی یا همان بادی رول از خود مقاومت نشان داده و به سختی تلاش می کند تا اجازه ندهد ناهمواری ها خودرو را از مسیرش منحرف کنند. فرمان i30 N هم حسی فوق العاده و طبیعی به راننده القا می کند. حالت N برای استفاده در خیابان بیش از حد خشن و تهاجمی است، اما از میان ترکیب های بی شماری که برای تنظیمات این خودرو وجود دارد، قطعاً یکی از آنها برای شما مناسب خواهد بود.

نکات جالب i30 N

اگر چه در چنین سگمنتی که پر از خودروهای فرز و چابک است هیوندای i30 N را نمی توان یکی از سریع ترین ها دانست، اما در عوض لذت رانندگی بالایی دارد که در یک خودروی اسپرت و سریع مهم تر از زمان ثبت شده برای شتاب به حساب می آید. شاسی این هاچ بک کره ای چسبندگی بسیار خوبی فراهم می کند و حتی در مسیر تست که پر از جاده های لغزنده بود نیز این چسبندگی از بین نرفت، اما نکته مهم تر این است که تعادل خوبی میان چسبندگی محورهای جلو و عقب وجود دارد.

پایداری و ناپایداری به خواست راننده

علاوه بر اینکه i30 N چسبندگی خوبی با سطح مسیر دارد، دیفرانسیل لغزش محدود نیز کمک می کند قسمت جلوی خودرو در پیچ ها مقاومت بالایی در برابر کم فرمانی از خود نشان دهد. اگر تنظیم سیستم کنترل پایداری را روی حالت اسپرت قرار داده و وارد یک پیچ تند شوید، این سیستم پیش از این که کنترل خودرو را در دست گرفته و آن را به مسیر بازگرداند، اجازه می دهد قسمت عقب خودرو به میزان قابل توجهی انحراف از مسیر داشته باشد.

تلاش تحسین بر انگیز هیوندای

هیوندای i30 N را می توان حاصل اولین تلاشِ بخش N از هیوندای جهت تولید خودرویی با پرفرمنس بالا دانست که مسلماً نتیجه این تلاش رضایت بخش بوده است. این موضوع اثبات می کند که استخدام رئیس سابق بخش M از بی ام و یعنی آلبرت بی‌یِرمَن (Albert Biermann) به عنوان مدیر بخش N از هیوندای توسط این خودروساز کره ای امری منطقی و هوشمندانه بوده است. در مجموع می توان i30 N را خودرویی ایده آل برای رانندگی اسپرت و سریع دانست که رانندگی با آن نیز لذت بخش است.

مزایای هیوندای i30 N:

  • دارای کاراکتری که رانندگی با آن را لذت بخش کرده است
  • شاسی خوب
  • شتاب و قدرت زیاد که از موتور توربو ناشی می شود

معایب هیوندای i30 N:

  • تنوع زیاد تنظیمات موجود برای سیستم انتقال قدرت گیج کننده است
  • صدای زیاد موتور
  • صدای زیاد لاستیک ها داخل کابین آزاردهنده است
  • تا حدودی مشکل تورک اِستیر (Torque steer) دارد

جدول مشخصات فنی

مشخصات فنی هیوندای i30 N مدل 2018
قیمت پایه در انگلستان
هیوندای i30 N 27,900 دلار
هیوندای i30 N پرفورمنس 31,400 دلار
نوع خودرو هاچ بک 4 درب
طول (میلی متر) 4336
عرض (میلی متر) 1796
ارتفاع (میلی متر) از 1448 تا 1450
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2649
فضای بار عقب (لیتر) از 368 تا 396
محور انتقال نیرو جلو
حجم موتور (سی سی) 1998
قدرت و گشتاور نسخه معمولی 247 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه / 378 نیوتن متر در 1750 دور بر دقیقه
قدرت و گشتاور نسخه پرفورمنس 271 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه / 378 نیوتن متر در 1750 دور بر دقیقه
نوع تفنس موتور مجهز به توربوشارژر و اینترکولر
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
مکانیزم سوپاپ 16 سوپاپ / دو میل بادامک در بالا (DOHC)
نوع تزریق سوخت سیستم تزریق مستقیم
گیربکس 6 دنده دستی
نتایج تست های نشریه کار اَند درایوِر
وزن (کیلوگرم) از 1406 تا 1429
شتاب صفر تا 96 کیلومتر (ثانیه) از 5.7 تا 5.8
شتاب صفر تا 160 کیلومتر (ثانیه) از 14.1 تا 14.3
زمان مسافت یک چهارم مایل (ثانیه) از 14.2 تا 14.4
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 249
مصرف سوخت اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) بر حسب لیتر در هر صد کیلومتر
ترکیبی 9.04
داخل شهر 10.22
بزرگراه 7.84

 

منبع: نشریه آمریکایی کار اَند درایوِر (Car and Driver)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا