اسلایدربررسیفرانسوی

دی اِس 7 کراس بَک (DS 7 Crossback) به عنوان یک اثر هنری در مرکز دی دی سنتر به معرض نمایش گذاشته شد

پنج شنبه و جمعه هفته گذشته، شرکت آرین موتور تابان، نماینده محصولات برند لوکس فرانسوی دی اِس در ایران، برنامه سفری دو روزه از تهران به مقصد ایزدشهر را ترتیب داده بود. هدف از این سفر، برگزاری کنفرانس خبری پرچمدار جدید این برند یعنی دی اِس 7 کراس بَک در مرکز فرهنگی و هنری دی دی سنتر واقع در ایزدشهر با حضور کریس وارد (Chris Ward)، مدیر اجرایی دی اِس در ایران بود. این مراسم در یک مجموعه هنری استثنائی و منحصر به فرد برگزار شد که آثار هنری زیبایی در آن به چشم می خورد و دی اِس 7 کراس بَک نیز به عنوان یک اثر هنری مدرنِ فرانسوی در این مجموعه به معرض نمایش گذاشته شد. شرکت آرین موتور تابان تا به حال محصولات مختلفی از این برند فرانسوی را در بازار ایران عرضه کرده است که عبارتند از:

  • دی اِس 3 (DS 3) – هاچ بک 3 درب
  • دی اِس 5 (DS 5) – هاچ بک بزرگ
  • دی اِس 5 اِل اِس (DS 5LS) – سدان
  • دی اِس 6 (DS 6) – شاسی بلند جمع و جور

استثنایی و متفاوت

اما دی اِس 7 کراس بَک خودرویی استثنایی و متفاوت است. در حقیقت این خودرو چشم اندازی از آینده خودروهای این برند لوکس فرانسوی را نمایش می دهد. این شاسی بلند جدید طراحی زیبایی دارد که منحصر به فرد بوده و نظر همه را به سمت خودش جلب می کند. این خودرو اولین مدل از نسل دوم خودروهای دی اِس محسوب می شود و طراحی آن ترکیبی از لوکس و عضلانی است.

چراغ های خیره کننده

دی اِس همیشه به چراغ های خودروهایش اهمیت خاصی می دهد و این خودروی جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نمای روبرو، چراغ های جلوی تماماً LED با طرحی شبیه به جواهر علاوه بر اینکه ظاهر خودرو را لوکس کرده اند، نمای روبروی آن را کمی جسور نیز جلوه می دهند و کمتر کسی پیدا می شود که زیبایی خیره کننده این چراغ ها نظرش را جلب نکند.

چراغ های جلوی این خودرو که اصطلاحاً دی اِس اَکتیو اِل ای دی ویژِن (DS ACTIVE LED VISION) نام دارند، زمانی که قفل درب های خودرو را باز می کنید، با نور بنفش رنگ به شما خوش آمد می گویند و سپس 3 اِلِمان موجود در چراغ ها 180 درجه می چرخند. نور این چراغ ها که با چرخش در پیچ ها دید راننده را افزایش می دهند، 6 حالت مختلف دارند که خود را با شرایط مسیر و سرعت خودرو تطبیق می دهند:

  • حالت پارک
  • حالت شهری برای سرعت بین 0 تا 50 کیلومتر بر ساعت
  • حالت خارج شهری برای سرعت بین 50 تا 110 کیلومتر بر ساعت
  • حالت بزرگراه برای سرعت های بالای 110 کیلومتر بر ساعت
  • نور بالا مخصوص سرعت های بالای 110 کیلومتر بر ساعت
  • حالت مخصوص شرایط آب و هوایی بد همچون باران، مه، یخ، برف و گرد و خاک

چراغ های عقب این خودرو که برگرفته از مدل مفهومی دی اِس به نام ای-تِنس (E-TENSE) هستند، تماماً LED بوده و با استفاده از تکنولوژی لیزر طوری طراحی شده اند که 3 بعدی جلوه می کنند و عقب دی اِس 7 کراس بَک را متمایز کرده اند.

ابعاد دی اِس 7 کراس بَک در جدول و تصاویر زیر نشان داده شده است:

ابعاد دی اِس 7 کراس بَک (بر حسب میلی متر)
طول 4573
عرض 1906
ارتفاع 1625
فاصله بین دو محور 2738

 

دی اس کراس بک
دی اس کراس بک

فضای کابین شیک و مدرن

فضای کابین این خودرو، طراحی شیک و مدرنی داشته و مانیتور عریض لمسی 12 اینچی در قسمت میانی داشبورد، صفحه نمایش 12.3 اینچی پشت آمپر با قابلیت شخصی سازی و سبک جالب طراحی اهرم تعویض دنده، مواردی هستند که در نگاه اول نظر شما را جلب خواهند کرد. یکی از نکات جالب در کابین این خودرو، یک ساعت زیبا از برند سازنده ساعت های لوکس فرانسوی به نام BRM است. این ساعت مستطیل شکل که R180 نام داشته و بالای دکمه روشن و خاموش کردن خودرو قرار گرفته، توسط موتوری که برای آن تعبیه شده پس از استارت زدن از جای خود بیرون می آید.

سیستم صوتی

مسلماً دی اِس در این شاسی بلند لوکس به سیستم صوتی نیز اهمیت ویژه ای داده است و می توانید به لطف سیستم صوتی با 14 بلندگو از برند فرانسوی فوکال (Focal) به نام اِلِکترا (ELECTRA)، داخل کابین دی اِس 7 کراس بَک لذت گوش دادن به موسیقی را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید. برند فوکال در زمینه تولید سیستم های صوتی حرفه ای فعالیت می کند و برای اولین بار است که این برند برای یک خودروی تولید انبوه از دی اِس سیستم صوتی تولید می کند. طراحان و مهندسین فوکال و دی اِس با همکاری هم کابین این خودرو را طوری طراحی کرده اند که با استانداردهای بالای فوکال مطابقت داشته باشد.

دی اس کراس بک

 

قابلیت دید در شب

یکی از امکانات خاص موجود در این خودرو، قابلیت دید در شب یا همان Night Vision است. این قابلیت توسط یک دوربین مادون قرمز که وسط جلوپنجره تعبیه شده کار می کند و تا فاصله 100 متر اشیا، عابرین پیاده و حیواناتی که در مسیر شما هستند را شناسایی می کند. پس از آن، این موارد در پشت آمپر دیجیتالی به دو صورت برای راننده نمایش داده می شوند:

  • اگر احتمال خطر بالا نباشد، موردی که شناسایی شده با خط زردی که دور آن کشیده می شود برای راننده مشخص می شود
  • اگر احتمال تصادف زیاد باشد، مورد شناسایی شده با خط قرمز نشان داده می شود تا راننده به اهمیت آن پی برده و به موقع عکس العمل نشان دهد

بسته به فاصله موانع با خودرو، این سیستم می تواند به صورت صوتی نیز به راننده احتمال برخورد را هشدار دهد. نه تنها دی اِس 7 کراس بَک اولین خودروی این برند لوکس فرانسوی است که به قابلیت دید در شب مجهز است، بلکه در سگمنت خودش نیز اولین خودرویی است که چنین قابلیت مهم و کاربردی دارد.

دی اس کراس بک

 

دی اس کراس بک

 

اسکنِ فعال

یکی از نوآوری های دی اِس 7 کراس بَک، سیستم تعلیق آن به نام اسکنِ فعال (Active Scan) است. البته در حال حاضر این سیستم برای بازار ایران ارائه نمی شود، اما طبق گفته های کریس وارد، مدیر اجرایی دی اِس در ایران، احتمال دارد در آینده دی اِس 7 کراس بَک در بازار کشورمان به این قابلیت مجهز شود. دی اِس این سیستم تعلیق را سیستم تعلیقِ قرن 21 می نامد. این سیستم از موارد زیر تشکیل شده است:

  • یک دوربین برای اسکن کردن
  • چندین سنسور
  • واحد کنترل
  • چهار ضربه گیر با قابلیت تنظیم میزان نرمی

دوربین ذکر شده که در شیشه جلو تعبیه شده، ناهمواری های مسیر را در فاصله 5 تا 25 متری از جلوی خودرو اسکن می کند. این سیستم در محدوده سرعت 15 تا 130 کیلومتر بر ساعت فعال بوده و بسته به شرایط مسیر، سیستم تعلیق جلو و عقب را به صورت لحظه ای تنظیم می کند تا سواری خودرو در نرم ترین حالت ممکن باشد.

 

THP165

دی اِس 7 کراس بَک در بازار ایران با موتور 1.6 لیتری توربو موسوم به THP165 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک موسوم به EAT6 عرضه می شود. بد نیست بدانید این موتور و گیربکس برای بازار ایران تازگی ندارند و در خودروهای مختلفی از جمله دی اِس 5، دی اِس 6، پژو 2008 و پژو 508 وجود دارند. البته این موضوع نکته مثبتی به شمار می رود، چرا که باعث می شود مالکین دی اِس 7 کراس بَک از بابت قطعات و تعمیرات در بازار ایران شرایط بهتری را تجربه کنند. این خودرو در فرانسه و چین به تولید می رسد و مشخصات فنی این شاسی بلند لوکس فرانسوی برای بازار ایران در جدول زیر آمده است:

 

مشخصات فنی دی اِس 7 کراس بَک

مشخصات فنی دی اِس 7 کراس بَک با موتور THP165 و گیربکس EAT6
حجم موتور (سی سی) 1598
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ 4 / 16
آرایش سیلندرها خطی
نوع قرارگیری موتور عرضی
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور بر دقیقه) 165 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور بر دقیقه) 240 / 1400
نوع تنفس موتور مجهز به توربوشارژرِ توئین اِسکرول
نوع تزریق سوخت تزریق مستقیم
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 199
زمان طی کردن مسافت 1000 متر از حالت سکون (ثانیه) 30.4
شتاب 1 تا 100 کیلومتر بر ساعت (ثانیه) 9.3
نوع تعلیق جلو مستقل، مک فرسون
نوع تعلیق عقب مستقل، مولتی لینک
ترمزهای جلو / عقب دیسکی خنک شونده / دیسکی ساده
فضای بار عقب در حالت عادی / صندلی های عقب خوابیده (لیتر) 628 / 1752
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) 62

ناگفته نماند که دی اِس 7 کراس بَک توسط شرکت آرین موتور تابان (نماینده دی اِس در ایران) در دو تیپ مختلف به فروش می رسد که عبارتند از:

  • تیپ ری‌وُلی (Rivoli) – مدل 2018، قیمت: 452 میلیون تومان
  • تیپ اوپِرا (Opera) – مدل 2018، قیمت: 459 میلیون تومان

فضای داخلی تیپ ری‌وُلی:

فضای داخلی تیپ اوپِرا:

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا