نهمین پیروزی فتل و خداحافظی وبر

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ | 4 نظر

نهمین پیروزی فتل و خداحافظی وبر

 آخرین مرحله از مسابقات فرمول یک فصل 2013 در حالی به برزیل رسید که بر خلاف فصل گذشته که تکلیف قهرمانی تا آخرین پیچ مسابقه نامعلوم بود، این فصل سباستین فتل از یک ماه پیش قهرمانی خود را مسجل کرده بود.

پیست خوزه کارلوس در شهر سائوپائولو با 4.309 کیلومتر طول بعد از موناکو کوتاهترین پیست فرمول یک محسوب میشود و فصل گذشته فرناندو آلونسو علیرغم کسب مقام دوم در این پیست، از کسب عنوان قهرمانی جهان باز ماند و این فتل بود که با کسب ردۀ ششم سومین بار قهرمان جهان شد. امسال در برزیل هواداران برای آخرین بار شاهد غرش موتورهای V8 بودند چرا که از فصل بعد موتورهای توربو V6 جایگزین آن ها خواهند شد. همچنین این مسابقه آخرین حضور مارک وبر در یک رقابت فرمول یک بود و وی از فصل بعد در رقابت های استقامت لمانز، با تیم پورشه رانندگی خواهد کرد. این مسابقه برای فلیپه ماسا نیز مسابقه ای تاریخی بود زیرا این آخرین باری بود که وی با اتوموبیل فراری در یک رقابت حاضر می شد.

در جریان جلسات تمرینی سه گانه که با بارش باران همراه بود، تیم ها لاستیک های پیرلی برای فصل 2014 را تست کردند و در پایان رانندگان مرسدس قوی تر از سایرین ظاهر شدند.

تعیین خط

بارش باران و برخورد سرخیو پرز با کنارۀ پیست، تعیین خط را برای دقایق مدیدی دچار وقفه کرد. پرز با تغییر گیربکس، برای مسابقه نیز 5 رده پنالتی دریافت کرد. اما پس از از سرگیری زمانگیری فتل نشان داد که در پیست خیس نیز سریع ترین است و با کسب بهترین زمان نهمین پل پوزیشن این فصل خود را به دست آورد. نیکو روزبرگ با اختلافی به نسبت زیاد در کنار فتل در صف اول جای گرفت و فرناندو آلونسو و وبر نیز سوم و چهارم شدند. راه یابی هر دو رانندۀ تورو روسو به مرحله ی سوم تعیین خط و بازماندن هر دو رانندۀ مکلارن از این مرحله از نکات جالب روز شنبه بود.

مسابقه

برخلاف پیش بینی ها و ابرهایی که بر فراز پیست بودند مسابقه در شرایط خشک آغاز شد و این بار فتل نتوانست در استارت از جایگاهش دفاع کند و قبل از پیچ نخست خود را پشت سر روزبرگ یافت. وبر نیز باری دیگر با استارتی ناامید کننده جایگاه چهارم خود را به لوئیس همیلتون واگذار کرد. اما فتل خیلی زود صدرنشینی را از روزبرگ پس گرفت و تنها پس از یک دور به پیشتاز مسابقه بدل شد. در همان ابتدای مسابقه آتش گرفتن موتور لوتوس-رنو به رانندگی رومن گروژان، آخرین مسابقۀ فصل او را کوتاه کرد و تنها پس از دو دور وی مجبور به کناره گیری از مسابقه شد. اما وبر که مصمم بود آخرین مسابقۀ حرفۀ فرمول یک خود را در رده های بالا به پایان برساند موفق شد با سبقت از همیلتون، روزبرگ و آلونسو، پشت سر فتل در ردۀ دوم قرار گیرد. اما مرسدس نتوانست رده های بالای خود را حفظ کند و پس از مدتی مغلوب رانندگان فراری شد. اما بدشانسی مانع از کسب نتیجۀ مطلوب در آخرین مسابقۀ ماسا با فراری شد. ورودی پیت که در اینترلاگوس همواره برای رانندگان مشکل ساز بوده است این بار گریبان ماسا را گرفت و وی با تخطی از محدودۀ ورودی که با خط های سفید مشخص شده است خود را مستحق گرفتن پنالتی کرد. رسیدن خبر پنالتی خشم ماسا را در پی داشت و وی در هنگام عبور از پیت برای گذراندن جریمه اش، با حرکات دست خشم خود را از این تصمیم ابراز داشت.

ردبول که در مسابقۀ گذشته در آمریکا با ثبت زمانی زیر دو ثانیه در پیت استاپ وبر رکوردی جدید از خود بجای گذاشت در این مسابقه عملکردی فاجعه آمیز داشت و باعث از دست رفتن زمان زیادی برای هر دو راننده اش شد. فتل و وبر که هر دو در یک دور برای تعویض لاستیک به پیت آمدند با اشتباه عوامل ردبول در تعویض لاستیک ها چند ثانیه ای بیشتر در پیت معطل شدند که این باعث شد آلونسو با آنها بسایر نزدیک شود. اما وبر موفق شد از جایگاه دومیش دفاع کند و آلونسو را برای سبقت گیری ناکام گذارد. دور 41 مسابقه والتری بوتاس از ویلیامز که قصد عبور از همیلتون را داشت با وی برخورد کرد که این برخورد به ترکیدگی لاستیک عقب هر دو راننده انجامید که باعث کنار رفتن بوتاس از دور مسابقه شد. اما همیلتون موفق شد خود را به پیت رسانده و لاستیکش را تعویض کند اما با بازنگری فیلم حادثه، همیلتون مقصر شناخته شد و پنالتی دریافت کرد و در پایان مسابقه به جایگاه نهم سقوط کرد. پس از 71 دور رقابت فتل باز هم به عنوان اولین راننده از خط پایان عبور کرد تا با کسب نهمین پیروزی پیاپی، با رکورد میشائیل شوماخر و آلبرتو آسکاری مساوی کند. وی همچنین با کسب 13 پیروزی در یک فصل با رکورد بیشترین پیروزی در یک فصل شوماخر نیز مساوی کرد. جالب است بدانید در نیم فصل دوم 2013 هیچ راننده ای غیر از فتل فاتح مسابقۀ فرمول یکی نبوده است. وی بار دیگر پیروزی خود را با انجام چند دونات جشن گرفت. وبر نیز در آخرین مسابقۀ فرمول یک خود دوم شد و با در آوردن کلاهش در مسیر بازگشت به پیت لحظاتی احساسی را برای هواداران رقم زد. بدین ترتیب او با 9 پیروزی به حرفۀ پر فراز و نشیب خود در فرمول یک پایان داد. آخرین پیروزی وبر به مسابقۀ سیلوراستون سال گذشته برمیگردد. آلونسو نیز به ردۀ سوم دست یافت و در جدول رده بندی با اختلاف قابل توجهی جلوتر از وبر با کسب ردۀ دوم به فصل خود پایان داد. ماسا نیز در آخرین رقابت خود با فراری به مقام هفتم رسید و بدین ترتیب فراری را به قصد ویلیامز ترک کرد. جنسن باتن که مسابقه را از ردۀ چهاردهم استارت زد  با قرار گرفتن در ردۀ چهارم بهترین نتیجۀ این فصل تیم مکلارن را به دست آورد. این نخستین فصل از سال 1980 است که مکلارن فصلی را بدون رفتن روی سکو به پایان میرساند.

رقابت های این فصل در حالی به اتمام رسید که تکلیف بسیاری از رانندگان از جمله نیکو هولکنبرگ، پرز و دیرستا برای فصل بعد نامعلوم است. رقابت های فصل جدید با اعمال تغییرات وسیع فنی و آیرودینامیکی پس از 110 روز وقفه اسفند امسال در ملبورن استرالیا آغاز خواهد شد.رقابت هایی که می تواند سرآغاز دوره ای تازه در تاریخ پر فراز و نشیب رشته پرهیجان فرمولاوان باشد.

جدول انفرادی

رتبه

نام

ملیت

تیم

امتیاز

1

سباستین فتل

آلمان

ردبول رنو

397

2

فرناندو آلونسو

اسپانیا

فراری

242

3

مارک وبر

استرالیا

ردبول رنو

199

جدول تیمی

رتبه

نام تیم

نام پیشرانه

امتیاز

1

ردبول

رنو

596

2

مرسدس AMG

مرسدس بنز

360

3

فراری

فراری

354


4 دیدگاه

  1. Reza | دی 26, 1392 | لینک نظر

    گزارش کامل و خوبی بود

  2. nastaran | آذر 8, 1392 | لینک نظر

    ممنون خانم تاج الدینی.
    جسارت نباشه ولی پارسال باتن تو برزیل اول و آلونسو دوم شد.

    • در پاسخ به: nastaran

      sepehr | آذر 8, 1392 | لینک نظر

      با تشکر فراوان از دقت نظر شما، مطلب اصلاح شد

      سپهر زنگنه

  3. mzd | آذر 7, 1392 | لینک نظر

    فصل بعد جای وبر خیلی خالیه 🙁