اروپاییاسلایدرفرانسویکلاسیک

سیتروئن DS، ترکیب زیبایی و مهندسی از نوع فرانسوی

سیتروئن DS ، برترین محصول قرن بیستم

در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 1955 بود که سیتروئن از خودروی سیتروئن DS رونمایی کرد. خودرویی که بعد ها به یکی از به یاد ماندنی ترین خودروهای تاریخ بدل شد و نام امروزه ی برند لوکس شرکت پژو سیتروئن یعنی DS بر مبنای آن مدل گذاشته شده است.

 

 

بدنه ی فضایی و طراحی پست مدرن

طبق گزارشاتی که در سال های بعد از روند توسعه ی این خودرو منتشر شد ، روند طراحی و توسعه ی سیتروئن DS توسط فلامینو برتونی و آندره لوفبر در طی هجده سال و به طور مخفیانه صورت گرفت و در آن سالها به آن خودرویی با بدنه ی فضایی و طراحی پست مدرن می گفتند.

 

 

فلامینو برتونی و آندره لوفبر که بودند؟

فلامینو برتونی ، مجسمه ساز و یکی از تاثیر گذار ترین طراحان صنعتی اروپا در قرن بیستم بود. هنر این طراح با مهندسی فوق العاده ی آندره لوفبر که متخصص در ساخت هواپیما بود ترکیب شد و نتیجه ی آن سیستم فنربندی هیدرولیکی برای این خودرو بود که هنوز هم یکی از شاهکارهای مهندسی خودرو محسوب می شود.

 

فلامینو برتونی

 

 

آندره لوفبر

 

مدرن ، حتی برای امروز

در این خودرو تجهیزات و امکاناتی به کار رفته است که حتی برای امروز می تواند مشتری را هیجان زده کند . سیستم کامل تعلیق هیدروپنوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع ، کلاچ نیمه اتوماتیک و ترمز های دیسکی باعث شدند تا در همان دقایق اولیه ی نمایش این خودرو در نمایشگاه پاریس سال 1955 ، در مدت زمان پانزده دقیقه 743 سفارش خرید برای این خودرو ثبت شود و تا پایان نمایشگاه ، این رقم به دوازده هزار دستگاه برسد.

 

 

مدل ها و قوای فنی

این خودرو ابتدا در همان مدل DS ارایه می شد ، اما پس از مدتی به دلیل تمایل شدید خریداران به این مدل ، سیتروئن اقدام به عرضه ی مدل ارزان قیمت تر ID کرد که در بدنه با سیتروئن DS مشترک بود ، اما پیشرانه ی ضعیف تری داشت و تزیینات درون کابین نیز ساده تر بودند.

این مدل ها با چهار نوع موتور 1911 ، 1985 ، 2175 و 2347 سی سی عرضه می شدند و خریدار می توانست این خودرو را در سگمنت سدان ، استیشن و کوپه کابریو خریداری کند که مدل های کابریو توسط اتاق سازی معروف آن سالها به نام هنری شاپرون تولید می شدند.

 

 

افتخارات

 

انتخاب به عنوان بهترین ساخته ی دست بشر در قرن بیستم

 

موسسه ی انگلیسی FX International Design Award هر ساله جوایزی را به بهترین طراحی ها و محصولات برتر تولیدی جهان اعطا می کند. در اواخر قرن بیستم این موسسه مراسمی را برای انتخاب بهترین ساخته ی دست بشر در این قرن ترتیب داد . تولیدات این لیست هر کدام به نحوی نحوه ی زندگی و مسیر آینده ی بشر را تغییر داده بودند. کاندیدهای برتر عبارت بودند از بویینگ 747 ، کامپیوتر اپل مکینتاش ، ترانزیستور ، ماه نشین لونار که انسان را به سطح ماه رساند ، خودکار بیک ، سیتروئن DS و چند محصول دیگر . در اعلام نتیجه ی نهایی ، سیتروئن DS توانست عنوان محصول قرن را از آن خود کند.

 

 

یکی از پنج خودروی برتر ساخته شده در قرن بیستم

 

در سال 1996 موسسه ی Global Automotive Election Foundation بیست و پنج خودرو را به عنوان خودروهای قرن معرفی نمود و پس از آن پنج خودروی برتر این لیست را اعلام نمود. بنابر اعلام هیات داوران و پس از انجام چندین نظر سنجی مختلف ، سیتروئن DS ، فورد مدل T ، موریس مینی ، فولکس واگن بیتل و پورشه 911 به عنوان پنج خودروی برتر جهان در قرن بیستم اعلام شدند.

 

 

انتخاب به عنوان زیباترین خودروی تمام دوران ها

 

در مسابقه ی انتخاب زیباترین خودروی ساخته شده در طول تاریخ که توسط مجله ی Classic & Sport Car اجرا گردید و داوران مطرحی نیز در آن شرکت کرده بودند ، سیتروئن دی اس توانست لقب زیباترین خودروی ساخته شده در طول تاریخ را کسب کند.

 

 

نجات جان ژنرال دوگل

 

سیتروئن DS به عنوان یک خودروی تشریفانی توسط دولت فرانسه مورد استفاده قرار می گرفت و این در حالی بود که این خودرو ضد گلوله نبود. در ماه آگوست سال 1962 ، شارل دوگل رییس جمهور فرانسه ، استقلال الجزایر را پس از دوره ای نا آرامی اعلام کرد. این کشور تا آن زمان مستعمره ی فرانسه بود.

اعلام این خبر موجب خشم گروه های تندروی فرانسوی نظیر گروه شبه نظامی OAS شد که تمایل به تسلط فرانسه بر الجزایر داشتند. این گروه تندرو تصمیم به ترور شارل دوگل گرفتند.

 

 

حمله ی تروریستی

 

در روز بیست و دوم آگوست ، هنگامی که شارل دوگل و همسرش از کاخ الیزه عازم فرودگاه اورلی بودند ، این گروه با نیرویی بالغ بر دوازده نفر به گروه اسکورت ریاست جمهوری فرانسه با مسلسل حمله کردند .

در طی این اقدام تروریستی ، دو پلیس موتور سوار کشته شدند و شیشه های سیتروئن DS شارل دوگل شکسته شد و دو لاستیک آن پنچر گردید. اما این پنچری ها نتوانست DS را از کار بیندازد و به خاطر وجود سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک ، خودرو در حالت تراز و کنترل قرار گرفت و راننده موفق شد تا با حداکثر سرعت از مهلکه فرار کند.

 

نقاط تیر خورده در اتومبیل شارل دوگل و لاستیکهای پنچر آن پس از ترور نافرجام

سیتروئن فرانسوی ماند

 

نقش سیتروئن DS در این حادثه موجب شد که ژنرال دوگل علاقه ی شدیدی به این خودرو پیدا کند. وی آنقدر عاشق DS شده بود که دیگر سوار خودروی دیگری نمی شد و هنگامی که گروه فیات تصمیم به خرید سیتروئن در سال 1969 گرفت ، او سهم ایتالیایی ها را به 15 درصد محدود کرد تا سیتروئن هم چنان فرانسوی باقی بماند.

 

 

بازسازی سیتروئن DS ، چند دهه بعد

 

علاقه ی فرانسوی ها به این مدل رویایی وصف ناپذیر بود و چند دهه بعد ، تصمیم گرفت باز هم با اختراع یک خودروی لوکس فضایی توجهات را به خودش جلب کند. در بهار سال 1999 و در جریان نمایشگاه خودروی ژنو این خودروساز فرانسوی از مدل C6 رونمایی کرد که به آن لقب قالیچه ی پرنده ی فرانسوی دادند. این مدل ، پرچم دار سبد محصولات سیتروئن بود که در عین سادگی ، چهره ای نافذ و ترکیبی کاملا متفاوت از هر سدان دیگری داشت.

 

 

سیتروئن های جلوتر از زمان

 

فضای کابین و بدنه ی این خودرو نیز لوکس بود و امکانات جالبی همانند هد آپ دیسپلی ، هشدار انحراف از مسیر ، کمک های تنظیم شونده و بالچه ی الکتریکی قابل تنظیم عقب بر روی این خودرو نصب شده بودند که امروزه در خودروهای لوکس قرار دارند.

 

 

پیشرانه و قوای فنی

 

در زمینه ی قوای فنی نیز این خودرو می توانست به یک موتور شش سیلندر وی شکل بنزینی به حجم سه لیتر و قدرت 211 اسب بخار یا دو پیشرانه ی دیزلی شش سیلندر و چهار سیلندر با قدرت های 204 و 170 اسب بخار مجهز شود و سیستم انتقال قدرت آن نیز شش سرعته ی خودکار یا دستی بود.

 

 

 شکست تلخ برای سیتروئن C6

 

با وجود نوآوری های فوق العاده ی صورت گرفته در سیتروئن C6 ، آمار فروش این خودرو نا امید کننده بود و در سال 2012 ، تولید این خودرو با فروش کلی 24 هزار دستگاه متوقف شد و از آن تاریخ نیز سیتروئن کمتر خودرویی در این سبک تولید کرده است. اندکی بعد نیز با تاسیس برند مستقل DS ، تولید خودروهای لوکس به این زیر مجموعه سپرده شد.

 

 

در انتها می توانید مشخصات فنی یک سیتروئن DS به حراج گذاشته شده را ببینید.

نام مدل: DS

مشخصات فنی:

موقعیت موتور: جلو

نوع رانندگی: محور جلو

جنس بدنه: فولاد

وزن: ۱۲۹۲.۷۳۸ کیلوگرم

سال‌های تولید:۱۹۷۵-۱۹۵۵

میانگین قیمت فروش:

  • به طور متوسط: 48,436$
  • حداقل: 5,040$
  • حداکثر: 200,183$

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا