پیامد جدید برکسیت ؛ تقویت احتمال خروج بی ام و و ایرباس از بریتانیا

یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷

پیامد جدید برکسیت ؛ تقویت احتمال خروج  بی ام و  و  ایرباس از بریتانیا

شرکت خودروسازی «بی ام و» روز شنبه از روند کند مذاکرات دولت بریتانیا با اتحادیه اروپا در مورد برکسیت ابراز نگرانی کرد.

بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تعیین روابط آینده دو طرف پس از برکسیت در حال مذاکره با یکدیگر هستند. مهلت این مذاکرات روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ میلادی تعیین شده است.

یان رابرتسون، یکی از مسئولان شرکت آلمانی «بی ام و» از احتمال خروج این شرکت از بریتانیا سخن گفت. وی گفت: «اگر پاسخ های روشنی طی دو ماه آینده دریافت نکنیم به ناچار باید به یک طرح اضطراری روی بیاوریم.»

حدود هشت هزار نفر در بریتانیا در استخدام شرکت «بی ام و» هستند.

شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز علاوه بر شرکت «بی ام و» اخیرا از احتمال خروج از بریتانیا سخن گفته است. بنا به اعلام ایرباس اگر بریتانیا بدون دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج شود بیش از ۱۴ هزار شغل مرتبط با فعالیتهای ایرباس در بریتانیا حذف خواهند شد.

 

شرکت ایرباس تاکید کرده است که حتی در صورت دستیابی به توافق بر سر جزئیات رابطه تجاری آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا این شرکت قادر نیست در دوره انتقالی تعیین شده (پیش از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰) خود را با مقررات جدید تطبیق دهد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تاکنون ادامه حضور کشورش در اتحادیه گمرکی وابسته به اتحادیه اروپا را منتفی دانسته است. او در مقابل از «شراکت نزدیک و ویژه» کشورش با اتحادیه اروپا در زمینه فعالیتهای تجاری سخن می گوید. این در حالی است که جزئیات این همکاری و مشارکت بین لندن و بروکسل باید در جریان مذاکرات برکسیت مشخص شود.


بدون دیدگاه