اخباراخبار خارجیاخبار داخلیاسلایدرچینیخودروهای آتی بازارکرمان موتور

لیفان X80 ، حمله ی دوباره ی لیفان به بازار خودروی ایران

لیفان ، جوان و پر تکاپو

 

لیفان X80، خودرویی از خودروساز چینی ، لیفان است که در طی دهه ی اخیر فعالیت نسبتا خوبی را در بازار داخلی داشته و به خصوص مدل 620 آن ، به نوعی نجات دهنده ی اقتصادی کرمان موتور در شرایط پس از تحریم ها به شمار می رود. این شرکت خصوصی چینی از سال 2003 آغاز به کار کرد و نسبتا جوان محسوب می شود و در طی این سالها توانسته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد که تفاوت آن را در مقایسه ی مدل اولیه ی 520 با مدل فعلی X80 می توان دید.

 

سدان های رنگارنگ با لیفان

 

ایرانیان در طی این سالها نخست با مدل 520 آشنا شدند که نتوانست چندان فروش مطلوبی را تجربه کند . پس از آن مدل 620 و سپس 620 تلنت وارد رقابت با خودروهای داخلی نظیر سمند و پارس شدند و توانستند فروش مطلوبی را تجربه کنند و مالکان آن ها پس از سالها رضایت نسبی از این خودروها دارند. در نهایت مدل سدان 820 با مشخصات نزدیک به تویوتا کمری وارد بازار شد و توانست کمبودی را که ناشی از نبودن سدان های متوسط مونتاژ داخل در بازار داشتیم ، رفع کند.

 

لیفان و کراس اوور های با سابقه

 

مدل های X50 و X60 نیز دو کراس اوور کوچک و متوسط از این خودروساز هستند که توانسته اند بخشی از عطش جامعه ی ایرانی به خرید خودروهای کراس اوور را رفع نمایند. اما حالا لیفان قصد دارد تا با بزرگترین SUV خود موسوم به X80 ، تفاوتی جدید را در بازار ایران ایجاد کند. این خودرو می تواند با اندازه ی بزرگ ، قوای فنی قابل قبول و وجود آپشن های فراوان به گزینه ای مناسب برای خریداران تبدیل شود.

 

لیفان X80 ، بزرگترین و جدید ترین

 

لیفان X80 نخستین بار در جریان نمایشگاه گوانگژوی 2016 به صورت رسمی رونمایی شد هر چند پیش از آن در نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه خودروی برزیل (که بازار مهمی برای لیفان است) به نمایش در آمده بود. این خودرو که یک شاسی بلند هفت نفره محسوب می شود ، در چین با قیمت پایه ی 109 هزار و 900 یوان به فروش می رسد که اگر با قیمتی در همین حدود وارد بازار ایران شود ، یک سونامی بزرگ در این محدوده ی قیمتی به راه خواهد انداخت. طول این خودرو کمی کمتر از پنج متر است و همانطور که گفتیم سه ردیف صندلی دارد.

 

ابعاد و اندازه ی لیفان X80
طول 4.82 متر
عرض 1.93 متر
ارتفاع 1.76 متر
فاصله ی بین دو محور 2.79 متر
وزن 1885 کیلوگرم

 

طراحی ظاهری

بخش اول ، چهره

 

لیفان هنوز زبان طراحی مشترکی در تولیداتش ندارد و این مورد می تواند برای طراحان یک مزیت محسوب شود چرا که دست آن ها در طراحی باز است. طراحی ظاهری این خودرو تا حدودی شباهت به فولکس واگن اطلس دارد و حاصل کار طراحان بدنه ی تنومند و با جسارت شده است. طراحی این خودرو در کل هارمونی خوبی دارد هر چند به گفته ی برخی منتقدان ایجاد ارتباط میان طراحی جلوی مردانه و طراحی عقب اسپرت آن سخت است.

 

 

بخش دوم ، کابین

 

کابین این خودرو با توجه به قیمت نسبتا ارزان آن در مقایسه با رقبا راضی کننده است و مواد استفاده شده در آن نیز کیفیت مطلوبی را دارند اما طراحی داخلی با استفاده از دکمه های زیاد کمی از مد افتاده است چرا که این سبک از طراحی در خودروهای اوایل قرن بیستم محبوب بوده و الان سعی می شود تا با کاهش دکمه ها ، کارایی خودرو افزایش یابد. نکته ی مهم کابین X80 استفاده ی زیاد از پلاستیک تیره رنگ و چوب مصنوعی است. صفحه نمایش هشت اینچی مجهز به امکانات مختلف و نشانگر های دیجیتال به سبک خودروهای مطرح با قابلیت نمایش سه بعدی از ویژگی های دیگر در کابین خودرو هستند.

 

 

قوای فنی X80

موتور

 

این خودروی جذاب و وسوسه انگیز به یک موتور دو لیتری مجهز به پر خوران یا توربوشارژر مجهز است که می تواند حداکثر 181 اسب بخار قدرت و 286 نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد که با توجه به سایر توربو های دو لیتری بازار جهانی ، رقم تولیدی متوسطی محسوب می شود هر چند که نباید قیمت آن را از یاد برد.

 

قوای فنی لیفان X80
نوع موتور دو لیتری توربو
کد موتور LF483ZLQ
حجم دقیق 1984 سی سی
حداکثر قدرت 181 اسب بخار در 5000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 280 نیوتون متر در 1600 الی 3600 دور بر دقیقه
استاندارد آلایندگی یورو 5
نوع انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
نوع فرمان برقی
ظرفیت باک 72 لیتر

 

گیربکس

 

نسخه ی پایه ی این خودرو از یک گیربکس شش سرعته ی دستی استفاده می کند اما مدل مجهز تر با قیمت 149 هزار و 900 یوان مجهز به گیربکس شش سرعته ی اتوماتیک است که امیدواریم هر دو نسخه ی این خودرو در بازار داخلی عرضه شود تا تعداد بیشتری از خریداران قابلیت پاسخگویی به نیاز های خود را داشته باشند.

 

سیستم تعلیق

 

به گفته ی لیفان این خودرو تا حد امکان برای الهام بخشی احساس راحتی به مشتریان طراحی شده و در بخش سیستم تعلیق از سیستم مک فرسون در جلو و چند اتصاله یا مولتی لینک در عقب بهره برده است که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید.

 

 

جمع بندی و نتیجه گیری

 

گفته شده که یک موتور قوی تر توربو برای این خودرو نیز در نظر گرفته شده که البته روی وبسایت لیفان اطلاعاتی در مورد این موتور اعلام نشده است. مشخص نیست که کرمان موتور کدام مدل این خودرو را با چه پیشرانه ای و چه سطحی از امکانات به بازار داخلی عرضه می کند ، اما اگر این شرکت بتواند مدل های مختلف این خودرو را با طبقه بندی از نظر امکانات و با ترکیب قوای فنی مختلف به بازار ایران عرضه کند و برچسب قیمتی این خودرو همانند قیمتش در بازار چین باشد ، می تواند به سکوی پرتابی برای لیفان و کرمان موتور تبدیل شود و البته ایرانیان نیز می توانند به خودرویی مدرن و البته با قیمت قابل قبول دسترسی داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا