سایر نقلیهشهری

توافق ناسا و اوبر برای توسعه حمل و نقل هوایی

ناسا و اوبر دومین موافقت نامه ی خود را جهت توسعه ی حمل و نقل هوایی شهری امضا کردند

ناسا و اوبر موافقت نامه ی  فعالیت فضایی دیگری را جهت بررسی امنیت و بازدهی پروژه های حمل و نقل هوایی آینده در مناطق شهری شلوغ امضا کردند.‌

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، سه شنبه بیانیه ای منتشر کرد و در آن از دومین شراکت خود در فعالیت فضایی  با شرکت اوبر، ارائه‌ دهنده خدمات هم‌ سفری آنلاین، تحویل غذا و شبکه حمل و نقل، خبر داد. این شراکت جهت بررسی اجرای امن و پربازدهی از دستگاه حمل و نقل هوایی برای مناطق شهری شلوغ است. ‌این دستگاه جزئی از پروژه ی حمل و نقل هوایی شهریUAM) ) ناسا است.

جیوان شین، سرپرست وابسته ی هیئت مدیره ی ناسا در ماموریت تحقیقات هوانوردی  (ARMD) می گوید: ” ناسا هیجان زده است که با اوبر و دیگران در این انجمن همکاری کند تا چالش های اصلی پیش روی بازار حمل و نقل هوایی شهری را شناخته و پیش نیاز های ضروری جهت تحقیق، توسعه و آزمایش برای مواجه شدن با این چالش ها را بررسی کند. حمل و نقل هوایی شهری می تواند انقلابی در نحوه جابجایی مردم و بار در شهر هایمان ایجاد کند و مانند تلفن های همراه هوشمند، باعث ایجاد تغییری اساسی در سبک زندگی ما شود.”

شبیه سازی های هواگرد

بر اساس موافقت نامه ی جدید، اوبر اطلاعات مربوط به پروژه ی تاکسی های پرنده ی خود را، که قرار است تا سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود، با سازمان فضایی به اشتراک خواهد گذاشت. این پروژه در مرکز تحقیقاتی ناسا در فرودگاه بین‌المللی دالاس-فورت ورث انجام خواهد گرفت.

سازمان فضایی از اطلاعات عرضه شده توسط اوبر برای شبیه سازی موقعیت های احتمالی حمل و نقل هوایی شهری استفاده خواهد کرد، مانند هواگرد حامل مسافری که در ساعات اوج شلوغی بر فراز فرودگاه بین‌ المللی دالاس-فورت پرواز می کند. سپس شبیه سازی ها برای شناخت و انطباق با مسئله های امنیتی و بازدهی که ممکن است پیش بیایند، تحلیل خواهند شد.

جِف هولدِن، مدیر ارشد تولید اوبر میگوید: “موافقت نامه ی فعالیت فضایی جدید که شراکت اوبر با ناسا را گسترش می دهد از این جهت هیجان آور است که اجازه می دهد ما مهارت گسترده ی اوبر در مهندسی را با ده ها سال تجربه ی ناسا دراین باره در حوزه های مختلفی که برای ممکن ساختن حمل و نقل هوایی شهری مهم هستند، ترکیب کنیم، که اولین آن ها وسایل نقلیه های هوایی است”

در همین حال، سه شنبه اوبر در دومین همایش سالانه اش ، تصور کلی خود را از تاکسی هوایی نمایان کرد. این ماشین های پرنده امن تر از هلیکوپتر ها طراحی شده اند و حدود ۳۰۵ تا ۶۱۰ متر بالای زمین پرواز می کنند.

این وسایل نقلیه هوایی قرار است در ابتدا دارای خلبان باشند اما به مرور زمان به صورت خودگردان عمل خواهند کرد. جالب تر این است که مقامات رسمی گفته اند این ها از کامیون هم کم صدا تر خواهند بود.


توسعه ی صنعت گسترده تر

این مساله برای سازمان فضایی از این جهت خوشحال کننده است که ناسا در اعلامیه اش گفته بود که می خواهد ورود هواگرد های کوچک به بازار را “به طور ایمن، با سطح صدای قابل تحمل و بدون ایجاد مزاحمت برای سیستم کنونی کنترل ترافیک ملی هوایی” تضمین کند. سازمان اضافه کرده است که تا حد توان از تحقیقات هوانوردی در حال پیشرفت، مانند هواگرد های بی سرنشین و یکپارچه سازی این ها در سیستم هوایی ملی برای رسیدن به اهدافش، استفاده خواهد کرد.

همینطور قرار است موافقت نامه ی جدید، از معرفی استاندارد ها و قوانین صنعت پشتیبانی کند و تمام تحقیقات را در دسترس انجمن گسترش یافته ی حمل و نقل هوایی شهری قرار دهد. از آن جایی که انجمن حمل و نقل هوایی شهری همواره در حال رشد است، این خبر خوبیست.

لاری پیج، مدیر عامل آلفابت از کیتی هاک که یک شرکت تاکسی های پرنده ی خودگران است، حمایت می کند. این شرکت مارس گذشته از مدل تاکسی هوایی کورا رونمایی کرد. در همین حال شرکت هواپیماسازی نظامی و غیر نظامی ایرباس، فوریه گذشته اولین پرواز موفق ماشین پرنده اش را اعلام ‌کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا