اخبار داخلیاسلایدرخودروهای آتی بازارنگاه

خودروهایی در سال 97 به بازار خودروی ایران راه می یابند ، البته شاید !

سال 97 خورشیدی در حالی برای بازار خودروی ایران آغاز شد که در سال گذشته قوانین واردات دست و پا گیر تر شدند و شاهد انفجار قیمت ها در بخش خودروهای وارداتی و البته رکود بیش از پیش بازار بودیم. در طی چند وقت اخیر نیز با روی دادن اتفاقات سیاسی به ضرر بازار خودروی ایران ، ممکن است بسیاری از برند های صاحب نام قصد ترک بازار خودروی ایران را داشته باشند.

 

خودروهای سال 97 ، تراکم آسیایی و فرانسوی

اگر نگاهی به لیست خودروهای آتی بازار داشته باشیم ، به جز چند نمونه ی آلمانی و انگلیسی ، باقی خودروها یا از برند های فرانسوی پژو و رنو هستند یا برند های آسیایی چینی ، کره ای ، ژاپنی و تایوانی. در طی چند سال گذشته حضور خودروسازان آسیایی در ایران سال به سال قوت گرفته و تنوع محصولات آن ها نیز در بازار ایران افزایش یافته که نکته ی مثبتی است. خودروسازان فرانسوی نیز در پی تنوع بخشی با محصولات بروز هستند تا بتوانند با رقبای آسیایی خود رقابت کنند.

بی ام و X2

همان طور که گفتیم در سال گذشته قانون واردات خودرو سخت گیرانه تر شد و ورود خودروهای بالای 40 هزار دلار به بازار خودروی ایران ممنوع شد. در نتیجه تنها می توان امیدوار به وارادات خودروهای ارزان تر از برند های مطرح بود که یکی از معروف ترین ها بی ام و X2 ، کراس اوور جذاب و اسپرت بی ام و است. این خودرو از نظر نام گذاری مکانی مابین X1 و X3 دارد ، اما از نظر سایز اندکی کوچکتر از X1 بوده و اصول آیرودینامیکی و اسپرتی بیشتری در آن رعایت شده است.

https://dande6.com/68963

این خودرو با دو موتور 136 اسب بخاری و 184 اسب بخاری احتمالا به بازار می آید و باید منتظر برچسب قیمتی نیم میلیاردی را از آن داشته باشیم.

 

خانواده ی لوکسژن

این خودروساز تایوانی به زودی با دو محصول سدان S3 و S5 و دو کراس اوور U5 و U6 وارد بازار خودروی ایران می شود.

مدل های کوچکتر

مدل های کوچکتر سدان و کراس اوور یعنی S3 و U5 مجهز به موتور 1600 سی سی تنفس طبیعی با قدرت 120 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتون متر هستند و جعبه دنده ی آن ها از نوع CVT می باشد. مشخص است که این دو ، خودروهایی اقتصادی هستند و اگر با قیمت خوب به بازار عرضه شوند می توانند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. حدس می زنیم که قیمت سدان S3 حدود 120 میلیون تومان و کراس اوور U5 رقمی بین 130 الی 140 میلیون تومان باشد که این محصولات را در رقابت با چینی های پر فروش و ارزان تر نظیر چری آریزو فایو توربو ، ام جی 360 توربو ، لیفان 820 ، بی وای دی S6 ، چری تیگو فایو و جک اس فایو قرار می دهد.

مدل های بزرگتر

مدل های بزرگتر یعنی سدان S5 و کراس اوور U6 مجهز به یک موتور توربوی 1.8 لیتری با قدرت 177 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتون متر هستند و از جعبه دنده ی شش سرعته ی خودکار آیسین برای انتقال قدرت در آن ها استفاده می شود. این خودرو ها مسلما قیمت بالا تری دارند و توقع قیمت 150 الی 160 میلیون تومان برای سدان S5 و 160 الی 180 میلیون تومان را برای کراس اوور U6 داریم که آنها را در سطح قیمتی پایین تر از رقبای کره ای ، ژاپنی و فرانسوی و بالاتر از چینی ها قرار می دهد.

https://dande6.com/71819

 

 

سیتروئن C3

احتمالا در چند روز گذشته تصاویری را در شبکه های اجتماعی از بازدید خبرنگاران از سایت کاشان سایپا و خط مونتاژ سیتروئن C3 دیده اید. این خودرو شباهت های بسیاری با محصول ایکاپ یعنی پژو 2008 دارد که همانند آن با اعلام قیمتی کمتر از صد تومان معرفی شد اما اکنون توقع قیمتی فراتر از 120 میلیون تومان برای آن می رود. این خودرو یک کراس اوور کوچک شهری است که مناسب خانواده های کوچک بوده و البته به واسطه ی پیشرانه ی توربو شارژر 163 اسب بخاری از رقبای وارداتی گران تر با پیشرانه های ضعیف می تواند برتر ظاهر شود. شرکت سایپا اخیرا شرایط فروش این خودرو را اعلام کرده است.

فولکس واگن گلف GTI

چند ماهی می شود که محصولات فولکس واگن با دو خودروی پاسات و تیگوان وارد بازار خودروی ایران شده اند و استقبال از آن ها نیز خوب بوده است. طبق اخبار و شنیده ها ماموت خودرو قصد دارد تا در سال 97 هاچ بک معروف و پر فروش فولکس واگن گلف GTI را به بازار ایران وارد کند. این خودرو مجهز به موتور دو لیتری توربو شارژر با قدرت 227 اسب بخار است که شتابی 6.5 ثانیه ای را برای آن فراهم می سازد. توقع قیمتی بیش از 200 میلیون تومان در شرایط فعلی را برای این خودرو داریم ، گرچه با توجه به اوضاع سیاسی حال حاضر ، پیش بینی آینده چندان قطعی نیست.

خانواده ی مینی

محصولات مینی در اواخر سال 96 توسط پرشیا خودرو رونمایی شدند و عرضه ی این محصولات به بازار به سال 97 موکول شد. این شرکت انگلیسی تحت مالکیت بی ام و قرار دارد و پیش تر تست رانندگی های بلند مدت دو خودروی کلابمن و کانتریمن از این خودروساز را در دنده شش شاهد بودید که در صورت تمایل می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

https://dande6.com/73748

https://dande6.com/72320

چهار محصول با قیمت نه چندان مناسب

چهار محصول مینی کوپر ، کوپر S ، کلابمن و کانتریمن از محصولات مینی هستند که برای بازار ایران در نظر گرفته شده و به ترتیب قیمت های 270 ، 400 ، 445 و 475 میلیون تومان برای این خودروها اعلام شده که از هم اکنون می توان فروش نه چندان مطلوب را برای آن ها پیش بینی کرد. در صورتی که تعرفه ها کاهش یابند و قیمت گذاری توسط شرکت منطقی تر باشد ، می توان به موفقیت این خودرو ها در بازار خودروی ایران امیدوار بود.

 

تویوتا یاریس هیبریدی

نسل قبلی این خودرو با موتور احتراق داخلی و در دو نسخه ی سدان و هاچ بک در بازار خودروی ایران حاضر بود که به واسطه ی قیمت غیر معقول فروش بالایی را تجربه نکرد . شنیده ها حاکی از آن است که در سال جاری ،  ایرتویا قصد دارد نسخه ی هاچ بک و هیبریدی این خودرو را به بازار عرضه کند. این خودرو با یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر در کنار موتور برقی 60 اسب بخاری ارایه می شود و حدود قیمتی 150 میلیون تومان را برای آن پیش بینی می کنیم. البته در شرایط فعلی !

مزدا CX5

محصولات مزدا در طی این سالها توسط گروه بهمن به بازار عرضه می شدند و تقریبا تمامی آنها خودروهایی پر طرفدار هستند . با توجه به تغییر نسل محصولات مزدا ، بسیاری توقع ارایه ی محصولات بروز این خودروساز را توسط گروه بهمن داشتند و این خودروساز نیز قصد دارد تا مزدا CX5 را برای رقابت با کراس اوور های مطرحی همچون میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان وارد بازار کند.

https://dande6.com/56029

قیمت گمرکی این خودرو سی هزار دلار اعلام شده و باید منتظر رونمایی و اعلام قیمت این خودرو توسط گروه بهمن باشیم.

 

پژو 3008 و پژو 301 مونتاژ داخل

ایران خودرو و پژو با تاسیس شرکت مشترک ایکاپ برنامه های جدیدی را در بازار ایران دنبال می کنند و دو محصول پژو 301 مونتاژ داخل و پژو 3008 از جمله ی محصولات آتی بازار در سال جاری هستند.

پژو 301 ، وارداتی نا موفق

پژو 301 پیش از این به صورت وارداتی و قیمتی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت و اکنون قرار است به صورت مونتاژ داخل و احتمالا با قیمت کمتر به بازار ارایه شود. اگر تفاوت قیمت مونتاژ داخل این خودرو با نمونه ی وارداتی مشهود باشد ، می توان برای آن فروش موفقی را پیش بینی کرد.

 

پژو 3008 ، رقیبی برای کراس اوور های بالای 300 میلیون

این خودرو که خودرویی پر فروش در بازار های استرالیا و اقیانوسیه محسوب می شود و به واسطه ی تکنولوژی بالای ساخت آن ، نباید توقع مونتاژ آن را در داخل داشته باشیم و همانند پژو 508 ، این محصول به صورت کاملا وارداتی به بازار عرضه می شود که در صورت قیمت گذاری حدود 280-290 میلیون تومان می تواند بازار کراس اوور های بالای سیصد میلیونی را به خطر بیندازد.

https://dande6.com/64017

این خودرو به پیشرانه ی 1.6 لیتری توربوشارژر مشترک با پژو 2008 و سیتروئن C3 مجهز است.

مرسدس بنز GLA

شرکت ستاره ایران که در سالهایی نه چندان دور محصولات رنگارنگ بنز را به بازار خودروی ایران عرضه می نمود ، اکنون به واسطه ی قوانین سختگیرانه تنها می تواند محصولات کوچک و ارزان قیمت بنز را برای ایرانیان ارایه کند. مرسدس GLA یک کراس اوور ترکیبی کوچک بر مبنای کلاس A مرسدس بنز است که بنابر پیش بینی ها در دو مدل 180 با قدرت 122 اسب بخار و 250 با قدرت 208 اسب بخار در ماه های آتی رونمایی و قیمت گذاری خواهد شد. گرچه ممکن است در شرایط فعلی اصلا شاهد چنین خودرویی در بازار داخلی نباشیم.

میتسوبیشی اکیلیپس کراس

محصولات میتسوبیشی توسط آرین موتور و به صورت وارداتی در بازار ایران حضور دارند و سبد محصولات این وارد کننده تقریبا کامل است. اکیلیپس یک مدل کوپه در سبد محصولات میتسوبیشی بود که اکنون به یک کراس اوور  کامپکت تبدیل شده است. این خودرو اخیرا در جزیره ی کیش رونمایی شد و بزودی وارد بازارهای سرزمین اصلی می شود.

 

 

اکیلیپس کراس مجهز به یک موتور توربوی 1.5 لیتری 160 اسب بخاری است و حدود قیمتی 200 میلیون تومان دارد که در صورت بازگشت تعرفه ها به حالت قبلی قیمت معقولانه تری خواهد داشت. می توانید تست و بررسی این خودرو را از لینک زیر مطالعه کنید:

https://dande6.com/73761

هیوندای کونا

اخیرا کرمان موتور اعلام کرده که در سال جاری این محصول را به بازار خودروی ایران وارد میکند. این خودرو رقیبی برای محصولاتی نظیر رنو کپچر ، نیسان جوک و یا پژو 2008 محسوب می شود.

https://dande6.com/61367

هیوندای با افزودن کونا به سبد محصولات خود قصد دارد تا بازار مربوط به متولدین دهه ی هشتاد میلادی تا سال 2000 را هدف قرار دهد. پیشرانه های مختلفی از دو لیتری MPI تا 1.6 لیتری توربوشارژر برای این خودرو قابل انتخاب هستند که باید منتظر اعلام رسمی کرمان موتور و رونمایی از آن باشیم.

هاوال H9 و H6

اولین محصول هاوال با نام H2 در طی ماه های جاری توسط گروه بهمن وارد بازار شد و دو محصول بزرگتر H6 و H9 در ماه های آتی وارد بازار خواهند شد.

هاوال H9 خودرویی با ابعاد متوسط و قابل قیاس با خودروهایی نظیر کیا سورنتو ، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر است که مجهز به موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده ی ZF است. این خودرو بسیار پر آپشن و لوکس بوده و قابلیت های آفرودی مطلوبی نیز دارد. قیمت این خودرو هنوز مشخص نشده است.

https://dande6.com/75660

هاوال H6 پیش از این و توسط شرکتی دیگر حضور محدودی در بازار ایران داشت و اکنون امتیاز عرضه ی آن در اختیار بهمن موتور است. این خودرو در نمایشگاه خودروی تهران 96 در غرفه ی این شرکت حضور داشت و در آن زمان قیمت 120 میلیون تومانی را برای این خودرو تخمین می زدند که اکنون باید منتظر قیمتی بالاتر باشیم. این خودرو مجهز به موتور دو لیتری توربوشارژر با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 355 نیوتون متر است و جعبه دنده ای از نوع هفت سرعته ی دو کلاچه دارد.

چری آریزو 6 و تیگو 8

مدیران خودرو با همکاری چری به بزرگترین خودروسازی خصوصی ایران تبدیل شده و به واسطه ی شرایط فروش متنوع و مطلوب مشتری و ارایه ی محصولات بروز سازنده ی اصلی ، فروش خوبی را در بازار خودروی ایران دارد.  دو محصول یاد شده در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شدند که در صورت تمایل می توانید اخبار مربوط به آنها را از لینک زیر دنبال کنید.

https://dande6.com/76111

https://dande6.com/76105

آریزو 6 ، خودرویی بزرگتر و احتمالا لوکس تر از آریزو 5 است که پیشرانه ای مشترک با آریزو 5 و احتمالا جعبه دنده ای دو کلاچه دارد و با حدود قیمتی بالاتر ، به جنگ سدان های کره ای بازار می رود.

 

چری تیگو 8 نیز خودرویی هم ابعاد با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو است که احتمالا با برچسب قیمتی در حدود نصف قیمت آن ها و شرایط فروش اقساطی بلند مدت ، می تواند گزینه ای مطلوب برای خریداران علاقمند به کراس اوور های سایز متوسط باشد که با گرانی های اخیر بازار قدرت خریدشان کاهش یافته است.

بازار در انتظار خودروهای فرانسوی و آسیایی بیشتر

این خودروها ، خودروهایی بودند که در طی چندماه اخیر اخبار زیادی را از آنها شنیده ایم و انتظار ورود آنها به بازار می رود. اما هم چنان ممکن است خودروهایی مانند رنو کجار ، نیسان قشقایی ، نیسان کیکس و محصولاتی از خودروسازهای چینی نظیر جک و لیفان در ماه های آتی رونمایی شوند که در آن صورت اخبار مربوط به این خودروها توسط دنده شش پوشش داده خواهد شد.

4 دیدگاه

  1. مصرف کننده ایرانی دو انتخاب بیشتر نداره:
    یکی اینکه ماشین وارداتی گرون بخره یا ماشین چینی به نصف قیمت وارداتی بخره.
    قرارداد رنو رو هم بردن تو هاله ای از ابهام تا خودروهای چینی همچنان پیشتاز بازار باشن.
    واقعا خسته نباشن.

  2. خودورهای لیست عالی بودن جز چینی هاش مثل هاوال و چری نمیشه با قطعیت نظر داد اگر اروپا و گشورها قدرتمند آسیایی مثل کره و ژاپن (بغیر از چین) با آمریکا همرایی کنند خیلی از این خودورها نیامده و نخواهند آمد بهر حال ما تابع نظر تصمیم گیرندگان هستیم

    1. چین اقتصاد اول آسیا. سومین ارتش قدرتمند جهان. بیشترین نفوذ سیاسی در شرق آسیا و … را داراست. الان ولوو گفته ماشینای چینی کیفیتشون بهتر از اروپایی ها شده !!!!

  3. هیچ کدومشون به ایران نمیان. حتی هاوال هم نیومده میزاره میره. بازار استرالیا براش مهمه. تازه میخواد بره اروپا. چانگان هم میره. فقط جک و لیفان هستن که بین اونا جک باز بهتره. ولی چرا؟ جک خوبه. مثل بقیه ولی همه دنیا فورد یا فولکس واگن سوارن. ما مجبوریم چینی بخریم. چینی ها هم پیشرفت میکنن و یه روز اونا هم به ما ماشین نمیدن. بعد میریم هندی میخریم. هند هم یه روز به ما ماشین نمیده. در نهایت میشیم مثل کوبا. ماشینای دهه 60 تا 40 سوار میشیم و خوش میگذره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا