اسلایدربررسیکره ای

اولین تجربه رانندگی با هیوندای کُنا مدل 2018: کراس اوور کوچک به سبک هیوندای

به نظر می رسد کُنا (Kona) که در کلاس شاسی بلندهای کوچک قرار می گیرد، نسبت به رقبا معایب و مشکلات کمتری دارد.

موج تمایل به کراس اوور های کوچک

تعداد کراس اوورهای کوچک روز به روز در حال افزایش است، اما تا به حال، هر کدام از این کراس اوورها همانقدر که مزایا داشته اند، معایب نیز داشته اند و نمی توان هیچ کدام از آنها را بی نقص دانست. مثلاً برخی از آنها به طور غیر قابل باوری جادار هستند، اما در عوض رانندگی با آنها کسل کننده و فاقد هیجان است. برخی طراحی بسیار زیبایی دارند، اما فضای داخلی کوچکی دارند. حتی برخی از آنها قابلیت تمام چرخ متحرک نیز ندارند و برای افرادی که در مناطق پر برف زندگی می کنند چندان کاربردی نیستند. اما پس از دو روز رانندگی با هیوندای کُنا مدل 2018 که در کلاس کراس اوورهای کوچک، تازه وارد محسوب می شود، به نتیجه جالبی درباره این خودرو رسیدیم: کُنا در هیچ زمینه ای نقطه ضعف مشهودی از خود نشان نمی دهد.

طراحی متفاوت

طراحی خارجی و داخلی کُنا جالب به نظر می رسد، البته ممکن است به نظر شما عجیب بیاید، ولی بهتر است بگوییم متفاوت است: چراغ ها که در چند ردیف قرار گرفته اند، استفاده زیاد از پلاستیک در فضای خارجی و ستون عقب که طرحی اسپرت دارد، سبب شده کُنا متفاوت و جالب به نظر برسد. اُوِرهَنگ جلو (فاصله بین مرکز چرخ جلو تا جلوی خودرو) نسبت به اُوِرهَنگ عقب (فاصله بین مرکز چرخ عقب تا عقب خودرو) به میزان قابل توجهی بزرگتر است که سبب شده کُنا در نگاه اول چندان کوچک به نظر نیاید. هیوندای می گوید احتمالاً خریداران این خودرو کسانی هستند که علاقه به گشت و گذار داخل شهر دارند.

خریداران نسل جدید

هیوندای پیش بینی می کند که خریداران احتمالی کُنا افرادی از نسل هزاره (Millennials) باشند، یعنی اشخاصی که در بازه بین سال های 1982 تا 2002 میلادی متولد شده اند که جمعیت آنها به 81 میلیون نفر می رسد و در حال حاضر مشغول تحصیل در دانشگاه بوده یا شاغل هستند. از نظر هیوندای، این افراد سبک زندگی قابل پیش بینی ندارند و اِلِمان هایی در طراحی کُنا وجود دارد که به نوعی با سبک زندگی این افراد هماهنگی دارد.

طراحی و رنگ آمیزی شاد نمای خارجی

در هر حال، سبک طراحی کُنا نسبت به بسیاری از کراس اوورهای کوچکی همچون هوندا HR-V بیشتر صاحب هویت بوده و ظاهر آن طوری نیست که مانند تویوتا C-HR احساس شود برگرفته از دفتر نقاشی یک بچه 12 ساله است. جذاب ترین رنگ ها برای کُنا عبارتند از: سفید، آبی، سبز و قرمز. این رنگ ها، قطعات پلاستیکی مشکی رنگ بدنه را برجسته تر نشان داده و ظاهر خودرو را کمی تنومند جلوه می دهند. کُنا با رنگ های مشکی و خاکستری بسیار شیک خواهد بود، اما کمی از حس اسپرت بودن آن کاسته می شود.

طراحی داخلی سنتی

اما سبک طراحی داخلی کُنا کمی سنتی تر به نظر می رسد و چیدمانی کاربردی دارد که از این نظر شبیه به مدل های اخیر هیوندای است. صفحه نمایش لمسی، بالای داشبورد قرار گرفته و شبیه به یک تبلت است. می توانید صفحه نمایش سربالای رنگی و شارژر بی سیم تلفن همراه را به عنوان یک آپشن برای کُنا سفارش دهید. اگر چه کلیدها و مواد پلاستیکی بکار رفته در کابین کیفیت بالایی ندارند، اما نسبت به بازه قیمتی این خودرو قابل قبول و مناسب هستند.

سرنشینان جلو فضای مناسبی در اختیار خواهند داشت، اما ردیف عقب برای افراد بزرگسال چندان جادار نیست (البته کراس اوورهای کوچک دیگر نیز در این زمینه وضعیت بهتری ندارند)، اما در هر صورت فضای صندلی های عقب برای سفرهای طولانی مناسب نیست. فضای بار عقب کُنا از میانگین کلاس خودش بیشتر است که مقادیر آن در جدول زیر آمده است:

فضای بار عقب هیوندای کُنا بر حسب لیتر
حالت عادی 544
صندلی های عقب خوابیده 1297

خوشبختانه در این قسمت لاستیک زاپاس نیز وجود دارد، چیزی که این روزها از بسیاری از خودروها حذف شده است.

تجربه ی رانندگی

رانندگی با کُنا لذت بخش است و این موضوع یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود. کُنا به صورت پایه از موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر خطی با 147 اسب بخار قدرت بهره می برد، اما در این تست مدل 1.6 لیتری توربو حضور داشت که می تواند 175 اسب بخار قدرت و 264 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو به گیربکس 7 دنده دوکلاچه مجهز است که عملکرد مناسبی داشته و بسیار شبیه به یک گیربکس اتوماتیک معمولی رفتار می کند، فقط چندین بار شاهد ضربه هایی بودیم که در گیربکس های دوکلاچه ارزان قیمت رایج است.

موتور هیوندای کُنا تا حدی بستگی به تیپ آن دارد:

  • موتور 2.0 لیتری فقط در تیپ های SE و SEL وجود دارد
  • موتور 1.6 توربو در تیپ های لیمیتِد (Limited) و آلتیمِیت (Ultimate) به صورت پایه وجود دارد

موتور 1.6 لیتری توربو نسبت به وزن و ابعاد کُنا قدرت مناسبی دارد و این خودرو با موتور توربو شتاب گیری خوبی از خود به نمایش می گذارد. حداکثر گشتاور از دور 1500 تا 4500 در دسترس است و به همین دلیل، حتی سبقت گرفتن در جاده نیز به راحتی هر چه تمام تر انجام می شود. البته در دور موتورهای بالا، صدای موتور چندان گوش نواز نیست.

احساسات ناشی از رانندگی بلند مدت

حتی بدون در نظر گرفتن سیستم انتقال قدرت کُنا، پشت فرمان این کراس اوور کره ای بیشتر احساس می کنید با یک خودروی بزرگ طرف هستید که ابعاد آن کوچک شده است تا یک خودروی کوچک که تبدیل به خودرویی بزرگتر شده باشد. در واقع بهتر است بگوییم پشت فرمان این خودرو احساس نمی کنید سوار بر یک کراس اوور کوچک هستید. سیستم تعلیق در جاده های مارپیچ تکان های بدنه را به خوبی کنترل می کند و همچنین در مسیرهای ناهموار تعادل مناسبی میان نرمی و خشکی را حفظ می کند. سیستم تعلیق طوری عمل می کند که هنگام حرکت سرنشینان خیلی احساس شناور بودن را نداشته باشند. فرمان کمکی برقی (EPS) کُنا در پیچ ها حس خوبی به راننده انتقال داده و میزان نرمی آن نیز مناسب ارزیابی می شود. در واقع عملکرد فرمان و پدال ترمز و واکنش پدال گاز همگی مناسب هستند.

سیستم مفید تمام چرخ متحرک

چند باری که موفق شدیم در جاده ای پر پیچ و خم با سرعت حرکت کنیم، حداقل کُنا دست هایش را به علامت تسلیم شدن بالا نیاورد. اگر آن را اسپرت بنامیم اغراق کرده ایم، اما به عنوان یک کراس اوور کوچک در پیچ ها فراتر از انتظار ظاهر می شود. سیستم تمام چرخ متحرک (AWD) که به عنوان یک آپشن قابل سفارش برای کُنا موجود است، در حالت عادی تمام نیروی موتور را به چرخ های جلو ارسال می کند، اما در صورت لزوم می تواند 50 درصد نیرو را به چرخ های عقب انتقال دهد.

آفرود نصفه و نیمه

اما اگر با کُنا در برف یا ماسه گیر کنید، می توانید قفل سیستم AWD را فعال کنید تا نیرو به صورت 50:50 به چرخ های جلو و عقب فرستاده شود که وجود چنین قابلیتی در کراس اوور کوچکی همچون کُنا جالب است. اما کُنا به سیستم HDC یا همان سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی نیز مجهز است، یعنی اگر در یک سرپایینی در حال حرکت هستید که سطح آن ناهموار است، این خودرو بدون نیاز به اینکه ترمز کنید سرعت خودرو را ثابت نگه می دارد. البته در نظر داشته باشید که فاصله کف خودرو از سطح زمین برابر با 170 میلی متر است، بنابر این کُنا قابلیت های آفرودی خاصی نداشته و حداکثر می تواند شما را از گیر افتادن در ماسه نجات دهد.

معایب خودرو

اما اجازه دهید معایب این خودرو را نیز بیان کنیم: به طور مثال داخل کابین کُنا صدای باد و صدای لاستیک ها به وضوح شنیده می شود، حتی در سرعت های پایین (منظور سرعت های کمتر از 90 کیلومتر در ساعت است). فرمان در سرعت های پایین بیش از حد سفت است و دور زدن در خیابان های باریک با کُنا کاری نسبتاً سخت خواهد بود.

قیمت گذاری و ارزش خرید

به دلیل اینکه کُنا برای مشتریان جوان ساخته شده است، هیوندای مدعی است که این کراس اوور کوچک ارزش بالایی نسبت به قیمتش دارد. قیمت کُنا از 19,500 دلار آغاز می شود (بدون احتساب هزینه حمل) و قیمت بهترین تیپ این خودرو به همراه سیستم تمام چرخ متحرک برابر با 28,700 دلار خواهد بود که می توان گفت این قیمت ها نسبت به خودروهای هم کلاس رقابتی محسوب می شود.

تیپ های کُنا را بشناسید

تجهیزات و امکانات تیپ های مختلف کُنا به شرح زیر است:

  • تیپ SE (مدل پایه): صفحه نمایش لمسی 7.0 اینچی به همراه اپل کار پلِی و اندروید اتو، رینگ های 16 اینچی، چراغ های LED مخصوص روز، ورود بدون کلید، کروز کنترل
  • تیپ SEL: تجهیزات مدل پایه + رینگ های 17 اینچی، سیستم هشدار نقاط کور، استارت دکمه ای، ریل های روی سقف، گرمکن صندلی ها
  • تیپ لیمیتِد (Limited): تجهیزات تیپ SEL + موتور توربو، رینگ های 18 اینچی، چراغ های جلو و عقبِ LED، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع خودکار، چراغ های مه شکن
  • تیپ آلتیمِیت (Ultimate): تجهیزات تیپ لیمیتِد + صفحه نمایش لمسی 8.0 اینچی به همراه سیستم مسیریابی، شارژر بی سیم تلفن همراه، صفحه نمایش سربالا، سیستم ترمز خودکار در صورت احتمال تصادف از روبرو، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط، برف پاک کن خودکار، سیستم صوتی اینفینیتی

مصرف سوخت نسخه های مختلف

البته اگر بخواهید خودروی شما به سیستم تمام چرخ متحرک مجهز باشد، باید مبلغی معادل با 1,300 دلار اضافه بر قیمت آن بپردازید. مصرف سوخت کُنا هم نسبتاً منطقی و قابل قبول است. ارقامی که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) برای مصرف سوخت این کراس اوور کره ای اعلام کرده در جدول زیر آمده است:

 

مصرف سوخت هیوندای کُنا، مدل 2018 (لیتر در هر صد کیلومتر)
موتور دیفرانسیل جلو (FWD) تمام چرخ متحرک (AWD)
داخل شهر خارج شهر داخل شهر خارج شهر
موتور پایه (2.0 لیتری) 8.71 7.12 9.40 7.84
موتور توربو (1.6 لیتری) 8.40 7.35 9.04 8.11

 

جدول مشخصات فنی

مهم ترین مزیت هیوندای کُنا مدل 2018 این است که به سختی می توان از آن ایراد گرفت. این خودرو نسبت به رقبا لذت رانندگی خوبی دارد، مجموعه مناسبی از تجهیزات و امکانات را ارائه می دهد، ظاهر جذابی دارد و قیمت گذاری آن رقابتی انجام شده است.

مشخصات فنی هیوندای کُنا، مدل 2018
موتور 4 سیلندر خطی، 1.6 لیتر، مجهز به توربوشارژر
قدرت / گشتاور 175 اسب بخار / 264 نیوتن متر
گیربکس 7 دنده اتوماتیک دوکلاچه
محور انتقال نیرو تمام چرخ متحرک (AWD)
وزن (کیلوگرم) 1517
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) 9.04 در شهر / 8.11 در بزرگراه / 8.71 به صورت ترکیبی
قیمت خودروی مورد تست (دلار) 29,775

 

منبع: موتور وان (Motor1.com)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا