اخبارفناوری و تکنولوژی

موتور 3 سیلندر جدید فورد که می تواند با 2 سیلندر هم کار کند به بازار آمریکا می آید

این موتور اِکوبوست (EcoBoost) جدید که 1.5 لیتر حجم داشته و 3 سیلندر است، جایگزین موتور اِکوبوست قبلی با حجم یکسان اما 4 سیلندر می شود.

فوکوس مدل 2019

فورد در فوکوس مدل 2019 که خودرویی کاملاً جدید محسوب می شود، از مواردی رونمایی کرد که نه تنها برای مدل فوکوس تازگی دارد، بلکه در میان تمام خودروهای فورد نیز برای اولین بار است که شاهد آنها هستیم. فوکوس 2019 بر پایه پلتفرم جدیدی ساخته شده است که بسیاری از خودروهای فورد در آینده از آن بهره مند خواهند شد. همچنین فوکوس 2019 به یک موتور بنزینی توربوی جدید مجهز شده که 3 سیلندر بوده و 1.5 لیتر حجم دارد. در حقیقت این موتور بسیار شبیه به موتور فورد فیِستا ST بوده که مخصوص بازار اروپا است و حضور این موتور در بازار ایالات متحده به صورت رسمی تایید شده است.

موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری جدید

در مصاحبه ای که اخیراً انجام شده، دیوید فیلیپه (David Filipe) که در بخش مهندسی سیستم انتقال قدرتِ فورد سمت معاون رئیس را دارد، گفته است که این موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری جدید به بازار آمریکا خواهد آمد، اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از مدل های فورد در آمریکا به این موتور مجهز خواهند شد و زمان دقیقی نیز برای آن مشخص نشده است. قرار است که فوکوس جدید در سال آینده در بازار آمریکا عرضه شود و احتمالاً دیوید فیلیپه نیز به همین موضوع اشاره کرده است.

در برخی شرایط همچون مواقعی که سرعت خودرو پایین است و یا فشار زیادی روی موتور نیست، این موتور 3 سیلندر جدید می تواند یکی از سیلندرها را غیرفعال کرده و فقط با 2 سیلندر کار کند و به این ترتیب، به دلیل کاهش اصطکاک داخلی مصرف سوخت کاهش پیدا خواهد کرد.

حفظ نرمی و روانی کارکرد موتور

حفظ نرمی و روانی کارکرد موتور هنگامی که یک سیلندر غیرفعال می شود و موتور به حالت 2 سیلندر می رود کار بسیار دشواری است، چرا که با یک موتور 3 سیلندر طرف هستیم که تعداد سیلندرهای آن فرد بوده و در چنین شرایطی مشکل لرزش موتور وجود خواهد داشت. این موتور 3 سیلندر جدید، جایگزین موتور 4 سیلندر قبلی شده است که هر دو حجم یکسانی دارد. موتور 4 سیلندر اِکوبوست 1.5 لیتری، در بازار ایالات متحده بر روی مدل های فیوژن و اِسکِیپ نصب شده است و در برخی از مدل های فورد در بازار اروپا نیز وجود دارد.

فورد مدل اِف

همانطور که روزنامه آمریکایی اتوموتیو نیوز (Automotive News) اشاره می کند، حدوداً یک قرن است که فورد در ایالات متحده خودروهایش را با موتوری عرضه نکرده که بتواند با 2 سیلندر کار کند و برای اولین بار است که این اتفاق رخ می دهد. آخرین باری که شاهد یک موتور 2 سیلندر در یک خودروی فورد بودیم، سال 1906 و در فورد مدل اِف (Model F) بود. قیمت مدل اِف در آن زمان بین 1,000 تا 1,200 دلار بوده و به یک موتور 2 سیلندر مجهز بود که می توانست 12 اسب بخار نیرو تولید کند. این خودرو از یک جعبه دنده 2 سرعته بهره می برد و 635 کیلوگرم وزن داشت.

فورد مدل اِف

در بازار اروپا، فوکوس مدل 2019 با این موتور 1.5 لیتری که بلوک آلومینیومی دارد، در دو مدل مختلف عرضه خواهد شد:

  • مدل اول با 140 اسب بخار قدرت
  • مدل دوم با 180 اسب بخار قدرت

فوکوس 2019 با گیربکس 6 دنده دستی یا 8 سرعته اتوماتیک به فروش خواهد رسید. اما فورد یک موتور اِکوبوست کوچکتر نیز دارد که 1.0 لیتر حجم داشته و در سه مدل با قدرت های 84، 99 و 123 اسب بخار عرضه می شود.

اما اروپایی ها می توانند فوکوس جدید را با موتور دیزلی نیز سفارش دهند. در اروپا می توانید این خودرو را با یک موتور 1.5 لیتری یا 2.0 لیتری دیزل سفارش دهید که قدرت تولیدی آنها از 95 اسب بخار آغاز شده و به 150 اسب بخار می رسد.

 

منبع: روزنامه آمریکایی اتوموتیو نیوز (Automotive News)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا