اثر تغییر تعرفه بر واردات خودرو

دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | 2 نظر

اثر تغییر تعرفه بر واردات خودرو

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درباره‌ تاثیرات تغییر تعرفه‌های ورودی خودرو بر میزان واردات، گفت: پس از دی‌ماه و به‌دنبال ابلاغ مصوبه هیات‌وزیران ثبت‌سفارش خودروها به روال عادی ادامه داشته و حتی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر هم بوده است. علی علی‌آبادی با بیان اینکه هنوز درصد افزایش واردات خودرو در این مدت بررسی نشده، اظهار کرد: در سه ماه پایانی سال گذشته تقریبا به اندازه تمام سال ۹۵ خودرو ثبت‌سفارش شده است.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که از این تعداد ثبت‌سفارش چه تعداد خودرو وارد کشور شده است، گفت: تعداد خودروهای وارد شده را باید از سوی گمرک پیگیری کرد. علی‌آبادی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس تعرفه‌های واردات خودرو را بسیار بالا اعلام کرده و حداکثر تعرفه اعمال شده در دنیا را ۲۰ درصد می‌دانند، توضیح داد: میانگین تعرفه‌های ما نیز کمتر از ۲۰ درصد می‌شود و عددی بین ۱۹ تا ۲۰ درصد را در بر می‌گیرد.

نرخ موثر تعرفه

نرخ موثر تعرفه نیز در سال گذشته ۳/ ۱۲ درصد بوده است. وی ادامه داد: حال اگر به طور خاص حقوق ورودی خودرو را مدنظر داشته باشیم این موضوع مصوب هیات‌وزیران است و تا زمانی که مصوبه‌ای مبنی‌بر لغو آن صادر نشود، اجرای آن ادامه خواهد داشت. مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت همچنین متذکر شد: در سال ۹۷ برای خودروهای هیبریدی حدود ۲۰ درصد کاهش تعرفه صورت گرفته و خودروهایی که ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر ظرفیت دارند تعرفه‌شان به حالت قبل یعنی همان پنج درصد بازگشته است.

علی‌آبادی اضافه کرد: اما در مورد خودروهای بنزینی و هیبریدی از دی‌ماه سال گذشته که مصوبه هیات وزیران ابلاغ شده، ورودی‌های مصوب طبق طبقه‌بندی و براساس حجم موتور دریافت شده و همان‌طور که اشاره شد تا زمان صدور دستورالعمل جدید تعرفه‌های قبلی لازم‌الاجرا هستند. طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است. طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.


2 دیدگاه

  1. راهن دژ | فروردین 28, 1397 | لینک نظر

    اون سراتو 2018 قرمزه …عشقه راستی قیمت سراتو های 2018 تغییر کرده یا نه!؟

  2. فرهاد | فروردین 27, 1397 | لینک نظر

    ای که خدا لعنتتون کنه