اخباراخبار خارجی

لطف ترامپ به خودروسازان آلمانی

بنا بر اخبار منتشر شده ، دو تن از بزرگترین حامیان دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، به دنبال جلب نظر خودروسازان آلمانی مطرح ، مرسدس بنز و بی ام و ، و خریداران ثروتمند چینی هستند تا چین را وادار به بازی عادلانه در تجارت نمایند. این دو تن اخیرا به چین سفر کرده اند.

 

کاهش تعرفه ی واردات خودرو در چین

روز سه شنبه دولت چین اعلام کرد که قصد دارد تعرفه ی خودروهای وارداتی را از 25 درصد به 15 درصد کاهش دهد. این خبر ، یک اتفاق مهم برای خودروسازان خارجی بود ، اما نه برای خودروسازان مطرح آمریکایی ، چرا که فورد و جنرال موتورز مدتهاست که سایت های تولیدی خود را در چین تاسیس کرده اند و به تولید مشغول اند. از بین خودروسازان مطرح آمریکایی ، تنها تسلا می تواند از این مزیت بهره مند شود.

 

خودروسازان آلمانی و ژاپنی ، فعال ترین ها در بازار چین

بر اساس تحلیل اخیر بلومبرگ ، بی ام و ، تویوتا ، گروه دایملر و گروه فولکس واگن بیشترین فروشندگان خودروی خارجی در بازار چین هستند ، اما فروش 250 هزار خودرو در بازار چین ، رقم بالایی محسوب نمی شود. این خودروهای وارداتی اغلب شامل سدان های سایز بزرگ  و SUV  ها هستند که از بالاترین تکنولوژی ها برخوردارند و در نتیجه قیمت های بالایی دارند.

بنابراین این رویداد ، تصمیم خوبی برای خودروسازان آلمانی و ژاپنی است که به بازار چین علاقه دارند. برآورد می شود که این کاهش تعرفه ها می تواند موجب افزایش سود ناشی از فروش بی ام و تا سیزده درصد شود. این افزایش در مورد گروه دایملر (مرسدس بنز ) شش درصد برآورده شده است.

 

افزایش تولید با هدف بازار چین

با این حال شرایط برای خودروسازان آلمانی چندان راحت نخواهد بود ، چرا که اکنون خریداران ثروتمند چینی انتظار معاملات بهتر و منصفانه تر در زمینه ی خرید خودرو را دارند. با وجود تعرفه ی پانزده درصدی جدید ، بعید است که خودروسازان افزایش تولید خود را در نواحی اروپا یا آمریکای شمالی اعمال کنند و افزایش تولید با هدف بازار چین محتمل ترین گزینه ی خودروسازان آلمانی و ژاپنی است.

 

 

تولید همزمان با واردات

نتیجه ی اعمال این قانون برای خودروسازان خارجی قطعا خوب خواهد بود ، اما مزایای آن به حدی نیست که خودروسازان را از فعالیت در طرح های مشترک با شرکت های چینی منصرف کند. در مورد خودروهای تولید انبوه که به سرمایه گذاری های عظیم نیاز دارند ، خودروسازان خارجی هنوز هم علاقمند هستند تا با ایجاد سایت های خودرو در خاک چین و همکاری با شرکای چینی ، استراتژی های خود را پیش ببرند.

 

انتقادات ترامپ به خودروسازان آلمانی

ترامپ اخیرا از صنعت خودروسازی آلمان انتقادات بسیاری کرده است. او معتقد است که قوانین تجاری منصفانه نیستند. او اعتقاد دارد که خودروسازان اروپایی در درجه ی اول باید به بازار ایالات متحده اهمیت دهند و سپس به بازارهای سایر مناطق بپردازند. گزارش ها نشان می دهد که خودروسازان آلمانی سالانه بخش اعظمی از تولید خودروی خود در خاک آمریکا که بالغ بر  هزاران دستگاه می شود را به چین صادر می کنند.

به این ترتیب کاهش عوارض واردات خودرو در چین برای کارگران آمریکایی خبر خوبی محسوب می شود. کاهش عوارض واردات خودروی چین به معنی امنیت شغلی بیشتر برای کارگرانی است که در این کارخانه ها مشغول به کار هستند. با این وجود فشار های ترامپ از سوی خودروسازان آلمانی برای فعالیت بیشتر در بازار آمریکا نادیده گرفته خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا