دایملر باید صدهاهزار خودروی بنز خود را برای تعمیر فرا بخواند

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

دایملر باید صدهاهزار خودروی بنز خود را برای تعمیر فرا بخواند

دولت آلمان دستور بازگرداندن “فوری” ۲۳۸ هزار دستگاه خودروی دایملر بنز در سطح آلمان را برای تعمیر صادر خواهد کرد. علت آن “سیستم غیرمجاز خاموش کردن موتور” است. این ایراد فنی ۷۷۴ هزار خودرو در سطح اروپا را در بر می‌گیرد.

 

آندره‌آس شویر، وزیر حمل و نقل آلمان، پس از دیدار با دیتر سِچه، مدیرعامل دایملر بنز، گفت که در سطح اروپا باید ۷۷۴ هزار دستگاه خودروی گازوئیلی بنز به کارگاه‌ها بازگردانده شوند.

در کنار مدل بنز ترانسپورت Vito قرار است مدل‌های C-Klasse و خودروی صحرایی GLC نیز به کارگاه‌های بنز بازگردانده شوند. دایملر بنز گفته است با اداره فدرال امور وسائل نقلیه همکاری می‌کند و در اسرع وقت ایراد در سیستم‌های مورد نظر را رفع خواهد کرد.

اداره فدرال امور خودرو اعلام کرده است که علت فراخواندن این خودروها یک سیستم غیرمجاز خاموش کردن موتور به هنگام تصفیه‌ی گازهای زاید خروجی است. این نهاد نظارتی در حال بررسی دیگر مدل‌های خودروی بنز است.

حال دایملر بنز که تاکنون به عنوان شرکت خودروسازی ممتاز و نمونه آلمان شهرت داشته، نیز باید همانند فولکس واگن و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن توضیح دهد که چرا موتورهای گازوئیلی گوناگون آن، پاکیزگی لازم منطبق با مقررات را ندارند.

این معضل دایملر بنز تا اندازه‌ای جدی بوده که مدیرعامل آن بایستی برای دومین بار با وزیر حمل و نقل آلمان دیدار کند. مسئله این پرسش بدون پاسخ بوده است که سیستم نرم‌افزاری که نصب شده است، شامل چه تعداد خودرو می‌شود.

دایملر بنز تاکنون تأکید داشته که نرم‌افزار نصب شده غیرمجاز نبوده است و قصد داشته در برابر دستور دولت آلمان در مورد فراخواندن مدل “ویتو” به دادگاه شکایت ببرد.

 

دیتر سچه، مدیرعامل دایملر بنز

 

نگرانی کارکنان دایملر بنز

مدیرعامل دایملر بنز در آغاز به کارکنان خود اطمینان داده بود که این شرکت عاری از هر گونه حقه‌بازی است. کارکنان به این سخن او اعتماد کرده بودند.

حال وولفگانگ نیکه، رئیس شورای کارکنان بنز می‌گوید که کارکنان بنز نگران این مسئله هستند که موضوع گازهای زاید می‌تواند باعث طرح مسائل دیگر نیز بشود. در اجلاس عمومی کارکنان دایملر بنز که قرار است هفته آینده برگزار شود، کارکنان بنز انتظار دارند نگرانی‌ها رفع و به پرسش‌های آنها پاسخ قانع‌کننده داده شود.

کلاوس مولر، رئیس کانون مصرف‌کنندگان، درباره رسوایی سیستم گازهای زاید خودروها می‌گوید، نباید این گونه باشد که شرکت‌های خودروسازی تا زمانی که “عملیات کارآگاهانه” مشکلات فنی آنها را افشا نکرده‌اند، سکوت اختیار کنند.

از نظر این نماینده مصرف‌کنندگان، این رویکرد شرکت‌های خودروسازی از یک سو در میان مشتریان آنها بی‌اعتمادی ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نگران از دست دادن ارزش خودروهای خود هستند. او می‌گوید، دایملر بنز باید تضمین دهد که پس از نصب نرم‌افزار جدید خسارت دیگری به خودرو وارد نخواهد شد.


بدون دیدگاه