گردشگری

چگونه باید در بازار بزرگ استانبول خرید کرد

بازار استانبول، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازار های جهانی می باشد که در حدود 3000 مغازه را در خود جای داده است. این بازار از قرن 15 تابحال فعالیت کرده و روزانه افراد محلی و بازدیدکنندگان زیادی را بسمت خود جلب می کند. حتی بسیاری از آنها سعی می کنند زودتر از بقیه به بازگشایی روزانه ی بازار برسند تا اول از همه اقلام بازار را بررسی و خریداری کنند.

 

مطالب بیشتر از استانبول را بخوانید:

10 مکان از جذاب ترین و دیدنی ترین مکانهای توریستی استانبول

دیدنی های استانبول در 3 دقیقه

بهترین غذاهای خیابانی که باید در استانبول امتحان کنید

بازار استانبول

 

حال ما می خواهیم به بررسی چند نکته درباره چگونگی چانه زنی و خرید اقلام با قیمت مناسب بپردازیم:

1. مغازه هایی با اجناس مشابه در کنار یکدیگر:

اگر چند روز را در خیابان ها و بازار های استانبول بگذرانید، متوجه می شوید که هر ناحیه متعلق به صنفی خاص می باشد. بعنوان مثال در میدان Taksim متوجه مغازه های متعددی می شوید که همگی دنر کباب می فروشند یا خیابان Galata که مغازه های مرتبط با ابزار آلات موسیقی را پوشش می دهد و همینطور خیابان Karakoy که مختص به لوازم ساختمانی و رنگ ساختمانی می باشد.

این منطق تجاری برای غربی ها ناآشنا می باشد زیرا آنها اعتقاد دارند که چنین چینشی، تنها باعث تحریک فروشنده ها می شود اما فروشنده های ترکیه این موضوع را از منظری دیگر نگاه می کنند. آنها این نظر را دارند که اگر خریداری بدنبال جنس خاصی باشد، براحتی در سرتاسر استانبول، آنها را به ناحیه مورد نظر ارجاع می دهند.

حال دیگر به مهارت فروشندگی افراد بستگی دارد که چگونه افراد را جذب اقلام خویش کنند. از طرفی این موضوع می تواند به نفع خریداران نیز تمام شود.

2. در ابتدا قدرت در دستان فروشنده است:

مغازه ها در بازار بزرگ دارای محصولات با کیفیت و کم کیفیت هستند. آنها قیمت خرید و سودی که می توانند از اجناس بدست آورند را در ذهن خود دارند، پس ابتدا به شما اجناس با کیفیت را معرفی کرده و سپس با حالت مودبانه ای اجناس بی کیفیت را معرفی می کنند. پس به حالات فروشنده در موقع معرفی اجناس دقت کنید چون احتمالا شما تنها چند ترفند برای شناخت چرم واقعی یا فرش دستباف وغیره بلد باشید.

3. زمانبندی صحیح:

بسیار بعید است که در بازار بزرگ بتوانید با مالک اصلی مغازه رودررو شوید، اغلب با فروشنده زیر دست مالک اصلی مواجه می شوید. این موضوع بدین معناست که فروشنده باید یک مقدار معینی از اجناس را در طی روز فروخته و حق کمیسیون خویش را نیز دریافت نماید.

بنابراین در آغاز روز آنها بسیار مشتاق فروش بنظر می رسند. زیرا ابتدا بدنبال فروش اجناس تا سر حد معین شده هستند و ممکنست اجناس را با قیمتی پایینتر و یا حق کمیسیون کمتر بفروش برسانند اما مطمعن باشید زمانیکه به سر حد سهمیه روزانه خویش برسند، دیگر تنها فروش اجناس اهمیت ندارد زیرا حق کمیسیون آنها افزایش می یابد و بدین منظور سعی می کنند اجناس را با قیمتی گزاف تر بفروش برسانند. تجربه به بنده ثابت کرده است که خرید از بازار میان ساعات 11:00 تا 13:00 بسیار خوب می باشد.

بازار استانبول

4. خود را مشتاق نشان ندهید:

شاید اولین جمله ای که از یک فروشنده در بازار بشنوید این باشد : ” خوش آمدی دوست من. حالتان چطورست؟ ”

تقریبا در تمامی بازار های جهان، فروشندگان با گفتن چنین جمله ای شما را به بازدید از اجناسشان فرا می خوانند.

حال اگر شما اقلامی را در ذهن دارید که در مغازه موجود است، بهترست وارد مغازه شوید. ابتدا بعضی از اقلام را چک کنید و یک راست بسمت جنس مورد نظر نروید. سپس به جنس مورد نیاز خود نزدیک شوید اما خود را مشتاق نشان ندهید، تا بتوانید مهلت چانه زنی و خرید جنس مورد نظر با قیمتی مقطوع را داشته باشید.

5. قیمت مورد نظر خود را به فروشنده نگویید:

فروشنده سعی می کند اکثر اوقات ارزش محصولات خویش را با قیمت ذهنی شما منطبق کند. پس وقتی در مورد نرخ واقعی کالای مورد نظر خود چیزی نمی دانید، بهتراست حرفی نزنید وگرنه فروشنده از حرف شما استفاده می کند و جای چانی زنی برای شما باقی نمی گذارد. سعی کنید ابتدا در مغازه به آرامی چرخی بزنید و اجناس را نگاه کنید. با انجام این کار، فروشنده را مجبور به پیش قدم شدن می کنید تا محصولات خویش را بهمراه قیمت آنها معرفی کند. ابتدا فروشنده در مورد محصولات خویش بلوف می زند و سپس شروع به دادن پیشنهادات بهتر و تخفیف در مورد کالای مورد نظر می کند.

6. خونسرد باشید:

در بازار استانبول آهسته و پیوسته ادامه دهید. بگذارید فرایند چانه زنی در جریان باشد. به فروشنده بفهمانید که هنوز مطمئن نیستید که می خواهید جنس مورد نظر را خریداری کنید یا خیر. بدین شکل است که فروشنده را در حالی که به سمتی از مغازه حرکت می کند، مشاهده می کنید. فروشنده به قسمتی از مغازه که بدور از مشتریان دیگر می باشد، حرکت می کند و شروع به دادن پیشنهادات بهتر در مورد قیمت جنس مورد نظر می کند. امکان دارد فروشنده در همین حین در مورد بد بودن بازار و بدبختی های خویش صحبت کند، که در این حالت بهترست شما تنها خونسرد باشید و با کلمات ” اوهوم ” وی را تایید کنید تا قیمت به سطح مورد نظر شما کاهش یابد.

7. تا چه حد تخفیف مورد هدف ماست:

خب هیچ قانون طلایی برای اینکه تا چه مقدار می توان تخفیف گرفت، وجود ندارد. در برخی موارد امکان دارد فروشنده تا 35 درصد تخفیف بدهد و در بعضی موارد امکان دارد تا 50 درصد تخفیف را شاهد باشید. نکاتی را که بازگو کردم بخشی از تجربیات خویش بود. تنها در آخر بدین نکته اشاره کنم که به هیچ عنوان زمان چانه زنی و معامله عصبانی نشوید و خود را نسبت به اجناس بد گمان نشان ندهید بلکه خونسرد باشید و لبخند بزنید، زیرا در نهایت معامله و چانی زنی یک بازیست.

9 دیدگاه

  1. به نظر من بازار بزرگ یا به قول خودشون پازار اصلا برای خرید مناسب نیست چون همه چیز به قیمت خیلی بالاتری نسبت به سایر مراکز خرید عرضه میشه و اصلا خرید از این بازار مقرون به صرفه نیست,من هربار که این بازار رفتم و تقاضای ایندیریم(تخفیف) کردم همیشه جواب منفی شنیدم،فقط یه باقلوا فروشی ته بازار هست که خیلی معروفه و انصافا بهترین باقلوا رو داره

      1. اگر جنابعالی اینقدر باهوش باشی که با ده تا اسم مختلف و ساختگی کامنت نذاری و در کامنت هات ادب رو رعایت کنی ، قطعا کامنت هات منتشر خواهند شد.

      2. ایستگاه گرند پازار که پیاده بشید برید داخل بازار به سمت چپ داخل بازار بزرگ چندتا کوچه هست که به سمت بازار کوچک و یه مسجد معروف که اسمش یادم نیست میره،اونجا یه شیرینی فروشی به اسم آلتان هست که به نظرم بهترین باقلواها رو داره،البته معروف هم هست تو بازار کوچک همه میشناسن

        1. آقا چکارش داری چی گفته اصلا تو چکاره ای برای مردم تعیین تکلیف میکنی گفته باقلوا فروشیه کجاست ؟ واقعا با افراد مریضی روبرو هستیم که تحمل حتی یه سوال هم ندارند یا یک کلمه حرف منطقی بچه بازی هم حدی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا