بررسی کیا سراتو کوپ SX مدل 2014 با موتور توربو

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲

بررسی کیا سراتو کوپ SX مدل 2014 با موتور توربو

شرکت کیا موتورز پس از ارائۀ مدل جدید سراتوی خویش ، همراه با استرس و اضطراب از انتقاد مفسران برای طراحی آن ، که منجر به بیرون آمدن با سربلندی از تست های مختلف فنی شد، تصمیم به ارائۀ مدل کوپۀ این خودرو گرفت و طبق رویۀ تولید مدل  پیشین کیا سراتوی کوپه (KIA CERATO KOUP) که در بخش جلو و گلگیرها ی جلو تغییراتی صورت نگرفته بود ، این کوپۀ جدید نیز از همان سنت پیشین پیروی نمود ، همچنین این شرکت اقدام برای تولید نوع هاچ بک این خودرو در تقابل با هیوندای ولستر (Hyundai Veloster) را نیز در برنامۀ تولید خود قرار داده است .

سراتوی کوپۀ مدل 2014 دارای دو مدل می باشد که مدل EX آن مجهز به موتور جدید 2.0 لیتری GDI و مدل SX آن به موتور 1.6 لیتری توربوی کیا موتور با تکنولوژی جدید مجهز می باشد که در اینجا قصد بر بررسی مدل SX (Kia Cerato Koup Turbo ) آن که دارای توان و عملکرد بهتری نسبت به نوع EX می باشد ، داریم .

این سراتوی کوپه  دارای یک موتور تمام آلومینیومی 4 سیلندر خطی (i-Line)  به  حجم 1591 سی سی ، مجهز به توربوشارژر  ( turbocharger) و اینترکولر(  intercooler) می باشد  و آرایش سوپاپ ها در این خودرو بصورت دو میل سوپاپ (DOHC) بوده ، همچنین سوخت رسانی توسط انژکتور ها وبه روش پاشش مستقیم (direct fuel injection) در اینخودرو  صورت می پذیرد.

سراتوی 1.6 SX توان تولید 201 اسب بخار در دور موتور 6000 و گشتاور 264.5 نیوتن بر متر  در دور موتور 1750 را دارا می باشد و انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیریبکس 6 سرعتۀ اتوماتیک با امکان تعویض دنده ها بصورت دستی و از طریق پدل شیفتر های پشت فرمان صورت می پذیرد.

نتایج حاصل از تست های صورت گرفته برای این خودرو مشخص می کند  که سراتوی کوپ در مدت زمان 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96.5 کیلومتر بر ساعت (0 تا 60 مایل) خواهد رسید و در مدت زمان 20.4 ثانیه به سرعت 161 کیلومتر بر ساعت ( 100 مایل) رسیده و مسافت 400 متری ( ¼ مایل) را در مدت زمان 15.7 ثانیه با سرعت 143 کیلومتر بر ساعت طی می نماید و به سرعت نهایی 217 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند.

در تست قدرت ترمزگیری با توجه به بزرگتر بودن دسک های ترمز مدل SX نسبت به مدل EX ، این خودرو با طی نمودن مسافت 53 متر از سرعت 112.5 کیلومتر بر ساعت (70 مایل) به حالت سکون رسید .همچنین شتاب جانبی این خودرو 0.84 جی (0.84 g) می باشد.

2014-kia-forte-koup-sx-t-gdi-photo-544354-s-520x318

سراتوی کوپ 2014 دچار تغییراتی در ابعاد خود نسبت به اتاق پیشین گشته است که این تغییرات در ایجاد فضای بیشتر سرنشینان و بالابردن ایستایی در این خودرو موثر بوده است . این خودرو دارای طول 4529 ، عرض 1780 و ارتفاع 1410 میلی متر می باشد و فاصلۀ میان دو محور جلو و عقب در این خودرو 2700 میلی متر است که در طول 50 میلی متر ، در عرض 15 میلی متر و در ارتفاع 10 میلی متر افزایش داشته است و فاصلۀ بین دو محور آن نیز 50 میلی متر بزرگتر گردیده است.

در بخش نمای بیرونی جلو پنجرۀ باریک و خاص آن به همراه خطوط موزون منقش شده بر روی کاپوت و بدنه در کنار گلگیرهای برآمدۀ جلو و عقب و طراحی زیبای چراغ های LED عقب ، چهره ای جذاب  و اسپرتی  را به این خودرو بخشیده است . همچنین کیاموتورز مدعی گشته که از نسخۀ جدید سیستم اگزوز دو دهنه با پوشش کروم با ایجاد غرشی طبیعی با افزایش دور موتور برای بالا بردن جذابیت اسپرتی این خودرو ، استفاده نموده است . کیا موتور رینگ های 18 اینچ اسپرتی به همراه لاستیک های نکسن 40/225 (225/40-18 Nexen) را برای مدل SX خود در نظر گرفته است که در کنار زیبایی و پایداری بالا کمی از نرمی این خودرو کاسته است.

2014-kia-forte-koup-sx-t-gdi-photo-544352-s-520x318

در بخش داخلی خودرو کیفیت بالاتری در مقایسه با مدل قبلی رویت می شود و در نظر اول کیفیت خوب چرم بکار رفته بر روی صندلی ها با دوخت فرانسوی و چرم بکار رفته به دور غربیلک فرمان خود را نمایان می سازد ، همین طور پدال های آلومینیومی و تزئینات فیبر کربن در آن بخوبی مشاهده می گردد و این خودرو به ایربگ های نقطه ای و پرده ای برای بالا بردن ایمنی بیشتر مجهز گشته است.

کیا موتور سعی در نصب امکانات کامل بر روی این مدل کوپۀ خود نمئده است که بعنوان مثال  می توان ازفرمان برقی با تنظیم سه حالتۀ نرم ، عادی و اسپرتی ، صندلی راننده با تنظیم برقی و حافظۀ اتوماتیک به همراه گرمکن برای هر دو صندلی جلو و سردکن صندلی  برای صندلی راننده ، سیستم تهویۀ مطبوع تمام اتوماتیک با حالت تنظیم دوگانۀ درجه حرارت و سیستم ردیاب با امکان پخش بصورت HD به همراه دوربین عقب ، بلوتوث و پاور ویندوز، نام برد .

این کوپۀ 5 نفره با ظاهری عضلانی دارای وزنی معادل 1338 کیلوگرم است که مصرف شهری آن معادل 9.8 لیتر و مصرف برون شهریش معادل 6.7 لیتر در طی یکصد کیلومتر می باشد وبا قیمت پایۀ 23000 دلار روانۀ بازارهای جهانی گردیده است.


بدون دیدگاه