سایر نقلیهکشتی

کشتی های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور

کشتی های غول‌آسا ، مقایسه ای از گذشته و حال حاضر

کریستف کلمب با یک کشتی ۲۴ متری پا بر قاره آمریکا گذارد. ۵۴ سال پیش بزرگترین کشتی های غول‌آسا ی دنیا ۱۵۹ متر بود که به موزه پیوسته است. حالا کشتی‌ها ابعاد و قدرتی دارند که غیر قابل تصور است.

 

کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” بزرگترین کشتی باربری جهان است که اخیرا برای تخلیه بار در بندر “برمن‌هافن” لنگر انداخت. این کشتی ۳۹۵ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد. این کشتی ۱۹ هزار و ۲۲۴ کانتینر (twenty foot equivalent unit) گنجایش دارد.

 

پیش از “ام‌اس‌سی اسکار” کشتی “سی‌اس‌سی‌ال گلوب” با گنجایش ۱۹ هزار و ۱۰۰ کانتینر رکورد جهان را در اختیار داشت. البته این رکورد تنها ۵۳ روز بیشتر دوام نیاورد و با ورود “ام‌اس‌سی اسکار” در روز هشتم ژانویه سال ۲۰۱۵ فروریخت.

البته کشتی “اما ماارسک” که در سال ۲۰۰۶ به آب انداخته شد هنوز هم با ۳۹۸ متر طول، طویل‌ترین کشتی جهان محسوب می‌شود. اما گنجایش آن تنها ۱۵ هزار و ۵۵۰ کانتینر است. ‌

نمونه دیگر کشتی باربری “کاپ سان دیگو” در سال ۱۹۶۱ است که گرچه در آن زمان استاندارد جهانی کانتیتر وجود نداشت اما با ۱۵۹ متر از بزرگترین کشتی‌های دوران خود بود. این کشتی حالا به موزه پیوسته است.

 

کشتی بادبانی سانتا ماریا ، یکی از بزرگترین ها در زمان خود

برای این که بفهمیم اعداد و ارقام ارائه شده یعنی چه، نیاز به چند مقایسه هست. کریستف کلمب با “کشتی بادبانی سانتا ماریا” (عکس: سانتا ماریا بازسازی شده) در سال ۱۴۹۲ پا بر قاره آمریکا گذارد. این کشتی ۲۴ متر طول و ۳۹ نفر خدمه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا