گردشگری

راه های جلوگیری از فریب خوردن توسط تاکسی های استانبول

استفاده از تاکسی در استانبول روشی ارزان، آسان و راحت برای حمل و نقل است. با این حال با توجه به ۲۰ هزار تاکسی موجود در سطح شهر احمقانه است که فکر کنیم تمام رانندگان آن ها راستگو هستند. خوشبختانه اکثر آن ها عادل هستند اما تعداد رو به رشدی مورد وجود دارد که در آن گردشگران توسط راننده ها فریب می خورند. مقداری تردید همیشه خوب است. در اینجا به مشهور ترین کلاهبرداری ها در این مورد و روش پرهیز از آن ها اشاره می کنیم.

 

طولانی تر کردن مدت سفر

این یک روش بسیار معمول کلاهبرداری از گردش گر ها در شهر های مختلف جهان است و استانبول هم استثنا نیست. شما یک گردشگرهستید و از کوتاه ترین راه رسیدن به مقصد اطلاعی ندارید و راننده تاکسی به راحتی می تواند یک دور اضافی بزند و پول بیشتری از شما بگیرد. حتی اگر راه را بدانید راننده تاکسی می تواند ترافیک موجود در مسیر اصلی و یا گم‌ شدن را توجیه کند.‌

راه حل – متاسفانه اگر واقعا با مسیر ها آشنا نیستید و یا ترکی بلد نیستید روش های زیادی برای این‌ که به راننده بگویید از چه راهی برود وجود ندارد. دنبال کردن مسیر توسط گوشی هوشمند همراه خود نیز می تواند مفید واقع شود اما به هزینه ی رومینگی که برایتان می افتد توجه داشته باشید.

تعویض اسکناس

فرضا بیایید تصور کنیم کرایه ۱۵ لیر است و شما ۵۰ لیر می پردازید، او هم دور از چشم شما اسکناس را با اسکناس ۵ لیری که آماده داشته است تعویض می کند و آن را به شما نشان می دهد و منتظر می شود تا ۱۰ لیر باقی مانده را به او بپردازید. این در حالیست که شما توقع داشتید بقیه پول را بگیرید. گیج می شوید و در آخر به جای ۱۵ لیر ۶۰ لیر پرداخت خواهید کرد.

راه حل – زمانی که می خواهید با تاکسی سفر کنید حتما پول خرد همراه خود داشته باشید تا بتوانید مقدار دقیق کرایه را به راننده بپردازید. در صورتی که پول بیشتری می دهید و باید اضافه اش به شما برگردانده شود، قبل از پرداختش به راننده از ارزش آن کاملا آگاه شوید. نشان دادن پول و صبر کردن تا آماده شدن مقدار مورد توقع توسط راننده قبل از پراخت هم می تواند موثر واقع شود. همچنین انعام دادن به راننده تاکسی در ترکیه عرف نیست مگر اینکه او به جابه جایی چمدان های شما کمک کرده باشد.

پول خورد ندارم!


مجددا، فرض کنیم کرایه ۱۶ لیر است و شما ۲۰ لیر پرداخت می کنید. راننده کمی تاکسی خود را می گردد. بعد از یک دقیقه یک لیر پول خورد می آورد و ادعا می کند که دیگر سکه برایش نمانده است. او با این کار سعی می کند ۳ لیر ‘ به دست’ بیاورد.

راه حل – شما دو راه دارید. اگر فقط مقدار کمی لیر است، می توانید فراموشش کنید و یا آن کاری که من میکنم را انجام دهید، در ماشین بشینید و به او بگویید که برود و پول را در مغازه ای خورد کند. ازاین که ناگهان با چه سرعتی همان مقدار پول خرد را پیدا می کنند، شوکه خواهید شد.

 

کرایه ای معین به جای استفاده از تاکسی متر


ممکن است راننده پیشنهاد کند تا به جای استفاده از تاکسی متر بر سر یک قیمت توافق کنید. استدلالش این است که این برای شما بهتر است چون ترافیک شدید است، او میانبر خواهد زد و شما کم تر هزینه خواهید کرد. او چرا باید با شما انقدر مهربان باشد؟

راه حل – همیشه بر استفاده از تاکسی متر تاکید کنید! اگر هم نمی خواهند از آن استفاده کند و یا بدتر- اصلا تاکسی متر ندارند سفر را لغو کنید، پیاده شوید و دنبال تاکسی دیگری بگردید. همین روش برای زمانی که اواسط راه راننده ادعا می کند تاکسی مترش خراب شده هم صدق می کند. از او بخواهید کنار یک ماشین پلیس بایستد و پیاده شوید. مطمئن باشید او با شما بحث نخواهد کرد. تنها زمانی که با مسیر و کرایه آشنا هستید و می دانید همان کرایه یا بهترش به شما پیشنهاد شده، می توانید با استفاده نکردن از تاکسی متر موافقت کنید.

تاکسی، تاکسی؟ دنبالم بیایید!


حدود ۱۹ هزار راننده تاکسی رسمی و دارای مجوز در استانبول وجود دارد، متاسفانه حداقل همین تعداد راننده تاکسی خصوصی، غیر مجاز و غیر قانونی هم هست. ممکن است برخی نرخ های بهتری پیشنهاد کنند، اما اکثرا خیر.

راه حل – تنها از تاکسی های رسمی استفاده کنید. تاکسی های استانبول زرد هستند، یک نشانtaksi  بر سقفشان تعبیه شده و تاکسی متر درون آنها جاسازی شده است ( تاکسی متر ماشین های جدید در آیینه آنها است) و نشانه هایی مثل ایستگاه تاکسی، فرودگاه، هتل و غیره که بر در هایشان کشیده شده است نشان می دهد که وابسته به کجا هستند. می‌توانید از هتل بخواهید برای شما تاکسی بگیرد، در ایستگاه ها دنبالشان بگردید و یا در خیابان آن ها را متوقف کنید‌‌.

تفاوت شب و روز

ممکن است راننده تاکسی هنگام‌ روز و یا شب تاکسی متر را در حالت شب هنگام (gece) بگذارد. در هر حال، از آن جایی که قانون تفاوت در شب و روز لغو شده است، این کار اشتباه است.

راه حل – همیشه از بودن تاکسی متر در حالت روز gündüz)) اطمینان حاصل کنید. این کلمه در بازه های مشخص نشان داده می شود. در تاکسی متر های جدید حالت روز معادل عدد ۱ است.

منبع: theistanbulinsider

 

 

3 دیدگاه

  1. راننده تاکسی های استانبول همه کلاهبردارند نمیشه بهشون اعتماد کرد بهترین راه خریدن استانبول کارت است به راحتی در مترو شارژ میشه و هرجا که بخواهی بری به راحتی با مترو تمیز و خلوت با کمترین هزینه میری نقشه استانبول و خطوط مترو هم در همه ایستگاهای مترو وجود دارد

    1. عالی بود تشکر اگه اطلاعات یبیشتری دارید از مسیر ها و مراکز خرید لباس و اکسسوار و … بگید البته من هم سفرهایی به استانبول داشتم و از هوای خوب و طبیعیت این کشور لذت بردم

  2. تعویض اسکناس خیلی در بین راننده ها رایج است و من همیشه قبل از اینکه به راننده پول بدهم شروع به فیلم برداری از پول و لحظه دادن آن به راننده میکنم،یکبار هم اتفاق پیش آمد که راننده در ابتدا منکر تعویض اسکناس شد ولی وقتی فیلم را نشانش دادم و تهدید به پلیس کردم مابقی پول را پس داد
    کلا در استانبول از ۲ چیز باید ترسید،یکی راننده تاکسی ها و دیگری متاسفانه ایرانی ها
    در جواب سانمارتین هم به نظر من بهترین مکان ها برای خرید خود خیابان استقلال و پاساژ اولیویوم و پاساژ جواهر است و برای خرید لباس هم نمایندگی های ال سی وایکیکی بهترین کیفیت نسبت به قیمت را دارند
    البته طبقه همکف پاساژ کاله هم حراج های اوت لت خیلی خوبی دارن
    سانمارتین حالا قسمت شد بهت زنگ میزنم اوایل پاییز هماهنگ کنیم بریم یه سفر،خانم ها برن دنبال خریدشون ما هم بریم دنبال ماشین!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا