ساخت یک راکت که بدنه خود را به جای سوخت می‌سوزاند

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | 1 نظر

ساخت یک راکت که بدنه خود را به جای سوخت می‌سوزاند

مهم‌ترین چالش درمورد راکت‌ها، چگونگی غلبه بر جاذبه زمین است. برای بلند کردن این وزن زیاد، راکت به نیروی پیش‌رانش زیادی نیاز دارد که از طریق سوزاندن حجم گسترده‌ای سوخت به دست می‌آید. این سوخت در مخازن بسیار گران و صد البته خطرناک فضاپیما‌ها نگهداری می‌شود.

پس از ورود شرکت‌های خصوصی مختلفی به صنعت هوافضا، مسابقه پرواز به فضا شکل تازه‌ای به خود گرفته است. اگرچه هنوز مشکل سوخت ما را از رسیدن به مسیرهای دورتر منع می‌کنند؛ اما چه می‌شود اگر که بتوان خود راکت را به جای سوخت سوزاند؟

راکت با موتور خود سوز

دو گروه دانشگاهی اروپایی مشغول کار بر روی موتور راکتی هستند که می‌تواند تغییر گسترده‌ای در این صنعت فضایی به وجود آورد. این دو دانشگاه در کشورهایی قرار گرفته‌اند که کمتر از آن‌‌ها درمورد سفرهای فضایی شنیده‌ایم. یکی دانشگاه Glasgow در اسکاتلند و دیگری Oles Honchar Dnipro که در اوکراین واقع است.

تیمی از مهندسان در این دو دانشگاه می‌خواهند مخزن سوخت معمولی را با یک بدنه پلاستیکی سوختی جایگزین کنند که در داخل این بدنه یک اکسیدگر قرار می‌گیرد.

با آغاز پرواز راکت، تکه‌های بدنه وارد محفظه احتراق می‌شوند و نیروی پیشرانش مورد نیاز راکت را تامین خواهد کرد. سرعت سوخته شدن بدنه قابل تغییر است و نیروی پیشرانش در کنترل خواهد بود.

راکت با موتور خود سوز

محققان نام این طرح را موتور اتوفاژ (خودخوار) گذاشته‌اند. این کلمه یونانی به فرایندی طبیعی اشاره می‌کند که در طی آن سلول اجزای بلا استفاده خود را تخریب می‌کند تا انرژی کافی برای تولید بخش‌های جدید حاصل شود.

با استفاده از چنین سیستمی دیگر نیازی به رها کردن قسمت‌های راکت در فضا نیست و می‌توان آن‌‌ها را سوزاند. اما چیزی که در این طرح مهم‌تر خواهد بود، توانایی مهندسان در تغییر دادن ابعاد راکت با توجه به وزن محموله آن است.

 

قدم بعدی

کار بر روی پیشبرد این ایده ادامه دارد و محققان تا به حال توانسته‌اند که یک راکت با این فناوری را به مدت ۶۰ ثانیه بسوزانند. قدم بعدی در پروژه دریافت بودجه‌های بیش‌تر برای تست‌کردن این موتور بر روی لانچر در محیطی بیرون از آزمایشگاه است.


1 دیدگاه

  1. حبیب | خرداد 17, 1397 | لینک نظر

    دانشمندان سایپا هم پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که زه پراید رو بردارند به نفع شرکت است ؟؟؟!!!!!!!!