سایر نقلیههوا-فضا

قرارداد اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره فوق سری

قراردادی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار بین نیروی هوایی آمریکا و موشک فالکن سنگین که متعلق به اسپیس اکس است، بسته شد.

اسپیس اکس قراردادی ۱۳۰ میلیون دلاری با نیروی هوایی ایالات متحده به دست آورده تا ماهواره ای که به عنوانAFSPC-52  طبقه بندی شده را توسط یک موشک فالکن سنگین پرتاب کند. این قرارداد با نیروی هوایی اولین قرارداد مرتبطش با امنیت ملی است پس از آنکه اوایل همین سال پرواز های آزمایشی خود را به اتمام رساند.

قرار است ماهواره AFSPC-52  از مرکز فضایی کندی در فلوریدا در سال ۲۰۲۰ پرتاب شود. سپهبد جان تامپسون، افسر اجرایی نیروی هوایی در عملیات های مربوط به فضا و فرماندهSMC  می گوید: “پاداش رقابتی این قرارداد سرویس پرتاب EELV، مستقیما مأموریت مرکز سیستم‌های فصایی و موشکیSMC) ) را که در راستای ارائه‌ قابلیت‌های برگشت‌پذیر و قابل تقبل فضایی به ملت ما است، پشتیبانی، و دسترسی تضمینی به فضا را نیز حفظ می کند.”

اعطای این قرارداد نشان داد که صلاحیت فالکن سنگین جهت داشتن مجوز های امنیتی تأیید شده است. موشک فالکن ۹ اسپیس ایکس نیز تأیید شده است اما قبل از دریافت این مجوز ملزم شد تا دفعات متعددی قابلیت هایش را به نیروی هوایی اثبات کند.

پس از تنها یک پرواز، مجوز امنیتی به فالکن سنگین اعطا شد.

تک پرواز فالکن سنگین همراه با سابقه خوب اسپیس ایکس رضایت مقامات را به همراه داشت. در حال حاضر، فالکن سنگین قدرتمند ترین موشک عملیاتی در جهان است.

فالکن سنگین شامل سه بخش درونی موشک فالکن ۹ است و رانش آن در لحظه پرتاب می تواند به بیش از ۵ میلیون پوند (۲ میلیون کیلوگرم) برسد. ماموریت بعدی فالکن سنگین در سال جاری به انجام خواهد رسید. برای عملیات نیروی هوایی جهت نمایش فن آوری STP-2  بار مفیدی را پرتاب خواهد کرد. اما اسپیس اکس تنها شرکت خصوصی کشفیات فضایی نیست که قراردادهای سودآوری را به دست آورده است.

با وارد شدن استارتاپ ها به صحنه، فضا بین قراردادهای فضایی رقابتی می شود.

در ماه مارس امسال، به ائتلاف متحده پرتابUAL) ) قراردادی ۳۵۴.۸ میلیون دلاری برای دو پرتاب مربوط به ماموریت های ماهواره های AFSPC-8  و AFSPC-12 اعطا شد. این موشک های اطلس ۵ نیز قرار است سال ۲۰۲۰ پرتاب شوند.

یکی دیگر از رقبا یعنی بلو اوریجین، شرکت فضایی متعلق به جف بیسوس، میلیونر آمازون، هم می خواهد در زمینه کسب و کار پرتاب ماهواره فعالیت کند. این استارتاپ فضایی امیدوار است صلاحیت موشکش، نیو گلن، برای انجام پرتاب های مرتبط با امنیت ملی تأیید شود.

پیش بینی می شود که پرواز اولیه این موشک در سال ۲۰۲۰ باشد. طبق گزارش اوربیتال ای تی کی هم به دنبال یافتن فرصتی برای انجام پرتاب های مرتبط با امنیت ملی است. این شرکت های خصوصی فضایی رقیب، نیروی هوایی ایالات متحده را در موقعیت خوبی قرار می دهند تا تحت شرایط سختگیرانه خودشان و با قیمتی مناسب قابلیت پرتاب های ماهواره ای را داشته باشند.

هر شرکت باید به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های پرتاب باشد تا از به صرفه بودنش اطمینان حاصل کند. همانطور که استارتاپ های بزرگ فضانوردی شروع به آماده ساختن موشک های خود برای مأموریت ها می کنند، مفسران صنعت کنجکاو هستند تا ببینند این شرکت ها چگونه خود را متمایز می سازند.

در حالی که ماسک به وضوح گفته که خواهان یک “مسابقه فضایی” تمام عیار است، به نظر می آید سازندگان دیگر موشک ها از این که به تدریج تکنولوژی های خود را توسعه دهند راضی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا