ترامپ خودروی آمریکایی بیشتری می خواهد!

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

ترامپ خودروی آمریکایی بیشتری می خواهد!

خودروی آمریکایی بیشتر در گرو حمله به نفتا

ده خودرو ساز آمریکایی و خارجی که به ساخت خودرو در آمریکا مشغول هستند ، روز جمعه ی گذشته برای کاستن از استاندارد های بهره وری سوخت ایالات متحده از 2025 به کاخ سفید رفتند ، در حالی که رییس جمهور آمریکا ، دونالد ترامپ از این فرصت استفاده کرد تا حمله ی تازه ای را به توافقنامه ی تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا که برای شرکت ها سودمند است را طراحی کند.

 

متوقف ساختن برنامه های بهینه سازی مصرف سوخت

پیش نویسی پیشنهادی توسط اداره ی حمل و نقل ایالات متحده اخیرا تهیه گردیده و منتشر شده است و انتظار می رود که دولت به طور رسمی این پیش نویس را در ماه میلادی جاری یا ماه ژوئن اعلام عمومی کند. این پیش نویس نیازمندهای بهره وری سوخت را در بین سال های 2020 تا 2026 ثابت نگه می دارد و به جای آن ، اجازه می دهد که معیار ها به همان اندازه که قبلا برنامه ریزی شده افزایش یابد.

ترامپ به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت که ما در حال کار بر روی استاندارد های موسوم به CAFE و استاندارد های کنترل آلودگی های محیط زیستی هستیم تا استاندارد های متوسط مصرف سوخت برای خودروهای سبک و سنگین در ایالات متحده را تدوین کنیم.

 

تولید بیشتر ، صادرات بیشتر

ترامپ در این جلسه گفت که می خواهد خودروسازان ، خودروهای بیشتری را در ایالات متحده تولید کنند و صادرات وسایل نقلیه افزایش یابد.

علاوه بر آن ، بیش از یک ساعت از جلسه متمرکز بر موضوع توافقنامه ی تجارت آزاد آمریکای شمالی یا همان نفتا بود. ترامپ این قرارداد را که بین آمریکا ، مکزیک و کانادا منعقد شده وحشتناک دانست و خاطر نشان کرد که مذاکرات دولت با دیگر طرف ها برای ایجاد تغییرات ادامه دارد.

ترامپ گفت که نفتا یک فاجعه ی فوق العاده وحشتاک برای اقتصاد کشور بوده است و ما باید آن را بررسی کنیم و در صورت معقولانه بودن آن ، به حضور در نفتا ادامه دهیم.

 

نفتا ، قراردادی خوب برای خودروسازان آمریکایی

خودروسازان آمریکایی ، نفتا را قراردادی خوب می دانند ، چرا که به آنها اجازه می دهد تا در سراسر آمریکای شمالی تولید داشته باشند و بتوانند با تولید کنندگان خودرو در آسیا و اروپا رقابت کنند ، افزایش تولید خودرو در طی دو دهه ی گذشته بخشی از ثمرات این توافق برای آنهاست . آنها هشدار می دهند که ایجاد تغییرات بیش از حد در نفتا می تواند موجب به خروج شرکت های تولید کننده به خارج خاک آمریکا شود.

 

سازندگان مطرح خودروی آمریکایی

و اما خودروی آمریکایی را چه کسانی می سازند ؟ حاضران در این جلسه عبارت بودند از مدیران شرکت جنرال موتورز ، فورد موتورز ، فیات کرایسلر ، مدیران ارشد تویوتا موتورز شعبه ی آمریکا ، فولکس واگن AG ، هیوندای موتورز ، نیسان موتور ، هوندا موتور ، بی ام و AG و دایملر AG به همراه مدیران اجرایی دو گروه خودروسازی خودکار که در این ملاقات با ترامپ حضور داشتند.

 

فیات کرایسلر و حمایت از ترامپ

رییس اجرایی فیات کرایسلر ، سرجیو مارکینون ، قبل از جلسه در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت که شرکتش از تلاش های ترامپ برای تجدید نظر در قوانین نفتا کاملا حمایت می کند و به یافتن راهی برای توافق پیش رو کاملا امیدوار است.

 

استاندارد های ملی ، موضوع مورد مناقشه ی مهم برای خودروی آمریکایی

ایالت کالیفرنیا معمولا در بحث خودروهای پاک پیشتاز است و قوانین سختگیرانه ای برای حفاظت از محیط زیست دارد. خودروسازان از کاخ سفید خواسته اند تا با این ایالت به توافقی در خصوص استاندارد های ملی دست یابد ، تا در آینده خودروسازان با یک زنجیره ی سردر گم کننده از قوانین روبرو نشوند و سطح عدم اطمینان کاهش یابد.

 

جنگ داخلی بر سر استاندارد های خودروی آمریکایی

یک هفته پیش از این جلسه ، کالیفرنیا و شانزده ایالت دیگر که مجموعا چهل درصد از جمعیت ایالات متحده در آنها ساکن است ، با تلاش های ترامپ برای کاهش الزام های استاندارد مصرف سوخت در خودرو ها مخالفت کردند.

هنریش ووبکن ، مدیر اجرایی منطقه ی آمریکای شمالی شرکت فولکس واگن پس از این جلسه به رویترز گفت که این جلسه فرصتی عالی برای حاضران بود تا به مبادله ی ایده هایی درباره ی آینده ی قوانین تولید گازهای گلخانه ای داشته باشند.

 

حقایق بازار خودروی آمریکایی

برخی از مقامات اقتصادی دولت شامل نماینده ی تجاری ایالات متحده در نفتا ، وزیر حمل و نقل ، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید ، رییس آژانس حفاظت از محیط زیست و دستیار ارشد کاخ سفید از جمله افراد حاضر در این جلسه بودند.

 

وسایل نقلیه ی الکتریکی ، آینده ی جهان

میچ بینوال ، رهبر اتحادیه ی سازندگان خودرو ، چند روز قبل از جلسه در کنگره ی آمریکا حضور یافت و گفت که استانداردهایی که هرساله سخت گیرانه تر می شوند ، در راستای واقعیت های بازار هستند . وی هم چنین گفت که امیدوار است مذاکره میان کاخ سفید و ایالت کالیفرنیا و صنعت خودرو در مورد دستیابی به استاندارهایی کارا موفقیت آمیز باشد.

او هم چنین یادآور شد که با سخت گیرانه تر شدن استاندارد های مصرف سوخت در سراسر جهان ، در سال های آینده میلیارد ها دلار برای توسعه ی وسایل نقلیه ی الکتریکی جدید هزینه خواهد شد.

 

نبرد سیاسی بر سر خودروی آمریکایی

دمکرات ها و طرفداران محیط زیست قصد دارند تا با ایجاد یک سیاست تهاجمی ، طرح های دولت ترامپ را که قصد تضعیف قوانین خودروی تصویب شده توسط دولت باراک اوباما را دارد ، به شکست بکشانند. این سیاست تهاجمی اقدامی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن و گرم شدن زمین است.

 

خودروی آمریکایی پاک تر و گران تر یا آلاینده تر و ارزان تر ؟

قوانین خودرویی دولت اوباما در سال 2012 تصویب شد . این قوانین به دنبال دو برابر کردن متوسط بهره وری سوخت خودرو تا سال 2025 به 50 مایل با هر گالن بود. یعنی مصرف سوخت متوسطی برابر با 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر.

حال دولت ترامپ در حال بازبینی این قوانین است تا آن ها را تایید یا رد کند. دولت ترامپ عقیده دارد که با ساده تر کردن قوانین خودروهای آمریکایی ارزان تر می شوند ، در نتیجه فروش آن ها افزایش می یابد و وسایل نقلیه فرسوده نیز زودتر از چرخه ی حمل و نقل خارج می شوند. حال باید منتظر ماند و دید این جنگ سیاسی در خاک آمریکا به چه نتیجه ای خواهد رسید.

 


بدون دیدگاه