سایر نقلیههوا-فضا

ماموریت فضایی سطح نشین ۲۰۲۰ ناسا

سطح نشین مریخ ۲۰۲۰ ناسا حین آمادگی سازی ها برای ماموریت فضاییش به سیاره سرخ دچار یک‌ مشکل خفیف شده شده است. ناسا اطلاع رسانی کرده است که آزمایش های ساختاری منجر به شکستگی در سپر حرارتی این فضاپیما شده.با این حال خبر خوب این است که این عقب افتادگی باعث ایجاد تاخیر در پرتاب نیست.

سطح نشین مریخ ۲۰۲۰ که قرار است در فوریه سال ۲۰۲۱ بر سطح مریخ بنشیند مسئولیت دارد مناطقی را که تصور می شود زمانی زیست پذیر بوده اند بررسی کند و خاک‌ و سنگ‌ برای تجزیه و تحلیل جمع کند که قسمتی از این ها در ماموریت های فضایی بعدی برای تحقیقات بیشتر به زمین برگردانده خواهند شد. همچنین از مشاهدات این فضاپیما برای برنامه ریزی ماموریت های سرنشین دار بعدی استفاده خواهد شد.

اما ابتدا باید از جو مریخ و گرمای شدیدی که در هنگام‌ فرود از آن جا با آن برخورد خواهد کرد بگذرد. سپر حرارتی فضاپیما یک جزء از عایق حرارتی و اَروشل *(سپر حرارتی محافظ در برابر اتمسفر) است که با هدف حفاظت از سطح نورد و فرودافزارش در زمان فرود، ساخته شده.

سپر در سال ۲۰۰۸ تحت آزمایش قرار گرفته بود اما دور اخیر آزمایش ها برای قرار دادن آن در معرض نیرو هایی تا ۲۰ درصد شدید تر از آنچه توقع می رود در هنگام ورود به جو مریخ تجربه شود طراحی شده بود. این سبب ایجاد شکستگی در نزدیکی لبه ی بیرونی سپر شد و به پیرامون گسترش یافت.

ناسا می گوید این شکستگی قابل پیش بینی نبوده و با شرکت لاکهید مارتین درحال کار کردن روی یک‌ جایگزین است. این فرایند شامل درک نحوه ی ایجاد شکستگی و بررسی تغییرات طراحی مورد نیاز است. این کار در طول سال جاری انجام می گیرد و در همین حال مهندسین سپر را تعمیر می کنند و اجتماع های پیش از پرتاب و آزمایشات را ادامه می دهند. ناسا میگوید این واقعه تاثیری بر برنامه ی زمانی ماموریت ندارد.

فضاپیمایی به بزرگی خودرویی شاسی بلند

این فضاپیما که به بزرگی خودرویی شاسی بلند است هنگامی که آماده شود بر روی موشک اتلس ۵ ۵۴۱ قرار داده شده و در ماه ژوئیه از دماغه ی کاناورال به طرف‌ مریخ شلیک‌ خواهد شد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا