هوا-فضا

احتمال بازگشت کنکورد در سال ۲۰۱۹ + دانستی‌هایی درمورد این هواپیما

کنکورد که تحت مالکیت بریتیش ایرویز و ایر فرانس قرار دارد، در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد اما گروهی از دوستداران کنکورد می‌خواهند که در سال ۲۰۱۹ این هواپیما را به آسمان‌ها بازگردانند. پیش از این افرادی سعی کردند که این دو مالک را راضی به فروش هواپیماهای مافوق صوت‌شان کنند که هربار با مقاومت این دو شرکت مواجه شده‌اند. اما کلاب کنکورد با سرمایه‌گذاری گسترده قصد دارد که حیات دوباره‌ای به این هواپیمای محبوب بازگرداند. هرچند هنوز این اتفاق قطعی نیست، اما به هرحال بازگشت این هواپیما می‌تواند برای دوستداران آن خبر خوبی باشد. درمورد این هواپیمای فراصوت دانستی‌های جالبی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کنکورد می‌تواند در ارتفاع بالاتری به نسبت اف ۱۶ پرواز کند

این هواپیما علاوه براینکه تجربه هیجان‌انگیز سفری با سرعت مافوق صوت را به سرنشینانش هدیه می‌داد، آن‌ها را تا ارتفاع ۱۷.۷ کیلومتری نیز می‌توانست بالا ببرد. در این ارتفاع تا حدودی می‌توان انحنای زمین و تاریکی فضا را مشاهده کرد. اما در چنین ارتفاعی که بعضی‌ از جت‌های نظامی مانند اف ۱۶ نمی‌توانند در آن پرواز کنند، تشعشعات خورشید به حد خطرناک خود می‌رسند که برای سلامتی انسان می‌تواند مضر باشد. به همین سبب در هر کنکورد یک تشعشع سنج تعبیه شده بود که خلبان بتواند در صورت لزوم ارتفاع هواپیما را برای کمتر کردن سطح تشعشات کاهش دهد.

کنکورد زمانی در خطوط هوایی سنگاپور نیز فعالیت می‌کرد

در ابتدای سال ۱۹۷۷، بریتیش ایرویز و سنگاپور ایرلاینز مشترکا خط پروازی لندن- بحرین- سنگاپور را برای کنکورد ایجاد کردند. در طول هفته سه بار این پرواز انجام می‌شد که مدت زمان آن نیز حتی با وجود یک توقف در بین راه، به میزان شگفت انگیز ۹ ساعت می‌رسید. اما پس از چند پرواز، دولت مالزی نسبت به صدای بسیار زیاد کنکورد که سبب ناراحتی بخشی از مردم شده بود، اعتراض کرد و سبب قطع این پروازها شد. حتی در عربستان صعودی نیز گفته می‌شد صدای شکستن دیوار صوتی در بیابان‌های این کشور از چرای شترها جلوگیری می‌کرد و آن‌ها اجازه نمی‌دادند که در آسمان عربستان کنکورد با سرعت فراصوت پرواز کند.

هرچند مدتی بعد بریتیش ایرویز مسیر جدیدی را برای کنکوردها درنظر گرفت به طوری که مالزی را دور می‌زد، اما پس از دوسال به علت شلوغی زیاد پروازها در سنگاپور و غیراقتصادی بودن پرواز کنکورد، این خط کنار گذاشته شد.

سرو غذاهای لوکس در یک پرواز رویایی

با اینکه با توجه به سرعت بسیار زیاد کنکورد، سرنشینان مدت چندان زیادی را در هواپیما سپری نمی‌کردند، اما آن‌ها در همین مدت کوتاه با غذاهای ویژه‌ای پذیرایی می‌شدند. در منوی غذایی بریتیش ایرویز مواردی مانند گوشت راسته گاو، خاویار، لابستر و سالاد پنیر نخل با تزیین پنیرهای فرانسوی وجود داشت. دور از انتظار نبود که انوع نوشیدنی‌ها نیز در این پرواز‌ها برای مسافران سرو می‌شد.

محدودیت سرعت کنکورد به علت دمای بدنه آن بوده نه قدرت موتورها

سرعت تیک آف این هواپیما ۴۰۲ کیلومتر در ساعت و بیش‌ترین سرعت آن نیز ۲۱۷۳ کیلومتر در ساعت ( چیزی حدود دو برابر سرعت صوت) است. هرچند موتورهای پرقدرت رولزرویس بر روی کاغذ می‌توانستند کنکورد را به سرعت‌های بیش‌تری نیز برسانند، اما گرمای بسیار زیادی که بر اثر حرکت در هوا به وجود می‌آید، مانع از این اتفاق می‌شود. با سرعت دو برابر سرعت صوت، بدنه آلومینیومی در حدی گرم میگردد که تا حدودی حالت جامد آن از بین می‌رود و نرم می‌شود. طی هر پرواز تمام قسمت‌های بدنه حتی شیشه پنجره‌ها نیز گرم می‌شدند. علت اینکه کنکوردها با رنگ سفید مخصوصی پوشیده می‌شدند نیز این بوده است که گرمای تولید شده را بهتر بازتاب کنند.

  • پایان داستان کنکورد با یک تراژدی

در ۲۵ جولای سال ۲۰۰۰ یک حادثه موجب شد که کنکورد به روزهای پایان حیاتش برسد. یک قطعه تیتانیومی که از یک هواپیمای چارتر بر روی باند فرودگاه افتاده بود، سبب پاره شدن یکی از چرخ‌های کنکورد می‌شود. با ترکیدن تایر، یک قطعه از آن با سرعت بسیار زیادی به زیر باله هواپیما برخورد می‌کند که از بد ماجرا این قطعه سبب انفجار یکی از مخزن‌های سوخت می‌شود.

در این هنگام نیز دیگر سرعت هواپیما به حدی رسیده بوده که امکان جلوگیری از تیک آف نیز وجود نداشته است. پس از آن به دلیل افزایش شعله‌های آتش بر روی باله، یکی از موتورها از کار می‌افتد. هرچند پس از مدتی این موتور دوباره به کار می‌افتد اما همین موضوع بهم خوردن تعادل هواپیما را در پی دارد. در نهایت نیز این کنکورد به ساختمان یک هتل برخورد می‌کند. در اثر این حادثه تلخ، تمام ۱۰۹ سرنشنین کنکورد به همراه ۴ نفر از خدمه هتل کشته می‌شوند.

 

پایان کنکورد

 

بلافاصله پس از این اتفاق، تمامی کنکوردها برای بررسی موضوع و رفع نقص احتمالی زمین‌گیر می‌شوند. بیش‌ از یک سال نیز طول می‌کشد که پروازهای کنکوردها دوباره از سر گرفته شوند. اما وقوع حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، افت سفرهای هوایی را به همراه دارد و اطمینان مردم نسبت به پروازها از بین می‌رود. پروازهای کنکورد نیز پس از مدتی مسافران خود را از دست می‌دهد؛ به طوری که در بیش‌تر آن‌ها کمتر از نیمی از ظرفیت هواپیما به فروش می‌رفته است. در نهایت در اکتبر ۲۰۰۳ اعلام گردید که به دلیل هزینه‌های بالای کنکورد، این هواپیما بازنشسته می‌شود و به موزه‌های هوایی خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا