اختصاصی دنده 6اسلایدرنگاه

آشفته بازار خودرو در نتیجه واردات شبانه ، گرانی بی حساب و کتاب ، احتکار و تحریم

آشفتگی بازار خودرو ی ایران مساله ای نیست که این روز ها بر کسی پوشیده باشد و در این چند وقت اخیر تقریبا تمامی سایت ها و خبرگزاری های داخلی و خارجی به آن پرداخته اند. در دوران تحریم های پیشین ، ایران بدترین شرایط صنعت و بازار خودرو را در دوره ی بعد از انقلاب سپری کرد و شاهد دو یا سه برابر شدن قیمت ها در زمانی کوتاه و کاهش میزان تولید به یک سوم نسبت به مدت مشابه پیش از تحریم بودیم. امری که می تواند علاوه بر کاهش فروش خودرو و فرسودگی ناوگان حمل و نقل ، موجب بیکاری افراد بسیاری شود که در صنعت و بازار خودرو فعال هستند، چرا که صنعت و بازار خودرو ایران جمعیت بسیاری از شاغلان کشور را به خود اختصاص می دهد.

 

 

آشفته بازار خودرو ، قسمت اول ، واردات شبانه

چندی پیش اخباری مربوط به واردات شبانه شش هزار پورشه و مازراتی از گمرک منتشر شد. در یکی از نخستین واکنش ها نسبت به این خبر ، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت : ” واردات شبانه شش هزار پورشه و مازراتی کذب بود و خروجی این تعداد خودرو از گمرک جز محالات است ” . در ادامه او بیان کرد که در شرایط فعلی هیچ یک از خودروهای لوکس وارد کشور نمی شود و این اخبار را شایعاتی به منظور تخریب وارد کنندگان خودرو دانست.

 

 

با گشت و گذاری در موتورهای جستجوی خودرو یا نمایشگاه های سطح شهر ، به راحتی می شود انبوه پورشه ماکان های مدل 2018 را که برای فروش گذاشته شده اند را دید. لازم است بدانید پورشه ماکان در ایالات متحده برچسب قیمتی 51781 دلاری دارد  و در امارات متحده عربی نیز با قیمتی در حدود 196500تا 408500 درهم به فروش می رسد.

 

 

نگاهی به چند آگهی :

پورشه ماکان های زیادی وارد کشور شده اند و تعدد بیشتری نسبت به سایر خودروهای لوکس وارد شده به کشور دارند.

پورشه ماکان 2018 ، سفید ، صفر کیلومتر ، قیمت یک میلیارد و ششصد میلیون تومان ، این خودرو در یکی از نمایشگاه های سطح شهر تهران برای فروش گذاشته شده است.

 

 

در موردی دیگر و در نمایشگاهی دیگر در تهران ، خریدار می تواند پورشه ماکان را پیش پرداخت 620 میلیون تومانی و اقساط 102 میلیون تومانی تهیه نماید. نظارت هم طبیعتا از ابتدا وجود نداشته است.

 

بی ام و های سری هفت نیز در تعدادی کمتر آگهی شده اند ، نگاهی به چند آگهی بیندازیم :

بی ام و سری هفت ، 730Li ، 2018 ، سفید ، قیمت دو میلیارد تومان ، این خودرو در یک نمایشگاه در سطح شهر تهران قابل خریداری است.

 

 

بی ام و سری هفت ، 730Li ، 2018 ، مشکی ، قیمت یک میلیارد و نهصد میلیون تومان ، این خودرو نیز در نمایشگاه دیگری در سطح شهر تهران قابل خریداری است.

 

 

این موارد به راحتی نشان می دهند که تنها قوانین برای دور کردن دست خریداران از خودروهای معمول وارداتی بود که پیش از این قیمتی بین صد تا دویست میلیون تومان داشتند و افرادی از اقشار متوسط می توانستند در صورت پس انداز چندین و چند ساله و با کمک وام و شرایط خرید اقساطی و هزاران اما و اگر دیگر ، بالاخره طعم یک خودروی مدرن و استاندارد در سطح جهانی را بچشند.

 

آشفته بازار خودرو ، قسمت دوم ، گرانی بی حساب و کتاب

گرانی خودروهای وارداتی در نتیجه ی تصمیمات نسنجیده ی وزارت صنعت از چندین ماه پیش رخ داد و خودروهای مونتاژ داخل نیز هر بار به بهانه های مختلف نظیر جهش قیمت ارز دستخوش افزایش قیمت می شدند. جالب ترین بخش این گرانی آن است که پس از انتشار خبر لغو قرارداد هر خودروساز با طرف ایرانی ، قیمت این خودرو به طور کاملا عجیبی دچار جهش می شود ، حال آن که اگر بخواهیم منطقی باشیم ، باید قیمت این خودروها کاهش یابد چرا که از این پس مشکل تامین قطعات یدکی در مورد آن ها وجود خواهد داشت.

 

 

پژو 2008 ، باز هم حاشیه ساز

بارز ترین مصداق این گفته ، پژو 2008 است که اکنون قیمتی در حدود دویست میلیون تومان در بازار آزاد را دارد. در صورتی که همه می دانند خودروهای فرانسوی معمولا به دلیل پیچیدگی ساخت مشهور هستند و امروزه حتی قابلیت تعمیر زانتیایی که یک دهه از توقف تولید آن می گذرد وجود ندارد و دیگر خودروهای فرانسوی نظیر پژو 407 و سیتروئن C5 نیز پس از شکست در بازار ، اکنون با مشکل خدمات و قطعات دست و پنجه نرم می کنند. این مساله در مورد برند های کره ای و ژاپنی نیز به شیوه ای دیگر تکرار شده و در بخش های پایین تر بازار نیز ، رنو ساندرو دچار این معضل شده است. به دلیل قیمت مناسب تر و محبوب تر بودن این خودرو ، در مطلبی دیگر به رنو ساندرو پرداخته ایم.

پیشنهاد مطالعه :آینده ی تاریک رنو ساندرو

طبیعتا وزارت صنعت نیز درگیر وضع قوانین سخت گیرانه تر برای گرانی بیشتر است و از مسکوت ماندن لایحه ی ساماندهی بازار خودرو که قرار است به بهبود اوضاع منجر شود ، جلوگیری می کند.

 

آشفته بازار خودرو ، قسمت سوم ، احتکار و تحریم

تحریم ها در صنعت خودروسازی موضوع جدیدی نیستند وپیش تر تجربه ی آن ها را داشته ایم. تحریم ها در دوره ی گذشته نشان دادند که کارخانجات داخلی حتی قادر نیستند خودروهایی که سالهاست روی خط مونتاژ قرار دارند را بدون کمک خارجی تولید کنند و پس از تحریم های سال 91 شاهد بودیم که تا مدت ها خودروهای داخلی به بازار عرضه نمی شدند و پس از آن نیز ، به لطف استفاده از قطعات و قالب های چینی و هندی این محصولات روانه ی بازار شدند. روندی که تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.

از سوی دیگر احتکار خودروها توسط خودروسازان دولتی ، به علت افزایش قیمت در ماه های اخیر بسیار خبرساز شده و شاهد طرح این موضوع در صحن علنی مجلس بودیم. به اعتقاد بسیاری ، خودروهای داخلی حتی با همین قیمت های فعلی نیز ارزش خرید ندارند و گران تر کردن خودروها ، به تحریم خرید از سوی مردم می انجامد که اکنون زمزمه های آن در فضای مجازی شنیده می شود.

 

 

آشفته بازار خودرو ، سخن پایانی

گمان نمیکنم کسی باشد که این موضوع را نداند ، ولی خودرو در اکثر جهان ، یک کالای مصرفی است و با فروش اقساطی و سود کم ، خرید خودرو کاملا به موضوعی پیش پا افتاده تبدیل شده ، حال آن که در ایران روز به روز خرید خودرو برای اقشار کم در آمد و متوسط سخت تر می شود و گرانی بیش از حد نیز منجر به کاهش تولید و ضرر ده شدن شرکت های خودروسازی می شود.

 

 

دولت نیز برای اینکه از بیکاری کارکنان صنعت خودرو و افزایش نا رضایتی ها جلوگیری کند ، اقدام به تزریق پول حاصل از فروش نفت به این شرکت ها می کند که به نوبه ی خود افزایش تورم را در پی خواهد داشت. شرایطی که به نفع هیچ کدام از طرفین این قضیه نیست. گفتنی است تا وقتیی قانون گذاری دقیق و منطقی ، نظارت سختگیرانه و کنترل معقول بر بازار و صنعت خودرو وجود نداشته باشد ، این شرایط تغییری نخواهد کرد. امری که در حال حاضر ، محال به نظر می رسد.

 

 

 

11 دیدگاه

  1. باید جلوی دلال بازی و احتکار و گرونی ایستاد
    تنها راهش نخریدنه
    زورمون که ب خودمون میرسه
    چند وقت پیاده بریم
    از تاکسی و مترو و موتور استفاده کنیم
    اگه ماشین داریم ماشین قدیمی خودمونو سوار شیم
    تنها راه شکست تورم همینه . والا با نون پنیر هم شکم آدم سیر میشه نیازی ب چلوکباب نیست
    یه کم همت و غیرت میخواد

    1. آقا سعید
      اگر ما میتونستیم این کارهایی که شما گفتید را انجام بدیم که اسممون ایرانی نبود. ما از نژاد آریایی ها هستیم، ما از دل شاهنامه بیرون آمده ایم، ما پیرو رستم و سهراب افسانه ای و تخیلی هستیم، ما برترین نژاد دنیاییم، ما ایرانی هستیم! خداوند ایرانیها را برای شاد کردن دلِ سایر مخلوقاتش آفریده. ما آفریده شدیم تا مضحکۀ خاص و عام باشیم. ما تغییر نمیکنیم و به شدت در برابر تغییر کردن مقاومت میکنیم!

    2. ایشالله هر چ زودتر دست ظالم و گرونفروش ب حق علی قطع بشه
      خونمونو کردن توی شیشه
      هر چی میدویم بازم عقبیم
      خودمون ب خودمون ظلم میکنیم
      آخه کسیکه گرون میفروشه خودشم باید یه چیز دیگه رو گرون بخره چرا نمیفهمن چرا بی دین شدن

  2. مشکل ما ایرانیا اینه که خیلی با اخلاص می‌نشینیم و دعا میکنیم خدایا این گرونیا بره جاش ارزونی بیاد پرایدم بره جاش لندکروزر بیاد خونه 20 متریم بره جاش ویلا بیاد یخچال خالی بره جاش ساید بای ساید پره وسیله بیاد و … اما دریغ از یه همت والا نخریدن آدمو نمیکشه ما خودمون قبول داریم این شرکتهای خودروسازی ظلم میکنن اما بازم میخریم اونایم که نمیخرن اکثرا پولشو ندارن و الا اونام شناگرهای ماهری هستن یا میشن بیخودی خودمونو زحمت ندیم تا سطح فکر جامعه تغییر نکنه اینام ظلم میکنن و ما هم در ظلم کردن آنها شریکیم …

  3. بازی صبح امروز ایرانخودرو را دیدین دوباره دروغ و دوباره فساد از صبح ۱۰۰ بار خواستم ثبت نام کنم نشده وقتی هم رفتم نمایندگی دیدم همه اشناهوشون از قبل ثبت نام کرده بودن شوی جدیدی بود
    فقط باید امام زمان بیاد

  4. با ان شاله و ماشاله و نفرین این بیاد و اون بیاد کاری از پیش نمیره
    دولت خودش مصوب تمام این گرانی ها واردات غیر منطقی
    و جلوگیری از واردات ؛قاونون های من درآوردی و بنفع یک عده مشخص و بضررر جامعه
    تک خوری و سود بالا
    سیری ناپذیری و همه اینهاست
    قیمت ها هم پایین نمیاد
    نه با نخریدن نه با کمپین نه دعا و نفرین

  5. دولت با بستن ثبت سفارش به بهانه تنظیم قوانین جدید واردات و یک گوشه نشستن و نظاره کردن به افزایش تدزیجی قیمت ها و منتظر بودن تا ببینن کشش بازار در چه حدیه و بعدش با وضع قوانینی که قیمت ها رو بالاتر برد بزرگترین خیانت را به مردم کرد

  6. ایا کشور ما فقط اشفته بازار خودرو را دارد!؟افزایش بی رویه قیمت دلار و سکه و مسکن و…
    نتیجه نبود قانون و مدیران کاربلد و عدم دلسوزی در اداره کشور است!!

  7. اخه چطور میشه ۸۰میلیون نفر اسیر دست چند خانواده رانت خوار وارد کننده شدیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا