بازگشت شورلت بلیزر بعد از ۱۴ سال

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

بازگشت شورلت بلیزر بعد از ۱۴ سال

شورلت پس از چهارده سال نسل جدیدی از مدل بلیزر را به بازار عرضه می‌کند. بلیزر جدید، ششمین مدلی است که به مجموعه شاسی‌بلندهای شورلت اضافه می‌شود تا این شرکت بتواند از رونق بازار شاسی‌بلندها بهره بیشتری ببرد.

بلیزر یکی از نام‌های با سابقه در صنعت خودروی آمریکا است. اولین مدل این ماشین در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه شد. هدف جنرال موتورز ساخت ماشینی جوان پسند و همه جا رو بود تا بتواند با فورد برونکو و جیپ چروکی رقابت کند. شورلت می‌گوید هشت میلیون دستگاه از نسل‌های مختلف این ماشین فروخته است. عرضه بلیزر در سال ۲۰۰۵ در آمریکا متوقف شد و این کارخانه در چند سال گذشته مدلی به نام تریل‌بلیزر را خارج از آمریکا می‌فروخت.

 

نسل جدید بلیزر چندان به این سابقه طولانی وفادار نمانده است و تنها در نام با مدل‌های پیشین خود مشترک است و البته همچنان به دنبال جلب مشتریان جوان‌تر است.

برخلاف قبل، بلیزر برای قابلیت‌های خارج از جاده ساخته نشده و در ظاهرش هیچ نشانه‌ای از نسل‌های قبلی این مدل دیده نمی‌شود. در عوض بدنه ماشین ترکیبی از روند‌ پرطرفداری است که این روزها در شاسی‌بلندهای موفق بازار دیده می‌شود -جلوپنجره بزرگ با چراغ‌های باریک، سقفی که از بدنه جدا به نظر می‌رسد و گذاشتن چراغ‌های جلو روی سپر. همه اینها قبلا امتحان خود را به رقبای ژاپنی و کره‌ای پس داده‌اند.

 

بلیزر یکی از نام‌های باسابقه در تاریخ خودروسازی آمریکا است

 

شورلت برای ظاهر این ماشین از مدل اسپرت خود، کامارو هم الهام گرفته است. برخلاف سنت همیشگی بلیزر، ماشین به جای شاسی وانت بر روی شاسی سواری ساخته شده است. بلیزر با دو موتور چهار و شش سیلندر عرضه می‌شود که ۱۹۳ و ۳۰۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. نیروی هر دو موتور از طریق جعبه‌دنده ۹ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

با وجود تهدید‌ دولت آمریکا برای محدود کردن واردات ماشین، جنرال موتورز قصد دارد بلیزر جدید را در کارخانه‌اش در مکزیک تولید کند. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود ارزان‌ترین مدل حدود سی‌هزار دلار و گران‌ترین مدل حدود ۴۵ هزار دلار باشد.

شورلت تنها کارخانه‌ای نیست که مدل‌های جدیدش را با نام‌های مشهور قدیمی به بازار عرضه می‌کند. فورد اعلام کرده در سال ۲۰۲۰ نسل جدیدی از شاسی‌بلند برونکو را به بازار عرضه خواهد کرد. برخلاف شورلت، فورد مدل جدید خود را با الهام از برونکوی مشهور دهه‌ شصت میلادی طراحی کرده است.


بدون دیدگاه