تبدیل نیروگاه های زغال سنگ به کارخانه ذخیره سازی انرژی

چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷

تبدیل نیروگاه های زغال سنگ به کارخانه ذخیره سازی انرژی

مرسدس بنز و شرکا با استفاده از ۱۹۲۰ باتری تسهیلاتی ایجاد کرده اند که در تثبیت شبکه انرژی آلمان کمک خواهد کرد.

شرکت خودروسازی دایملر به همراه شرکت تابعه آن مرسدس بنز انرژی، یک نیروگاه زغال سوز سابق را به یک کارخانه ذخیره سازی بزرگ متشکل از ماژول های باتری خودرو های برقی، تبدیل کرده است. ۱۹۲۰ ماژول باتری بر هم سوار شده اند تا یک “فروشگاه قطعات جایگزین” برای ناوگان وسایل هوشمند برقی نسل سومی بسازند.

این تسهیلات ذخیره سازی بزرگ، برای متعادل سازی شبکه انرژی آلمان که تعداد زیادی منابع انرژی تجدیدپذیر را در سال های اخیر اضافه کرده است، استفاده خواهد شد. این تسهیلات در اِلوِرلینگزِن در جنوب وِست فالِن، برای ذخیره انرژی منابع تجدید پذیر در حالی که تولیدشان بیش از نیاز بوده و بلافاصله مورد نیاز نباشند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همچنین می تواند انرژی را دوباره زمانی که تولید آن کم تر است و تقاضا بالاتر، آزاد کند. پروژه ۸.۹۶ مگاوات / ۹.۸ مگاوات ساعت شامل یک طراحی قطعه قطعه است که سیستم را قادر می سازد به طور مداوم و کاملا خودکار شبکه الکتریکی را با توان متعادل تثبیت کند.

نیروگاه زغال سوز سابق جان تازه ای یافت


این پروژه نوآورانه در محل نیروگاه زغال سوز سابقی که در سال ۱۹۱۲ ساخته و اخیرا تعطیل شده بود، ساخته شده. مرسدس بنز در بیانیه ای این پروژه را اینگونه شرح می دهد که: ” این کارخانه ذخیره سازی بزرگ، نمادی از تحول در ذخيره و استفاده از انرژي است – به دور از عرضه سوخت فسیلی از طریق شبکه الکتریکی و به سمت گسترش پایای زنجيره ارزشي تحرک پذیری برقی، که باعث کاهش کربن دی اکسید مي شود. با این جایگزین، مفهوم ذخیره سازی بخشی، شرکت های موبیلیتی هاوس، جیتِک انرژی و دایملر و شرکت های تابعش آکوموتیو و مرسدس بنز انرژی، نوع جدیدی از موقعیت های برد-برد را ایجاد کرده اند و از پیشرفت روند تغییر انرژی حمایت می کنند.”

میان محموعه پروژه های مرتبط به باتری مرسدس بنز، این جدید ترین آن ها است. این خودروساز آلمانی در هِرِن هاوزن نیز یک سیستم مشابه اما بزرگتر را راه اندازی کرده است.

مرسدس بنز نسبت به پروژه های ذخیره سازی باتری متعهد است

بیش از ۳۰۰۰ ماژول باتری از نسل سوم خودرو های برقی هوشمند در تسهیلات ذخیره سازی انرژی قرار داده شده است. ظرفیت انرژی این پروژه ۱۷.۴ مگاوات ساعت است که آن را در میان بزرگترین سیستم های ذخیره سازی انرژی ایستا با باتری های لیتیوم یون در اروپا قرار داده است.

این پروژه همچنین برای تثبیت شبکه انرژی آلمان استفاده می شود. دایملر این گونه پروژه را شرح داد: “در صورت افزایش نوسانات در تامین برق توسط انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی باد و خورشید، چنین واحدهای ذخیره سازی به اطمینان حاصل کردن از تعادل مطلوب بسامد شبکه، که باید به طور مداوم تثبیت شود، کمک می کنند. با ظرفیت ذخیره سازیشان، تقریبا بی هیچ ‌زیانی نوسانات انرژی را متعادل می سازند – کاری که در حال حاضر عمدتا توسط توربین هایی با سرعت چرخش بالا، توده های چرخنده ای در نیروگاه های بزرگ، انجام می شود. حدود نیمی از سیستم های برنامه ریزی شده در حال حاضر با خروجی ۵ مگاوات به شبکه متصل شده اند.”

سایر خودروسازان مانند تسلا و ب ام و هم راه هایی برای استفاده حداکثری از فن آوری باتری خودرو های خود توسعه داده اند. بی ام و با وِتِنفال همکاری می کند تا توسط باتری های بیش از ۱۰۰ خودرو ی برقی ب ام و آی۳ تسهیلاتی با توانایی ذخیره ۲.۸ مگاوات ساعت انرژی بسازند. معروف است که تسلا با استفاده از تسهیلات باتری بزرگ خود در استرالیای جنوبی، جیمزتاون، بحران انرژی استرالیای جنوبی را “حل” کرد.


بدون دیدگاه