اسلایدربررسی

آزمایش فنی سیتروئن C3 در ایران

بگذارید پیش از صحبت درباره موضوع اصلی ، کمی به گذشته نگاه کنیم. زمانی که خودرو های اقتصادی در ایران رنگ و بوی دیگری داشتند و بیتل و ژیان با رنگ های شاد و دلفریب در خیابان های ایران به تعداد زیاد دیده می شد. چند سال بعد سیتروئن با زانتیا دوباره زبانزد شد و زانتیا در دورانی که خودرو های متنوع زیادی در خیابان ها حضور نداشتند ، با موتور قدرتمند دو لیتری و شتاب خوب خیلی زود معروف شد.

حالا پس از چند سال جوینت ونچر سایپا سیتروئن دوباره شروع به کار کرده است و خط تولید سیتروئن در ایران راه اندازی شده است. البته در حال حاضر خط تولیدی محدود و با ظرفیت ساخت خاصی است ، اما گفته های قائم مقام این شرکت ، اطمینان افزایش تولید و حضور مستمری در ایران را به خبرنگاران داد. نخستین محصول این شرکت برای بازار ایران ، خودرویی است که اگرچه از آن رده اقتصادی کمی پا فراتر نهاده است ، اما شتاب خوب آن در این محدوده قیمت و سگمنت باعث خواهد شد که باز هم جلب توجه خوبی را برای شرکت سایپا سیتروئن فراهم آورد.

تنها یک روز پیش از شروع ثبت نام و پیش فروش این خودرو ، سایپا سیتروئن برنامه ای کامل برای تست این خودرو برای خبرنگاران حوضه خودرو فراهم آورد تا مشتریان اطمینان بیشتری به این محصول داشته باشند. محصولی که در حال حاضر 20% آن در کشورمان داخلی سازی شده است و طبق چشم انداز سایپا سیتروئن ، قرار است در سال های پیش رو تا 70% داخلی سازی شود و این ملزم زیرساخت هایی است که بتواند اعتماد شرکت سیتروئن فرانسه را برای ساخت قطعات جلب کند. البته سیتروئن C3 که در خط تولید ایران ساخته می شود به اندازه ای کیفیت خواهد داشت که در آینده سهمی از تولید ایران ، برای صادرات آماده می شود و این نکته جالبی درباره تولیدات این شرکت مشترک است.

صبح روز یکشنبه قرار بود که بازدید خبرنگاران چند رسانه از خط تولید سایپا سیتروئن انجام شود و با ورود این خبرنگاران به کاشان ، برنامه ای منظم آغاز شد که شامل بازدید از مراحل ساخت سیتروئن C3 ، صرف ناهار و تحویل خودرو های مخصوص تست بود. در خطی که سیتروئن مونتاژ می شود ، خودروی چانگان CS35 نیز حضور دارد. در این خط کارکنانی حضور دارند که سیتروئن در مجموع به آنان بیش از 35 هزار ساعت آموزش داده است و خیال مدیران شرکت از این بابت آسوده است.

پس از بازدید به سمت خودرو های شسته شده و بنزین زده می رویم و کمی آشنایی پیش از رانندگی با آن بد نیست. موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر آن با پژو 2008 یکسان است و قرار است در طول مسیری که به سمت اصفهان می رویم ، 163 اسب بخار آماده در زیر پای راننده باشد! عددی که معمولا در خودرو های تولیدی در ایران مشاهده نمی شود و ایرانیان چند سالی است با خودرو های کند مانوس شده اند. اما این بار ماجرا کاملا تفاوت دارد.

حرکت خود را به سمت اصفهان آغاز می کنیم و قرار است از مسیر روستای تاریخی ابیانه به اصفهان برسیم. مسیری که ابتدای آن تفاوتی با جاده های یک کشور جنگ زده ندارد و تقریبا نقطه به نقطه این جاده از گودال های چند سانتی متری اشباع شده است. با تشکر از بانیان نگه داری این جاده به همین صورت ، باید اعتراف کنم که راحتی فنربندی C3 حتی در این جاده مثال زدنی بود و به هیچ عنوان کوبش و تکان های ناگهانی سرنشین را آزار نمی داد.

موضوعی که تقریبا همه سایت های خودرویی در سراسر دنیا از آن به عنوان بهترین مزیت این خودرو اشاره کرده اند. کمی که از این شرایط جنگ زده عبور می کنیم ، جاده ای فوق العاده زیبا در رو به روی ما پدیدار می شود که می توان در آن کمی شتابگیری را تجربه کرد. باید اذعان کرد که جعبه دنده آیسین که در سیتروئن C3 نصب شده ، عملکردی فوق العاده حتی در حالت اتوماتیک و غیر اسپرت دارد. تنها کافی است گاز را تخت کنید تا توربوشارژ وارد مدار شود و همه 163 اسب بخار را به صورت زنده لمس کنید. اما در حالت اسپرت عکس العمل جعبه دنده سریع تر می شود و البته این افزایش سرعت خیلی محسوس نیست.

کم کم و با لبخندی که موتور توربوشارژ به لب راننده می آورد ، وسوسه ای ته دل راننده را برای سریع تر پیچیدن غلغلک می دهد. اما بنا بر تجربه شخصی ، این کار را به شما توصیه نمی کنم! در قدرتمند بودن موتور هیچ شکی نیست ، اما خودرو در سرعت های بالا و با وجود ESP همیشه روشن ، چندان پایدار نیست.

این گفته به این معنا نیست که سیتروئن C3 هندلینگ خوبی ندارد ، اما هنگامی که خودرو با بالاترین قدرت ممکن در کلاس خود تولید می شود ، انتظار می رود که بهتر از چیزی که هست ، به عملکرد های سریع راننده واکنش نشان دهد. به ابیانه می رسیم و پس از استراحتی کوتاه ، دوباره به جاده میزنیم. با توجه به دمای هوا وقت روشن کردن سیستم تهویه مطبوع C3 می رسد. شیشه ها که بالا می رود ، تنها صدای ضعیفی از موتور و صدای باد کولر شنیده می شود. اما با توجه به تعداد 3 سرنشین و پر پیچ و خم بودن جاده ، موتور کمی گرم می شود و 90 درجه را پشت سر می گذارد.

این نکته ای است که برخی خودرو های فرانسوی در بازار ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند. در بخش تنظیمات ، می توانید تمامی نیاز های خودرو را با مانیتور لمسی 7 اینچی خودرو برآورده کنید و از سیستم صوتی گرفته تا تهویه ، تمامی تنظیمات از روی این مانیتور قابل انجام است و البته برای برخی رانندگان کمی حواس پرت کن است.

عملکرد بلوتوث و شناسایی دستگاه جدید در این خودرو بسیار آسان و طبق روال انجام می شود و سیستم صوتی آن نسبت به نوع خودرو با کیفیت قابل قبولی انتخاب شده است. در سیتروئن C3 نمی توانید از ناوبری استفاده کنید و طبق گفته مسئولان سایپا سیتروئن این موضوع تنها در خودرو های تست وجود دارد و آن ها در حال طراحی نقشه ای فارسی زبان هستند که در ایران قابل استفاده باشد. البته می تواند با استفاده از اپل کارپلی و اندروید ، نقشه موبایل های هوشمند را به مانیتور خودرو متصل کرد.

وارد اصفهان می شویم. برخلاف اظهار یکی از دوستان ، C3 دید خوبی در اطراف دارد و با دوربین دید عقبی که در آن تعبیه شده ، می توانید در هنگام پارک کردن این دید را بیشتر افزایش دهید. پس از اقامت شبانه در اصفهان ، صبح روز بعد زمان بازگشت به سمت کاشان است و در راه بازگشت متوجه نکته هایی می شویم.

نخست نبود دسترسی به صندوق از ردیف عقب صندلی ها بود که با کمی خلاقیت و برداشتن طاقچه عقب ، دسترسی کاملی به صندوق داشته باشید! صندلی های عقب نیز راه دوم دسترسی به صندوق هستند که به صورت 60/40 قابل خوابیدن هستند و فضای 300 لیتری صندوق را بیش از پیش افزایش می دهند.

نکته دوم که باز هم راننده را فریب می دهد ، ظاهر خودرو است که با نگاه اول ، کراس اوور بودن خود را به رخ می کشد و این را مدیون قطعات پلاستیکی روی گلگیر ها ، چراخ های روز باریک و جلوپنجره ای پف کرده است. اما اگر بخواهید کمی آن را در جاده های خاکی پر فراز و نشیب به چالش بکشید ، متوجه ارتفاع پایین آن نسبت به تفکرتان خواهید شد. در اصل ابعاد C3 کمی از پژو 206 بزرگ تر است و به هیچ وجه روی آن به عنوان یک کراس اوور خارج شهری حساب نکنید!

سیتروئن C3 ، خودرویی جالب برای همه سلیقه ها

این ذهنیت حتی روی یکی از همکاران تاثیر گذاشت و چالش عبور از منطقه ای گلی منجر به گیر کردن کامل آن شد و خودرو با بکسل از این مخمصه خارج شد. در کل باید سیتروئن C3 را خودرویی جالب برای همه سلیقه ها دانست. چرا که با هر سلیقه ای به آن نگاه کنید ، مطئنیم که نکته ای جالب توجه و ترغیب کننده برای خرید پیدا خواهید کرد و تنها نکته ای از آن که از جذابیت کم خواهد کرد ، قیمت بالای آن و در دسترس نبودن محصول جدید سیتروئن برای عموم است که امیدواریم با داخلی سازی بیشتر و ثابت ماندن اوضاع ارزی ، این دسترسی در آینده بیش از پیش باشد.

11 دیدگاه

    1. حدود 15 سانت طولش کمتر و ارتفاش هم 7سانتی کمتره. پس از 2008 کوچیکتره. سیتروئن یک هاچبک محسوب میشه اما 2008 یک کراس اور کوچک. بهتر بشه گفت سیتروئن c3 دقیقا مثل ساندروی معمولیه که حتی 4سانتی ارتفاش کمتره. اما طول و عرضش مشابه ساندرو.

  1. در حد 2008 اما با طراحی استفاده از حداقل فضا بزرگتر از 2008 بنظر میرسه در ضمن طراحیش عالیه و خیلی دوستداشتنی
    امیدوارم که تولیدش به مشکل بر نخوره

  2. من تو مرحله دوم موفق به ثبت نام شدم تحویل مهر ماه، پرداخت انجام شد و شماره سفارش هم برام اومد فقط نوشته برای انتخاب نمایندگی ظرف ۴۸ ساعت به سایت مراجعه کنید ولی هرچی انتخاب میکنم لیست نمایندگی ها نمیاد،کسی از دوستان اطلاعات داره؟

    1. مبارک این پول هارو از کجا میاری نیما؟ هه اگه گرفتی تحویل بهم بگو خودت میخوای سوار شی یا واسه معامله گرفتی؟

      1. سلامت باشی
        از پس اندازم!!!
        من میخوام ماشین رو تحویل بگیرم و بفروشم،
        دعوتنامه من شهریور ماهه،الان تو آگهی ها نگاه کردم قیمت دعوتنامه شهریور ۸۵ تومنه،

        1. اقا ای ول که میتونی پس انداز کنی من که اواسط ماه دیگه میفتم به روغن سوزی حتی داسه مایحتاج روزانه ?
          صد در صد سود میکنی حواله بزار موقع تحویل بفروش سودش عالیه مطمئنم حداقل 12 تومان سوده
          بازم خوبه که تونستی ثبت نام کنی تو این گیر و دار

          1. ب این میگن معامله …کاش تهران بودم وردستت یکم کار باد میدادی بما
            دلار خریده بودی اینقدر سود نمیکرد

  3. با یه زحمتی پولو جور کردم برا ثبت نام. سری اول ساعت 11 تونستم وارد سایت بشم و تا مرحله انتخاب بانک برای پرداخت رفتم ولی وارد سایت بانک نشد برا پرداخت.
    تا آخرین مرحله ثبت نام هم دو سه بار دیگه تا این مرحله پیش رفتم ولی سایت بانک برا واریز پول باز نشد.
    خیلی اعصابم خورد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا