برای بازدید از بیشتر نقاط دیدنی استانبول از حمل و نقل عمومی استفاده کنید

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

برای بازدید از بیشتر نقاط دیدنی استانبول از حمل و نقل عمومی استفاده کنید

حمل و نقل عمومی استانبول در سال های اخیر تغییر مثبتی داشته است. بسیاری از مردم هنوز برای رفت و آمد بین نقاط مختلف دیدنی از تاکسی استفاده می کنند در حالی که این غالبا بهترین انتخاب نیست.در این ‌متن من به نکات مثبت حمل و نقل عمومی، زمانی که باید و نباید از آن استفاده کرد و نحوه ی پرداخت برای آن اشاره خواهم ‌کرد. شگفت زده خواهید شد.

 

حمل و نقل عمومی، جایگزینی هوشمندانه

ترافیک استانبول بیشتر از یک مشکل ساده است. ترافیک جاده ها همیشه سنگین است و راهبندان ها از ۷ تا ۱۰:۳۰ صبح  و همچنین از ساعت  ۴ بعد از ظهر تا عصر متداول هستند. این مهم  حمل و نقل عمومی را جایگزینی خوب قرار می دهد.

 

چه زمانی از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و چه زمانی از تاکسی؟

 

  • شرایط فیزیکی – مسلما حمل و نقل عمومی  مستلزم پیاده روی بیشتری است. گاهی وسایل نقلیه از زیرزمین رد می شوند پس خود را برای استفاده از پله آماده کنید، البته اغلب این ایستگاه ها دارای پله برقی هستند. با توجه به شرایط فیزیکی خودتان تصمیم بگیرید.

 

  • کرایه ها – کرایه ی حمل و نقل عمومی حدودا نفری ۲٫۶۰ لیر با “استانبول کارت” است. این مثال را در نظر بگیرید، کرایه ی تاکسی از مسجد سلطان احمد تا میدان تقسیم، بدون در نظر گرفتن تعداد مسافر های  تاکسی  و بدون گیر افتادن  در ترافیک، ۱۵ لیر است. برای رفتن از مسجد سلطان احمد تا میدان تقسیم با حمل و نقل عمومی باید ابتدا از تراموا و سپس از قطار کابلی استفاده کرد. به علت تخفیف انتقال، سفر یک نفره حدود ۵ لیر می شود. پس انتخاب دوم برای سفر یک نفره، دو نفره و یا حتی سه نفره ایده ی خوبی است ، بله، حتی برای سه نفرهم در ساعات شلوغی به صرفه است، به دلیل صرفه جویی در وقت وهمین طور هزینه از آن جایی که تاکسی متر به هنگام سنگینی ترافیک هزینه ی مسافر را افزایش می دهد.
  • زمان روز – اکثر خط ها از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۴:۰۰ کار می کنند (جزئیات را در زیر ببینید)، پس غیر از این ساعات باید روی تاکسی حساب کنید که البته در آن ساعات روز امن تر هم هست.

 

آیا حمل و نقل عمومی در استانبول امن است؟

بله. به مترو، تراموا و خط های کابلی در مرکز شهر به خوبی رسیدگی می شود و دائما توسط اشخاص امنیتی تحت نظر هستند. تنها چیزی که شما باید مراقبش باشید جیب بر ها هستند.

 

راحت است؟

بله، جز اتوبوس ها. مترو، تراموا ها و قطار ها نسبتا جدید و دارای دستگاه تهویه ی هوا هستند. ترک ها اغلب برای خانوم های حامله و شهروندان مسن صندلی خود را ترک می کنند. همچنین برای کالسکه ها و صندلی های چرخ دار قسمت هایی تعیین شده است. استانبول در تلاش بهبود دسترسی به پله های اتوبوس و وسایل نقلیه برای معلولین است. ایستگاه های اصلی مجهز به آسانسور هستند اما همچنان جای بسیاری برای پیشرفت وجود دارد. از ساعات شلوغی بپرهیزید تا با وسایل نقلیه ی پر جمعیت برخورد نکنید.

 

نحوه ی پرداخت برای حمل و نقل ‌عمومی چیست؟

دو راه برای پرداخت کرایه ها وجود دارد. یا می توانید از غرفه ها و دستگاه های خودکارِ فروش، ژتون تهیه کنید، یا از استانبول کارت، یک کارت الکترونیکی سفر، استفاده کنید. در صورت استفاده از ژتون در هر سفر ۵ لیر هزینه می کنید، با استانبول کارت تنها ۲٫۶۰ لیر در هر سفر هزینه می کنید و برای هر سفر تخفیف می گیرید. به همین دلیل من شدیدا توصیه می کنم استانبول کارت  را تهیه کنید. کودکان  زیر ۶ سال سن رایگان سفر می کنند.


بدون دیدگاه