اختصاصی دنده 6اسلایدربررسیچینی

تست و بررسی آریو 1600 دنده دستی ، یک سدان خانوادگی  با ارزش ولی ناشناخته

آریو 1600 دنده دستی خودرویی است که در یک عصر زیبا و مرطوب بهاری به آن پرداخته ایم . با توجه به قیمتی که این خودرو دارد ، در قسمتی از بازار قرار دارد که معاملات نسبتا زیادی انجام می شود و با توجه به سبک خانوادگی و فضای خوبی که دارد ، می تواند انتخاب بسیاری از افراد باشد. هم چنین با افزایش قیمت های روزانه ای که در بازار ما اتفاق می افتد ، بسیاری قصد دارند هر چه زودتر خودرویی را خریداری نمایند تا دچار سونامی گرانی نشوند. با ما در ادامه ی تست همراه باشید.

 

 

وقتی چینی های مستقل در مدت زمانی کوتاه مسیر ترقی را طی می کنند !

زوتی خودروساز جوان و کوچکی در چین است که در سال 2005 خودروسازی را آغاز کرد و از آن زمان با تولید محصولاتی در سگمنت های مختلف ، علاوه بر فعالیت در بازار داخلی توانسته تولیداتش را به هند و ایران نیز عرضه کند. همکاری با خودروسازان مطرح نظیر فیات ، لانچیا ، سوزوکی و تویوتا رمز موفقیت این خودروساز نوپاست. این ها همه در حالی است که خودروسازان داخلی در طی این سالها نشان داده اند که با وجود اعمال تعرفه های سنگین برای واردات و حمایت های همه جانبه دولتی ، نتوانسته اند محصولی عرضه کنند که با تولیدات اقتصادی و ارزان قیمت چینی رقابت کند.

 

 

چرا خودروی دنده دستی بخریم؟

این روزها تب خرید خودروهای اتوماتیک به خصوص در بخش های پایین بازار بالا گرفته و بسیاری از خریداران به دنبال خرید خودرو های اتوماتیک کمتر از صد میلیون تومان هستند که به جز چند گزینه ی محدود ، باقی آنها خودروهایی کند و کم شتاب محسوب می شوند و اکثرا از جعبه دنده های چهار سرعته یا CVT استفاده می کنند که لذت رانندگی چندانی به همراه نخواهد داشت.

 

 

نسخه های دنده ای ، ارزان تر و کم استهلاک تر

البته برای کسانی که بیشتر مدت زمان رانندگی خود را در ترافیک شهرهای بزرگ سپری می کنند ، قطعا خرید نسخه ی اتوماتیک ، هر چقدر که کند و نا هماهنگ عمل کند ، به صرفه است. اما برای  افرادی که در شهرهای کوچک و متوسط زندگی می کنند و به اندازه ی شهرهای بزرگ با معضل ترافیک مواجه نیستند ، یا افرادی که به طور منظم در فواصل بین شهری رانندگی می کنند ، خرید نسخه های دستی به صرفه تر است ، چرا که خودرویی را خریداری می کنند که نسبت به نسخه ی اتوماتیک قیمت مناسب تری دارد ، مصرف سوخت آن کمتر است و لذت رانندگی بیشتری را نیز تجربه می کنند.

علاوه بر آن به دلیل اینکه معمولا گیربکس های دستی در این محدوده ی قیمتی پنج سرعته و گیربکس های اتوماتیک چهار سرعته هستند ، مشکل گاز خوردن بیش از حد موتور وجود ندارد و در صورت خرابی جعبه دنده ، می توان به راحتی آن را تعمیر نمود و پیچیدگی خاصی در این مورد وجود ندارد.

 

 

زوتی ، S300 و آریو

آریو در مدت زمان کوتاهی که در بازار ایران حضور دارد دستخوش حوادث زیادی شده و اسامی آن نیز مرتبا در حال تغییر بوده است. نخست این خودرو به صورت وارداتی و جهت رقابت با خودروهایی نظیر هیوندای اکسنت و میتسوبیشی لنسر 1600 سی سی که در سال های 92-93 حدود هشتاد میلیون تومان قیمت داشتند وارد بازار شد که شکست آن محتمل بود. اما پس از آنکه سایپا تصمیم به مونتاژ این خودرو در داخل کشور گرفت و قیمت آن به شدت کاهش یافت ، تبدیل به خودرویی شد که توانایی رقابت با سایر حاضران در این بخش از بازار را دارد. اسم آن نیز به طور مرتب در حال تغییر بود و اکنون که سایپا امتیاز این خودرو را به طور کامل در اختیار دارد ، با نام سایپا آریو عرضه می شود.

 

 

ظاهری مناسب

همانطور که در گزارش های قبلی از این وب سایت و سایت های خودرویی دیگر خوانده اید ، این خودرو یک کپی کم نقص از تویوتا آلیون 2007 محسوب می شود و از این نظر وقتی با خودروهای داخلی نظیر دنا که طراحی ناموزون دارند و از پلت فرم قدیمی بهره می برند قرار می گیرد ، کاملا برتر ظاهر می شود. نقطه ی قوت طراحی جلوی خودرو استفاده از چراغ های زیبا هستند که در این محدوده ی قیمتی کم نظیر است.

 

 

نمای جانبی و نمای عقب

در نمای جانبی آریو ظاهری ساده و بدون تکلف دارد و کاملا یک سدان سنتی خانوادگی را برای شما تداعی می کند. در نمای عقب نیز طرح خودرو ساده و زیباست و بر خلاف بسیاری از خودروهای گران تر چینی یا اروپایی که چراغ های مربوط به دنده عقب در قسمت های پایین سپر قرار دارند ، چراغ های مربوط به دنده عقب روی در صندوق قرار دارند.چراغ های عقب هنگامی که روشن هستند جلوه ی بهتری دارند ، اگر در شب از فاصله ای دور به چراغ های آریو بنگرید ، ممکن است آن را با کیا اپیروس اشتباه بگیرید.

 

 

سادگی همیشه هم بد نیست !

اگر بخواهیم آریو را با بسیاری از تولیدات داخلی نظیر دنا و یا خانواده ی تندر و یا دیگر چینی های ارزان قیمت مقایسه کنیم ، می توان گفت که طراحی این خودرو ساده و زبباست و ظاهر این خودرو برای خریداری که قصد استفاده ی شخصی از این خودرو را دارد ، در مدت زمان کوتاهی خسته کننده نخواهد شد. علاوه بر آن ظاهر ساده و کم تکلف خودرو فرصتی برای جوانان خلاق است تا به سلیقه ی خود ، طرح های مختلفی را روی خودروی خود اعمال کنند.

 

 

مناسب برای مصارف خانوادگی

در های خودرو نسبتا بزرگ هستند و پیاده یا سوار شدن از خودرو آسان است. رینگ های خودرو نیز بر خلاف بعضی خودروهای چینی بیش از حد کوچک به نظر نمی رسند و با ظاهر خودرو تناسب دارند. وجود سر اگزوز کرومی و مه شکن های دوگانه ی جلو و عقب ، می تواند امتیازی برای این خودرو باشد چرا که تولیدات داخلی معمولا از یک مه شکن در عقب بهره می برند و فاقد سر اگزوز هستند.

 

 

کم و کاستی های طراحی

زوتی در طراحی این خودرو مانند دیگر هموطن اش ، برلیانس عمل کرده و چراغ های راهنمای جانبی به جای گلگیر به آینه منتقل شده اند. قسمت ورود هوا به موتور نسبتا بزرگ طراحی شده و در مقایسه با دنا ، خنک کاری موتور بهتر صورت می گیرد. نقطه ضعف طراحی چراغ های خودرو عدم وجود دی لایت است که در صورت تمایل مالک ، خودش باید اقدام به نصب آن ها کند.

 

 

طراحی داخلی ، ساده ، شکیل و کاربردی

در طراحی داخلی نیز آریو مسیر سدان های مطرح یک دهه پیش را طی کرده و اگر طرح کلی داشبورد آن را بنگرید ، به یاد خودروهایی نظیر هیوندای سوناتا مربوط به دو نسل قبل خواهید افتاد. مواد استفاده شده در کابین ترکیبی از پلاستیک نرم و خشک هستند و در قطعاتی از طرح شبیه چوب استفاده شده است. دریچه های هوا نسبتا بزرگ هستند و توانایی خنک کردن یا گرم کردن اتاق را به خوبی دارند. بر خلاف خودروهایی مانند برلیانس سری H300 و یا دانگ فنگ اچ سی کراس ، تنظیمات مربوط به تهویه ی هوا بالاتر قرار گرفته اند و راننده در حین رانندگی می تواند سیستم تهویه را تنظیم کند.

 

مکان قرار گیری دکمه ها و تنظیمات

طراحی جوی استیک جعبه دنده مناسب است و به نسبت خودروهای داخلی ، تعویض دنده ها نرم تر بوده و خبری از لق بودن یا کج شدن یا زوزه ی گیربکس یا لرزش دسته دنده دیده نمی شود. فرمان خودرو نرم و خوش دست است ، اما در برخورد اول ممکن است حس کنید که سایز فرمان خودرو نسبت به سایز بدنه ی خودرو کوچک است. کلید های مربوط به تنظیم آینه های جانبی و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو نیز در سمت چپ فرمان قرار دارند و کلید قفل شدن / باز شدن در ها در کنار دکمه های بالابر شیشه روی درب سمت راننده قرار دارد.

 

 

کمبود های امکانات

سیستم صوتی خودرو عملکرد متوسطی دارد و امتیازی مانند خودروهای داخلی هم قیمت می گیرد. متاسفانه سایپا مانیتور این خودرو را حذف کرده پخش صوتی ساده را به جای آن قرار داده که تنها قابلیت پخش موسیقی از طریق فلش مموری را دارد. باند های این خودرو در درب ها جای گرفته اند و دو تیوتر نیز در نقطه اتصال آینه ها قرار دارد که فعال نیستند و مالک باید خود آن ها را فعال کند.

 

 

فضای بسیار برای وسایل شما

در قسمت میان صندلی ها فضای مناسبی برای قرار دادن انواع اشیا طراحی شده و کنسول خودرو نیز فضای متوسطی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. صندلی ها نسبتا بزرگ هستند و اگر اندام متوسطی را داشته باشید ، به راحتی شما را در بر می گیرند. نشیمن گاه صندلی ها نسبتا سفت است و ممکن است در مسافت های طولانی مدت آزار دهنده باشد. کیفیت چرم آن ها نیز چندان خوب نیست و اگر در حفظ و نگهداری خودروی خود کوشا هستید ، مجبور خواهید شد خودتان اقدام به تهیه ی روکش صندلی کنید.

 

 

نقاط قوت و ضعف طراحی داخلی

همان طور که گفتیم ، نکته ی منفی خودرو کمبود امکانات الکترونیکی نظیر مانیتور ، دوربین دنده عقب و کلید های کنترلی روی فرمان است که مالک مجبور است با صرف هزینه ای در حدود دو میلیون تومان خودش اقدام به نصب آنها کند. در نقطه ی مقابل ،ترکیب قرار گیری کلید های تهویه و سیستم صوتی ،  فضای خوب صندلی ها و فاصله ی محوری خوب که فضای پای راحتی را برای سرنشینان جلو و عقب فراهم ساخته از نکات مثبت کابین خودروست. در صندوق عقب این خودرو نسبتا سبک است و نباید برای باز کردنش فشار زیادی به آن وارد سازید. فضای صندوق یکی از بهترین ها در کلاس خود است و به راحتی نیازهای مسافرتهای خانوادگی را برطرف می کند.

 

 

قوای فنی ، قابل قبول نسبت به رقبا

آریو از یک موتور 1600 سی سی بهره می برد که در بیشینه ی قدرت خود توانی 112 اسب بخاری و گشتاوری 151 نیوتون متری را به راننده ارایه می دهد . با توجه به وزن 1275 کیلوگرمی خودرو و دنده هایی که برای کاهش مصرف تا حد امکان سبک گرفته شده اند ، نباید توقع شتاب خارق العاده ای از این خودرو داشت و در تست های ما نیز ، در شهر اراک که بیش از 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد ، شتاب خودرو در حدود شانزده ثانیه به دست آمد که رقم متوسطی است.

 

صدایی خوب برای پیشرانه ای اقتصادی

مجموعه ی موتور و گیربکس تمایل به عملکرد اقتصادی دارند و بهتر است در جاده های کفی هر چه زودتر به سمت سبک کردن دنده ها بروید تا مصرف سوخت پایین تری داشته باشید.صدای پیشرانه جذاب است و شما را مشتاق می کند که به خودرو گاز بدهید ، اما باید مراقب باشید که بیش از حد دمای موتور بالا نرود و مشکلات فنی برای آن پیش نیاید.

 

کاستی ها و برتری ها

در مقابل رقیبی مانند دنا که از مشکل ناهماهنگی و قدیمی بودن گیربکس رنج می برد و سایر رقبا که معمولا مجهز به موتورهای 1.5 لیتری هستند ، مجموعه ی موتور و گیربکس آریو عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارند ، اما با توجه به ارایه سری جدید برلیانس های H300 با موتور حجیم تر و قدرت بیشتر ، با توجه به وزن کمتری که این خودروها در نسخه های دنده ای نسبت به آریو دارند ، اگر تمایل به رانندگی پر شتاب دارید سری H300 برلیانس انتخاب بهتری از این نظر محسوب می شود.

 

 

مصرف سوخت

در مجموع تجربه ی چند ساعته ای که با آریو داشتیم ، سعی کردیم این خودرو را در شهر و در جاده به روش های مختلف برانیم تا به عدد ترکیبی قابل قبولی برای مصرف سوخت برسیم. در نهایت کامپیوتر خودرو عدد مصرف سوخت 5.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی را نمایش داد که رقم مناسبی برای این ابعاد و این حجم موتور محسوب می شود ، اما اگر باز هم تمایل به کاهش مصرف سوخت خود دارید ، بهتر است سراغ خرید خودروهایی با موتور های 1.5 لیتری نظیر BYD F3 یا سری H200 برلیانس بروید.

 

 

سواری خودرو چگونه است؟

ارتفاع خودرو از سطح زمین نسبتا مناسب است و در دست انداز های شهری فشار چندانی را به سرنشینان وارد نمی کند ، هر چند که در مقایسه با دست انداز های غیر استاندارد و غیر طبیعی ، باید با کاهش سرعت به حداقل ممکن مانع از وارد شدن آسیب به خودروی خود شوید.  تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع Trailing Arm است که سواری فوق العاده نرمی را برای خودرو مهیا می سازد. کولر خودرو خنک کنندگی مناسبی دارد و علاوه بر آن فشار چندانی را به موتور از نظر افت توان یا بالا رفتن میزان مصرف سوخت اعمال نمی کند.

 

 

ایرادات خودرو از دید مشتری

1)

کامپیوتر خودرو اطلاعات مختلفی اعم از ساعت ، مصرف سوخت لحظه ای ، مصرف سوخت میانگین ، ساعت و میزان مسافتی که می توانید با حجم باقی مانده ی باک بپیمایید را به نمایش می گذارد. اما مشکل آن است که هنگامی که باک خالی می شود و از موتور از بنزین ذخیره شده استفاده می کند ، عدد مربوط به تخمین مسافت دیگر نمایش داده نمی شود و مشخص نیست که در این شرایط چند کیلومتر را می توانید بپیمایید.

2)

مورد دیگر چراغ چک خودروست که پس از آن که مالک برای تعویض روغن به نمایندگی مراجعه کرده ، روشن مانده و با وجود استفاده از دستگاه دیاگ و راه حل های دیگر ، هنوز مشکل حل نشده است.

3)

یکی دیگر از مشکلات نشانگر های مربوط به چراغ خودرو هستند . هنگامی که لامپ های کوچک خودرو را روشن می نمایید علامتی به نشانه ی روشن شدن چرغ ها روی نشانگر روشن می شود ، اما هنگامی که نور پایین چراغهای خودرو را روشن می نمایید ، هیچ علامتی به راننده داده نمی شود.

4)

عدم وجود دماسنج نیز یکی دیگر از مشکلات این خودرو نسبت به خودروهایی هم چون دنا محسوب می شود.

5)

خدمات این خودرو نیز از سوی سایپا چندان مطلوب صورت نمی گیرد ، برای مثال در شهر اراک که مرکز استان محسوب می شود و فاصله ی چندانی با پایتخت ندارد ، تنها یک نمایندگی در شهر می تواند سرویس های این خودرو را انجام دهد. با توجه به به کار گیری این خودرو در ناوگان های تاکسیرانی درون شهری و برون شهری ، باید خدمات این خودرو مطلوب تر صورت گیرد.

 

 

رقبا ، قیمت و ارزش خرید

آریو 1600 دنده دستی در حال حاضر از سوی سایپا 53 میلیون و 985 هزار تومان قیمت گذاری شده که در این بخش باید با رقبایی همچون دنا و دنا پلاس ایران خودرو ، برلیانس H330 دنده دستی پارس خودرو و BYD F3 کارمانیا به رقابت بپردازد.  با توجه به اینکه سایپا خودروهایش را با شرایط اقساطی به فروش می رساند ، از این نظر نسبت به ایران خودرو شرایط بهتری دارد و بازار سیاهی که در مورد دنا وجود دارد ، برای آریو موجود نیست و خریدارانی که قصد خرید خودرو برای مصرف را داشته باشد ، از این بابت خیال راحت تری خواهد داشت.

 

 

جمع بندی کلی

تمامی نکات منفی و مثبت این خودرو در متن ذکر شد . هر مخاطبی نظری دارد و ممکن است بسته به دیدگاهش از این خودرو متنفر باشد یا به آن علاقمند شود. چینی ها نشان داده اند که حتی اگر از ضعیف ترین و کوچک ترین شرکت ها هم باشند ، باز هم بهتر از خودروسازان ایرانی که سالهاست توسط دولت حمایت می شوند ، خودرو می سازند و در طولانی مدت  می توانند نظر مثبت مالکان را جلب کنند.

 

 

آریو 1600 دنده دستی مناسب چه کسانی است؟

آریو 1600 دنده دستی مناسب خریدارانی است که بیشتر به مصرف خانوادگی تمایل دارند ، دوست دارند مصرف سوخت خودرو اقتصادی باشد ، سواری نرم و فضای صندوق عقب برای آن ها مهم است و دوست ندارند مانند بسیاری از تولیدات داخلی ، اکثر عمر خودروی آنها در نمایندگی ها و تعمیرگاه ها سپری شود. در پایان از مالک خودرو ، آقای نیکزاد تشکر می کنیم که خودروی خود را برای تست و بررسی در اختیار ما قرار دادند. در پایان می توانید کاتالوگ و دفترچه ی راهنمای این خودرو را دانلود کنید :

 

 

کاتالوگ:

Ario FA

دفترچه راهنما :

Ario

 

نکات مثبت اصلی : نرمی سواری ، هماهنگی موتور و گیربکس ، فضای خوب برای سرنشینان و صندوق عقب

نکات منفی اصلی : کمبود امکانات رفاهی ، ضعف خدمات ، گرانی قطعات یدکی

 

48 دیدگاه

  1. نمیدونم چرا بعضی ها از دنده دستی و مزایای کاذب و دروغش دفاع میکنن؟ ینی شماها از مهندسین بنز و بی ام و و پورشه بیشتر میفهمید؟ آیا اونا دنده دستی تولید میکنن؟
    اگه میخواین ماشین دنده دستی بخرید برید ژیان و هیلمن و پیکان بخرید.آنچنان فرقی نداره.الکی پولتونو دور نریزید.

    1. آقای محترم ، چند نکته
      رعایت ادب نشان دهنده ی شخصیت هر انسانی است
      این خودرو قرار نیست با محصولات بنز ، پورشه و بی ام و که از بالاترین تکنولوژی ها برخوردارند و قیمت های چند هزار دلاری دارند رقابت کند. این خودرو یک سدان اقتصادی است و در زمینه ی خودروهای اقتصادی که از موتور های کم حجم برخوردارند ، جعبه دنده ی دستی شتاب و کشش بهتر و مصرف سوخت کمتری را برای خودرو فراهم می کند.
      و نکته ی اخر ، جعبه دنده ی دستی مزایای دروغینی ندارد . جهت اطلاعات بیشتر به مشخصات هوندا سیویک تایپ آر یا شورلت کامارو ZL1 نسخه ی کالووی و سایر خودروهایی که برای شتاب ساخته می شوند مراجعه کنید.

      1. شما خودتم خيلي فرد مبادي آدابي نيستي. راستي منتظر گرفتن غلط املايي هم هستم آخه عادت شماست.

        1. ممنون از یادآوری ، ولی یادم نمیاد کسی رو نادان خطاب کرده باشم.
          “ینی شماها از مهندسین بنز و بی ام و و پورشه بیشتر میفهمید؟”
          طرز نگارش هر شخص نشان دهنده ی میزان دانش او از زبان مادری اش یا دیگر زبانهاست.

          1. سایت شما بسیار آزاد اندیش است و هر نظری را منتشر می کند. البته ما معمولا شیوه بحث کردن بلد نیستیم. البته شاید هر نظری هم نباید منتشر شود

          2. تشکر
            امیدواریم آزاد اندیشی در دراز مدت موجب فرهنگ سازی بشود.

          3. سلام .بیشتر دوستان نظراتشان به صورت فرضی وذهنی است وشاید تا به حال با این خودرو رانند گی هم نکرده اند. این فرهنگ ماست که در نظریه پردازی ها و گاه با رویا پردازی به اظهار نظر می پردازیم.
            اینجانب که حدود یک سال از این خودرو استفاده میکنم و رضایت نسبی نسبت به مبلغ پرداختی و استفاده مشابه از خودرو های وطنی مختلف داشته ام به خوبی حس میکنم بسیاری از دوستان بدون دانش و آگاهی اظهار نظر می فرمایند.
            با تشکر از همه دوستان

  2. سلام با خواندن این متن متوجه شدم که نویسنده میخواستن بگن که دنا خیلی بده
    بد بد بد
    آریو خوب خوب خوب
    مخصوصاً اونجا که پنج و هفت دهم لیتر تو ترکیبی مصرف سوخت اعلام میکنن.

    1. مصرف سوخت این خودرو توسط کامپیوتر خودرو اعلام می شود و قابل رویت است
      می توانید تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.
      در زمینه قوای فنی قطعا این خودرو از دنا برتر ظاهر می شود ، اما در زمینه ی امکانات رفاهی و خدمات ضعیف تر است.

      1. با اجراي فاز اول استاندارد هاي جديد اجباري 25 خودرو از دستور كار خودرو سازان خارج شدند كه آيوي يكي از آنان است.

        1. آیوی؟
          تولید آریو ۱۵۰۰ سی سی از دی ماه سال گذشته با اجرای فاز اول استانداردها متوقف شده است
          لطفا اطلاعات عمومی و قدرت نگارش خود را افزایش دهید تا موجب گمراهی خود و دیگران نشوید.

          1. باريكلا خوب بلدي غلط املايي بگيري. اوني كه با تبليغ ماشين رده خارج باعث آسيب به جيب ملت و گمراهي ملت ميشه شمايي

          2. شما میتونی قبل از کامنت گذاشتن ، با یه جستجوی ساده در اینترنت اخبار رو بخونی .

          3. اولا که کسی شما را مجبور به خوندن این متن ضعیف نکرده
            دوما در دنیای سرشار از اطلاعات امروز، بهتره قبل از صحبت کردن و نوشتن ، با یک جستجوی ساده در موتور های جست و جو از صحت گفته ها مون اطمینان حاصل کنیم قبل از اینکه منتشر بشن . تا مجبور نشیم برای سرپوش گذاشتن روی صحبت های نه چندان منطقی و بدون سند ، به سفسطه روی بیاریم.

  3. خواهشا نگید خودروی با ارزش، این ماشین اگه با ارزش بود غیر از ایران هم تولید میشد و فروش میرفت.
    از طرفی شرم آور نیست که بخوایم محصولات خودروسازی که از سال 2005 کارش رو شروع کرده مونتاژ کنیم؟
    سوال اینجاست که خودروسازای پر ادعای ایرانی، دقیقا تو این 30 – 40 ساله چی کار میکردن که امروز به اینجا رسیدیم؟

    1. برادر شما بیزحمت داخل نت یه گشتی بزن، مطمعنا ویدیوی تست و معرفی این خودرو را در روسیه و یا در عربستان (تست توسط حسن کتبی) پیدا خواهید کرد.
      اگر به اصطلاح بزرگترین ایراد این خودرو کمبود امکانات رفاهی هست، مشکل از خودرو ساز داخلی ماست که مانیتور، سانروف، بلندگو، کیسه هوای جانبی و سرنشین عقب، کروز کنترل ،دگمه های روی فرمان، چراغ تودری، جی پی اس…… را حذف فرموده.

    2. ولی با قسمت دوم فرمایش شما کاملاً موافقم. باعث خجالت خودرو سازان داخلی هست که محصول یک شرکت خصوصی کوچک را مونتاژ کنند آن هم نه مثل نمونه اصلی بلکه با حذف کلی از امکانات رفاهی که از نظر شرکت چینی وجودشون جزو حداقل خدمات ارائه شده به خریدار میباشد.

  4. شما نقاط ضعف این ماشین رو خیلی کمرنگ جلوه دادید و نقاط ضعف دنا پلاس رو خیلی پر رنگ تر , مقایسه باید به دور از تعصب باشه برادر من , دنا پلاس از لحاظ امکانات و اپشن , طراحی خارجی و داخلی , قدرت موتور , خدمات پس از فروش , بازار فروش بهتر و به نظر من در مجموعا خیلی بهتر از اریو هست , تنها ایرادش گیربکسشه که واقعا قدیمیه و امیدوارم زودتر گیربکس اتومات پانچ بلژیک براش بیاد , گرچه شک ندارم الان ک گیربکسه اریو
    بهتر و به روز تر هم هست ولی انچنان هم چنگی ب دل نمیزنه

    1. این نظر شخصی شماست و قابل احترام
      ولی در نظر داشته باشید خودرویی که توسط یک شرکت کوچک چینی ساخته شده در رقابت با خودرویی است که از پلت فرم مربوط به دهه هشتاد میلادی بهره می برد ، ایرادات کیفی فراوان دارد و راندمان موتور رضایت بخشی را ارایه نمی دهد. در ضمن خودروساز داخلی همیشه از حمایت های بی حد و مرز دولتی برخوردار بوده
      پیشنهاد می شود نگاهی به حجم موتور ، تکنولوژی ساخت، راندمان و مصرف سوخت پیشرانه ی هر دو خودرو بیندازید.
      در زمینه ی امکانات نیز گفته شده که این خودرو در مقایسه با رقبا ، ضعیف ظاهر شده است.
      در بحث طراحی ظاهری ، سلیقه ی افراد با یکدیگر متفاوت است و نظرات افراد در همه حال با رعایت ادب ، محترم است.

  5. دوستان!دنا خودروی به اصطلاح ملی داشتم مدل 96 و با کیلومتر 20000 فروختم چون از مشکلات گیربکس
    و صفحه کلاچ گرفته تا برقی و سروصدای بدنه را داشت.الان به دنبال خرید خودروی چینی هستم.با توجه به
    قیمت مناسب اریو دستی , خرید انرا توصیه می کنید از نظر استهلاک و قطعات یدکی عرض می کنم!!

    1. با سلام، استهلاک خودرو با توجه به اینکه اکثر قطعات از تولید کنندگان مطرح به عاریت گرفته شده اند و طراحی اصولی دارند و همچنین بهره بردن از سیستم زنجیر تایم ، کم است
      در مورد خدمات در متن ذکر شد که وضعیت به چه صورت است. نمایندگی های زیادی حتی در مراکز استان ها قادر به ارایه ی خدمات این خودرو نیستند و قطعات یدکی این خودرو نسبت به رقبای داخلی گران تر است.

    2. اگر تهران زندگی می کنید بله ولی اگر شهرستان هستید خودرو برلیانس330دنده دستی موتور جدید باتوجه به فراوانی بیشتر قطعات برای شما گزینه بهتری می باشد

  6. ازنکات مثبت دیگر برای خرید این خودرو به غیر از شرایط اقساطی سایپا گارانتی3ساله آن می باشد

  7. سلام جناب. وقت بخیر.
    فکر میکنم تو یه قسمت شما یه اشتباه چاپی دارین.
    تو قسمت شتاب نوشته شده 16 ثانیه. مطمعنا اشتباه چاپی بوده چون من صفر تا صدو با اریو دستی کاملا فابریک تو ده ثانیه میزنم. با راه افتادن معمولی 10.5 ثانیه و با پنج نفر سرنشین تو 11.5 ثانیه. من هر جور حساب میکنم شما تو اون ارتفاع نباید به همچین شتابی میرسیدین. تو بدترین شرایط حداکثر با پنج سرنشین باید شتاب 13 ثانیه رو ثبت میکردین. لطف کنین اون قسمت رو اصلاح کنین. در ضمن اریو گیربکس دستی از برلیانس 330 سریعتره

    1. سلام و وقت شما بخیر
      در صورت تمایل ویدیویی از شتاب خودروی خودتون تهیه کنید و لینکش رو به اشتراک بگذارید و ضمنا بگید که شتاب در کدوم شرایط ضبط شده.
      علاوه بر عامل ارتفاع ، خطای انسانی هم معمولا دخیل هست ، چه در تعویض دنده ها چه در زمان گیری
      و بله اریو گیربکس دستی از برلیانس 330 با موتور 1.5 لیتری سریع تر است. در مورد موتور 1.65 ، باید مقایسه دقیق انجام بشه ، توجه کنید که برلیانس 1.65 حدود 40-50 کیلو سبک تره و موتورش راندمان بالاتری داره

    2. انصافا این ده ثانیه چه حکمتی داره نمیدونم اچ30 و بسترن و آریو دیدم ادعای 10 ثانیه میکردن
      دنده دستی 11.5 نهایتش بزنه

  8. اگر خودروسازان داخلی جتی یک پیچ از خودروخارجی میدزدندباید بهشون گفتاز این وست تر هم میشه بود مال مردم رو این همه نخورید منظورم اون مال مردمه نه پول مردم کپافتهای دزد

  9. درود
    فکر کنم 16 ثانیه برای شتاب دنده ایی این خودرو کم باشه
    احتمالا11 ثانیه باشه
    درکل آقای قانع ضمن تشکر از زحمات شما
    بعضی سایتها از جمله سایت زوتی موتور1.6 این خودرو رو 122 اسب بخار زدن ولی سایپا میگه 112
    به نظر شما قدرت موتور رو محدود نکردن؟
    برای کاهش مصرف سوخت

    1. سلام
      تو سایت خود زوتی اگر چک کنید الان مدل فیس لیفت همین ماشین به نام زوتی Z360 داره تولید میشه و قدرت هم حدود همون 112 اسب هست. به نظرم چون کپی شده از روی نمونه ی ژاپنی هست و مسلما نمی تونن کیفیت اون موتور رو در ساخت حفظ کنن یه مقداری افت قدرت نسبت به لنسر 1600 داریم. کد موتور هم هست 4A92 اگر خواستید سرچ کنید.
      شتاب تو اراک گرفته شده که شهر خیلی مرتفعی هست و البته خطای انسانی هم باید بهش اضافه کنید. احتمالا در تهران شتابی حدود 12 ثانیه خواهد داشت. البته ضریب دنده های گیربکس هم برای پایین اوردن مصرف سوخت بهینه شدن.

          1. لنسرم از چشمم افتاد!!!!!
            البته قطعا کیفیت و راندمان موتورهای این ۲خودرو با هم تفاوت دارند
            من یادمه یکبار زمانی که یکی از کاربران این سایت میگفت ماشینت ساخت چینه شماره شاسی ماشینم رو سرچ کردم و دیدم خودرو ساخت اوزاکای ژاپن است با این حساب بعید میدونم موتورش هم ساخت چین باشه و با موتور آریو قطعا متفاوت است ،درسته؟

          2. ببین بین اون وارداتی ها معمولا موتورهاشون ساخت میتسوبیشی بود و لوگوی MIVEC داشت.ولی اینی که ما تست کردیم ساخت سایپاست و رو موتورش لوگوی زوتی خورده. احتمالا اولین سری ها رو بصورت مونتاژی با اجناس ژاپنی ساختن و بعدش تونستن کپی کنن یا تحت امتیاز تولید کنن.

          3. سپاس از پاسختون
            یعنی موتور ماشین من با زوتی های سری اول یکسان است؟
            پس چرا قدرت موتورشون متفاوته و لنسر ۱۱۵ اسب هستش؟
            و سوال دیگه اینکه آیا لوازم مصرفی مثل فیلترها و… آریو با لنسر یکی است؟چون آرین موتور سرویس هاش رو به شدت گرون حساب میکنه و اگرچه اگر نبریم برای سرویس گارانتی باطل میشه اما من گاهی بعضی چیزها رو آزاد تعویض میکنم چون ارزونتره،مثلا الان گردگیر کمک جلو پاره شده و جزو گارانتی نیست،آیا میشه گردگیر آریو را جایگزین کرد؟

          4. در مورد قدرت سری اولی ها اطلاعی ندارم ولی قطعا موتور ساخت میتسوبیشی بوده ، می تونید یه نگاهی به تصاویر تست و بررسی زوتی زد سیصد در سایت خودروبانک بیندازید.
            در مورد سرویس و قطعات یدکی هم ، قطعات و سرویس های اریو چندان ارزون نیستن و به نسبت خودرو های هم رده اش معمولا قیمت بالاتری برای سرویس ها ارایه میدن ، به نظر میاد که قطعات مصرفی شون تقریبا یکی باشن و در اون مورد هم احتمالا فرضیه ی شما کاملا عملی میتونه باشه ، ولی بهتره این مورد رو از یک مکانیک خبره سوال کنید یا از راننده تاکسی ها ، چون تاکسی اریو در تهران و شهرهای بزرگ فراوان هست . اگر هم خودتون دقیقا اون ناحیه لنسر 1600 و آریو رو از نزدیک مقایسه کنید که چه بهتر

  10. دوستان راهنمایی بفرمایید که اریو بخریم و از نظر هندلینگ و هزینه ها
    نسبت به رقبا مناسب است.

  11. ببینید دوستان خودروی مث آریو واقعا قربانی تبلیغات ضعیف سایپا شده آریو یه سدان به صرفه و معقوله واقعا نسبت به پارس و دنا و ال نود برلیانس… اصلا قابل قیاس نیست من یکساله با هزارن تحقیق خریدم این ماشینو خدا شاهده بغیر از تعویض روغن نمایندگی نرفتم مشکل ماهوتی شیشه که نشد مشکل یا چرا فنرش خشکه خوب نیسان مورانو هم فنرش خشکه یعنی ماشین بدیه خلاصه از مزایاش میتونم به جا داری ایمنی 5 ستاره که میتونید با دیدن تصادفاش ببینید هندلینگ فوق العاده به جرات میگم موتور قوی و بی آزار گیربکس عالی خلاصه اگر غیر این بود هر چی فحش داشتید نثار من کنید و اینکه بدنه اصالت دار تویوتا که خیلی مهمه

    1. یک ماشین چینی هست مثل بسترن b50f که پلتفرمش دقیقا مزدا6 هست ، قطر پلتفرم و تعداد خال جوش ها و … اش هم دقیقا همان مزدا6 هست! خب این ماشین دارای یک پلتفرم با اصالت هست!
      اما یک خوردو مثل آریو و یا لیفان 820 هم واقعا از پلتفرم اصلی بهره میبرند؟

      1. عزیزم اول تحقیق کن بعد اظهار فضل بفرما
        پلتفرم این خودرو دقیقا تویوتا آلیون ژاپن و دارای 5 ستاره ایمنی استاندار چین است

  12. کاش این مدل 1600 دنده دستی با سانروف ، سیستم تهویه اتومات ، گیربکس با ضریب مناسب برای شتاب گیری بهتر ، رینگ 16 اینچی ، روکش چرمی با کیفیت بهتر ، مانیتور و دکمه های روی فرمان عرضه میشد!
    همچنین نسخه اتومات با آپشن های بالا بعلاوه کروز کنترل عرضه بشه! ( مخصوصا سانروف و سیستم تهویه اتومات که در نسخه های وارداتی بود!)

  13. من سری اول اتومات این خودرو رو سه سالی داشتم که سه ایراد داره، اول صدای زیاد موتور، دوم شتاب ضعیف، و سوم ارتفاع کم کف خودرو نسبت به جاده….
    از این سه اشکال که به نظر قابل حل شدن توسط کمپانی میاد، بگذریم ماشین منسبی برا خانواده و حتی داخل شهر هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا